Ústavodárné Národní shromáždění republiky Československé 1948.

4. zasedání.

969.

Odpověď.

ministrů dopravy a zahraničních věcí

na naléhavou interpelaci poslance dr. Veverky (tisk 959) v záležitosti peážního železničního spojení šluknovského výběžku s Libercem a Frýdlantem.

Ad 1. Jsme si plně vědomi významu a důležitosti peážní dopravy na trati Varnsdorf-Žitava-Hrádek n. N. pro spojení šluknovského výběžku s Libercem a Frýdlantem. sledujeme proto stále, i po odpovědi z 6. ledna. 1947 na interpelaci p. poslance Dr. Veverky a druhů (č. t 344), velmi bedlivě možnost a podmínky, za nichž by bylo možno uskutečniti toto spojení. Vzhledem k důvodům, které uvádíme dále v odstavci 2, nepokládali jsme však dosud za vhodné a nutné urgovati u Spojenecké kontrolní rady v Berlíně nebo u jiných spojeneckých činitelů rozhodnutí o oprávnění německých železničních úřadů k jednání o praktickém provedení této dopravy.

Ad 2. Zdůraznili jsme již ve své shora uvedené odpovědi z 6. ledna 1947, že uskutečnění této peážní dopravy je přímo závislé na vyřešení dílčího úseku na území polském a že tato otázka souvisí s řadou jiných otázek, které budou v nejbližší době projednány s představiteli Polska. Přes rámcovou dohodu, obsaženou ve smlouvě o přátelství a vzájemné pomoci mezi Česko slovenskou republikou a republikou Polskou z 10. března 1947, nejsou dosud tyto otázky v takovém stadiu, aby mohly býti konkrétně již postačujícím podkladem pro vyřešení této dopravní otázky.

Ad 3. U vědomí významu této dopravy učinili jsme v rámci přípravných prací pro mírovou smlouvu s Německem všechna opatření nutná k odůvodnění a zajištění peážní dopravy přes Žitavu. Pokud jde o dílčí úsek na území polském, bude možno učiniti taková opatření teprve při jednání, o němž se zmiňujeme v odst. 2.

Ad 4. Jiné řešení této dopravní otázky, zejména pak řešení v souvislosti s úpravou našich státních hranic, závisí na celkovém rozhodnutí o příštích hranicích Německa, jež však možno očekávati teprve po sjednání mírové smlouvy s Německem. Požadavek, aby československé dopravní potřeby v úseku žitavském byly kryty zajištěním peážní dopravy železniční a silniční německým územím mezi městy Varnsdorf a Liberec, byl zahrnut do memoranda, předloženého zástupcům zahraničních ministrů v Londýně v lednu 1947.

V Praze dne 2. ledna 1948.

Ministr zahraničních věcí:

Jan Masaryk v. r.

Ministr dopravy:

Dr. Ivan Pietor v. r.



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP