Ústavodárné Národní shromáždění
republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
V § 49 zákona ze dne 9. května 1947, č.
87 Sb., o některých opatřeních k provedení
národní mobilisace pracovních sil, se škrtá
nadpis "Osvobození od poplatků a dávek",
jeho dosavadní znění se označuje jako
odstavec 1 a za tento odstavec 1 se připojují dva
nové odstavce tohoto znění:
"(2) Podpory, které poskytují okresní
úřady ochrany práce zaměstnancům
podle ustanovení tohoto zákona, jsou osvobozeny
od daní, poplatků a jiných veřejných
dávek.
(3) Podpory, uvedené v předchozím odstavci,
se nepovažují za pracovní výdělek
(plat) rozhodný pro výpočet pojistného
veřejnoprávního sociálního
pojištění, jsou příjmem vyňatým
z exekuce (§§ 4 a 12 zákona ze dne 5. března
1947, č. 47 Sb., o exekuci na platy) a jejich udělení
nemá žádných jiných právních
následků."
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem 10. června 1947; provedou jej všichni členové
vlády.
Podpory, které se poskytují podle zákona
č. 87/1947 Sb., o některých opatřeních
k provedení národní mobilisace pracovních
sil, nejsou pracovním výdělkem ve vlastním
slova smyslu, nýbrž jsou dávkami sui generis,
které mají zvláštní sociální
účcel. Nebylo by proto na místě, kdyby
se podle příslušných daňových
předpisů, podle předpisů pro výpočet
pojistného veřejnoprávního sociálního
pojištění a podle předpisů o
exekuci posuzovaly stejně jako ostatní příjmy.
Tuto zásadu obsahuje již vládní nařízení
č. 250/1943 Sb. o podpoře při včleňování
do práce (srov. § 63). Jelikož podpory poskytované
podle zákona č. 87/1947 Sb. zaměstnancům
(§ 6, § 7, odst. 3, § 15, § 32, odst. 1 a
2, druhá věta, § 34) jsou obdobou podpor podle
vládního nařízení č.
250/1943 Sb., jež jsou osvobozeny od daní, poplatků
a jiných veřejných dávek, nejsou zabavitelné
a nepovažují se za pracovní výdělek
rozhodný pro výpočet pojistného veřejnoprávního
sociálního pojištění, jde toliko
o rozšíření platného právního
stavu na oblast působnosti zákona č. 87/1947
Sb.
Za právní následky, o nichž se mluví
na konci odstavce 3, článku 1, se považují
právní následky chudinské podpory.
Není sice pravděpodobné, že by kdokoli
nebo jakýkoli úřad považoval podpory
poskytované podle zákona o některých
opatřeních k provedení národní
mobilisace pracovních sil za chudinskou podporu, která
by mohla míti vliv na nabývání domovského
práva podle § 2 zákona č. 222/1896 ř.
z., přece však bylo účelno výslovně
tuto možnost vyloučiti, tím spíše,
že také § 63 vládního nařízení
č. 250/1943 Sb. má příslušné
ustanovení.