Ústavodárné Národní shromáždění
republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
(1) Národními podniky podle tohoto zákona
se rozumějí národní podniky, zřízené
podle dekretu presidenta republiky ze dne 24. října
1945, č. 100 Sb., o znárodnění dolů
a některých průmyslových podniků,
a podle dekretu presidenta republiky ze dne 24. října
1945, č. 101 Sb., o znárodnění některých
podniků průmyslu potravinářského.
(2) Věcně příslušným ministrem
podle tohoto zákona je ministr průmyslu, pokud jde
o národní podniky, zřízené
podle dekretu č. 100/1945 Sb., a ministr výživy,
pokud jde o národní podniky, zřízené
podle dekretu č. 101/1945 Sb.
(3) Ve věcech národních podniků, které
mají sídlo na Slovensku, rozhodují ministr
financí, jakož i věcně příslušní
ministři, po vyjádření příslušného
pověřence.
(4) Pokud se v dalších ustanoveních mluví
o ústředním orgánu, vyslechne tento
orgán, jde-li o národní podniky; které
mají sídlo na Slovensku, před svým
rozhodnutím nebo před podáním návrhu
oblastní orgán.
(1) Kmenové jmění národního
podniku tvoří součet bilančních
hodnot jeho investic a trvale nutných zásob. Výjimky
z této zásady povoluje a přiměřenost
rozsahu trvale nutných zásob určuje pro jednotlivé
průmyslové obory, po případě
pro národní podniky, věcně příslušný
ministr v dohodě s ministrem financí, přihlížeje
při tom k hospodářské odůvodněnosti.
(2) Věcně příslušný ministr
v dohodě s ministrem financí schvaluje na návrh
ústředního orgánu znárodněného
průmyslu (§ 19 dekretu č. 100/1945 Sb. a §
16 dekretu č. 101/1945 Sb.) výši kmenového
jmění jednotlivých národních
podniků se zřetelem na ustanovení odstavce
1 a podle rozpočtu národního podniku, přihlížeje
při tom k jeho účetní závěrce
za právě uplynulý účetní
rok. Směrnice pro vypracování návrhů
na stanovení výše kmenového jmění
vydá věcně příslušný
ministr.
(3) Úprava kmenového jmění podle odstavců
1 a 2 se provede podle ustanovení §§ 3 a 4.
(1) Nařídí-li to věcně příslušný
ministr v dohodě s ministrem financí po slyšení
ústředních orgánů, převedou
národní podniky dále uvedené části
majetkových podstat v jejich bilančních hodnotách
na Fond znárodněného hospodářství,
zřízený podle § 9 dekr. č. 100/1945
Sb. (dále jen Fond), a Fond převezme od národních
podniků v bilančních hodnotách dále
uvedené závazky, a to:
a) pohledávky, které se staly v důsledku
válečných událostí nebo uspořádání
státoprávních poměrů pochybnými
nebo nedobytnými;
b) cenné papíry, jejichž hodnota se stala v
důsledku válečných událostí
nebo uspořádání státoprávních
poměrů pochybnou;
c) kapitálové účasti na podnicích,
jež byly znárodněny;
d) vzájemné finanční pohledávky
a finanční závazky národních
podniků;
e) závazky, které se staly neúnosnými
znehodnocením pohledávek a cenných papírů
[písmena a) a b)] nebo převodem hodnot uvedených
pod písmeny a) až d) nebo pro mimořádné
poměry válečné;
f) závazky, které se staly neúnosnými
pro mimořádné poměry poválečné,
pokud s tím vláda vysloví souhlas.
(2) Části majetkových podstat a závazky,
uvedené v odstavci 1, budou převedeny na Fond, po
případě jím převzaty, s účinností
ke dni, který určí věcně příslušný
ministr v dohodě s ministrem financí.
(3) Ministr financí může v dohodě s
věcně příslušným ministrem
změniti podmínky splácení a úrokování
závazků převedených na Fond [odstavec
1, písm. e) a f)]. K převodu závazků
na Fond [odstavec 1, písm e) a f)] nevyžaduje se přivolení
věřitelova, jehož by bylo jinak podle příslušných
předpisů zapotřebí.
(4) Věcně příslušný ministr
může v dohodě s ministrem financí po
slyšení ústředních orgánů
na místo převodu podle odstavce 1 povoliti, aby
jednotlivé národní podniky zúčtovaly
pohledávky uvedené v odstavci 1, písm. a)
a b) na závazky, uvedené v odst. 1, písm.
e) a f), po případě stanoviti podmínky
pro takové započtení.
(5) Převody, právní jednání
a listiny o nich podle odstavce 1, jakož i zúčtování
podle odstavce 4, nepodléhají daním ani poplatkům.
Knihovní podání a úřední
úkony nutné k provedení těchto převodů
jsou osvobozeny od poplatků a dávek za úřední
úkony ve věcech správních.
(1) Částku, o kterou bude podle § 2, odst.
2 kmenové jmění sníženo, odvede
národní podnik Fondu.
(2) Částka, o kterou bude podle § 2, odst.
2 kmenové jmění zvýšeno, bude
převedena na národní podnik z prostředků
Fondu.
(3) Doplnění kmenového jmění
k úhradě bilančních ztrát podléhá
schválení vlády.
(1) Finanční služba, kterou Fond vykonává
podle tohoto zákona, se vede odděleně od
náhradové služby Fondu (§ 9, odst. 2 dekretu
č. 100/1945 Sb. a § 7 dekretu č. 101/1945 Sb.).
(2) Příjmy finanční služby Fondu
tvoří zejména:
1. odvody čistého zisku národních
podniků,
2. náhrada za znárodněný majetek osobám,
kterým se podle § 7 dekretu č. 100/1945 Sb.
a podle § 7 dekretu č. 101/1945 Sb. náhrada
neposkytuje; tuto náhradu převede náhradová
služba Fondu na jeho finanční službu,
3. částky odváděné Fondu při
snížení kmenového jmění
(§ 4, odst. 1),
4. likvidační přebytky zrušených
národních podniků,
5. příděly ze státního rozpočtu.
(3) Prostředků finanční služby
Fondu bude použito:
1. k splácení a k úrokování
závazků, převedených na Fond podle
§ 3, odst. 1, písm. e) a f),
2. na umořování a úrokování
zápůjček sjednaných Fondem podle odstavce
4,
3. na zvyšování kmenového jmění
(§ 4, odst. 2).
(4) Nestačí-li vlastní příjmy
finanční služby Fondu k plnění
úkolů uvedených v odstavci 3, opatří
si Fond potřebné prostředky způsobem
a za podmínek, které stanoví ministr financí
v dohodě s věcně příslušným
ministrem.
(5) Ustanovení dekretů č. 100/1945 Sb. a
č. 101/1945 Sb., dekretu presidenta republiky ze dne 24.
října 1945, č. 102 Sb., o znárodnění
akciových bank, a dekretu presidenta republiky ze dne 24.
října 1945, č. 103 Sb., o znárodnění
soukromých pojišťoven, o náhradové
službě Fondu zůstávají nedotčena.
(6) Přebytky Fondu plynou do státní pokladny.
(1) Národní podniky jsou povinny používati
pro financování investic výlučně
služeb místa určeného pro poskytování
investičního úvěru.
(2) Národní podnik nesmí použíti
prostředků určených k účelům
investičním ani přechodně k účelům
jiným.
(3) Ministr financí vydá v dohodě s věcně
příslušnými ministry směrnice
pro postup při financování investic.
(1) Národní podnik si opatřuje finanční
prostředky pro provozní účely, pokud
jich sám nemá, provozním úvěrem.
(2) Národní podnik smí býti v obchodním
spojení pouze s jednou bankou pro provozní úvěr,
specialisovanou pro příslušný průmyslový
obor, pokud ministr financí nepřipustí výjimku.
(3) Národní podnik smí čerpati provozní
úvěr jen do výše stanovené jeho
schváleným rozpočtem. Ministr financí
vydá v dohodě s věcně příslušným
ministrem směrnice o rozsahu případných
odchylek. Úvěry na splnění úkolů
celostátním plánem stanovených mají
za jinak stejných podmínek býti povolovány
přednostně.
(4) Ministr financí vydá v dohodě s věcně
příslušnými ministry směrnice
pro povolování provozních úvěrů
a jejich zajištění.
(5) Národní podnik nesmí použíti
prostředků určených k provozu k financování
investic. Kreditního zůstatku na účtě
u banky pro provozní úvěr (odstavec 2) lze
použíti na opatření investic jen podle
směrnic vydaných místem určeným
pro poskytování investičního úvěru.
(6) Národní podnik může používati
služeb poštovních spořitelen.
(1) Národní podniky si nesmějí navzájem
poskytovati finanční úvěry ani vyrovnávati
své závazky kompensací. Poskytování
úvěrů při dodávkách
a výkonech je mezi národními podniky, jakož
i ve styku s ostatními tuzemskými odběrateli
přípustné, avšak jen v rámci
obchodních zvyklostí jednotlivých hospodářských
odvětví.
(2) Příslušný ústřední
orgán rozhoduje v dohodě s Ústřední
(Oblastní) správou bank, odpovídají-li
smluvní platební lhůty obchodním zvyklostem,
a povoluje výjimky z ustanovení odstavce 1. Nedojde-li
k dohodě mezi tímto orgánem a Ústřední
(Oblastní) správou bank nebo jde-li o platební
lhůty při dodávkách státu,
státním podnikům a ústavům,
rozhodne ministr financí v dohodě s věcně
příslušným ministrem.
Národní podnik jest povinen konati své platy
převodem v účtě u banky (§ 7,
odst. 2), pokud ministr financí nestanoví jinak.
Placení hotovými je přípustné
jen podle směrnic, které vydá ministr financí
v dohodě s věcně příslušnými
ministry. Hotovosti přesahující výši
přípustnou podle těchto směrnic je
národní podnik povinen odváděti na
účet u banky (§ 7, odst. 2).
(1) Banka (§ 7, odst. 2) jest povinna kontrolovati podnik
po stránce peněžní podle směrnic,
které vydá ministr financí v dohodě
s věcně příslušným ministrem.
Směrnice stanoví v souhlase s předpisy zákona
ze dne 16. května 1946, č. 116 Sb., o jednotné
organisaci podnikového početnictví, také
zásady pro sestavování finanční
části rozpočtu a pro kontrolu použití
peněžních prostředků určených
na investice národních podniků, a určí
podklady, které si banka od národních podniků
může vyžadovati k provádění
peněžní kontroly.
(2) Výsledky peněžní kontroly jest banka
povinna oznámiti neprodleně Ústřední
(Oblastní) správě bank a ústřednímu
(oblastnímu) orgánu, který je nadřízen
národnímu podniku; ústřední
(oblastní) orgán jest povinen oznámiti bance,
jaká opatření učinil z podnětu
její kontrolní zprávy.
Zjistí-li banka, že je podstatná neshoda mezi
finanční částí rozpočtu
národního podniku a vývojem jeho účtu
u ní nebo že by čerpání povoleného
úvěru nebo poskytnutí nového úvěru
bylo spojeno s nebezpečím ztráty, je povinna
podati o tom neprodleně zprávu ministru financí,
věcně příslušnému ministru
a příslušnému ústřednímu
(oblastnímu) orgánu. Věcně příslušný
ministr provede v dohodě s ministrem financí potřebné
opatření.
Jednání a opominutí příčící
se ustanovením tohoto zákona nebo předpisů
vydaných podle něho trestá, nejde-li o čin
soudně trestný, okresní národní
výbor pro správní přestupek pokutou
do 5,000.000 Kčs nebo trestem na svobodě (vězením,
uzamčením) do šesti měsíců
nebo oběma těmito tresty; pro případ
nedobytnosti trestu na penězích uloží
se náhradní trest na svobodě podle míry
zavinění do šesti měsíců.
Uloží-li se oba tresty zároveň, nesmí
trest na svobodě spolu s náhradním trestem
za nedobytný trest na penězích činiti
více než šest měsíců. Tresty
na penězích připadají státu.
Fond sdělí každoročně jednotlivým
národním podnikům, jaké částky
z odvedeného zisku použil na úhradu dluhové
služby podle tohoto zákona; tyto částky,
rozvržené v poměru odvedených zisků,
jsou u jednotlivých národních podniků
odpočitatelnou položkou od základu zvláštní
daně výdělkové.
(1) Vláda vydá nařízení, kterým
budou uvedeny statuty národních podniků (vládní
nařízení ze dne 15. ledna 1946, č.
6 Sb., kterým se vydává statut národních
podniků průmyslových, a vládní
nařízení ze dne 9. dubna 1946, č.
77 Sb., kterým se vydává Statut národních
podniků potravinářských) v soulad
s tímto zákonem.
(2) Vláda upraví podrobnosti tohoto zákona
nařízením, v němž podle povahy
věci přihlédne také k ustanovením
§ 9, odst. 5 dekretu č. 100/1945 Sb.
(3) Ustanovení zákona ze dne 13. května 1936,
č. 131 Sb., o obraně státu, a předpisů
podle něho vydaných nejsou tímto zákonem
dotčena.
Tento zákon nabývá účinnosti
patnáctého dne po vyhlášení;
provedou jej ministři průmyslu, výživy
a financí.
Návrh osnovy řeší soubor otázek
souvisících s potřebou úpravy finančních
záležitostí znárodněných
podniků a vytvoření zdravé finanční
základny pro jejich činnost, jakož i s potřebou
vytvořiti předpoklady pro splnění
a kontrolu hospodářského plánu. Tento
soubor otázek zahrnuje v sobě: likvidaci následků
války, přebudování finančních
základů národních podniků v
souhlase s jejich plánovanými výrobními
úkoly a zásadami zdravého hospodářského
vývoje, oddělení financování
investic a provozu, finanční kontrolu národních
podniků - především s ohledem na plnění
plánu - a úpravu platebního styku podporou
placení bez hotových.
Válka způsobila našemu hospodářství
těžké ztráty, které i v poválečné
době se projevují mimořádnými
náklady, jsou to: přímé škody
válečné, pohledávky v říšských
markách, znehodnocení investic vybudovaných
s hlediska válečné výroby, odčinění
škod způsobených zanedbáním údržby
investic, převedení válečné
výroby na mírovou a s tím související
financování skryté nezaměstnanosti
atd. Tyto válečné následky postihly
převážně podniky velké a největší,
t. j. právě ty, které byly znárodněny.
Národní podniky byly vytvořeny z podstaty
podniků znárodněných podle dekretu
č. 100/45 Sb. a č. 101/45 Sb., a to vyhláškami
věcně příslušných ministrů
(t. j. ministra průmyslu a výživy). Těmito
vyhláškami byla ze zmíněné masy
převedena na národní podniky prakticky nejen
všechna aktiva, nýbrž i všechna pasiva.
§ 5, odst. 3 dekretu č. 100 a 101/45 Sb. předvídal
sice u podniků předlužených vytvoření
jakési konkursní podstaty, toto ustanovení
se však neukázalo praktickým, takže ve
skutečnosti převzaly národní podniky
všechny závazky podniků znárodněných,
Následkem toho dnešní stav kmenového
vlastního jmění některých národních
podniků není úměrný jejich
rozsahu a úkolům.
Všechny tyto okolnosti způsobují, že národní
průmysl zahajuje svoji činnost s těžkými
břemeny, která jsou nadto na jednotlivé národní
podniky velmi nerovnoměrně rozdělena. Aby
bylo umožněno srovnávání jak
mezi jednotlivými národními podniky, případně
obory, tak mezi průmyslem znárodněným
a neznárodněným, je třeba vyměřiti
kmenové jmění národních podniků
tak, aby bylo úměrné úkolům
jim uloženým a zbaviti národní podniky
fiktivních aktiv. Kmenové jmění bude
nutno upravovati podle toho, jak se bude měniti potřeba
investičního a provozního jmění.
Národní podniky odvádějí totiž
svoje zisky a nemohou jich použíti k samofinancování
jako to činí podniky soukromé a družstevní.
Kdyby zvýšená potřeba investičního
a provozního kapitálu se nedála alespoň
částečně zvýšením
kmenového jmění, musely by národní
podniky krýti tuto potřebu cele úvěrem,
jehož úroková služba by zhoršovala
jejich výnosnost proti ostatnímu podnikání.
Vybavení národních podniků dostatečným
kmenovým jměním se provede přes Fond
znárodněného hospodářství,
do něhož poplynou zisky znárodněného
průmyslu. Nejde tudíž o oddlužení
národního průmyslu, nýbrž o úpravu
jeho zadlužení. Místo, aby úročení
a splácení dluhu tížilo neúměrně
některé podniky, bude prováděno kolektivně
přes Fond národními podniky jako celkem.
Tato úprava ulehčí současně
i situaci peněžních ústavů, jestliže
na místo určitého dlužníka s
neúnosnými finančními závazky,
nastoupí výnosová schopnost celého
znárodněného průmyslu.
Závazky, jakož i na Fond převedená aktiva,
musí býti Fondem účtovány a
spravovány odděleně od ostatní podstaty
náhradové služby Fondu. Tato služba zůstává
tímto zákonem nedotčena. Osnova mění
do určité míry dosavadní právní
stav, dekretovaný statuty národních podniků
(vl. nař. č. 6/1946 Sb. a č. 77/1946 Sb.).
Na místo vyrovnávacího účtu
nastupuje Fond znárodněného hospodářství,
jemuž budou odváděny zisky národních
podniků.
Úkoly Fondu znárodněného hospodářství
omezené v § 9 dekretu č. 100/45 Sb. na službu
náhradovou se tímto rozšiřují
o funkci novou, o službu finanční.
Osnova se vztahuje jen na národní podniky důlní,
průmyslové a potravinářské,
zřízené podle dekretů č. 100/1945
a č. 101/1945 Sb. Nevztahuje se tedy na národní
podniky, zřízené podle dekretů č.
102/1945 Sb. a č. 103/1945 Sb., tudíž na banky
a pojišťovny. Kmenové, resp. základní
jmění národních podniků podléhá
úřední regulaci. Národní podniky
musí své provozovací úkoly finančním
plánem jim uložené financovati především
ze svých vlastních prostředků. Osnova
odděluje zároveň financování
provozu národních podniků od financování
jejich investic. Ve smyslu zásad vyslovených ve
vládním budovatelském programu osnova stanoví,
že
1. národní podniky budou v obchodním spojení
zásadně jen s jednou bankou pro poskytování
provozního úvěru. Budou moci tedy čerpati
provozní úvěr jen u této banky, pokud
ministr financí nepřipustí výjimku
(§ 7);
2. národní podniky nesmějí si navzájem
poskytovati finanční úvěry;
3. národní podniky jsou povinny používati
pro účely financování investic výlučně
služeb banky pro investiční úvěr;
4. národní podniky jsou povinny konati své
platy převodem v běžném účtě
u své provozní banky, pokud ministr financí
nestanoví jinak, a odváděti na účet
u této banky všechny hotovosti přesahující
přípustnou míru;
5. národní podniky podléhají peněžní
kontrole věřitelské banky.
Národní podniky nesmějí zásadně
používati provozních prostředků
k investičním účelům a opačně
nesmějí použíti prostředků
na investice k účelům jiným, zejména
ani provozním. Věřitelské banky, které
spravují převážně cizí,
veřejností jim svěřené prostředky,
musí míti samozřejmě možnost
kontrolovati hospodářství národních
podniků po stránce peněžní. Tato
kontrola omezí se ovšem jen na nejnutnější
míru ve směru zjištění, jak podnik
používá poskytnutých mu úvěrů
a je-li účet národního podniku u banky
ve shodě s finanční části jeho
hospodářského plánu. Tím leduje
banka jakožto věřitel možnost realisace
poskytnutých úvěrů. Nejsou proto odůvodněné
tu a tam se vyskytující námitky, že
tato kontrola směřuje k opětnému nežádoucímu
ovládnutí průmyslu bankami. Právě
tato kontrola má vésti k účinnému
odstraňování hospodářsky nezdravých
zjevů ve znárodněném podnikání.
Způsob kontroly a její rozsah stanoví směrnice,
které vydá ministr financí v dohodě
s věcně příslušným ministrem.
Osnova se vztahuje jen na národní podniky, zřízené
podle dekretů č. 100/1945 Sb. a č. 101/1945
Sb., tedy na podniky průmyslové a potravinářské.
Nedotýká se znárodněných bank
a pojišťoven (dekrety č. 102/1945 Sb. a č.
103/1945 Sb.).
Základním vodítkem pro dosažení
srovnatelnosti je stanovení kmenového jmění
podle výše investic a t. zv. železných
zásob. Přípustnost výjimek z této
zásady směřuje k tomu, aby byla zajištěna
srovnatelnost na př. i v tom případě,
kdy investice tvoří převážnou
část veškerého podnikového jmění
a provozní kapitál je poměrně malý.
U podniků téhož výrobního odvětví
bude nutno v zájmu srovnatelnosti stanoviti stejné
měřítko pro určení výše
železných zásob. Výjimky by byly ovšem
možné, na př. tehdy, kdyby bylo nutno udržovati
vyšší zásoby surovin s ohledem na nevýhodné
dopravní umístění podniku nebo nižší
stupeň racionalisace a pod., pokud by ovšem nebyla
dávána přednost tomu, aby se právě
podobné okolnosti projevily ve výnosu podniku. Naproti
tomu výše železných zásob u různých
odvětví nebo oborů bude různá
(podle délky výrobního období, resp.
rychlosti obratu, podle podílu materiálových
nákladů v ceně výrobků a pod.).
Slova "přihlížeje při tom k jeho
účetní závěrce za právě
uplynulý účetní rok" znamenají,
že zvýšení (snížení)
kmenového jmění vyplývá z rozdílu
mezi kmenovým jměním nově stanoveným
a v poslední bilanci vykázaným. Při
stanovení výše kmenového jmění
bude přihlíženo též k úkolům
uloženým podniku.
Převody podle tohoto paragrafu se dějí na
základě rozhodnutí o každém jednotlivém
podniku.
Jde na př. o pohledávky a cenné papíry
znějící na RM nebo o pohledávky, které
byly jinak válkou znehodnoceny (investice pro válečné
účely a pod.).
Vzájemná účast národních
podniků ztratila existenční oprávnění.
Znehodnocení válečných investic a
převody podle § 3, odst. 1, písm. a) - d) mají
za následek neúnosnost některých závazků.
Takovéto závazky je pak nutno v rámci a při
zachování ustanovení § § 2 a 4
převésti na Fond.
Převody podle § 3 se upravuje kmenové jmění,
při čemž se může rozhodnutím
ministra financí učiněným v dohodě
s věcně příslušným ministrem
úroková sazba a splácení závazků
upraviti. Při tom je však dbáti, aby nebyla
ohrožena likvidita a výnosnost peněžních
ústavů - aby se tudíž břemeno
nepřesouvalo pouze z jednoho úseku hospodářství
do jiného. Zmocnění ministra financí
a věcně příslušného, ministra,
dané v první větě, nevztahuje s-e
na běžné dodavatelské pohledávky.
I kdyby nedošlo v rozhodném období k žádné
jiné změně v podnikovém jmění,
může jíti o snížení kmenového
jmění z titulu amortisace investic.
Funkce Fondu podle tohoto zákona označuje se službou
finanční na rozdíl od služby náhradové
podle § 9 dekretu č. 100/45 Sb., která zůstává
nedotčena. Stanoveny jsou zde příjmy a výdaje
finanční služby Fondu.
Ve směrnicích pro financování investic
bude zejména ustanoveno, jak financovati investice, které
podnik pořizuje vlastními prostředky, a jak
bude kontrolováno dodržení investičního
plánu - a to po stránce věcné, finanční,
jakož i co do pořadí.
V zájmu umožnění kontroly plánu
a národních podniků vůbec budou národní
podniky ve spojení jen s jednou bankou, t. j. bankou specialisovanou
pro příslušný obor, pokud by ministr
financí nepřipustil z důležitých
důvodů výjimku. V zájmu této
kontroly si nesmějí národní podniky
v zásadě navzájem poskytovati finanční
úvěry a své závazky vůči
komukoliv vyrovnávati přímou kompensací.
I když jde o vyrovnání závazků
kompensací, úhrada nároků a závazků
musí procházeti bankou. Poskytování
úvěrů při dodávkách
a výkonech by mělo býti vyloučeno
zásadně, avšak nemají-li býti
národní podniky vůči podnikům
neznárodněným poškozeny, není
možno je zavázati, aby jednak závazky okamžitě
uhrazovaly a jednak aby nesměly poskytovati obvyklý
obchodní úvěr. Je proto nutné omeziti
poskytování úvěrů jen v rámci
obchodních zvyklostí, a protože není
možné se přidržeti přesných
ustanovení, jest příslušný ústřední
orgán průmyslu a Ústřední správou
bank povolán k tomu, aby rozhodl, co těmto zvyklostem
odpovídá. Tímto způsobem jest dána
také možnost k pozdější úpravě
dosavadních zvyklostí formou jednotných směrnic.
Podle rámcových směrnic pro platební
styk národních podniků, jež vydá
ministr financí v dohodě s věcně příslušnými
ministry, vypracují jednotlivé ústřední
orgány průmyslu návrhy podrobných
směrnic pro svůj obor; půjde totiž o
řadu podrobností, jež v každém
průmyslovém oboru vyžadují speciálního
řešení. Úprava platebního styku
směřuje jednak k podpoře placení bez
hotových, jednak má usnadnit a umožnit finanční
kontrolu.
Banka jest povinna kontrolovati nejenom výši čerpaného
úvěru, ale také, zda úvěru
bylo skutečně použito k plánovaným
účelům. Směrnice o peněžní
kontrole národních podniků budou obsahovati
též ustanovení, jakým způsobem
jsou národní podniky povinny umožniti bankám
tuto kontrolu.
Tímto opatřením se přísně
odděluje risiko průmyslového podniku od risika
bankovního.
Smysl celé osnovy spočívá v tom, aby
národní podniky byly vybaveny přiměřeným
vlastním kapitálem a postaveny tak na stejnou výnosovou
základnu s podnikáním neznárodněným.
Prostředky k tomu potřebné nedostane znárodněný
průmysl darem, ať půjde o úpravu zadlužení
nebo o zvýšení kmenového jmění
v budoucnosti z titulu rozšíření provozu,
nýbrž závazky Fondu bude spláceti a
umořovati ze zisků národních podniků.
Je proto nutno učiniti opatření, aby úprava
kmenového jmění, navrhovaná touto
osnovou, neměla za následek zvětšení
daňového zatížení jednotlivých
národních podniků (jejich zisk bude totiž
vyšší o ty úroky, které na jejich
místě bude platiti Fond) a zmenšení
prostředků určených k úročení
dluhu Fondu.