Dáti popud k jednání a osamostatnění
zemědělského úrazového pojištění
v rámci dnešních institucí úrazového
pojištění by znamenalo vážný
zásah do organického vývoje tohoto pojištění,
jež je až dosud vědomě budováno
jako jednotné pojištění, na němž
se zemědělci účastní stejně
jako příslušníci jiných hospodářských
odvětví. I když by šlo o osamostatnění
ve formě samostatného odboru znamenalo by to nevyhnutelně
opatřiti pro zemědělské úrazové
pojištění další nový úřednický
aparát a nové místnosti, o což je právě
nyní největší nouze. Nad to by bylo
nutno počítati s velmi častými kompetenčními
konflikty mezi nově zřízenými odbory,
protože je často sporné, zda-li jde o úraz
zemědělský či průmyslový.
Je pak všeobecně známo, jaké zhoršení
a zdražení správy nastává tam,
kde je možnost takových konfliktů mezi různými
institucemi. Maje na mysli vybudování úrazového
pojištění účinného a praktického,
nemohu dáti popud k rozrušení jeho dnešní
jednotné organisace žádnými samostatnými
odbory a tedy ani zřízením samostatného
odboru pro úrazové pojištění
zemědělské. Osamostatňování
takového poměrně nepatrného úseku
veřejnoprávního pojištění
by pak bylo dvojnásob nevhodné dnes, kdy stojíme
před uzákoněním národního
pojištění, jež má za účel
sjednotiti a tím i zjednodušiti celé pojištění.
I když nemáme v úrazových pojišťovnách
samostatných zemědělských odborů,
je o řádné fungování zemědělského
úrazového pojištění dobře
postaráno. Úrazové pojišťovny mají
odborníky ze všech pracovních odvětví,
tedy i ze zemědělství. Vznikly-li různé
instituce obírající se problémem úrazovosti
v zemědělství, neznamená to, že
není o úrazové pojištění
zemědělské v úrazových pojišťovnách
postaráno, nýbrž znamená to zvýšenou
péči o tento obor. Tuto péči provádějí
samozřejmě z největší části
úrazové pojišťovny, které věnují
se též všem problémům v interpelaci
uváděným, jako na p. ř. úrazům
dětí (i pod 10 let) jež jsou odškodňovány
ve velkém rozsahu, pojmu podnikové činnosti,
který je vykládán velmi liberálně
a pod.
V samostatném správním sboru, pozůstávajícím
výhradně z praktických zemědělských
a lesních podnikatelů - pojištěnců
nevidím za těchto okolností nic, co by znamenalo
lepší podepření zájmů
zemědělského úrazového pojištění.
Účast těchto pojištěnců
na správě úrazového pojištění
ovšem nepodceňuji. Proto jsem také již
nařídil doplnění těchto správních
sborů pojištěnci - zemědělci.
Výnosem ministerstva sociální péče
ze dne 1. prosince 1947, č. B I-2432-10/11-47, tedy před
podáním naléhavé interpelace, byl
správní sbor úrazové pojišťovny
pro Čechy v Praze rozšířen o Jana Jindru,
rolníka v Malých Hrašticích a o Ing.
Pavla Zedníka, rolníka v Bošíně;
náhradníkem byl jmenován Josef Podlaha, rolník
v České Lhotě. Týmž výnosem
byli jmenováni do správního sboru úrazové
pojišťovny pro zemi Moravskoslezskou v Brně Josef
Orel, rolník ve Zvoli nad Pernštejnem a Jaroslav Hudeček,
rolník ve Šlapanicích u Brna: náhradníkem
František Skřivánek, rolník v Rousínovci
u Vyškova. Členem revisní komise v Praze byl
jmenován Jaroslav Kratochvíl, rolník v Trubíně,
v Brně pak Bohumil Krček, rolník v Hnojicích
u Šternberka.
Pojistné za zemědělské podniky a jejich
součásti se platí podle § 123 úrazového
zákona úhrnkově podle celkové výměry
pozemků. Zákon nerozlišuje, zdali jde o půdu
plodnou či neplodnou a proto bylo pojistné stanoveno
paušálem, při čemž byla vzata v
úvahu i neplodná půda. Protože tento
paušál byl stanoven nejnižší možnou
výměrou, nelze jej toho času snižovati
žádným způsobem, ani vyloučením
neplodné půdy při výpočtu pojistného.
Měla-li by býti dnes neplodná půda
při výpočtu pojistného vypouštěna,
musel by býti paušál zvýšen. Tento
stav je však jen stavem počátečním.
Úrazový zákon sám předpisuje
(§ 123, odst 3), že po 5 letech se má upraviti
další způsob vybírání
pojistného na podkladě výsledků statistického
zjištění o úrazovém zatížení
zemědělských podniků. Proto se věnuje
zpracovávání úrazových statistik
veškerá péče, aby se mohlo přikročiti
po uplynutí 5 let (od 1. ledna 1945 počítajíc)
k úpravě ve všech směrech, kde se ukáže
spravedlivá potřeba změn. Toto pětileté
údobí je pozorovacím obdobím, v němž
musí býti nastřádán statistický
materiál, Má-li býti tento materiál
upotřebitelný pro zlepšení úpravy,
nesmí býti podklady pozorování během
pozorovacího období měněny, sice by
se stal nehomogenním a k vyvozování spolehlivých
závěrů nezpůsobilým. To je
tím důležitější, že
úrazové pojištění zemědělské
v dnešním rozsahu je u nás novinkou, kterou
lze zlepšovati jedině podle nabytých zkušeností.
Tytéž jsou důvody, proč nelze toho času
změniti způsob vyměřování
pojistného tak, že by bylo odstupňováno
podle bonity půdy zemědělského podniku.
Avšak již dnes se statistiky zpracovávají
též s ohledem na to, aby bylo možno v budoucnu
výši pojistného určovati též
s ohledem na bonitu půdy.
Problém úrazové zábrany všeobecně
a tedy také v zemědělství a lesnictví
není řešen jenom vlád. nař. č.
1/1944 Sb., které v § 82 ukládá úrazovým
pojišťovnám jen všeobecně starati
se o úrazovou zábranu. Až do konce r. 1943
měly úrazové pojišťovny za úkol
pouze odškodňovati následky úrazu. Povinnost
dozírati na dodržování předpisů
na ochranu života a zdraví zaměstnanců
v zemědělských podnicích měly
politické úřady.
Dozor na bezpečnost práce všeobecně
a tedy i v zemědělství a lesnictví
nemohou prováděti jenom úrazové pojišťovny,
nýbrž hlavně státní dozorčí
úřady. Pro zemědělství a lesnictví
budou to inspekční orgány okresních
úřadů ochrany práce. Je samozřejmé,
že při stanovení součinnosti úrazových
pojišťoven a státních dozorčích
orgánů budou slyšeni všichni interesovaní
činitelé, tedy také ministerstvo zemědělství,
Revoluční odborové hnutí, JSČZ
a JSSZ.
Ministerstvo sociální péče věnovalo
od začátku své činnosti plnou pozornost
bezpečnosti práce v zemědělství
a bylo v živém styku s ÚRO, ministerstvem zemědělství,
JSČZ, úrazovými pojišťovnami a
se všemi interesovanými činiteli. Pro plánovitou
činnost všech složek zúčastněných
při řešení problémů bezpečnosti
práce byl z popudu ministerstva sociální
péče a ÚRO vytvořen při státním
plánovacím úřadě dobrovolný
koordinační sbor, který zahájil svoji
činnost v druhé polovici r. 1947.
Přípravou moderních předpisů
pro bezpečnost práce v zemědělství
a lesnictví byla již v r. 1945 pověřena
pražská úrazová pojišťovna,
která předloží svůj obsáhlý
návrh v nejbližší době. Po jeho
prozkoumání ministerstvem sociální
péče za účasti všech příslušných
činitelů bude upravený návrh předložen
Komisi pro technickou a zdravotní ochranu zaměstnanců
a jiných osob výdělečně činných,
zřízené podle vl. nař. č. 60/1929
Sb., která jej odborně prozkoumá a připraví
pro příslušné řízení.
Komise bude ustavena v prvních měsících
r. 1948.
Poněvadž vzpomenuté nové předpisy
budou k svému uzákonění vyžadovati
poměrně značné doby, připravilo
ministerstvo sociální péče vydání
prozatímních předpisů, jež uvedou
znovu ve známost platné předpisy místodržitelských
nařízení č. 33/1907 z. z. pro Čechy,
č. 2/1910 z. z. pro Moravu a č. 13/1911 z. z. pro
Slezsko, jakož i příslušná ustanovení
vl. nař. č. 41/1938 Sb., které je obdobně
závazné pro zemědělské podnikání
podle ustanovení § 83, odst. 2 vl. nař. č.
1/1944 Sb. Tak budou zemědělci nejrychleji poučeni
o nejnaléhavějších ochranných
opatřeních. Tyto prozatímní předpisy
vyjdou v nejbližší době.
Na pokyn ministerstva sociální péče
ustanovily úrazové pojišťovny několik
technických odborníků pro svá oddělení
úrazové zábrany v zemědělství.
Úrazové pojišťovny nemohou však samy
prováděti systematický dozor na bezpečnost
práce v zemědělských podnicích,
kterých je na př. jen v Čechách 480.000.
Dozor nad dodržováním ochranných předpisů
nelze také svěřiti jen pojišťovacím
ústavům. Proto je hlavní dozorčí
činnost svěřena státním dozorčím
orgánům (okresním úřadům
ochrany práce), které musí co nejúžeji
spolupracovati s jednotnou odborovou organisací zaměstnanců
i JSČZ. Organisace účinného neutrálního
dozoru bude vypracována po uzákonění
novely zákona o úrazovém pojištění.
Bezpečnost práce v zemědělství
se též podstatně zvýší zákonem
o bezpečnostní a zdravotní službě
v závodech, podnicích, ústavech a zařízeních.
Osnova tohoto zákona prošla již připomínkovým
řízením a bude co nejdříve
předložena vládě.
Četné nehody v zemědělských
závodech průmyslové povahy (lihovary, mlékárny,
pily a pod) byly podnětem, že ministerstvo sociální
péče v dohodě s ministerstvem zemědělství
a příslušnými ministerstvy pověří
v nejbližších dnech inspektoráty práce
při okresních úřadech ochrany práce,
aby svoji dozorčí činnost rozšířily
na tyto podniky.
Pokud jde o ostatní složky problému bezpečnosti
práce, zejména o skutečnou, ustavičnou
a všestrannou propagaci zábrany úrazové
a o její uskutečňování jak
v zemědělství a lesních podnicích,
tak i ve všech ostatních závodech, má
ministerstvo sociální péče připravený
plán na nejintensivnější rozvinutí
činnosti všech složek služby bezpečnosti
práce.
Jistá důvěrnost je při každém
statistickém šetření potřebná
a nevyhnutelná. Nebylo by však správné
mluviti o oboru úrazového pojištění
zemědělského o nepříslušné
tajnosti. Již výnosem ze dne 5. listopadu 1945, č.
VI-2424-24/10-45, prohlásilo ministerstvo sociální
péče, že nemá námitek proti tomu,
budou-li nositelé pojištění za účelem
provádění předpisů o zábraně
úrazů používati statistických
dat o příčinách úrazů
k informování úrazových referentů
větších podniků. A tak úrazové
pojišťovny ani v zemědělském oboru
neodpírají povolaným činitelům
sdělení dat o zjištěných úrazech.
Těchto údajů používají
úrazové pojišťovny i veřejně
(v kursech, v rozhlasových přednáškách).
K jednáním, týkajícím se zemědělského
pojištění úrazového, byli vždy
přibíráni zástupci zemědělců,
jmenovitě Jednotného svazu českých
zemědělců, ať již šlo o jednání
na půdě ministerstva či jinde. Tento postup
bude i nadále dodržován.