Zákonem ze dne 16. května 1946 č 149/46 Sb.
byly zatímně upraveny platy a některé
služební poměry vojenských a četnických
(SNB) gážistů.
Provedením tohoto zákona byl pověřen
ministr národní obrany a ministr vnitra v dohodě
se zúčastněnými ministry.
Ministerstvo národní obrany vydalo prováděcí
výnos k tomuto zákonu ve VV čís. 54/1946,
kde v čl. 69 stanovilo směrnice pro zařazení
gážistů mimo služební třídy
do nových stupňů služného takto:
štábní rotmistři zařadí
se do služného toho stupně v sazbách
nové II. platové stupnice, kterého dosáhli
v dosavadní II. platové stupnici, praporčíci
do toho stupně v sazbách nové Ib platové
stupnice, kterého dosáhli v dosavadní I.
platové stupnici.
Ministerstvo vnitra HV-SNB prováděcím výnosem
ze dne 28. 6. 1946 č. 13.000/1946-Va/3 k tomuto zákonu
vydalo pokud jde o zařazení do nových platů
štábních strážmistrů a praporčíků
úplně odlišné nařízení,
a to u štábních strážmistrů
SNB povýšených do této hodnosti před
účinností tohoto zákona se nejprve
zjistí, jaké služby by měli ve III.
platové stupnici ke dni povýšení na
štábního strážmistra, kdyby nový
zákon byl již v platnosti, potom se podle pravidel
o povýšení zařadí do příslušného
stupně služného v nové II. platové
stupnici, v níž se jim ideálně - avšak
s finanční účinností ode dne
účinnosti zákona - přizná stupeň
služného, kterého by podle pravidel o zvýšení
služného dosáhli do dne účinnosti
zákona, u praporčíků se zjistí
nejprve podle zásad uvedených jako u štábních
strážmistrů, ke dni povýšení
na štábního strážmistra - stupeň
nového služného ve IIIa potom v nové
II. platové stupnici, dnem povýšení
na praporčíka zařadí se praporčíci
podle pravidel o povýšení do příslušného
služného v nové Ib platové stupnici.
O zvýšení služného platí
totéž jako u štábních strážmistrů.
Touto praxí stanovenou prováděcím
výnosem ministerstva vnitra č. 13.000/1946-Va/3
byli štábní strážmistři
a praporčíci stejně služebně
staří a se stejnou služební započitatelnou
dobou zařazeni při převodu do nových
platů až o 3 stupně v příslušné
platové stupnici níže, než štábní
rotmistři a praporčíci vojska, a to proto,
že prováděcím výnosem ministerstva
vnitra, jehož autorem byl škpt. Jan Zbirovský,
bylo při zařazení do nových platů
použito ustanovení § 17 zák. č.
103/1926 Sb. platného při zařazení
do slušného při povýšení.
Použití ustanovení § 17 zák. č.
103/1926 Sb. platného pro zařazení do služného
při povýšení je nezákonné,
neboť vylučuje až 9 roků ze služební
doby, která byla pro zvýšení služného
podle platných zákonných ustanovení
započtena a je nemyslitelné, že by prováděcí
výnos mohl anulovati platná zákonná
opatření. Je třeba tuto křivdu na
štábních strážmistrech a praporčících
spáchanou odčiniti a to tím, že předmětné
ustanovení prováděcího výnosu
ministerstva vnitra HV-SNB bude zrušeno a nahrazeno ustanovením,
obdobným prováděcího výnosu
ministerstva národní obrany, kterým nebude
vylučována započitatelná služební
doba při zařazení do nového služného.
Z tisíců a tisíců případů
vyjímáme jako příklad jeden: Št.
strážm. bývalé policie byl 1. 1. 1934
povýšen na praporčíka, 1. 10. 1941 byl
přeložen do výslužby, 5. 5. 1945 dobrovolně
nastoupil činnou službu a byl dnem 1. 6. 1945 reaktivován.
V důsledku jeho povýšení na praporčíka
byl mu přiznán 1. 1. 1939 10 plat stupeň,
I. platové stupnice (27 zák. č 103/1926 Sb.),
při zařazení do nového služného
podle zák. č. 149/1946 Sb. obdržel k 1. 7.
1946 7. stupeň Ib platové stupnice, 1. 10. 1946
postoupil do 8. stupně a teprve 1. 10. 1952 postoupí
do 10. stupně Ib platové stupnice. Praporčík
vojska, který jest s tímto praporčíkem
stejně stár a má stejnou započitatelnou
služební dobu, byl by k 1. 7. 1946 zařazen
do 10. stupně Ib platové stupnice.
Podepsaní se táží pana ministra vnitra:
1. zda je mu tato praxe, prováděná podle
prováděcího výnosu jeho resortu známa,
2. zda-li je mu známo, že je ukřivděno
těm sociálně nejslabším příslušníkům
SNB,
3. zda je ochoten učiniti nápravu zrušením
té části předmětného
prováděcího výnosu odporujícího
zákonu č. 149/46 Sb. Velký počet případů,
o kterých mluví interpelace vyžaduje urychlené
a neodkladné projednání, takže pilnost
této interpelace je odůvodněna.