Ústavodárné národní shromáždění republiky Československé 1947.

4. zasedání.

954.

Naléhavá interpelace

poslanců Kobylky, Caňkáře, dr. Neumana, dr. Loubala a druhů

vládě republiky Československé

ve věci ponechání pokut statutárním městům.

Ústřední národní výbory statutárních měst vykonávají podle ustanovení § 2 prozat. organisačního řádu ve svém obvodu působnost nejen místního, ale i okresního národního výboru. U okresních národních výborů jsou veškeré osobní a věcné náklady na zaměstnance hrazeny státní pokladnou, ale zaměstnanci statutárních měst, vykonávající agendu okresního národního výboru v obvodu statutárního města jsou vypláceni městem. Je pravda, že tato města dostávají stání příspěvek na vyrovnání rozpočtového schodku, ale tento příspěvek je pouze percentuální, a zbytek schodku zůstává neuhražen. V každém případě je tento státní příspěvek ve srovnání s faktickými náklady města na přenesenou působnost nesrovnatelně nižší.

Statutární města proto navrhují, aby pokuty (peněžité tresty) propadlé jistoty a jiné záruky, jakož i výtěžky za věci, prohlášené za propadlé v trestním řízení správním, prováděné orgány ÚNV statutárních měst, byly městům ponechány na úhradu osobních a věcných nákladů, s přenesenou působností spojených. Při tom poukazují na obdobný postup a pochopen i Slovenské národní rady, která nařízením ze dne 7. února 1946 č. 10/1946 Sb. nar. SNR o dočasné úpravě finančního hospodaření okresů, ponechala okresům na úhradu rozpočtu od 1. ledna 1946 výnos peněžitých trestů, který podle dosud platných předpisů byl odváděn do státní pokladny. Podle téhož nařízení ponechala finanční.správa slovenským statutárním městům výnos peněžitých trestů, a to i těch, které byly uloženy politickým trestním soudem SNB, takže všechny pokuty za správní přestupky, uložené v obvodu statutárního města, plynou do pokladny tohoto města.

Ústřední národní výbory uvedených měst v historických zemích jsou si vědomy, že výnos těchto pokut nebude většinou stačiti na krytí osobních i věcných nákladů, ale přesto znamenala by tato okamžitá urychlená pomoc těmto městům první částečný krok k přechodnému finančnímu vyrovnání jejich hospodaření.

Naléhavost interpelace je odůvodněna tím, že situace našich měst, hlavně statutárních, se stále zhoršuje a tyto finanční otázky jejich musí býti tedy urychleně řešeny.

Podepsaní se proto táží pana ministra financí:

1. Zda jsou mu uvedené skutečnosti známy?

2. Zda je ochoten podati návrh na novelisaci čl. 11 zák. o organisaci politické správy č. 125/1927 Sb. v tom smyslu, že pokuty (peněžité tresty), propadlé jistoty a jiné záruky, jakož i výtěžky za věci prohlášené za propadlé v trestním řízení správním, provedeném v obvodu statutárního města, připadnou ve prospěch pokladn v tohoto města?

V Praze dne 18. prosince 1947.

Kobylka, Caňkář, dr. Neuman, dr. Loubal,

Zeminová, dr. Uhlíř, Lesák, Josef Ševčík, Bartoš, Bolen, Čížek, dr. Jan Stránský, dr. Hobza, Kleinerová, Šulík, Parez, Deči, Rychtera, Slíva, dr. Horáková, Křepela, dr. Novotný, Urbánek, dr. Kácl, Jirásek, Děd, Alois Jaroš, Žáčková-Batková, ing. dr. Ješ, Šmejcová, Ulrich, Hora, Přeučil, Klátil, dr. Burian.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP