Podepsaní navrhují: Ústavodárné
Národní shromáždění račiž
se usnésti na tomto zákoně:
Ústavodárné Národní shromáždění
republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
Odstavec 1., věta 1. § 57 zákona o přímých
daních ve znění předpisů jej
doplňujících a pozměňujících
se mění takto:
"(1) Sazba všeobecné daně výdělkové
činí 2.5% dani podrobeného výtěžku
s tou odchylkou, že z prvních 90.000 Kčs daňového
základu se sazba daně snižuje na 0.5% a z daňového
základu převyšujícího částku
420.000 Kčs se sazba daně zvyšuje na 4%. Jsou-li
v kalendářním roce ve společenském
podniku, zapsaném do obchodního rejstříku
vedle jednoho veřejného společníka
ještě další veřejní společníci
nebo ve společenském podniku do obchodního
rejstříku nezapsaném vedle jednoho společníka
ještě další společníci činní
prokazatelně takovým způsobem, že tato
činnost jest jejich hlavním povoláním
a jest taková, že by jí jinak byly trvale a
plně zaměstnány placené síly
zaměstnanecké, zvyšují se na berní
rok částky daňového základu,
pro něž platí sazba snížená
a u nichž nastává sazba zvýšená,
o 90.000 Kčs za druhého a každého dalšího
v podniku zaměstnaného takového společníka."
Tento zákon nabývá účinnosti
počínajíc berním rokem 1947 a provede
jej ministr financí.
Měnovou úpravou nastal posun čísel,
který se objevil v cenách a mzdách, nikoliv
však také v daňových předpisech.
Tyto v podstatě zůstaly nezměněny,
čímž ovšem staly se velmi tíživými,
neboť daňová progrese postihuje citelně
příjmy reálně daleko nižší
než tomu bylo před měnovou úpravou.
Zvláště živnostnictvo, obchodnictvo a
řemeslnictvo velmi tíživě pociťuje
toto ponechání starých limitů a dovolává
se jejich úpravy, odpovídající důsledkům
měnové reformy. Proto navrhovaným zákonem
zvyšuje se základ pro zvýšenou sazbu všeobecné
daně výdělkové na trojnásobek
dřívějšího limitu a stejně
tak na trojnásobek limitu dani podrobeného výtěžku
u vyšších výdělků, a to
na částku 420.000 Kčs. Návrh ten jeví
se nutným zvláště proto, že nově
zavedenou daní ze mzdy byl ještě zvýšen
nepoměr mezi zdaňováním důchodu
ze smlouvy pracovní a důchodu vznikajícího
z provozování živností a tudíž
také ze skutečné práce.
Eventuální snížení výnosů
daňových nebude míti nijak podstatný
vliv na státní pokladnu a bude zajisté vyváženo
včasným a svědomitým plněním
daňové povinnosti, která bude pro postižené
poplatníky únosnější.
Po stránce formální navrhujeme, aby návrh
byl iniciativním výborem přidělen
výboru živnostensko-obchodnickému a rozpočtovému.