Ústavodárné Národní shromáždění
republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
Zákon č. 114/1929 Sb. se mění a doplňuje
takto:
1. § 1, odst. 1 zní:
"Pokud tento zákon nestanoví jinak, jest oprávněn
vykonávati lékařskou praksi na území
Československé republiky, kdo
a) je svéprávným československým
státním občanem,
b) dosáhl diplomu doktora veškerého lékařství
některé československé university,
c) vykonal předepsaný výcvik předepsaný
v § 7a a d) dostal povolení podle § 8, odst.
1."
2. Za § 7 se vkládá nový § 7a tohoto
znění:
(1) Lékaři, kteří dosáhli diplomu
doktora veškerého lékařství po
5. květnu 1945, mohou - zahájiti praksi nebo v ní
pokračovati teprve po ukončení povinného
výcviku podle dalších ustanovení.
(2) Povinný výcvik trvá 2 roky.
(3) Do doby povinného výcviku se započítává:
a) lékařům, kteří po 5. květnu
1945 již vykonávali praksi, celá doba předchozí
lékařské prakse,
b) celá doba činné vojenské služby,
pokud tato služba byla konána v československé
armádě ve škole na důstojníky
zdravotnictva a lékárnictva v záloze, v lékařské
vojenské službě nebo ve vojenské lékařské
škole, osvojil-li si lékař za tuto dobu všeobecné
vědomosti a zručnosti v praksi ústavní
i mimoústavní,
c) celá doba služby konané v letech 1939 až
1945 v československé zahraniční armádě
nebo v některé ze spojeneckých armád
ve škole na důstojníky zdravotnictva a lékárnictva
v záloze nebo ve zdravotní službě,
d) doba odborné činnosti vykonávané
před dosažením diplomu doktora veškerého
lékařství, konal-li tuto činnost kandidát
lékařství, který byl dne 17. listopadu
1939 zapsán alespoň v osmém studijním
běhu na lékařské fakultě některé
české university, v době od 17. listopadu
1939 do 4. května 1945 na území Československé
republiky nebo na území ovládaném
spojenci v ústavu léčebném, ošetřovacím
nebo zdravotnickém ústavu výzkumném
a vzdělávacím, a odpovídá-li
činnost povahou konaných prací činnosti
lékařské, jednou čtvrtinou, nejvýše
však dobou jednoho roku; byla-li vsak konána osobou,
která do 17. listopadu 1939 vykonala na lékařské
fakultě některé české university
s úspěchem druhou přísnou zkoušku
doktorskou, jednou polovinou bez dalšího omezení.
(4) Ministerstvo zdravotnictví stanoví směrnicemi,
které vydá po slyšení lékařských
komor, lékařských fakult a Ústřední
rady odborů, vyhláškou v Úředním
listě povahu činnosti a zásady pro určování
působiště v době povinného výcviku
tak, aby si lékař výcvikem osvojil všeobecné
vědomosti a zručnosti v praksi ústavní
i mimoústavní. Podle těchto směrnic
určuje v jednotlivých případech působiště
a způsob činnosti v době povinného
výcviku zemský národní výbor
(na Slovensku pověřenectvo zdravotnictví),
při čemž je přihlédnouti k tomu,
aby se lékaři dostalo přiměřeně
placeného místa.
(5) Výkon povinného výcviku se nepokládá
za přerušení vzdělávací
lékařské činnosti požadované
pro udělení titulu odborného lékaře.
(6) Vláda může nařízením
prodloužiti dobu povinného výcviku až
na tři roky."
3. § 8 zní:
"(1) Lékař smí zahájiti praksi
v samostatném výdělečném postavení
nebo ve služebním či jiném právním
poměru, jakož i změniti dosavadní působiště
nebo způsob výkonu prakse jen, dostane-li k tomu
povolení, po případě po marném
uplynutí lhůty podle odstavce 5.
(2) Povolení podle odstavce 1 uděluje na žádost
zemský národní výbor (na Slovensku
pověřenectvo zdravotnictví). V žádosti
je třeba uvésti okolnosti rozhodné pro posouzení
případu, jde-li o povolení zahájení
prakse, též prokázati, že u žadatele
jsou splněny ostatní podmínky tohoto zákona.
(3) Před rozhodnutím o žádosti se vyzvou
místně příslušné okresní
národní výbory, nositelé veřejnoprávního
sociálního po jištění, lékařské
komory a odborová organisace, aby se vyjádřily
k žádosti nejdéle do 8 dnů. Po marném
uplynutí této lhůty lze rozhodnouti o žádosti
bez dalšího.
(4) Povolení nelze uděliti, i když jsou u žadatele
splněny ostatní předpoklady podle tohoto
zákona, bylo-li by jeho udělení v rozporu
s veřejným zájmem zdravotním, zejména
s veřejným zájmem na provádění
jednotného plánu zdravotní péče
(§ 2, odst. 1 zákona ze dne 19. března 1947,
č. 49 Sb., o poradenské zdravotní péči).
Odepře-li povolení, sdělí zemský
národní výbor (pověřenectvo
zdravotnictví) žadateli jiná vhodná
působiště, kde by mohl zahájiti praksi.
(5) Nedojde-li rozhodnutí žadateli do jednoho měsíce,
ode dne podání žádosti, má se
za to, že povolení bylo uděleno.
(6) Zjistí-li zemský národní výbor
(na Slovensku pověřenectvo zdravotnictví),
že u osoby oprávněné vykonávati
lékařskou praksi nejsou již splněny
všechny náležitosti stanovené v §§
1 až 7, vysloví zánik oprávnění
této osoby k dalšímu výkonu prakse.
(7) Povolení podle odstavce 1 nepotřebují:
a) lékaři, kteří dostali svolení
k výkonu lékařské prakse podle ustanovení
§ 4,
b) lékaři, kteří mohou vykonávati
praksi podle ustanovení §§ 5 nebo 6,
c) profesoři lékařských fakult československých
universit,
d) úřední lékaři ustanovení
ve veřejné správě, úřední
lékaři nositelů veřejnoprávního
sociálního pojištění a vojenští
lékaři pro výkon služby; při
rozhodování o povolení k výkonu mimoslužební
lékařské prakse jest u nich přihlédnouti
k tomu, kam jsou vázáni výkonem služby.
(8) Vzdání se výkonu prakse je lékař
povinen oznámiti ve lhůtě 15 dnů zemskému
národnímu výboru (na Slovensku pověřenectvu
zdravotnictví)."
4. § 16, odst. 2 zní:
"Orgán, u něhož se vede trestní
řízení podle odstavce 1, je povinen, je-li
osoba, proti níž se trestní řízení
vede, členem lékařské komory vyrozuměti
tuto komoru, že řízení bylo zahájeno,
a vyzvati ji, aby se k věci vyjádřila nejdéle
do 30 dnů. Před uplynutím této lhůty
nesmí býti řízení skončeno.
Nedojde-li vyjádření lékařské
komory ve stanovené lhůtě, není orgán
v dalším řízení zdržován.
Výsledek trestního řízení budiž
sdělen zemskému národnímu výboru
(na Slovensku pověřenectvu zdravotnictví)
a příslušné komoře."
5. § 16, odst. 5 zní:
"Výkon lékařské prakse lze zakázati,
a to po prvé na dobu ne delší 6 měsíců,
lékaři, který byl dvakráte pravoplatně
potrestán pro některý z přestupků
uvedených v §§ 7a, 8, 10, 12 až 15 nebo
pro obdobný čin trestný podle zákonů
trestních nebo zákona přestupkového
(zák. čl. XL/1879). Zákaz smí býti
vysloven nejdéle do 4 měsíců ode dne,
kdy nález o druhém potrestání nabyl
právní moci."
Nařízení s mocí zákona ze dne
21. prosince 1940, č. 344 Sl. z., o dočasných
omezeních při výkonu lékařské
prakse, se zrušuje.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení; provedou jej ministři
zdravotnictví a školství a osvěty v
dohodě se zúčastněnými členy
vlády.
Účelem předkládané osnovy je:
1. umožniti plánovitou řízenou distribuci
lékařů,
2. zvýšiti jejich kvalifikaci.
Vedle toho se osnovou mění některá
trestní ustanovení zákona o výkonu
lékařské praxe.
Podle dosavadního ustanovení § 8 zákona
o výkonu lékařské praxe se mohl lékař,
oprávněný vykonávati lékařskou
praxi, usídliti kdekoliv a byl pouze povinen před
zahájením praxe prokázati okresnímu
národnímu výboru, že vyhověl
zákonným podmínkám. Okresní
národní výbor, shledal-li, že lékař
těmto podmínkám vyhověl, vydal o přijetí
oznámení osvědčení. Rovněž
byl lékař povinen oznámiti v 15denní
lhůtě okresnímu národnímu výboru
změnu působiště, jakož i vzdání
se výkonu praxe. Také v tomto případě
okresní národní výbor vzal oznámení
na vědomí a vydal o tom osvědčení.
Svoboda lékařů v usazování
se byla omezena vládním nařízením
ze dne 9. října 1938, č. 219 Sb., o dočasných
omezeních v živnostenském a jiném výdělečném
podnikání. Toto vládní nařízení
bylo vydáno původně na dobu jednoho roku,
bylo však několikráte měněno
a prodlužováno. Poslední větší
úprava byla provedena vládním nařízením
ze dne 13. ledna 1943, č. 14 Sb. Zákonem ze dne
20. prosince 1946, č. 256 Sb., byla přiměřená
platnost ustanovení §§ 1 až 9 tohoto nařízení
prodloužena do 30. června 1947, zákonem č.
108/1947 Sb. do konce roku 1947 a konečně zákonem
č. 221/1947 Sb. do konce roku 1948.
Podle těchto předpisů vezme okresní
národní výbor oznámení lékaře
o zahájení výkonu samostatné lékařské
praxe na vědomí, i když byly splněny
ostatní náležitosti, jen má-li za to,
že není námitek z hospodářských
důvodů nebo z důvodů veřejného
zájmu. Okresní národní výbor
může své rozhodnutí vázati podmínkami.
Před rozhodnutím si vyžádá vyjádření
stavovských organisací. Totéž platí
pro oznámení přeložení působiště.
Tato ustanovení umožňují veřejné
správě zdravotní usměrňovati
až do 31. prosince 1948 distribuci lékařů.
Nedostatkem těchto předpisů je, že se
vztahují jen na samostatné výdělečně
podnikání a nikoliv i na výkon lékařské
praxe v poměru služebním nebo jiném.
Usazování lékařů v poměru
zaměstnaneckém lze ovšem říditi
podle dekretu č. 88/1945 Sb.; poněvadž však
jeho provádění přísluší
úřadům ochrany práce, které
musí jednotlivé případy projednávati
s orgány veřejné správy zdravotní,
je řízení distribuce lékařů
podle tohoto dekretu těžkopádné.
Předkládaná osnova proto stanoví,
že lékař smí zahájiti praxi v
jakémkoli poměru, jakož i změniti dosavadní
působiště nebo způsob výkonu
praxe teprve tehdy, až obdrží povolení
zemského národního výboru. Povolení
se odepře, i když jsou splněny ostatní
podmínky zákona, bylo-li by to v rozporu s veřejným
zájmem zdravotním, zejména se zájmem
na provádění jednotného plánu
zdravotní péče.
Jinou podstatnou novinkou, kterou osnova zavádí,
je povinný dvouletý lékařský
výcvik po doktorátě. Dosud mohl lékař
vykonávati lékařskou praxi ihned po doktorátě.
V tom směru byl zákon o výkonu lékařské
praxe krokem zpět proti předpisům, jež
před ním platily na Slovensku. Tam byli totiž
lékaři povinni podrobiti se po doktorátě
jednoroční povinné nemocniční
praxi. Většina lékařů byla si
však i po vydání zákona č. 114/1929
Sb., vědoma toho, že vysokoškolské studium
neposkytuje dostatek zkušenosti a zručnosti pro samostatný
výkon lékařské praxe, a tak už
před válkou bylo zvykem, že lékař
před osamostatněním praktikoval aspoň
jeden nebo dva roky v nemocnici. Na požadavku výcviku
alespoň dvouletého musíme trvati tím
spíše dnes, protože k obsáhnutí
nejnovějších poznatků lékařské
vědy je nezbytně potřebí dalšího
výcviku po doktorátě. Nelze také pouštěti
se zřetele, že mladí lékaři,
kteří dnes opouštějí vysoké
školy, si nemohli namnoze osvojiti takové vzdělání,
jaké si osvojují medici v normálních
dobách. Mnozí studující byli v důsledku
uzavření vysokých škol vytrženi
ze svého studia a znovu otevřené fakulty
nemohly v prvé době vzhledem k nezbytným
studijním úlevám i nadměrnému
počtu posluchačů poskytnouti studentům
to, co jim vysoká škola normálně poskytuje.
Lékařská veřejnost žádala
již dlouho uzákonění povinného
lékařského výcviku po doktorátě,
protože jedině tak lze zajistiti patřičnou
kvalifikaci našich lékařů. Tomuto požadavku
vyhovuje osnova, která ukládá všem lékařům,
kteří dosáhli diplomu doktora veškerého
lékařství po 5. květnu 1945, povinnost
podrobiti se dvouletému povinnému výcviku.
Osnova pamatuje na to, aby se v oněch případech,
kde by jinak docházelo k nespravedlivým tvrdostem,
započítala určitá činnost do
povinného výcviku.
Ustanovení o povinném výcviku umožní
také přidělování mladých
lékařů na místa, kde jich máme
naprostý nedostatek, totiž do venkovských nemocnic
a po počátečním ústavním
výcviku alespoň v dnešní mimořádné
době i do mimoústavní praxe v některých
venkovských místech. Zejména na Slovensku
je třeba přidělovati mladé lékaře
po ukončení jednoletého ústavního
výcviku alespoň na jeden rok jako zástupce
na neobsazená místa obvodních lékařů
do odlehlých horských obvodů. Venkovská
ústavní praxe je všestrannější
než praxe na speciálních odděleních
velkých nemocnic a poskytuje lékaři průpravu
všeobecnější. Rovněž mimoústavní
venkovská praxe může dáti mladému
lékaři velmi cenné zkušenosti. Po ukončení
dvouletého povinného výcviku se bude moci
lékař usaditi jako samostatný praktický
lékař, nebo nastoupí odborný výcvik
za účelem specialisace, do něhož se
v mezích vládních nařízení
č. 39/1932 Sb. a č. 60/1936 Sb. ve znění
předpisů je měnících a doplňujících
započte po případě část
povinného výcviku nebo výcvik celý.
S provedením osnovy nevzejdou státní pokladně
zvláštní výlohy.
K č. 1. Svoboda výkonu lékařské
praxe se omezuje nově navrženými ustanoveními
§§ 7a a 8. Proto je nutno § 1 doplniti odkazem
na tyto předpisy.
K č. 2. Odstavec 1: Lékařům, kteří
v den počátku účinnosti zákona
již vykonávali lékařskou praxi, bude
moci zemský národní výbor všude
tam, kde je to v souladu s veřejným zdravotním
zájmem určiti za působiště jejich
působiště dosavadní a ponechati je při
dosavadním způsobu činnosti.
Odstavec 3: Do povinného výcviku se započítává
celá dosavadní lékařská praxe
již usazených lékařů, aby navrhovaná
ustanovení nebyla pro ně příliš
tvrdá. Rovněž se započítává
vojenská služba, aby nedocházelo k nespravedlivému
znevýhodnění vojáků proti lékařům,
kteří vojenskou službu nekonali. Poněvadž
účelem povinného výcviku je zvýšení
kvalifikace lékařů, je ovšem možno
započítávati pouze dobu strávenou
ve škole na důstojníky zdravotnictva a lékárnictva
v záloze a ve zdravotní službě. Takováto
služba v československé zahraniční
armádě nebo v některé ze spojeneckých
armád se započítává celá,
poněvadž se jeví spravedlivým oceniti
oběť, kterou tito lékaři přinesli
pro národ a stát, a poněvadž tito lékaři
ztratili vojenskou službou příliš dlouhou
dobu. Vojenská služba presenční, výcvik
v náhradní záloze a výjimečně
činná služba podle § 27 branného
zákona se započítává celá
za předpokladu, že si lékař osvojil
ve všech oborech takové znalosti a zručnosti,
jaké si může osvojiti normovaným dvouletým
výcvikem.
Rovněž se započítává praxe
mediků v době uzavření českých
vysokých škol v ústavech léčebných
a ošetřovacích a ve zdravotních ústavech
výzkumných a vzdělávacích,
a to podle obdobných zásad, jaké byly uplatněny
již ve vládním nařízení
č. 101/1946 Sb.
Odstavec 4: Zemský národní výbor bude
pravidelně přidělovati lékaře
v době povinného výcviku hlavně do
venkovských nemocnic. Po dobu nedostatku lékařů
bude jich moci užíti i jako zástupců
státních obvodních lékařů
nebo obvodních lékařů nositelů
pojištění v místech, jež nejsou
t. č. lékaři obsazena. Pro tuto samostatnou
venkovskou praxi použije ovšem jen těch lékařů,
kteří si již osvojili dostatečné
vědomosti a zručnosti v ústavní praxi.
Po zřízení ústavů národního
zdraví podle osnovy zákona o poradenské zdravotní
péči bude lze mladé lékaře
na část povinného výcviku přidělovati
i do těchto ústavů. Osnova ukládá.
aby se při určování působiště
v době povinného výcviku přihlíželo
k tomu, aby se lékaři dostalo přiměřeně
placeného místa. Zatím je pro mladé
lékaře dostatek volných placených
míst. Postupně s přibýváním
nových lékařů bude však třeba
rozmnožovati počet míst sekundárních
lékařů ve veřejných ústavech
léčebných a ošetřovacích
a ve veřejných ambulatoriích a po případě
zříditi pro ně služební místa
v ústavech národního zdraví.
Odstavec 5: Toto ustanovení umožňuje, aby se
lékaři, který se chce specialisovati, započetla
do požadované odborné vzdělávací
činnosti ta část povinného výcviku,
kterou strávil v ústavech, předepsaných
pro specialisaci, i když další část
výcviku strávil v činnosti, kterou za odbornou
vzdělávací činnost nelze považovati.
Odstavec 6: Proponované vládní nařízení
se vydá, až bude dostatek lékařů.
Lékařská veřejnost už dnes požaduje
v zájmu zvýšené kvalifikace lékařů
prodloužení výcviku na tři roky.
K č. 3. Odstavec 1: "Jiným právním
poměrem" se rozumí poměr volontéra
a pod. Pojem "změny způsobu výkonu praxe"
bude blíže vymezen ve směrnicích, jež
vydá ministerstvo zdravotnictví. Půjde tu
zejména o takovéto změny: samostatně
praktikující lékař hodlá napříště
praktikovati i na účet nositelů nemocenského
pojištění nebo naopak se hodlá zříci
výkonu praxe na účet nositelů pojištění
a vykonávati ji pouze pro samoplátce; lékař,
který dosud vykonával všeobecnou praxi, hodlá
napříště vykonávati praxi odbornou
a pod.
Odstavec 2: Rozhodování o žádostech
se přenáší na zemské národní
výbory, na Slovensku na pověřenectvo zdravotnictví,
protože distribuci lékařů je nutno říditi
s hlediska potřeb širšího obvodu.
Odstavec 3: Před rozhodnutím o žádosti
budou slyšeny okresní národní výbory,
které uplatní místní zájmy,
nositelé pojištění, kteří
posoudí věc s hlediska potřeb sociálního
pojištění, a lékařské
komory a odborová organisace, jež budou moci uplatniti
požadavky odborové a stavovské. Stanovenou
osmidenní lhůtou se zajišťuje rychlost
řízení.
Odstavec 4: Pro posouzení veřejného zájmu
zdravotního bude směrodatným zejména
jednotný plán zdravotní péče,
o němž ustanovuje § 2 zákona o po adenské
zdravotní péči.
Odstavec 5: Také toto ustanovení má zajistiti
rychlost řízení.
Odstavec. 7: Povolení podle § 8. odst. 1 nemají
zapotřebí ti, kdo dostali k výkonu lékařské
praxe zvláštní svolení od ministerstva
zdravotnictví podle § 4, a ti, kdo mohou vykonávati
praxi na základě mezistátních smluv,
jimiž mohou býti stanoveny podmínky pro usazování
těchto lékařů. Vysokoškolským
profesorům, ať se už jedná o naše
nebo cizí příslušníky. musí
býti umožněno vykonávání
praxe tak, aby netrpěl výkon jejich učitelské
činnosti. Je samozřejmé, že povolení
by bylo nadbytečné u lékařů
úředních a vojenských, pokud jde o
praxi v rámci jejich služebních povinností.
Ve sféře mimoslužební lékařské
praxe spadají ovšem pod povolovací režim;
při šetření veřejného
zdravotního zájmu bude jim ovšem výkon
praxe povolován zásadně v místě,
v němž konají službu.
K č. 4. Dosud měl orgán provádějící
trestní řízení pouze právo
před vydáním nálezu slyšeti lékařskou
komoru. Nyní se zavádí povinnost ji slyšeti.
K č. 5. § 16, odst. 5 se doplňuje citací
§§ 7a a 8, kteréžto ustanovení je
třeba rovněž zajistiti trestní ochranou.
Nepotřebuje vysvětlení.