Ústavodárné Národní shromáždění republiky Československé 1947

4. zasedání

903.

Naléhavá interpelace

poslanců Nermutě, Konvaliny a druhů

ministru zemědělství

ve věci provádění přídělů konfiskované zemědělské půdy.

V poslední době, bez vědomí širší veřejnosti provádí se akce zrušení všech t. zv. velkých národních správ na. velkých zemědělských podnicích, na nichž hospodařili dosud národní správci ustanovení zemskými národními výbory.

Má dojiti ke zrušení dosavadních národních správ a přechodnou správu tohoto majetku má prováděti Národní pozemkový fond. Zmínky zasluhuje také skutečnost, že mezi velkými zemědělskými konfiskáty je i dosti případů sporných. Jsou tam dokonce i takové objekty, kde Nejvyšší správní soud konfiskaci zrušil. Z těchto velkých pozemkových majetků má býti utvořena půdní reserva pro budoucí příděl. Jde asi o 900 národních správ a celková výměra půdy obnáší podle odhadu asi 250 tisíc ha zemědělské půdy. Na těchto objektech má nyní hospodařiti ředitelství státních lesů a statků na účet Národního pozemkového fondu. Tímto způsobem přešly by do držení a správy ředitelství státních lesů a statků další veliké výměry zemědělské a lesní půdy. S ohledem na skutečnost, že podnik SLS hospodaří se ztrátou 5.00-600 Kčs na. každý hektar půdy jím obhospodařované, přesto, že požívá výhody malozemědělských cen i jiné výhody, nepokládáme tento způsob hospodaření za účelný a hospodárný. Tím spíše, když s dosavadní správou prováděnou Národním pozemkovým fondem byly celkem dobré zkušenosti a jeho hospodářství povětšině nebyla ztrátová. Z celého postupu vzniká domněnka, že touto cestou jsou tvořeny předpoklady pro eventuelní kolektivní hospodaření.

Dále nutno podotknouti, že nový způsob hospodaření na státní půdě, jak se o něm vpředu hovoří, je v rozporu s účelem Národního pozemkového. fondu, jehož očekávaný zisk má býti určen na zvelebení zemědělství. Prakticky vzato, za tohoto stavu věci by se také stalo, že velká část problematických splátek osídlenců by plynula na úhradu schodků v hospodaření nového druhu státních velkostatků.

Všemi těmi opatřeními budí se nepokoj mezi zemědělci i poplatníky ostatními a jest nutno veřejnost urychleně uklidniti jasným prohlášením odpovědných činitelů.

Táží se proto podepsaní pana ministra zemědělství:

1. jaké jsou další plány ministerstva zemědělství s půdou velkých zemědělských konfiskátů,

2. proč není tato půda přidělena všechna drobným uchazečům a proč je dále zvětšován pozemkový majetek státu přesto, že hospodaření státních statků je tak těžce pasivní,

3. z jakých prostředků budou nahrazeny škody majitelům protiprávně konfiskovaných majetků zemědělských,

4. jaká je skutečná výměra půdy konfiskované a kolik z ní bylo přiděleno drobným zemědělcům,

5. zda a kdy hodlá ministerstvo zemědělství přiděliti konfiskované lesy svazkům územní samosprávy a zda tyto příděly budou v takové míře, aby se daly hospodárně spravovati?

V Praze dne 2. prosince 1947.

Nermuť, Konvalina,

dr. Chytil, Broj, Desenský, Pexa, Brukner, Fusek, Štambachr, ing Synek, Tomášek, Matýsek, Vičánek, dr. Bunža, dr. Josef Novák, ing. Herl, Vojanec, Julius Klimek, dr. Rozehnal, ing. dr. Benda, Petr, Sova, dr. Adolf Klimek, Charvát, ing. Janáček, Hořínek, Soukup, Kaďůrek, Polomský, Plojhar, Trojanová, A. Fránek.



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP