Ústavodárné Národní shromáždění
republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
(1) Okresní národní výbory mohou v
případech, kde trestní řízení
pro čin trestný podle § 1 dekretu presidenta
republiky ze dne 27. října 1945, č. 138 Sb.,
o trestání některých provinění
proti národní cti, neskončilo potrestáním
obviněného, provésti revisi tohoto řízení.
Zahájení revise má účinky zahájení
trestního řízení podle dekretu č.
138/1945 Sb.
(2) Proti zahájení revise řízení
podle odstavce 1 není přípustný samostatný
opravný prostředek.
V trestním řízení prováděném
podle čl. III, odst. 1 zákona ze dne 19. prosince
1946, č. 246 Sb., kterým se mění ustanovení
dekretu presidenta republiky o trestání některých
provinění proti národní cti, okresním
soudem, jež před účinností tohoto
zákona nebylo pravomocně skončeno, pokračuje
příslušný, okresní národní
výbor. Tento okresní národní výbor
může učiniti opatření podle §
1, odst. 1 také v případech, kdy soudní
trestní řízení prováděné
podle věty první skončilo rozsudkem osvobozujícím
nebo bylo zastaveno.
Okresní národní výbory mohou zahájiti
a provésti trestní řízení o
přestupcích podle § 1 dekretu č. 138/1945
Sb. i tehdy, jestliže toto řízení nebylo
dosud zahájeno, byly-li příslušné
spisy u soudu, veřejného žalobce nebo u správního
úřadu (orgánu) dne 31. prosince 1947, u přestupků
spáchaných v cizině pak nejpozději
dne 30. června 1948.
Promlčení přestupku nepřekáží
tomu, aby bylo provedeno řízení podle §
1 nebo § 3. Toto řízení nelze zahájiti
po 31. červenci 1948.
Řízení před národními
výbory podle tohoto zákona upraví ministr
vnitra směrnicemi, které vyhlásí v
Úředním listě republiky Československé.
Tyto směrnice jsou pro národní výbory
závazné.
Trestní nálezy, na nichž se okresní
národní výbory usnesly ve věcech uvedených
v § 1 dekretu č. 138/1945 Sb. nejpozději dne
4. května 1947, které však byly doručeny
teprve po tomto dni, považují se za včas doručené.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení a platí v zemích
České a Moravskoslezské; provedou jej ministři
vnitra a spravedlnosti.
Výsledky očistného řízení
podle dekretu presidenta republiky č. 138/1945 Sb. o trestání
některých provinění proti národní
cti ukázaly, že v mnohých případech
nebylo postupováno v intencích košického
vládního programu, po případě
budovatelského programu Gottwaldovy vlády, Předloženým
návrhem zákona o revisi trestního řízení
v některých případech provinění
proti národní cti se dává možnost
okresním národním výborům,
aby přikročily k revisi trestního řízení
podle dekretu presidenta republiky č. 138/1945 Sb. v případech,
kdy došlo k zastavení řízení
(zproštění obviněného), ač
pro to nebyly dány věcné nebo právní
předpoklady, Okresní národní výbory
mohou dále přikročiti podle osnovy k zahájení
řízení i v těch případech,
kdy nedošlo vůbec k jeho zahájení, na
př. z důvodu promlčení (obsílka
o zahájení řízení nebyla doručena
před 27. květnem 1946), za předpokladu §
3 osnovy.
Podle ustanovení čl. III, odst. 1 zák. č.
246/1946 Sb. přešla na okresní soudy působnost
ve věcech podle dekretu č. 138/1945 Sb., pokud jde
o řízení zahájené, avšak
do dne 4. května 1947 neukončené, před
příslušným okresním národním
výborem. K uvedenému přesunu kompetence došlo
vzhledem k tomu, že působnost retribučních
orgánů, t. j. nejen národního soudu,
jakož i mimořádných lidových
soudů, nýbrž i trestních komisí
nalézacích, zřízených u okresních
národních výborů, zanikla dnem 4.
května 1947. Vzhledem k tomu, že působnost
okresních národních výborů
ve věcech trestání přestupků
proti národní cti jest osnovou obnovena, jest třeba,
aby okresním národním výborům
byly vráceny všechny případy, jež
nebyly u okresních soudů právoplatně
skončeny v den nabytí účinnosti připravovaného
zákona.
Náklady spojené s prováděním
zákona není možno přesně vyčísliti,
neboť nelze odhadnouti počet případů,
jež budou projednávány podle tohoto návrhu
zákona. Provedení zákona si patrně
vyžádá částky cca 10,000.000
Kčs; půjde zejména o náhradu výloh
členům příslušných komisí
národních výborů, které budou
pověřeny prováděním řízení
ve smyslu návrhu zákona. Zmíněné
náhrady výloh členů komisí
budou hrazeny stejným způsobem jako výlohy
ostatních členů okresních národních
výborů (ústředních národních
výborů) resp. zemských národních
výborů a jejich komisí.
Správní okresy, statutární města
a země budou povinny uhraditi tyto výlohy především
úsporami, přesuny v rozpočtových položkách
a v krajním případě zálohami,
které jim budou na žádost poskytovány
ministerstvem financí v dohodě s ministerstvem vnitra.
Ustanovením odstavce 2 má býti zabráněno
prodlužování řízení; nelze
podati samostatný opravný prostředek proti
rozhodnutí okresního národního výboru,
jímž se znovu zahajuje trestní řízení
pro provinění proti národní cti.
Tohoto ustanovení se dotýká důvodová
zpráva již ve své části všeobecné.
Okresní národní výbory nemohly zahájiti podle dosavadních právních předpisů trestní
řízení, dozvěděly-li se o trestném
činu po 26. květnu 1946; zejména bylo dodatečně
zjištěno mnoho případů hlášení
se k německé národnosti, jež už
nebylo možno stíhati. Ustanovením § 3
dává se okresním národním výborům
možnost, aby zahájily trestní řízení,
avšak jen v těch případech, o nichž
byly dne 31. prosince 1947 příslušné
spisy u soudu, veřejného žalobce nebo u správního
úřadu (orgánu). Hlavním účelem
osnovy zůstává především
revise případů úřadům
již oznámených. Výjimku bylo nutno učiniti
s ohledem na zvláštní závažné
okolnosti pro trestné činy spáchané
v cizině; pro ně se stanoví lhůta
do 30. června 1948.
Ustanovení tohoto paragrafu má zajistiti, aby v
přiměřené lhůtě bylo
zahájeno trestní řízení podle
této osnovy. Pokud jde o jeho skončení, bude
učiněno opatření, aby spadalo do stejné
doby jako skončení řízení podle
novely retribučního zákona.
§ 5 jest obdobou ustanovení § 1, odst. 3 dekretu
presidenta republiky č. 138/1945 Sb. Směrnice ministra
vnitra upraví podrobnosti řízení před
národními výbory podle tohoto návrhu
zákona, zejména také určí,
které orgány národních výborů
budou řízení prováděti.
Tímto ustanovením se odstraňuje dosavadní
nejasnost, zda trestní nálezy, vydané okresními
národními výbory do 4. května 1947
včetně, ale doručené až po tomto
dni, se považují za řádně doručené.