Ad 1. Jsme si plně vědomi významu a důležitosti
peážní dopravy na trati Varnsdorf-Žitava-Hrádek
n. N. pro spojení šluknovského výběžku
s Libercem a Frýdlantem. sledujeme proto stále,
i po odpovědi z 6. ledna. 1947 na interpelaci p. poslance
Dr. Veverky a druhů (č. t 344), velmi bedlivě
možnost a podmínky, za nichž by bylo možno
uskutečniti toto spojení. Vzhledem k důvodům,
které uvádíme dále v odstavci 2, nepokládali
jsme však dosud za vhodné a nutné urgovati
u Spojenecké kontrolní rady v Berlíně
nebo u jiných spojeneckých činitelů
rozhodnutí o oprávnění německých
železničních úřadů k jednání
o praktickém provedení této dopravy.
Ad 2. Zdůraznili jsme již ve své shora uvedené
odpovědi z 6. ledna 1947, že uskutečnění
této peážní dopravy je přímo
závislé na vyřešení dílčího
úseku na území polském a že tato
otázka souvisí s řadou jiných otázek,
které budou v nejbližší době projednány
s představiteli Polska. Přes rámcovou dohodu,
obsaženou ve smlouvě o přátelství
a vzájemné pomoci mezi Česko slovenskou republikou
a republikou Polskou z 10. března 1947, nejsou dosud tyto
otázky v takovém stadiu, aby mohly býti konkrétně
již postačujícím podkladem pro vyřešení
této dopravní otázky.
Ad 3. U vědomí významu této dopravy
učinili jsme v rámci přípravných
prací pro mírovou smlouvu s Německem všechna
opatření nutná k odůvodnění
a zajištění peážní dopravy
přes Žitavu. Pokud jde o dílčí
úsek na území polském, bude možno
učiniti taková opatření teprve při
jednání, o němž se zmiňujeme
v odst. 2.
Ad 4. Jiné řešení této dopravní
otázky, zejména pak řešení v
souvislosti s úpravou našich státních
hranic, závisí na celkovém rozhodnutí
o příštích hranicích Německa,
jež však možno očekávati teprve po
sjednání mírové smlouvy s Německem.
Požadavek, aby československé dopravní
potřeby v úseku žitavském byly kryty
zajištěním peážní dopravy
železniční a silniční německým
územím mezi městy Varnsdorf a Liberec, byl
zahrnut do memoranda, předloženého zástupcům
zahraničních ministrů v Londýně
v lednu 1947.