Ústavodárné Národní shromáždění
republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
(1) Osoby v druhém roce presenční služby
s výjimkou stanovenou v odstavci 2 (dále jen "vojenské
osoby") jsou povinny pracovati po určitou dobu, nejdéle
však po dobu jedné třetiny presenční
služby podle dalších ustanovení tohoto
zákona v některém ze základních
hospodářských oborů (odvětví),
zejména v hornictví, zemědělství
a stavebnictví, vyžaduje-li toho naléhavá
potřeba pracovníků. O tom, zda je tato potřeba
dána, rozhoduje vláda.
(2) Z pracovní povinnosti podle odstavce 1 jsou vyňaty
vojenské osoby, které se po celou dobu presenční
služby musí věnovati vojenskému výcviku.
Tyto osoby určí ministerstvo národní
obrany.
(3) Učiní-li vláda rozhodnutí podle
odstavce 1, zjistí ministr národní obrany
podle ustanovení odstavců 1 a 2, kolik vojenských
osob je povinno konati práce podle odstavce 1. Vláda
stanoví na podkladě tohoto zjištění,
kolik vojenských osob z tohoto celkového počtu
má konati práce podle tohoto zákona v jednotlivých
hospodářských oborech (odvětvích)
a po jakou dobu, přihlížejíc k zájmům
obrany státu, jakož i řádného
chodu prací v základních hospodářských
oborech (odvětvích), v nichž budou práce
konány.
(4) Vojenské osoby, které budou konati práce
podle odstavců 1 a 3, určí vojenská
správa, a to pokud jde o zdravotní způsobilost
k práci, za součinnosti lékaře okresního
úřadu ochrany práce, nebo jde-li o práce
v hornictví, za součinnosti lékaře
ustanoveného revírní bratrskou pokladnou.
(5) Způsob, jak budou určena místa, v nichž
budou pracovati vojenské osoby, jimž byla uložena
pracovní povinnost podle odstavců 1 a 3, stanoví
ministři sociální péče a národní
obrany v dohodě s příslušnými
ministry.
(1) Není-li v tomto zákoně stanoveno jinak,
zůstávají nedotčeny práva a
povinnosti vojenských osob, jež byly určeny
podle § 1, odst. 4, vyplývající z jejich
poměru jako vojenských osob v činné
službě, a práva jejich rodinných příslušníků.
Vojenské osoby podléhají i po dobu konání
pracovní povinnosti podle § 1, odst. 1 vojenské
trestní soudní i kázeňské pravomoci.
Nemají však po tuto dobu nárok na peněžní
a věcné vojenské náležitosti
ani s výjimkou stanovenou v § 4, odst. 5 na léčebnou
péči vojenské správy. V době
konání pracovní povinnosti podle § 1,
odst. 1 užívají vojenského výstroje.
(2) Doba konání pracovní povinnosti počíná
dnem hlášení k nastoupení práce
v závodě (podniku) a končí jejím
zánikem nebo zrušením podle § 5.
(3) Ministr národní obrany zařídí
pro vojenské osoby, jež byly určeny podle §
1, odst. 4, potřebné vojenské velení
v místech, kde budou pracovati (§ 1, odst. 5).
(1) Provozovatel závodu (podniku), v němž mají
určené vojenské osoby (§ 1, odst. 5)
pracovati, je zařadí na pracovní místa
v závodě a určí jim druhy pracovních
úkolů v dohodě s orgány vojenského
velení (§ 2, odst. 3). Vojenské osoby vykonávají
práci podle pokynů provozovatele závodu (podniku).
(2) O úpravě pracovní doby o ochraně
života a zdraví vojenských osob platí
příslušné předpisy pro zaměstnance
závodu (podniku).
(3) Vojenská správa má právo bez újmy
ustanovení odstavce 2 zjistiti zdravotní poměry
v závodě a po případě na jiných
pracovních místech, kde pracují vojenské
osoby, jež byly zařazeny podle odstavce 1.
(4) Vojenské osoby, jež byly zařazeny podle
odstavce 1, mají po dobu konání pracovní
povinnosti podle § 1 odst. 1 (§ 2, odst. 2) nárok
proti provozovateli závodu (podniku) na veškerá
plnění, která by jim příslušela,
kdyby konaly práce nebo služby v závodě
(podniku) na podkladě pracovního (služebního)
poměru smluveného s provozovatelem závodu
(podniku). Přísluší jim rovněž
nárok na rodinný přídavek podle zákona
ze dne 13. prosince 1945, č. 154 Sb., o rodinných
přídavcích některých osob pojištěných
pro případ nemoci, ve znění zákona
ze dne 2. dubna 1947, č. 58 Sb. Provozovatel závodu
(podniku) za ně odpovídá jako za své
zaměstnance.
(5) Vojenským osobám přísluší
po nepřetržitém dvouměsíčním
konání práce poměrná část
placené dovolené na zotavenou, která se stanoví
tak, že se poskytne za každý kalendářní
měsíc, po který byla konána práce,
jedna dvanáctina dovolené, na kterou by měly
nárok podle příslušných předpisů
o placené dovolené na zotavenou, kdyby konaly práci
na podkladě pracovního (služebního)
poměru smluveného s provozovatelem závodu
(podniku). Vojenská správa určí, jakou
část dovolené, na níž má
vojenská osoba nárok, může skutečně
vyčerpati, a rozhodne v dohodě s provozovatelem
závodu (podniku) o době nástupu dovolené.
Za dovolenou nevyčerpanou v době konání
pracovní povinnosti přísluší
vojenským osobám peněžitá náhrada
při jejím skončení.
(6) Plnění poskytnutá vojenským osobám
podle odstavců 4 a 5 podléhají dani ze mzdy.
(7) Vojenským osobám, jež byly zařazeny
podle odstavce 1, poskytne okresní úřad ochrany
práce podporu na vedení dvojí domácnosti,
která by jim příslušela, kdyby byly
přiděleny do práce podle zákona ze
dne 9. května 1947, č. 87 Sb., o některých
opatřeních k provedení národní
mobilisaci pracovních sil, a předpisů vydaných
k jeho provedení.
(8) Náklady prvé cesty vojenských osob určených
podle § 1, odst. 5 z místa pobytu do pracovního
místa, jakož i cesty zpět po skončení
pracovní povinnosti (§ 2, odst. 2) hradí provozovatel
závodu (podniku) vojenské správě,
pokud pracovní místo je vzdáleno od místa
pobytu vojenských osob více než 6 km.
(9) Provozovatel závodu (podniku), v němž byly
vojenské osoby zařazeny (§ 3, odst. 1), jest
povinen poskytnouti jim řádné ubytování
a stravování. Hodnotu těchto naturálních
plnění srazí provozovatel závodu (podniku)
z částek vyplácených vojenským
osobám podle § 3, odst. 4.
(10) Provozovatel závodu (podniku) srazí z částek
vyplácených podle § 3, odst. 4 náhradu
za opotřebení vojenského výstroje
a odvede ji vojenské správě. Výši
náhrady a způsob, jak se odvádí, určí
směrnice, které vydá ministerstvo národní
obrany v dohodě s ministerstvem sociální
péče.
(11) Provozovatelé závodů (podniků)
a vojenské osoby, jež byly zařazeny podle §
3, odst. 1, jsou povinni platiti příspěvky
účelovému jmění, zřízenému
vládním nařízením ze dne 27.
srpna 1943, č. 250 Sb., o podpoře při včleňování
do práce. Provozovatelé závodů (podniků)
jsou povinni platiti i příspěvky Fondu rodinných
přídavků podle zákona č. 154/1945
Sb., ve znění zákona č. 58/1947 Sb.
(1) Na vojenské osoby se nevztahují po dobu konání
pracovní povinnosti podle § 1, odst. 1 (§ 2,
odst. 2) ustanovení §§ 12 a 13 zákona
ze dne 5. března 1946, č. 47 Sb., o odstranění
křivd a o některých ochranných opatřeních
v oboru veřejnoprávního sociálního
pojištění; podléhají po uvedenou
dobu veřejnoprávnímu sociálnímu
pojištění. Pokud v tomto zákoně
není stanoveno jinak, řídí se jejich
pojištění všeobecnými předpisy
o veřejnoprávním sociálním
pojištění, které by se na ně
vztahovaly, kdyby práce nebo služby v závodě
(podniku) vykonávaly na podkladě pracovního
(služebního) poměru smluveného s provozovatelem
závodu (podniku).
(2) Vojenské osoby, které by podle práce
(služby) jimi v závodě (podniku) konané
byly povinny pojištěním v jiném odvětví
důchodového nebo nemocenského pojištění,
než ve kterém byly pojištěny bezprostředně
před nastoupením presenční služby,
budou pojištěny v tomto dřívějším
odvětví pojištění, navrhnou-li
to při hlášení k nastoupení práce
v závodě (podniku).
(3) Plnění, která provozovatel závodu
(podniku) poskytuje vojenským osobám podle ustanovení
§ 3, odst. 4, se považují za pracovní
výdělek podle předpisů o veřejnoprávním
sociálním pojištění.
(4) Setká-li se nárok na dávku z veřejnoprávního
sociálního pojištění s nárokem
na zaopatření podle zákona ze dne 18. července
1946, č. 164 Sb., o péči o vojenské
a válečné poškozence a oběti
války a fašistické persekuce, odpočívá
dávka podle uvedeného zákona až do výše
stejnorodé dávky z veřejnoprávního
sociálního pojištění.
(5) Vojenská správa má právo zjišťovati
zdravotní stav vojenských osob, jež byly zařazeny
podle § 3, odst. 1, i když jim nositel veřejnoprávního
nemocenského pojištění poskytuje nemocenské
ošetřování. Vojenská správa
je na podkladě tohoto zjištění oprávněna
navrhnouti nositeli veřejnoprávního nemocenského
pojištění určitý způsob
léčby vojenských osob. Nedojde-li k dohodě
o takovém návrhu, může vojenská
správa zaříditi navržené léčení
svými orgány. V tomto případě
nahradí nositel veřejnoprávního nemocenského
pojištění vojenské správě
náklady tohoto léčení až do výše
nákladů, jež by vznikly nositeli nemocenského
pojištění, kdyby sám zařídil
nemocenské ošetřování podle jím
navrženého způsobu léčby. Dojde-li
ke sporu o výši náhrady, rozhodne ministerstvo
sociální péče v dohodě s ministerstvem
národní obrany.
(6) O tom, zda se vojenská osoba stalá pro nemoc
nebo úraz práce neschopnou, a o tom, zda je opětně
práce schopna, rozhoduje u vojenských osob zařazených
podle § 3, odst. 1 výhradně nositel veřejnoprávního
sociálního pojištění.
(1) Pracovní povinnost uložená podle §
1, odst. 1 zaniká:
a.) uplynutím doby stanovené vládou (§
1, odst. 1 a 3),
b) dnem, který stanoví ministerstvo národní
obrany, bylo-li nařízeno některé z
mimořádných opatření v míru
podle branného zákona,
c) dnem vstupu státu do stavu branné pohotovosti.
(2) Vojenská správa může v jednotlivých
případech zrušiti ze závažných
důvodů v dohodě s úřady ochrany
práce pracovní povinnost uloženou podle §
1, odst. 1.
(1) Osobní výdaje na orgány určené
podle § 2, odst. 3 se hradí v zemích České
a Moravskoslezské z prostředků účelového
jmění pro podpory při včleňování
do práce, zřízeného podle vládního
nařízení č. 250/1943 Sb.
(2) Na Slovensku se hradí tyto výdaje až do
další úpravy zálohou ze státních
prostředků.
Do 30. září 1948 se pracovní povinnost
podle § 1, odst. 1 vztahuje i na osoby v prvém roce
presenční služby.
Tento.zákon nabývá účinnosti
dnem 1. února 1948 a pozbude jí dnem 31. prosince
1952; provedou jej ministři národní obrany
a sociální péče v dohodě se
zúčastněnými členy vlády.
Naléhavá potřeba pracovníků
v určitých hospodářských oborech
(odvětvích) zejména v hornictví, zemědělství
a stavebnictví byla podnětem k tomu, že vláda
ve své 98. schůzi dne 22. srpna 1947 uložila
ministru národní obrany, aby dal v dohodě
s ministry průmyslu, zemědělství,
techniky, sociální péče a s ostatními
zúčastněnými členy vlády
vypracovat do jednoho měsíce osnovu zákona,
podle něhož všechny osoby, konající
předepsanou presenční službu vojenskou
- s výjimkou kategorií, u nichž plný
výcvik po celou dobu presenční služby
je naprosto nezbytný - budou pracovat po určitou
část služební doby v některém
ze základních výrobních odvětví,
kde nedostatek pracovníků jest zvláště
závažný, zejména v hornictví,
zemědělství a stavebnictví.
MNO řídilo se při vypracování
osnovy tohoto zákona zásadami vyslovenými
v uvedením usnesení vlády a podrobilo zejména
úvaze otázky, o nichž zmíněné
usnesení vlády uvádí, že je třeba
důkladně je zkoumati, a to:
a) snížení branné povinnosti na 20 měsíců,
b) vytvoření další kategorie odvedených,
kteří by pro svou menší fysickou způsobilost
konali kratší službu nevojenského výcviku
a stejnou službu pracovní povinnosti jako ostatní
odvedení.
Po projednání těchto otázek dospělo
MNO k tomuto závěru:
ad a): Pohotovost armády, zajištění
hranic, nutné změny v organisačním
vývoji armády i jiné zvláštní
úkoly, dále pak velký nedostatek déle
sloužících poddůstojníků
a velké ztráty, jimiž během okupace
byly postiženy velitelské sbory, vytváří
takovou situaci, že znovupostavení a organisace armády
vyžaduje nezbytně dvouleté presenční
služby.
Mimo to armáda vypomáhá při výstavbě
státu, což by při kratší presenční
službě nemohlo býti za žádných
okolností na ní požadováno.
Snížení presenční služby
na 20 měsíců znamenalo by zkrácení
výcvikové doby pro specialisty o 4 měsíce
a pro ostatní vojenské os.oby, za předpokladu,
že by i v tomto případě byla požadována
pracovní povinnost, zkrátila by se doba výcviku
na jeden rok. Je jasné, že při takovémto
zkrácení presenční služby muselo
by být uložení pracovní povinnosti vůbec
zrušeno. Ve výcviku specialistů, pohotovosti
armády a chodu vnitřní služby v armádě,
zavedením 20měsíční presenční
služby nastala by tak velká újma, že za
její důsledky nemohla by vojenská správa
v současné době nésti zodpovědnost.
ad b): Podle platných předpisů jsou za schopné
k vojenské službě nebo k některému
jejímu druhu uznávány i všechny osoby
k plnému výkonu vojenské služby méně
způsobilé a jsou tedy i tito "méně
způsobilí" zahrnuti již v kategorii branců
odvedených k pravidelné vojenské službě.
Z branců k vojenské službě neschopných,
t. j. v podstatě nemocných nebo jinak vadných,
nedá se proto žádný podstatnější
počet fysických pracovníků
vytěžit, zvláště když určité
druhy práce v hornictví, zemědělství
i ve stavebnictví vyžadují i větší
všeobecnou fysickou zdatnost, než konání
vojenské služby v míru.
Zařazování branců k vojenské
službě neschopných (nemocných a vadných)
do služby pracovní povinnosti bylo by i neekonomické
a těžko zodpověditelné, poněvadž
bude mít za následek vzrůst počtu
(vojenských) poškozenců, kteří
se po krátké době svého pracovního
výkonu v hornictví, zemědělství
a stavebnictví stanou na nepoměrně delší
dobu (na měsíce ba i léta, příp.
vůbec - jako při onemocnění tuberkulosou)
trvalým zatížením pro nemocniční
a sociální péči veřejné
správy. Se zřetelem k tomuto závěru
byla osnova vypracována na předpokladu dvouleté
presenční služby a bez vytvoření
nové kategorie odvedených s menší fysickou
způsobilostí, ježto vytvoření
takové kategorie není vůbec možné.
Odstavec 1 stanoví osobní rozsah zákona na
osoby konající presenční službu
a vymezuje z důvodů vojenského výcviku,
že uložení pracovní povinnosti může
se státi až po vykonání prvních
12 měsíců presenční služby.
Stanoví dále, za jaké podmínky, ve
kterém ze základních hospodářských
oborů (odvětví), na jakou dobu může
být pracovní povinnost přechodně uložena.
Vláda zkoumá, zda je dána zákonná
podmínka pro uložení pracovní povinnosti
a v kladném případě rozhoduje, že
pracovní povinnost nastává a v kterém
hospodářském oboru (odvětví)
a na jakou dobu se ukládá.
Z uložení pracovní povinnosti podle odstavce
1 jsou vyňaty osoby v presenční službě,
u nichž je zapotřebí celé doby této
služby k tomu, aby byly řádně vycvičeny,
dále osoby, jichž je zapotřebí jako
cvičitelů a instruktorů pro výcvik
nováčků.
Způsob zjišťování počtu
vojenských osob, jimž lze uložit pracovní
povinnost podle odstavce 1, a další postup řízení
upravuje odstavec 3 pro případ, že vláda
vydá usnesení uvedené v odstavci 1.
Ustanovení odstavce 4 zajišťuje provedeni výběru
osob vojenskou správou, a to po stránce zdravotní
způsobilosti k práci za spolupůsobení
lékaře okresních úřadů
ochrany práce, případně lékaře
revírní bratrské pokladny. Místa,
v nichž budou vojenské osoby pracovat, určí
ministři národní obrany a sociální
péče v dohodě s příslušnými
ministry.
Uložením pracovní povinnosti podle § 1,
odst. 1 nemění se základní vojenský
poměr osob, jímž byla tato povinnost uložena.
Po dobu vykonávání pracovní povinnosti
jim však nebudou vypláceny vojenské peněžní
náležitosti a nepříslušejí
jim ani věcné vojenské náležitosti,
ani léčebná péče vojenské
správy s výjimkou uvedenou v § 4, odst. 5.
Užívají však vojenského výstroje.
Dobu konání pracovní povinnosti podle
§ 1, odst. 1 je nutno určiti přesně
podle dnů, ježto určení jejího
počátku stejně jako jejího ukončení
je předpokladem pro stanovení mzdových a
jiných náležitostí a nezbytným
podkladem ve věcech veřejnoprávního
sociálního pojištění.
Pro vojenské osoby, jež budou určeny podle
§ 1, odst. 4, je třeba určiti jako orgány
velitelské vojenské gážisty a déle
sloužící poddůstojníky. Právní
podklad pro určení těchto velitelů
ministrem národní obrany zakládá ustanovení
odstavce 3.
O tom, kde budou vojenské osoby, jež byly určeny
podle § 1, odst. 4 a 5 pracovat, t. j. v kterém závodě
(podniku) a jaké druhy úkolů jim budou uloženy,
rozhodne dohoda mezi provozovatelem závodu (podniku) a
vojenským velitelem těchto osob. Vlastní
práce takto určené řídí
orgány provozovatele závodu (podniku).
Pracovní podmínky jsou pro vojenské osoby
tytéž jako pro zaměstnance závodu (podniku).
To znamená, že mají stejnou pracovní
dobu, stejnou mzdu a že pro ochranu jejich života a
zdraví platí předpisy jako pro ostatní
zaměstnance téhož závodu (podniku).
Vojenská správa je oprávněna zjišťovat
zdravotní poměry v závodě a na pracovních
místech, kde vojenské osoby pracují, aby
mohla uplatniti zájmy, jež má v ohledu zdravotním
o tyto osoby pro dobu, kdy budou opět vykonávati
vojenskou činnou službu.
Nároky vojenských osob vykonávajících
pracovní povinnost podle § 1. odst. 1 jsou tytéž,
jako mají zaměstnanci téhož pracovního
oboru (odvětví), kteří jsou zaměstnáváni
na základě smluveného pracovního poměru
a to nejen pokud se týče mzdy a naturálních
požitku, nýbrž i pokud se jedná o rodinné
přídavky podle zákona č. 154/1945
Sb., ve znění zákona č. 58/1947 Sb.,
a také o podpory na vedeni dvojí domácnosti
(ustanovení § 3, odst. 7 osnovy) ve smyslu §
8 vládního nařízení č.
157/1947 Sb.
Poměr mezi vojenskými osobami, jimž byla uložena
pracovní povinnost podle § 1, odst. 1, a vojenskou
správou je poměr veřejnoprávní.
Vojenské osoby je při výkonu této
povinnosti posuzovati právě tak, jako vojenské
osoby, jež vykonávají činnou vojenskou
službu. Poměr mezi vojenskou správou a provozovatelem
závodu (podniku), pokud se týče tohoto zákona,
je rovněž poměr veřejnoprávní.
Odstavec 5 upravuje podrobně otázku nároku
a poskytování dovolené.
K odstavcům 8 až 10 není třeba odůvodnění.
Částka za opotřebení vojenského
výstroje bude stanovena paušálně a to
ve směrnicích, jež upraví i další
podrobnosti.
§ 4 upravuje podrobně otázky veřejnoprávního
sociálního pojištění u vojenských
osob, které vykonávají pracovní povinnost
podle § 1, odst. 1.
Pojem "veřejnoprávní sociální
pojištění" není v žádné
normě definován. Je to však pojem vžitý
tak, že zahrnuje pojištění nemocenské,
invalidní a starobní (pensijní) a pojištění
úrazové.
Stanoví-li tudíž § 4, odst. 1, že
vojenské osoby po dobu konání pracovní
povinnosti podle § 1, odst. 1 (§ 2, odst. 2) podléhají
veřejnoprávnímu sociálnímu
pojištění, jest v tomto pojmu zahrnuto pojištění
nemocenské, invalidní a starobní (pensijní)
a pojištění úrazové.
Odstavec 5 obsahuje výjimku ze zásady vyslovené
v § 2, odst. 1, pokud se týká poskytování
léčebné péče vojenské
správy.
Zánik pracovní povinnosti uložené podle
§ 1, odst. 1 nastává ze zákona dnem,
jímž stát vstoupil do stavu branné pohotovosti
(§ 57, odst. 1 zákona ze dne 13. května 1936,
č. 131 Sb., o obraně státu) a nařízením
některého z mimořádných opatření
v míru podle branného zákona. V posléze
uvedeném případě určí
MNO den, kterým zrušení pracovní povinnosti
nastává. Pracovní povinnost zaniká
i uplynutím doby, na níž byla vládou
uložena.
Podle odstavce 2 je vojenská správa oprávněna
zrušiti v jednotlivých případech pracovní
povinnost uloženou podle § 1, odst. 1. V tomto rozhodnutí
bude vždy uveden den, kterým se povinnost zrušuje.
Zrušení se stane, jsou-li zde závažné
důvody, a to v dohodě s úřady ochrany
práce. Toto ustanovení má na mysli případy,
kdy pro skutečnosti nastavší u dotyčné
vojenské osoby není možné, aby ve výkonu
pracovní povinnosti pokračovala (nastavší
pracovní neschopnost po úrazu, svémocné
opuštění pracoviště a pod.).
Při zrušení pracovní povinnosti podle
§ 1, odst. 1 je vždy nutno uvésti den zrušení
se zřetelem k předpisu § 2, odst. 2 z důvodů
uvedených k tomuto posléze zmíněnému
ustanovení.
Úhrada osobních výdajů na orgány
vojenského velení podle § 2, odst. 3 se navrhuje
z účelového jmění podle vl.
nař. č. 250/1943 Sb., ježto jde o výdaje,
jejichž důvodem je opatření při
včleňování do práce, a jež
tudíž svým vznikem nepatří do
státní správy.
Opatření podle navrženého zákona
bude nutno učiniti tak, aby k zařazení vojenských
osob do práce došlo již 1. února 1948.
Proto se stanoví účinnost zákona od
tohoto dne. Výjimečného ustanovení
§ 7 je třeba proto, že početní
stavy osob, které budou v období do 30. září
1948 konati druhý rok presenční služby,
jsou příliš nízké. Má-li
zákon splniti již v roce 1948 své poslání,
je třeba, aby se pracovní povinnost rozšířila
do 30. září 1948 i na osoby v prvním
roce presenční služby.
Účinnost zákona je časově omezena
do konce roku 1952, t. j. na přechodnou dobu nejnaléhavější
potřeby pracovníků.
S prováděním zákona vzniknou jediné
nové náklady, jichž bude zapotřebí
k placení odlučného vojenským gážistům
a déle sloužícím poddůstojníkům
určeným podle § 2, odst. 3. Částku
tu lze jen odhadnouti, nepřevýší však
patrně 5,000.000.- Kčs. Přitom je třeba
poukázati na to, že návrh rozpočtu MNO
na rok 1948 byl snížen o 151,000.000.- Kčs
jako náklad připadající na denní
žold, proviant, oděv a výstroj vojenských
osob, jimž bude uložena pracovní povinnost.