I. Vyhláškou ministra sociální péče
a ochrany práce, čís. 64/1945 Sb., nabyl
s platností od 1. ledna 1945 účinnosti znovelisovaný
zákon ministra hospodářství a práce
č. 195/1944 Sb. o povinném úrazovém
pojištění. Interpelace ve sněmovně
podané (sněm. tisk č. 36, 86, 497, 573) dožadovaly
se nápravy v provádění povinného
úrazového pojištění. Konstatujeme
však, že odpověď pana ministra nás
neuspokojila.
Dekretem č. 93/1945 Sb. byla ustanovení §§
54 - 64 znovelisovaného úrazového zákona,
týkající se správních orgánů
v ústavech úrazového pojištění
zbavena účinnosti a ministr sociální
péče byl zmocněn až do vydání
nových předpisů o organisaci pojištění
činit po slyšení ÚRO prozatímní
nutná organisační opatření
v oboru veřejnoprávního sociálního
pojištění.
Zmocnění toto - pozoruhodné také tím,
že bylo učiněno odvislým od slyšení
ÚRO, nikoliv však také od slyšení
JSČZ - nemuselo a nemusí snad bránit panu
ministrovi sociální péče v tom, aby
na místo nedemokratických zmocněnců
postavil v čelo ústavů úrazového
pojištění správní sbory se zastoupením
zemědělských a lesních podnikatelů,
přiměřeným k počtu zemědělských
a lesních pojištěnců nebo k objemu jimi
placených pojistných příspěvků.
Není snad již sporu o tom, že zemědělští
a lesní podnikatelé jsou zároveň pojištěnci?
Zmocnění toto nemuselo a nemusí však
bránit panu ministrovi sociální péče
také v tom, aby ústavům úrazového
pojištění uložil zřízení
samostatného odboru pro úrazové pojištění
zemědělské se všemi administrativními
a technickými náležitostmi, a aby v čelo
tohoto odboru postavil správní sbor pozůstávající
výhradně ze zemědělských a
lesních podnikatelů-pojištěnců.
Z povahy zemědělského pojištění
úrazového vyplývá, že pojištění
toto je nutno při sledování předpisu
pojistných příspěvků a odškodňování
úrazů vésti odděleně proto,
aby se mohl stabilisovat způsob vybírání
pojistného na podkladě statistických zjištění,
jak to má na mysli § 123, odst. 3 úrazového
zákona
II. Základní myšlenkou nových předpisů
je udržet pojištěnce pokud možno práce
schopným, čehož má býti dosaženo
zvýšenou zábranou úrazovou, odborným
léčením a pokud možno vyléčením
úrazu, pomocí při znovu nabývání
původního nebo náhradního povolání
atd. Příslušné §§ 136, 137,
140 a 145 znovelisovaného úrazového zákona
o tom praví toto: § 136: Úrazová pojišťovna
se má starat o úrazovou zábranu§ 137:
Ministr sociální péče a ochrany práce
vydá pro všechny druhy pojištěných
podniků vyhláškou ve sbírce zákonů
a nařízení předpisy o zábraně
úrazů§ 140: Úrazová pojišťovna
má dozírat na to, aby se prováděly
předpisy o zábraně úrazové.
Za tím účelem stanoví technické
dozorčí úředníky. Tito musí
vedle obvyklých všeobecných technických
znalostí míti zvláštní zkušenosti
o technických zařízeních, o chodu
výroby a způsobu práce v onom zvláštním
oboru, v němž budou pověřeni dozorem
nad podniky. Dosud to úrazové pojišťovny
měly činit dobrovolně. Nyní jsou povinny
získávat z úrazového materiálu
co nejvíce poznatků a využít jich, zvláště
pak mají zjišťovat jednotlivé zdroje nebezpečí,
především pak ty, jejichž příčiny
spočívají ve vadných strojích,
v nedostatečné organisaci podniku, v nezapracovanosti
osazenstva atd. Musí navrhovat a zasadit se o odstranění
těchto nedostatků.
Zjišťujeme však, že úrazové
pojišťovny uskutečňují nařízení
jen nedokonale, spokojujíce se občasným a
nedostatečným upozorňováním
a poučováním zemědělců,
upozorňováním strojíren, nedostatečným
personálním vybavením dozorčího
oddělení, které na př. v brněnské
úrazovce čítá pouhé 2 úředníky
s nižším vzděláním, nevyhovující
zákonným předpisům proti 28 úředníkům
v oddělení pro vyměřování
příspěvků a důchodů.
Nejpádnějším svědectvím
neuspokojivé činnosti úrazových pojišťoven
v zábraně úrazové jest vznik početných
institucí jiných obírajících
se problémem vzrůstající úrazovosti
v zemědělství. Jsou to Čs. ústav
práce, Komise pro bezpečnost práce, Koordinační
komise pro úrazovou zábranu při Státním
úřadě plánovacím, Jednotný
svaz českých zemědělců, Výzkumné
ústavy zemědělské, Čs. akademie
zemědělská a j.
Zjišťujeme, že nebyly dosud vydány bezpečnostní
předpisy podle § 137 úrazového zákona
pro zemědělské a lesní závody,
a to s poukazem na to, že se statistika zemědělských
a lesních úrazů provádí teprve
ode dne účinnosti vyhlášky čís.
64/1945 Sb., tj. od 1. ledna 1945, ačkoliv podle §
140 je možno vydat i předpisy neúplné
a postupně doplňovat.
Vzdor tomu, že bezpečnostní předpisy
vydány nebyly, a vzdor pojistné ochraně,
kterou zemědělcům zaručuje znovelisovaný
úrazový zákon, úrazové pojišťovny
zřídily tak zvaná regresní oddělení
k uplatňování nároku na náhradu
za úrazy, vzniklé tak zvaným hrubým
zaviněním podle § 101 znovelisovaného
úrazového zákona o ručení podnikatelů
a třetích osob za nedodržení bezpečnostních
předpisů. ze to popularitě úrazového
pojištění mezi zemědělci neprospívá,
netřeba jistě zvlášť zdůrazňovat.
I když se úrazový zákon, vzdor své
základní myšlence udržet pojištěnce
pokud možno práce schopným, vztahuje prozatím
pouze na t. zv. úrazy podnikové, v zájmu
zemědělství a státního hospodářství
bylo by účelné, aby se úrazové
pojišťovny informativně a statisticky, v zájmu
rozšíření propagace, zajímaly
o všechny úrazy v zemědělství
se vyskytující, vzniklé v domácnosti
zemědělcově a mimo podnik, úrazy utrpěné
dětmi v podniku a mimo podnik při pracích,
vykonávaných z důvodů rodinného
společenství a p.
Situace v úrazovém pojištění
zemědělském je neutěšená,
negativní postoj ministerstva sociální péče,
přehlížející odůvodněné
požadavky zemědělců, je zarážející
a nepochopitelný. Zemědělství jest
nejdůležitější složkou národa,
nedoporučuje se hřešit na jeho roztříštěnost
a pasivitu do nekonečna. Vymáhá-li se od
něho bezvýhradné plnění povinností
k národu a státu velmi důrazně a mnohdy
i nedůstojně, musí se také umět
vyhovět jeho nárokům a přiznat mu
právo, aby se v jeho věcech nejednalo bez něho.
Jest proto třeba neodkladně přikročiti
k řešení těchto otázek. Podepsaní
se proto táží pana ministra sociální
péče:
1. zda je ochoten dáti popud k jednání o
patřičné osamostatnění úrazového
pojištění v rámci dnešních
institucí úrazového pojištění,
2. zda je ochoten ustanovit v čelo takto zřízených
samostatných zemědělských odborů
úrazového pojištění správní
sbor pozůstávající výhradně
z praktických zemědělských a lesních
podnikatelů pojištěnců,
3. zda je ochoten doplnit společné správní
sbory institucí úrazového pojištění
přiměřeným počtem praktických
zemědělských a lesních podnikatelů-pojištěnců
a současně sdělit, proč se tak dosud
nestalo když ministerstvo zemědělství
již návrhy předložilo,
4 zda je ochoten dáti popud k jednání o vyjmutí
neplodné půdy z placení paušálu
úrazového pojištění zemědělského,
5. zda je ochoten dáti popud k jednání o
odstupňování paušálu úrazového
pojištění zemědělského
podle bonity půdy,
6. zda je ochoten vydat neodkladně bezpečnostní
předpisy pro zemědělské a lesní
podniky podle ustanovení § 137 znovelisovaného
úrazového zákona,
7. zda je ochoten uložit úrazovým pojišťovnám
podle zmocnění, daného mu dekretem č.
93/1945 Sb., aby samy dostatečným počtem
vlastních dozorčích orgánů
a v dohodě a za součinnosti všech v úvahu
přicházejících institucí, především
Jednotného svazu českých zemědělců,
zemědělských škol všech stupňů,
novin a rozhlasu, výrobců hospodářských
strojů, zemědělských družstev
a j., podjaly se skutečně inklusivní a systematické,
t. j. ustavičné, trvalé a všestranné
propagace a uskutečňování zábrany
úrazové v zemědělských a lesních
podnicích a neomezovaly tuto pouze na úrazy podnikové,
8. zda je ochoten odvolat svůj zákaz, daný
úrazovým pojišťovnám proti uveřejňování
počtu přihlášených úrazů
v zemědělství a lesnictví, případně,
zda je ochoten sdělit důvody, proč tak nechce
nebo nemůže učinit,
9. zda je ochoten zařídit, aby napříště
ke všem a kýmkoliv pořádaným
jednáním o kterýkoliv druh pojištění,
pokud se týká zemědělských
nebo lesních podnikatelů, byli vždy přizváni
praktičtí zemědělci a lesní
podnikatelé prostřednictvím svých
příslušných odborových organisací,
a aby všechny problémy národního pojištění,
pokud se týkají zemědělství
a lesnictví, byly těmto organisacím předkládány
předběžně k vyjádření
a k případnému projednání v
členských složkách.