Ústavodárné Národní shromáždění
republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
Dekret č. 104/1945 Sb. se mění a doplňuje
takto:
1. § 1, odst. 1 zní:
"Zájmovým zastupitelstvem zaměstnanců
v závodě (dále jen "závodní
zastupitelstvo") jsou závodní rada, závodní
důvěrník, podniková rada a náhradní
orgán závodního zastupitelstva. Závodní
zastupitelstvo je prvotním a výkonným orgánem
jednotné odborové organisace."
2. § 9, odst. 1 zní:
"Závodní rada se volí na dobu dvou roků".
3. § 10, odst. 2, písm. c) zní:
"c) rozpuštěním závodní
rady příslušným orgánem jednotné
odborové organisace nebo"
4. § 13 zní:
"(1) Pracovní (služební) poměr
člena závodní rady může býti
zaměstnavatelem zrušen a člen závodní
rady může býti přeložen jednostranným
opatřením správy závodu do jiného
závodu jen po předchozím souhlasu -závodní
rady.
(2) Odepřela-li závodní rada souhlas, může
zaměstnavatel navrhnouti u příslušného
orgánu jednotné odborové organisace, aby
na místě závodní rady udělil
souhlas ke zrušení pracovního (služebního)
poměru nebo k přeložení.
(3) Souhlas závodní rady podle odstavců 1
a 2 se vyžaduje také ke zrušení pracovního
(služebního) poměru bývalého
člena závodní rady v době dvou roků
od zániku jeho funkce. V této době není
však třeba souhlasu, byl-li bývalý člen
závodní rady pravoplatně soudem odsouzen
a) pro zločin nebo pro přečin nebo přestupek,
spáchaný z pohnutek nízkých nebo nečestných
nebo pro trestný čin proti veřejné
mravopočestnosti,
b) pro přečin nebo přestupek podle zákona
ze dne 19. března 1923, č. 50 Sb., na ochranu republiky,
ve znění předpisů jej měnících
a doplňujících."
5. § 15 zní:
"Členství v závodní radě
zaniká:
a) zánikem závodní rady nebo skončením
její činnosti,
b) ztrátou volitelnosti,
c) rozvázáním pracovního (služebního
poměru se závodem,
d) vzdáním se, bylo-li příslušným
orgánem jednotné odborové organisace schváleno,
nebo
e) zbavením funkce člena závodní rady
příslušným orgánem jednotné
odborové organisace."
Ustanovení § 9, odst. 1 ve znění tohoto
zákona platí i pro závodní rady zvolené
před účinností tohoto zákona
podle čl. II vládního nařízení
ze dne 5listopadu 1946, č. 216 Sb., kterým se provádějí
některá ustanovení dekretu presidenta republiky
ze dne 24. října 1945, č. 104 Sb., o závodních
a podnikových radách, pokud jejich činnost
neskončila.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem 1. ledna 1948; provede jej ministr sociální
péče v dohodě se zúčastněnými
ministry.
K č. 1. Protože až na zcela nepatrnou část
jsou všichni zaměstnanci ve všech oborech hospodářské
i jiné činnosti stejně jako zaměstnanci
ve veřejné správě odborově
organisováni v Revolučním odborovém
hnutí, je zájmové zastupitelstvo zaměstnanců
v závodě ve skutečnosti již dnes také
orgánem odborově organisovaných zaměstnanců.
Proto také již dekret č. 104/1945 Sb. o závodních
a podnikových radách a prováděcí
nařízení tohoto dekretu č. 216/1946
Sb. daly Revolučnímu odborovému hnutí
rozhodující vliv na ustavení závodního
zastupitelstva a pravomoc ve věci řízení
a usměrňování činnosti závodního
zastupitelstva. Je tedy jen logickým důsledkem této
skutečnosti, jestliže předpokládaná
osnova tuto skutečnost jasně stanoví a dává
Ústřední radě odborů možnost,
aby svými směrnicemi působila k tomu, aby
některé otázky, týkající
se zájmů zaměstnanců, nebyly snad
řešený dvěma různými orgány
Revolučního odborového hnutí způsobem
po případě odchylným nebo naopak,
aby jiné otázky zaměstnanecké nebyly
řešeny snad ani jedním ani druhým orgánem,
když dosud nebyla mezi nimi zaručena naprostá
spolupráce.
K č. 2. Dosavadní jednoroční funkční
období, při čemž toto funkční
období muselo končiti vždy 30. dubna běžného
roku, znamenalo, že činnost některých
závodních rad netrvala ani celý rok buď
proto, že proti volbě byly podány námitky,
nebo že k volbě došlo teprve po 1. květnu
běžného roku, takže by se funkcionáři
závodních rad nemohli do svých úkolů
řádně zapracovati. Kromě toho každoroční
volby by zbytečně zanášely neklid do
závodů. Navrhuje proto osnova funkční
období dvouleté.
K č. 3 a 5. Ze skutečnosti, že závodní
rady jsou přímými orgány Revolučního
odborového hnutí, vyplývá, že
má míti Revoluční odborové
hnutí právo samo orgány zájmového
zastoupení zaměstnanců v závodě
buď jako celek této funkce zbaviti, anebo zbaviti
členství v tomto orgánu jednotlivé
osoby. Revoluční odborové hnutí vykonává
tuto působnost orgány zřízenými
na základě zákona č. 144/1946 Sb.
o jednotné odborové organisaci. Příslušnost
orgánů jednotné odborové organisace
se řídí organisačními směrnicemi
vydanými po schválení vlády podle
§ 75 vl. nař. č. 216/1946 Sb., jimiž byla
provedena některá ustanovení dekretu o závodních
a podnikových radách.
K č. 4. Rovněž otázka zrušení
pracovního poměru člena závodní
rady zaměstnavatelem nebo jeho přeložení
jednostranným jeho opatřením může
býti v důsledku shora uvedeného ustanovení,
že závodní rada je orgánem Revolučního
odborového hnutí, schváleno jen orgány
Revolučního odborového hnutí.
Aby nebylo pochybností, že ustanovení o dvouročním
funkčním období platí i pro závodní
rady zvolené před účinností
tohoto zákona a dosud fungující, bylo potřebí
jasně tuto skutečnost v zákoně stanoviti.