Ústavodárné Národní shromáždění
republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
(1) Doba činnosti národního správce
živnostenského podniku, po kterou podnik řádně
spravoval ve smyslu ustanovení § 21 dekretu presidenta
republiky ze dne 19. května 1945, č. 5 Sb., o neplatnosti
některých majetkově-právních
jednání z doby nesvobody a o národní
správě majetkových hodnot Němců,
Maďarů, zrádců a kolaborantů
a některých organisací a ústavů,
na Slovensku ve smyslu § 20 nařízení
Slovenské národní rady ze dne 5. června
1945, č. 50 Sb. SNR, o národní správě,
se započítává do předepsané
doby pomocnického (tovaryšského) zaměstnání
v příslušné živnosti.
(2) U živností uvedených v § 38, odst.
3 a 4 ž. ř. (§ 53, odst. 3 a 4 ž. z.) jest
podmínkou započtení, že se národní
správce před svým ustanovením vyučil
živnosti obchodní. U ostatních živností
vázaných na průkaz způsobilosti jest
podmínkou započtení, že národní
správce byl před svým ustanovením
v témže oboru zaměstnán po dobu rovnající
se alespoň dvěma třetinám celkové
doby výcviku, předepsané nebo obvykle požadované
pro průkaz způsobilosti; při tom je však
třeba, aby u živností, kde je předepsáno
vyučení, byl vyučen.
(3) Potvrzení o tom, že národní správce
živnostenský podnik řádně spravoval,
vydává úřad (orgán), který
národního správce ustanovil.
(1) Právo národního správce na příděl
drobného živnostenského podniku podle §
5, odst. 1 zákona ze dne 14. února 1947, č.
31 Sb., o některých zásadách při
rozdělování nepřátelského
majetku, konfiskovaného podle dekretu presidenta republiky
ze dne 25. října 1945, č. 108 Sb., o konfiskaci
nepřátelského majetku a Fondech národní
obnovy, přechází na vdovu, nebyla-li vlastní
vinou rozvedena, nebo na nezletilé nezaopatřené
děti. Nárok na příděl živnostenského
podniku musí tyto osoby uplatniti nejpozději ve
lhůtě, předepsané pro podání
přihlášky o příděl drobného
živnostenského podniku. Zemřel-li však
národní správce po podání přihlášky,
musí nárok býti uplatněn před
odevzdáním podniku.
(2) U osob uvedených v odstavci 1 musí být
splněny podmínky stanovené § 5, odst.
1, č. 1 a 2 zákona č. 31/1947 Sb. a náležitosti
stanovené živnostenským řádem
(zákonem) pro provozování živnosti;
nemají-li tyto osoby předepsaný průkaz
způsobilosti nebo průkaz věcných znalostí,
lze jim přiděliti živnostenský podnik
a uděliti živnostenské oprávnění
jen, zřídí-li.si způsobilého
náměstka podle § 55 ž. ř. (§
71 ž. z.). Osoby, jimž bylo uděleno živnostenské
oprávnění bez předložení
průkazu způsobilosti nebo věcných
znalostí, nejsou zproštěny od průkazu
způsobilosti nebo věcných znalostí
v případě přeložení živnosti
mimo obec původního stanoviště nebo
opětovného provozování živnosti,
byl-li její výkon přerušen.
(3) Živnostenské oprávnění vdov
a nezletilých nezaopatřených dětí
trvá jen po dobu vdovství nebo nezletilosti.
Pokud tento zákon nestanoví jinak, zůstávají
nedotčena ustanovení živnostenského
řádu (živnostenského zákona)
a předpisů jej měnících a doplňujících.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení; provedou jej ministři
vnitřního obchodu, průmyslu a zdravotnictví
v dohodě se zúčastněnými ministry.
Revoluční převrat a naléhavá
potřeba hospodářská vyžadovaly,
aby se v pohraničí ujali podniků osob státně
nespolehlivých čeští podnikatelé,
kteří byť i neměli plný průkaz
způsobilosti, měli alespoň takové
schopnosti, které dávaly záruku, že
podnik bude veden s péčí řádného
hospodáře. Bylo nutno zachrániti velké
majetkové hodnoty a zavésti správu v době
pokud možno nejkratší. Kvalifikace, jakou požaduje
živnostenský úřad pro samostatné
podnikatele se nepožadovala a dekret presidenta republiky
č. 5/1945 Sb., spokojil se s ustanovením, že
národním správcem může býti
ustanovena osoba mravně bezúhonná a státně
spolehlivá, mající patřičné
odborné a praktické znalosti. Mezi těmi,
kteří pochopili snahu vládních činitelů
a odešli do pohraničí ujmouti se národních
správ, byla řada mladých lidí, kteří
opustivše svá zaměstnání, nedokončili
dobu výcviku předepsaného pro průkaz
způsobilosti k samostatnému provozování
živností. Takovým osobám s nedostatečným
výcvikem by nemohl býti podnik přidělen
podle zákona č. 31/1947 Sb., jen proto, že
živnostenský řád a předpisy jej
doplňující nebo měnící
nemají ustanovení, kterým by se doba správcovství
hodnotila pro průkaz způsobilosti k nastoupení
živnosti, ačkoliv je to činnost, v níž
musí se osvědčiti příslušné
odborné znalosti.
Národní správcovství je funkcí
sui generis a v hospodářské činnosti,
kterou zde musí osvědčiti, je zahrnuto též
odborné řízení podniku a u řemeslných
podniků i manuelní práce. Pro tento svůj
charakter je nejblíže zaměstnaní pomocnickému.
Nebylo by spravedlivé, aby tato doba národního
správcovství nebyla započtena do průkazu
způsobilosti a tím aby byli národní
správci vyloučeni z přídělu
a tato funkce by nabytí průkazu způsobilosti
v mnohých případech ztěžovala.
Osnova započítává dobu správcovství
do doby zaměstnání pomocnického jen,
jestliže národní správce podnik řádně
spravoval ve smyslu § 21 dekretu presidenta republiky č.
5/1945 Sb. Úřad, který ustanovil národního
správce, bude vydávati potvrzení o tom, že
národní správa byla řádně
vedena (§ 1, odst. 3). Doklad tento prokazující
jeho hospodářskou zdatnost je ve spojení
s průkazem o předchozí době výcviku
(§ 1, odst. 2) dostatečnou zárukou, že
národní správce si počínal
po dobu správcovství jako odborník a že
tudíž přidělené majetkové
podstaty dostanou se do rukou osob kvalifikovaných. Pokud
je u živností uvedených v § 1, odst. 2
požadováno vyučení, platí o tomto
vyučení příslušná ustanovení
živnostenského řádu (živnostenského
zákona) a předpisů na jeho základě
vydaných, zejména předpisy, podle nichž
možno ukončení učební o poměru
nahraditi vysvědčením o absolvovaní
odborných škol a učilišť. I v případě,
že podnik nebude národnímu správci přidělen,
bude spravedlivé, aby doba národního správcovství
byla do průkazu způsobilosti započítána.
Ustanovení zákona č. 255/1946 Sb., o příslušnících
československé armády v zahraničí
a některých jiných účastnících
národního boje za osvobození zůstávají
nedotčena.
Porevoluční zákonodárství dbá
toho, aby práva a výhody, jež určité
osoby získaly svou činností ve prospěch
státu, přešla v případě
jejich úmrtí na osoby, jež jsou s nimi v příbuzenském
poměru. Tak je tomu u přednostních uchazečů
(§ 6, zák. č. 255/1946 Sb.) a u vojenských
a válečných poškozenců, obětí
války, fašistické persekuce (§ 3, zák.
č. 164/1946. Sb.). Z této zásady vychází
i vládní nařízení č.
106/1947 Sb., o přídělu drobných konfiskovaných
živnostenských podniků (přídělové
nařízení pro živnostenské podniky),
které stanoví v § 33, že na místě
zemřelého přídělce, dokud není
zaplacena přejímací cena, vstupují
v jeho práva a povinnosti vdova nebo descendenti, pokud
podnik dále provozují podle živnostensko-právních
předpisů.
Národní správci, kteří podnik
osobně a řádně spravovali, mají
nesporné zásluhy o zachránění
značných hodnot ku prospěchu státu
a proto jest spravedlivým požadavkem, aby narok, který
získali na základě zákona č.
31/1947 Sb. při plnění podmínek tímto
zákonem předepsaných, přešel
v případě jejich úmrtí i s
výhodami stanovenými v § 1 této osnovy
na určitý okruh blízkých osob, analogicky
podle § 56 ž. ř.
Osobami, jimž § 2 osnovy přiznává
právo na přidělení a provozování
drobného živnostenského podniku po smrti národního
správce, jsou pouze jeho vdova a nezletilé a nezaopatřené
děti, při čemž trvání
jejich živnostenského oprávnění,
pokud bylo dosaženo na základě ustanovení
§ 2, odst. 2, trvá pouze do opětného
provdání se vdovy nebo u nezletilců do dosazení
jejich zletilosti.
Aby bylo možno těmto osobám zabezpečiti
příděl drobného živnostenského
podniku, bylo upuštěno od požadavku splnění
podmínky (§ 5, odst. 1, č. 3 zák. č.
31/1947 Sb.), při čemž u vdov a sirotků
nemajících k nastoupení živnosti potřebné
odborné způsobilosti, jest vázáno
živnostenské oprávnění na podmínku,
že si zřídí způsobilého
náměstka. Toto živnostenské oprávnění
jest omezeno též v tom směru, že nebude
průkazem způsobilosti, pokud to některé
předpisy dovolují (na př. vl. nař.
č. 395/1942).
Provedení zákona nevyžádá si
žádných nákladů ze státní
pokladny.