Dne 6. listopadu 1946 podal interpelující poslanec
interpelaci na pány ministry dopravy a zahraničních
věcí v záležitosti obnovení peážní
dopravy mezi Libercem a Šluknovskem přes Žitavu
(sněmovní tisk č. 223). V odpovědi
(sněmovní tisk č. 344) ze dne 6. ledna 1947
bylo poukázáno na mezistátní jednání
v této věci, pro které nebylo doposud možno
tuto peážní dopravu obnoviti.
Vzhledem k tomu, že důvody pro obnovení této
peážní dopravy i pro event. uvolnění
silniční dopravy přes Žitavu z původní
interpelace stále platí a s ohledem na značné
hospodářské škody, které vznikají
znemožněním této zkrácené
přepravy po ose i po nápravě, dotazuje se
podepsaný
1. Zda bylo urgováno u Spojenecké kontrolní
rady v Berlíně, či u jiných společných,
nebo jiných spojeneckých činitelů
rozhodnutí o oprávnění německých
železničních úřadů k jednání
o praktické provedení peážní
dopravy na trati Varnsdorf - Žitava - Hrádek n. Nisou
s odbočkou do Heřmanic u Frýdlantu?
2. Zda bylo již o této otázce jednáno
s představiteli Polska?
3. Jaká jiná opatření oba páni
ministři učinili, event. učiní, aby
-příslušné orgány spojenců
a také představitelé Polska uznali oprávněnost
požadavku peážní dopravy ze Žitavy,
resp. všeobecného uvolnění komunikací
a hospodářského styku výběžku
šluknovského a frýdlantského přes
Žitavsko?
4. Zda je možné očekávati jiná
řešení, zejména pak řešení
jsoucí v souvislosti s úpravou našich státních
hranic mezi oběma výběžky frýdlantským
a šluknovským, či jinými způsoby,
jak je to odůvodněno nejenom historickými,
ale i přirozenými důvody, a jaké kroky
byly v tomto směru podniknuty? Velké finanční
ztráty, které jsou způsobovány přepravou
zboží i v osobní dopravě velkou zajížďkou
přes Českou Lípu při spojení
Liberecka se Šluknovskem, vyžadují urychleného
řešení, čímž odůvodňuje
se naléhavost této interpelace.