Výbor zemědělský, zásobovací
a osidlovací projednal vládní návrh
scelovacího zákona (tisk 658) ve svých schůzích,
které se konaly ve dnech 16. a 17. března 1948.
Výbor rozpočtový projednal vládní
návrh scelovacího zákona ve své schůzi
dne 18. března 1948.
Výbor rozpočtový přijal shora řečený
vládní návrh ve znění, které
přijal výbor zemědělský, zásobovací
a osidlovací.
Oba jmenované výbory předkládají
ústavodárnému Národnímu shromáždění
upravený návrh scelovacího zákona
v připojeném znění, které je
nerozdílnou součástí této zprávy.
Ústavodárné Národní shromáždění
republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
Technicko-hospodářskými úpravami pozemků
(§§ 34 a 35) podle tohoto zákona (dále
jen "pozemkové úpravy") se rozumějí
scelování (komasace) rozdrobených a rozptýlených
pozemků, dělení a úprava správy
i užívání pozemků společenských,
zaokrouhlování (arondace) pozemků a lesů,
odstraňování cizích pozemků
(enkláv) a vyrovnávání hranic, jakož
i kultivace horských planin, se všemi s tím
organicky souvisícími technickými úpravami
(meliorace, komunikace atd.), pokud je jich třeba k řádnému
provedení těchto pozemkových úprav
a pokud se výsledky těchto pozemkových úprav
zvýší životní úroveň
zemědělského lidu a lépe zajistí
výživa veškerého obyvatelstva.
(1) K provádění tohoto zákona se zřizují
tyto orgány:
1. oblastní komise pro technicko-hospodářské
úpravy pozemků (dále jen "oblastní
komise") se svými oblastními úřadovnami,
2. zemské komise pro technicko-hospodářské
úpravy pozemků se svými zemskými úřadovnami,
na Slovensku komise pro technickohospodářské
úpravy při pověřenectvu zemědělství
a pozemkové reformy se svou úřadovnou (dále
jen "zemské komise").
(2) Úřadovny jsou výkonným orgánem
oblastních (zemských) komisí. Těmto
úřadovnám se přidělí
zaměstnanci dosavadních scelovacích úřadů
(§ 103, č. 2).
(3) Nejvyšším dozorčím úřadem
nad orgány uvedenými v odstavci 1 je ministerstvo
zemědělství.
(1) Oblastní komise vykonává v I. stolici
pravomoc ve věcech upravených tímto zákonem,
pokud nejsou příslušné jiné orgány.
(2) Oblastní komise se skládá z předsedy
a z tolika dalších členů, aby každý
okresní národní výbor z obvodu oblastní
komise byl zastoupen jedním členem. Předsedou
oblastní komise je předseda okresního národního
výboru v sídle komise, který může
pověřiti předsednictvím některého
ze členů oblastní komise, uvedených
v předcházející větě.
Ostatní členy komise jmenuje ministr zemědělství,
a to z volených - členů zemědělských
komisí okresních národních výborů,
kteří jsou výkonnými zemědělci,
navržených okresními národními
výbory, na jejichž správní okresy se
působnost oblastní komise vztahuje, po slyšení
příslušného Jednotného svazu
zemědělců, dále jednoho právníka,
jednoho technického a jednoho zemědělského
odborníka ze zaměstnanců oblastní
úřadovny, jednoho odborníka lesního
ze zaměstnanců lesní služby dohlédací
a jednoho měřického úředníka
pozemkového katastru na návrh ministra financí.
Není-li mezi členy zemědělské
komise okresního národního výboru
výkonný zemědělec, navrhne okresní
národní výbor jiného člena,
pokud možno obeznámeného se zemědělstvím.
Nepodá-li okresní národní výbor
ve lhůtě mu dané, nejméně do
jednoho měsíce, příslušný
návrh, provede se jmenování bez tohoto návrhu.
Ke jmenování právníka za člena
oblastní komise se vyžaduje, aby měl zkoušku
soudcovskou nebo ustanovovací zkoušku politickou,
zkoušku advokátní nebo notářskou
a byl obeznámen se zemědělstvím. Každý
člen oblastní komise má svého náhradníka;
o jmenování náhradníků platí
ustanovení o jmenování členů.
(3) K platnosti usnesení oblastní komise je třeba,
aby mimo předsedajícího bylo přítomno
nejméně dalších 5 členů
zastupujících okresní národní
výbory. Komise se usnáší většinou
hlasů přítomných. Při rovnosti
hlasů rozhoduje hlas předsedajícího.
(4) Běžné záležitosti vyřizuje
oblastní komise užším výborem.
Působnost užšího výboru bude blíže
vymezena jednacím řádem (§ 5, odst.
3). Užší výbor oblastní komise
se skládá z předsedy, kterým je předseda
oblastní komise, dále z 5 členů zastupujících
okresní národní výbory, a ze jmenovaných
členů - odborníků oblastní
komise. Členy užšího výboru, zastupující
okresní národní výbory, volí
členové oblastní komise, kteří
zastupují okresní národní výbory.
K jednání užšího výboru
musí býti pozván zástupce okresního
národního výboru, o jehož záležitosti
má býti rozhodováno, pokud není již
členem užšího výboru. K platnosti
usnesení užšího výboru je třeba,
aby mimo předsedu byli přítomni nejméně
dva členové zastupující okresní
národní výbory.
(1) Zemská komise vykonává pravomoc ve věcech
upravených tímto zákonem jako II. stolice,
pokud není příslušná podle tohoto
zákona rozhodovati v I. stolici.
(2) Zemská komise se skládá z předsedy
a z dalších 11 členů.
(3) Předsedou zemské komise je předseda zemského
národního výboru, který může
pověřiti předsednictvím některého
člena rady zemského národního výboru.
Na Slovensku je předsedou zemské komise pověřenec
zemědělství a pozemkové reformy, který
se může dáti zastoupiti úředníkem
svého úřadu.
(4) Další členy komise jmenuje ministr zemědělství,
a to 6 členů z volených členů
zemědělské komise zemského národního
výboru, kteří jsou výkonnými
zemědělci, navržených zemským
národním výborem, po slyšení
Jednotného svazu českých zemědělců,
dva odborníky (technického a právního)
ze zemské úřadovny, jednoho lesního
odborníka ze zaměstnanců lesní služby
dohlédací a jednoho měřického
úředníka pozemkového kata.stru na
návrh ministra financí; jednoho člena ze
soudců jmenuje ministr spravedlnosti. Na Slovensku provádí
jmenování ministr zemědělství
na návrh pověřence zemědělství
a pozemkové reformy s tou odchylkou, že 6 členů
z výkonných zemědělců jmenuje
z volených členů zemědělských
komisí okresních národních výborů
po slyšení Jednotného svazu slovenských
zemědělců, ostatní členy jmenuje
na návrh příslušných pověřenců.
Jednoho člena ze soudců jmenuje ministr spravedlnosti
na návrh pověřence spravedlnosti. Jinak platí
přiměřeně ustanovení §
3, odst. 2, páté až sedmé věty.
Každý člen komise má svého náhradníka.
O jmenování náhradníků platí
ustanovení o jmenování členů.
(5) K platnosti usnesení zemské komise je třeba,
aby mimo předsedajícího bylo přítomno
nejméně 5 členů, z nichž jeden
musí býti z právníků uvedených
v odstavci 4, jeden technický odborník a tři
zemědělci; jde-li o pozemkovou úpravu lesních
pozemků, musí býti přítomen
lesní odborník. Komise se usnáší
většinou hlasů přítomných.
Při rovnosti hlasů rozhoduje hlas předsedajícího.
(1) Členové (náhradníci) oblastní
(zemské) komise, jmenovaní ze členů
národních výborů, se nahradí
novými, jakmile jejich členství v národním
výboru zaniklo, na př. smrtí, uplynutím
volebního období v národních výborech
a pod., ostatní jsou jmenováni do odvolání.
(2) Členové (náhradníci) oblastní
(zemské) komise, kteří nevykonali služební
přísahu již jako státní úředníci,
musí býti vzati do slibu a mají, pokud jde
o jejich funkci, postavení veřejných orgánů.
(3) Ministr zemědělství v dohodě s
ministry vnitra a financí vydá jednací řád
pro oblastní a zemské komise a vyhlásí
jej v Úředním listě. Zda a pokud možno
předsedovi a členům oblastní (zemské)
komise poskytnouti odměnu, určí ministr zemědělství
v dohodě s ministrem financí.
Ministr zemědělství, na Slovensku pověřenec
zemědělství a pozemkové reformy, ustanovuje
úředníky oblastních a zemských
úřadoven, pokud to není vyhrazeno vládě
(sboru pověřenců) nebo presidentu republiky.
Ministr zemědělství jmenuje přednosty
těchto úřadoven především
z jejich vysokoškolsky vzdělaných technických
úředníků. Osobními úřady
těchto úředníků jsou zemské
komise.
(1) Při ministerstvu zemědělství se
zřizuje poradní sbor pro technicko-hospodářské
úpravy pozemků (dále jen "poradní
sbor"), jenž z vlastního podnětu činí
ministru zemědělství návrhy ve věcech
upravených tímto zákonem a podává
mu na vyzvání v těchto věcech posudky.
(2) Členství ve sboru je funkcí čestnou.
Ustanovení § 5, odst. 3, druhé věty
platí obdobně.
(3) Podrobné předpisy, zejména o počtu
členů, složení a jednání
poradního sboru a o náhradě hotových
výloh členů, vydá vláda nařízením.
(1) Sídla oblastních komisí a obvod jejich
působnosti stanoví vláda nařízením.
(2) Přesahuje-li rozsah pozemkové úpravy
obvod působnosti oblastní komise, rozhodne zemská
komise, která oblastní komise provede řízení
o úpravě.
(3) Přesahuje-li rozsah pozemkové úpravy
obvod působnosti zemské komise, rozhodne ministerstvo
zemědělství, která zemská komise
provede řízení o úpravě.
(1) Pozemkové úpravy provedou scelovací (upravovací)
družstva (dále jen "scelovací družstva"),
jejichž úkolem je také udržování
provedených pozemkových úprav a společných
zařízení (§§ 39 a 74). Scelovací
družstva jsou veřejnoprávními korporacemi.
(2) Ke vzniku scelovacího družstva dojde:
a) na podkladě usnesení většiny k hlasování
oprávněných (§ 20) schválením
stanov oblastní komisí,
b) rozhodnutím oblastní komise bez souhlasu většiny
(povinné scelovací družstvo) a předepsáním
stanov, (§ 10), je-li náklad na zamýšlenou
pozemkovou úpravu, přihlížejíc
k hospodářským poměrům účastníků
s hlediska celkového, hospodářsky únosný
pro účastníky a jsou-li dány podmínky
uvedené v § 33, odst. 1 až 4.
(3) Členy scelovacího družstva jsou všichni
přímí účastníci pozemkové
úpravy (§ 41).
(4) Obec je členem družstva, i když není
přímým účastníkem.
(5) Rozhodnutím zemské komise může býti
scelovací družstvo prohlášeno pro scelovací
obvod zároveň za vodní družstvo podle
vodního zákona na dobu scelovacího řízení.
(1) Každé scelovací družstvo musí
míti stanovy, které obsahují:
a) název, sídlo a obvod scelovacího družstva,
b) účel scelovacího družstva,
c) úpravu členských práv a povinností,
d) zásady pro rozvrh a úhradu nákladů
spojených s pozemkovými úpravami a s udržováním
společných zařízení,
e) úpravu vnitřní organisace scelovacího
družstva,
f) úpravu finančního hospodaření
scelovacího družstva.
(2) Scelovací družstvo se řídí
svými stanovami i tehdy, jestliže bylo prohlášeno
podle § 9, odst. 5 za vodní družstvo.
(1) Orgány scelovacího družstva jsou:
a) představenstvo nejméně tříčlenné
a nejvýše patnáctičlenné,
b) dozorčí rada nejméně tříčlenná
a nejvýše patnáctičlenná,
c) valná hromada.
(2) Představenstvo, dozorčí radu, jakož
i náhradníky, jejichž počet určí
stanovy, volí valná hromada z fysických členů
družstva nadpoloviční většinou
hlasů (§ 12, odst. 5).
(1) Představenstvo zastupuje scelovací družstvo
a obstarává jeho záležitosti. Představenstvo
volí ze svých členů nadpoloviční
většinou hlasů, počítanou podle
hlav, předsedu, který zastupuje scelovací
družstvo navenek ještě s jedním členem
představenstva. Písemnosti jest doručiti
předsedovi nebo jeho zástupci.
(2) Dozorčí rada dohlíží na hospodaření
scelovacího družstva a může, uzná-li
to za nutné, do valné hromady, kterou zároveň
svolá, zprostiti zatímně členy představenstva
funkce a učiniti opatření nezbytná
pro další vedení družstva.
(3) Poruší-li členové představenstva
nebo dozorčí rady své povinnosti, odpovídají
scelovacímu družstvu rukou společnou a nerozdílnou
za škodu tím vzniklou.
(4) Společná práva vyplývající
z členství ve scelovacím družstvu vykonávají
členové na valné hromadě. Valné
hromadě přísluší:
a) usnášeti se na stanovách a jejich změně;
ke změně stanov je třeba schválení
oblastní komise,
b) zkoumati a schvalovati rozpočet a účetní
uzávěrky předložené představenstvem,
c) zmocňovati představenstvo k uzavírání
zápůjček,
d) usnášeti se na zásadách o rozvrhu
scelovacích nákladů na členy a o vybírání
členských příspěvků,
e) voliti místní znalce,
f) schvalovati zadání technických prací
scelovacích,
g) projednávati projekt společných zařízení,
h) stanoviti všeobecné zásady pro nové
rozdělení pozemků,
ch) usnášeti se o odevzdání náhradních
pozemků do zatímního užívání
a o zatímních hospodářských
opatřeních, jichž je třeba k umožnění
a k zajištění plynulého přechodu
do nového uspořádání pozemkové
držby.
i) projednávati scelovací plán.
(5) Valnou hromadu svolává představenstvo,
pokud zákon nebo stanovy k tomu neopravňují
též někoho jiného. Valná hromada
je schopna se usnášet, je-li přítomna
alespoň polovina všech členů družstva.
Nesejde-li se ve stanovenou hodinu tento počet členů,
koná se valná hromada s týmž pořadem
jednání o hodinu později za přítomnosti
jakéhokoliv počtu členů; na to musí
býti členové v pozvání na valnou
hromadu upozorněni. Pokud stanovy neurčují
jinak, usnáší se valná hromada prostou
většinou členů. Každý člen
družstva má jeden hlas. Při rovnosti hlasů
rozhoduje hlas předsedy. Na valnou hromadu a do schůzí
představenstva a dozorčí rady je zváti
oblastní komisi. Její zástupce má
právo ujmouti se v těchto schůzích
slova, může zastaviti provedení usnesení,
které se příčí předpisům,
a je povinen předložiti je oblastní komisi
k rozhodnutí. Podle potřeby učiní
zástupce oblastní komise prozatímní
opatření.
(6) Členy povinného scelovacího družstva
svolá k ustavující valné hromadě
oblastní komise a určí svého člena,
který bude tuto valnou hromadu řídit. Nesejde-li
se valná hromada nebo nezvolí-li představenstvo
a dozorčí radu, ustanoví oblastní
komise pro družstvo náhradní orgán,
kterému přísluší oprávnění
představenstva i valné hromady, vyjímajíc
oprávnění měniti stanovy družstva;
dozor nad náhradním orgánem vykonává
přímo oblastní komise. Podle pokynů
oblastní komise pečuje náhradní orgán
o to, aby se brzy ustavily orgány povinného scelovacího
družstva.
(7) Ustanovení předcházejícího
odstavce o náhradním orgánu lze užíti
přiměřeně, jestliže orgány
scelovacího družstva nevykonávají řádně
svou působnost.
Vláda může stanovit nařízením
podrobnosti o tvoření scelovacích družstev,
stanovách, jednacím řádu a finančním
hospodaření družstva.
Scelovací družstva (§ 9) podléhají
státnímu dozoru, který vykonávají
scelovací (upravovací) orgány a úřady
(§ 2). Tyto orgány a úřady jsou oprávněny
zastaviti provádění usnesení, příčící
se předpisům, a učiniti nezbytná náhradní
opatření.
(1) Po zakončení scelovacího řízení
se může scelovací družstvo usnesením
valné hromady rozejíti, když splnilo všechny
své závazky a jeho dalšího trvání
není již zapotřebí pro udržování
a správu společných zařízení
(§ 74).
(2) K usnesení valné hromady o zániku družstva
se vyžaduje tříčtvrtinová většina
hlasů přítomných. Usnesení
vyžaduje ke své platnosti schválení
oblastní komise.
(3) Oblastní komise oznámí schválené
usnesení zemské komisi, která vyhlásí
zánik družstva v Úředním listě
II, na Slovensku též v Úředním
věstníku.
(1) Návrh na zahájení řízení
o pozemkové úpravě v určitém
obvodu může podati jeden nebo několik vlastníků
(držitelů) zemědělských nebo
lesních pozemků nebo místní národní
výbor nebo místní sdružení příslušného
Jednotného svazu zemědělců nebo okresní
národní výbor.
(2) Návrhy na zahájení pozemkových
úprav na příští rok se podávají
u místně příslušné oblastní
komise nejpozději do 1. května každého
roku. Návrhy na zahájení pozemkových
úprav, které se mají provésti v roce
1948, jest podati u ministerstva zemědělství
nejpozději do 30 dnů po počátku účinnosti
tohoto zákona; návrhy podané před
účinností tohoto zákona se považují
za řádně podané.
(1) Uzná-li oblastní komise návrh (§
16, odst. 1) za vhodný, vyjádří se
k němu a předloží jej zároveň
s ostatními návrhy ze své oblasti prostřednictvím
zemské komise ministerstvu zemědělství
k posouzení s hlediska celkového plánu pozemkových
úprav. Jinak oblastní komise návrh zamítne.
(2) Schválí-li ministerstvo zemědělství
návrh, provede oblastní komise místní
šetření k objektivnímu zjištění
podmínek pozemkové úpravy.
(1) K místnímu šetření budou
pozváni:
a) místní národní výbor, v
jehož obvodu mají býti pozemkové úpravy
provedeny,
b) místní národní výbory sousedících
obcí,
c) příslušný okresní národní
výbor (výbory),
d) místní a okresní.sdružení
příslušného Jednotného svazu
zemědělců,
e) místně příslušný katastrální
umělecký úřad,
f) úřady (plánovací, vodohospodářský,
lesní, stavební atd.), pokud pozemkovou úpravou
může býti dotčena jejich působnost,
na Slovensku též okresní soud,
g) vlastníci (držitelé) pozemkového
majetku v obvodu, kde se navrhuje provedení pozemkové
úpravy.
(2) Účastníci uvedení v odstavci 1,
písm. a) až f), jakož i příslušné
orgány pověřené správou státního
pozemkového majetku ve scelovacím obvodu budou pozváni
na doručenku. Účastníci uvedení
v odstavci 1, písm. g) buďtež k místnímu
šetření pozváni vyhláškou,
která bude vyhlášena v místní
obci i v sousedících obcích způsobem
v místě obvyklým, a zároveň
zvláště upozorněni na ustanovení
§ 19, odst. 2 a § 20.
(3) Místní národní výbor bude
zároveň v obsílce vyzván, aby ihned
určil a pozval z místních občanů
zmocněnce k hájení zájmů vlastníků
pozemků, kteří nemají ve scelovacím
obvodu bydliště, ačli si vlastníci neustanovili
sami zástupce, a aby nejpozději před zahájením
místního šetření prokázal
zástupci oblastní komise, že hlasovací
seznam nabyl právní moci (§ 20, odst. 6).
(4) Výlohy účastníků místního
šetření hradí ten, kdo vyslal zástupce.
(1) Při místním šetření
(§ 17, odst. 2) je zejména třeba:
a) zjistit rozsah, potřebu, účelnost a proveditelnost
pozemkové úpravy, jakož i podmínky pro
získání pozemků k účelům
uvedeným v § 82, především podmínky
uvedené v § 9, odst. 2, písm. b),
b) doporučiti směrnice (§ 56 a § 59, odst.
1) pro projekt společných zařízení
i pro vlastní pozemkovou úpravu pro případ,
že dojde k provedení úpravy.
(2) Shledá-li se při místním šetření,
že jsou dány podmínky pro pozemkovou úpravu,
provede se zároveň hlasování o utvoření
scelovacího družstva (§ 20).