Ústavodárné Národní shromáždění
republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
(1) Tento zákon se vztahuje na snoubenky a nemanželské
děti, pozůstalé po účastnících
národního boje za osvobození.
(2) Účastníky národního boje
za osvobození se v tomto zákoně rozumějí
osoby uvedené v §§ 1 a 2 zákona ze dne
19. prosince 1946, č. 255 Sb., o příslušnících
československé armády v zahraničí
a o některých jiných účastnících
národního boje za osvobození, z osob uvedených
v § 1, odst. 1, č. 1, písm. a) však jen
ty, které byly v době své smrti československými
státními občany.
Ustanovení tohoto zákona o snoubenkách platí pro ženu, které účastník národního boje za osvobození dal svůj úmysl, uzavřít s ní manželství, najevo takovým způsobem a za takových okolností, že nemůže být pochybnosti o vážnosti a rozhodnosti úmyslu slibujícího, jestliže žena
1. je státní občanka československá, státně spolehlivá,
2. slib přijala a zamýšlené manželství bylo po právu možné aspoň v době smrti muže, avšak k sňatku nedošlo jen z toho důvodu, že muž padl nebo zemřel,
3. neuzavřela manželství s jiným mužem
ani se nechovala způsobem znevažujícím
zasnoubení.
Jsou-li splněny podmínky stanovené v § 2, příslušejí snoubence:
1. rodinné jméno (příjmení) snoubencovo,
2. právo na to, aby byla v úředním
styku označována jako paní.
(1) Utrpěla-li snoubenka tím, že nedošlo
k jejímu sňatku s účastníkem
národního boje za osvobození, majetkovou
újmu a je-li zvláštního zřetele
hodna, zejména má-li nemanželské dítě
se svým snoubencem nebo žila-li s ním ve společné
domácnosti a je-li nyní její výživa
ohrožena, přísluší jí nárok
na přiměřené odškodnění
z majetku zanechaného účastníkem národního
boje za osvobození, a to proti pozůstalosti, na
Slovensku, a byla-li už pozůstalost odevzdána,
proti dědicům, a jde-li o odúmrť, proti
státu.
(2) Přiměřenost majetkového odškodnění
se posuzuje se zřetelem na majetkové a výdělkové
poměry snoubenky a dědiců; snoubence však
nesmí být přiznáno více, než
kolik by podle okolností případu obdržela
podle platných zákonných předpisů
pozůstalá vdova. Při stanovení výše
odškodnění lze však vzít za základ
jen to, co dědicům zbude po odečtení
nákladů, které vynaložili nebo budou
musit vynaložiti proto, že dědictví nabyli
nebo nabudou.
(3) Nedojde-li mezi účastníky k jiné
dohodě, na př. k dohodě o vydání
jednotlivých kusů dědictví nebo k
dohodě o poskytování zaopatření,
stanoví se přiměřené odškodnění
v penězích.
(4) V pozůstalostním řízení
posuzuje se snoubenka se svým nárokem jako věřitelka.
Jsou-li splněny podmínky stanovené v § 4, odst. 1. mohou být snoubence od prvního dne kalendářního měsíce následujícího po dni, kdy tento zákon nabude účinnosti, zcela nebo zčásti přiznány:
1. veřejné zaopatřovací platy, důchody podle předpisů o veřejnoprávním sociálním pojištění nebo důchody podle zákona ze dne 18. července 1946, č. 164 Sb., o péči o vojenské a válečné poškozence a oběti války a fašistické persekuce, které by jí příslušely, kdyby byla vdovou po účastníku národního boje za osvobození a kdyby byly u ní splněny i ostatní podmínky nároku na takové platy nebo důchody;
2. zaopatřovací důchody, které by
jí příslušely podle smlouvy mezi soukromým
zaměstnavatelem a účastníkem národního
boje za osvobození, kdyby byla vdovou po tomto účastníku.
(1) Ustanovení tohoto zákona o nemanželských dětech platí pro nemanželské dítě účastníka národního boje za osvobození, jestliže:
1. dítě je státním občanem československým, a pokud už může být činěno odpovědným za své činy, nejsou proti němu námitky s hlediska státní spolehlivosti,
2. nemanželské otcovství bylo uznáno na soudě nebo před matrikářem,
3 k legitimaci dítěte nedošlo jen z toho důvodu,
že nemanželský otec padl nebo zemřel.
(2) Uznání nemanželského otcovství
(odstavec 1, č. 2) může být nahrazeno
soudním zjištěním, že nemůže
být pochybnosti, že dítě bylo skutečně
zplozeno účastníkem národního
boje za osvobození. Ani tohoto zjištění
není třeba, bylo-li už dítě prohlášeno
za manželské (legitimováno) rozhodnutím
vlády.
(2) Jsou-li splněny podmínky stanovené v § 6, pokládá se dítě za manželské dítě svého otce s tím, že mu příslušejí:
1. rodinné jméno (příjmení) otcovo;
2. veřejné zaopatřovací platy, které by mu příslušely, kdyby bylo manželským dítětem účastníka národního boje za osvobození a kdyby manželství mezi rodiči dítěte bylo. bývalo po právu možné aspoň v době smrti otce, avšak k sňatku nedošlo jen z toho důvodu, že otec padl nebo zemřel;
3. zaopatřovací důchody, které by mu příslušely podle smlouvy mezi soukromým zaměstnavatelem a účastníkem národního boje za osvobození, kdyby bylo manželským dítětem tohoto účastníka;
4. zákonné dědické právo po
otci, jako by bylo v den jeho smrti jeho dítětem
manželským (§ 8).
(2) Platy (důchody) uvedené v odstavci 1, č.
2 a 3 příslušejí dítěti
od prvního dne kalendářního měsíce
následujícího po dni, kdy tento zákon
nabude účinnosti.
(1) Bylo-li projednání pozůstalosti po účastníku
národního boje za osvobození už skončeno,
přísluší dítěti, jsou-li
splněny podmínky stanovené v § 6, proti
dědicům, a jde-li o odúmrť, proti státu,
nárok na odškodnění ve výši
zákonného dědického podílu.
Nedojde-li mezi účastníky k jiné dohodě,
jako na př. k dohodě o vydání jednotlivých
kusů dědictví nebo k dohodě o poskytování
zaopatření a výživy, přísluší
dítěti nárok na odškodnění
v penězích.
(2) Není-li projednání pozůstalosti
po účastníku národního boje
za osvobození ještě skončeno v době,
kdy se má rozhodnout o tom, zda jsou u dítěte
splněny podmínky stanovené v § 6, vyčká
pozůstalostní soud s odevzdáním pozůstalosti
až do pravomocného skončení tohoto řízení.
Uplatní-li dítě nárok na dědictví
nebo na odškodnění podle § 8, nemůže
vedle toho uplatňovat ještě nárok na
výživu a zaopatření proti dědicům
otcovým.
O tom, zda jsou dány podmínky podle § 2 nebo
§ 6, rozhoduje okresní soud, u něhož měl
snoubenec nebo nemanželský otec v době smrti
svůj obecný soud, a není-li obecný
soud v tuzemsku, okresní soud, u něhož se projednávala
nebo projednává pozůstalost, a není-li
ani tohoto soudu, okresní soud, v jehož obvodě
má své bydliště navrhovatel. Návrh
musí být podán nejpozději do dvou
let ode dne, kdy tento zákon nabude účinnosti.
Soud příslušný podle § 10 rozhoduje
také o nárocích snoubenčiných
podle § 4 a § 5, č2 a o nárocích
dítěte podle § 7. odst. 1, č. 3 a 4
(§ 8). Návrh musí být podán nejpozději
do roka ode dne, kdy rozhodnutí o návrhu podle §
10 nabylo právní moci.
(1) O povolení zaopatřovacích platů
nebo důchodů podle § 5, č. 1 rozhoduje
v oboru státní správy příslušný
ústřední úřad v dohodě
s ministerstvem financí, jinak úřad (orgán),
který by byl příslušný k přiznání
zaopatřovacích platů nebo důchodů,
kdyby snoubenka byla vdovou po účastníku
národního boje za osvobození. Žádost
musí být podána do roka ode dne, kdy rozhodnutí
o návrhu podle § 10 nabylo právní moci.
(2) O uplatnění nároků podle §
7, odst. 1, č. 2 platí obecné předpisy.
(1) O návrzích podle §§ 10 a 11 rozhoduje
soud v řízení nesporném.
(2) Byly-li návrhy podle §§ 10 a 11 podány
zároveň, může soud, je-li to vhodné
a účelné, rozhodnout nejprve o návrhu
podle § 10, a teprve až toto rozhodnutí nabude
právní moci, pokračovat v řízení
o návrhu podle § 11.
(3) Dědicové účastníka národního
boje za osvobození, o jehož snoubenku nebo dítě
jde, a jeho pozůstalá manželka jsou účastníky
řízení, i když jde jen o návrh
podle § 10.
V řízení o žalobě na zjištění
nemanželského otcovství a plnění
výživného, které v den, kdy tento zákon
nabude účinnosti, není ještě
v první stolici skončeno, může žalobce
navrhnout, aby žaloba byla považována za návrh
podle § 10, a není-li procesní soud příslušný
o takovém návrhu jednat, aby věc byla postoupena
soudu podle § 10 příslušnému. Dojde-li
na převedení věci do nesporného řízení,
jsou náklady provedeného řízení
sporného součástí nákladů
dalšího řízení nesporného.
(1) Rozhodl-li soud, že jsou splněny podmínky
stanovené v § 2 nebo § 6, na základě
usnesení, kterým byl účastník
národního boje za osvobození prohlášen
za mrtvého, a bylo-li toto usnesení dodatečně
zrušeno (§§ 12 a 13 dekretu presidenta republiky
ze dne 27. října 1945, č. 117 Sb., kterým
se upravují ustanovení o prohlášení
za mrtvého), může účastník
národního boje za osvobození do roka od tohoto
zrušení žádati u soudu příslušného
podle § 10, aby usnesení vydané podle §
10 bylo zrušeno; tím ztrácí snoubenka
výhody podle § 3 a dítě postavení
manželského dítěte podle § 6 a
výhody podle § 7, odst. 1, č. 1 a lze požadovati
na nich i vrácení toho, čeho nabyly podle
.§ 4 nebo podle § 7, odst. 1, č. 4.
(2) Osoby, které plní snoubence nebo dítěti
platy uvedené v § 5 nebo v § 7, odst. 1, č.
2 a 3, mohou za podmínek předchozího odstavce
další plnění odepřít,
i když účastník národního
boje za osvobození o zrušení usnesení
vydaného podle § 10 nezakročí.
(3) O příslušnosti a řízení
platí přiměřeně ustanovení
§§ 11 až 13.
(1) Jsou-li splněny podmínky stanovené v § 2, příslušejí snoubence, která měla s účastníkem národního boje za osvobození dítě, pro nabytí následkem úmrtí nebo pro případ smrti z pozůstalosti po tomto účastníku, nepřesahuje-li hodnota nabytí 200.000 Kčs a nebyly-li daň z obohacení nebo též s ní souvisící poplatek nemovitostní (dále jen dědické dávky) zaplaceny v zemích České a Moravskoslezské před 5. květnem 1945, na Slovensku před 1. zářím 1944,
a) sazba třídy II. daně z obohacení zákona ze dne 12. srpna 1921, č. 337 Sb., o dani z obohacení,
b) sazba nemovitostního poplatku podle § 2, písm. a) zákona ze dne 7. ledna 1920, č. 31 Sb., kterým se nově upravují válečné přirážky k poplatkům a mění některá ustanovení o poplatcích,
c) jsou-li pro to i ostatní podmínky, úlevy
podle zákona ze dne 30. ledna 1947, č. 13 Sb., o
úlevách v oboru daně z obohacení a
poplatků pro pozůstalosti po účastnících
národního boje za osvobození a po obětech
nepřátelské persekuce a války, jakož
i pro některá věnování.
(2) Snoubence, která neměla s účastníkem
národního boje za osvobození dítě,
přísluší pro nabytí uvedená
v odstavci 1 za podmínek tam určených sazba
třídy III. daně z obohacení citovaného
zákona o této dani a úlevy podle předchozího
odstavce, písm. c).
(3) Úlevy uvedené v odstavcích 1 a 2 příslušejí
snoubence také tehdy, jestliže dědické
dávky byly už předepsány, byť i
pravoplatně. V takových případech
lze úlevy uplatniti podáním u finančního
úřadu prvé stolice nejdéle do šesti
měsíců ode dne, kdy tento zákon nabude
účinnosti.
Přiměřené odškodnění
poskytnuté snoubence podle § 4 nelze odečítati
od základu vyměření dědických
dávek z pozůstalosti po účastníku
národního boje za osvobození.
(1) Byl-li nemanželskému dítěti přiznán
nárok na odškodnění ve výši
zákonného dědického podílu
podle § 8, odst. 1, je i pravoplatný předpis
dědických dávek z pozůstalosti po
účastníku národního boje za
osvobození na návrh dědice, jehož dědický
podíl se zmenšil, upraviti. Návrh na úpravu
lze podati u finančního úřadu prvé
stolice do šesti měsíců od uzavření
dohody (§ 8, odst. 1) nebo ode dne, kdy soudní rozhodnutí
(§ 11) nabylo právní moci.
(2) Ustanovení odstavce 1 nelze použít tehdy,
byly-li dědické dávky zaplaceny v zemích
České a Moravskoslezské před 5. květnem
1945, na Slovensku před 1. zářím 1944.
Zápis změny příjmení snoubenky
nebo dítěte, nastalé podle § 3, č.
1 nebo podle § 7, odst. 1, č. 1, v rodné (křestní)
matrice zařídí na žádost soudu
zemský národní výbor, na Slovensku
pověřenectvo vnitra.
Tímto zákonem nejsou dotčena práva
příslušející snoubenkám
a nemanželským dětem, pozůstalým
po účastnících národního
boje za osvobození, podle jiných právních
předpisů.
Tento zákon nabývá účinnosti
14. dnem po vyhlášení; provedou jej ministři
spravedlnosti, vnitra, financí a sociální
péče v dohodě se zúčastněnými
ministry.
Válečnými událostmi a násilnými
zásahy okupantů v létech 1938 až 1945
byly nejen rozvráceny a zničeny tisíce rodin,
nýbrž bylo také mnohým osobám
zabráněno založiti řádný
rodinný svazek. Mnoho mužů obětovalo
své životy v boji proti nacismu a fašismu, dříve
než mohli uzavřít manželství a
příp. dát své jméno a postavení
dítěti, které zplodili. Není sice
pochybnost o tom, že takovým ženám a dětem
nemůže nic nahradit manžela nebo otce, jeho péči
a lásku, přesto však je příkazem
spravedlnosti, aby právní postavení žen,
které třebas celá léta čekaly
na návrat svého snoubence, příp. otce
svého nemanželského dítěte, a
postavení nemanželských dětí,
bylo upraveno takovým způsobem, aby jim byl jejich
osud co možná ulehčen.
Podle dosavad platného právního řádu
může taková snoubenka pouze žádat,
aby jí zemský národní výbor
povolil podle dekretu dv. kanceláře ze dne 5. VI.
1826, č. 36 sb. zák. pol., sv. 54, změnu
jména na jméno (příjmení) snoubencovo.
S touto změnou jména však nejsou spojeny žádné
právní následky, zejména se tím
ona žena nestane snad manželkou a neplynou jí
z toho žádná práva manželky (vdovy).
Nemanželské dítě může sice
žádat o legitimaci rozhodnutím vlády
(§ 162 obč. zák., § 64, odst. 2 ústavní
listiny), ovšem v zemích českých nemá
taková legitimace po smrti otcově za následek
nabytí zákonného dědického
práva po otci (§ 753 obč. zák.); na
Slovensku sluší podle judikatury (srv. Fajnor- Záturecký,
Zásadné rozhodnutia n. s. v Brně, str. 789,
a rozh. Úr. sb. č. 221) posuzovat legitimaci po
smrti nemanželského otce stejně, jako by k
ní bylo došlo za života otcova, t. j. dítě
má zákonné dědické právo
po otci.
Již za prvé světové války v r.
1917 bylo snoubenkám po padlých nebo zemřelých
vojínech, byly-li matkou nemanželského dítěte
takové osoby, povolováno užívat rodového
jména snoubencova a ženy ty měly být
titulovány v úředním styku jako "paní".
Legitimace dětí těchto osob byla posuzována
blahovolně (srv. výnos býv. min. práv.
č. 30/1917 Věst. a výnos býv. min.
vnitra ze dne 24. V. 1917, č. 25.646).
Leč ani tato úprava nemůže uspokojit,
poněvadž snoubenkám neposkytla ani to postavení,
které se v běžném styku mezi lidmi přisuzuje
manželce, a nadto nezlepšila jejich postavení
hospodářské (sociální).
Na druhé straně si však nelze zapírat
obtíže nebo dokonce neproveditelnost takové
úpravy, kde by se u snoubenky presumovalo dodatečně
uzavření manželství se všemi jeho
právními následky, které s sebou nese
projev manželského konsensu.
Poněvadž tento projev je výlučně
výronem závažného rozhodnutí
určité osoby, nemůže být bez
vůle této osoby plně nahrazen výrokem
některého veřejného orgánu,
a to výrokem vydaným na základě projevů,
které sice svědčí o úmyslu
zemřelého snoubence uzavřít s určitou
ženou v budoucnosti sňatek, přece však
nemohou být kladeny naroveň projevu manželského
konsensu, učiněnému v slavnostní formě
před orgánem, jejž zákon k přijetí
tohoto konsensu povolává.
Nelze však také zcela nechat stranou, že by se
takovou fikcí, podle níž by se ex post na věc
hledělo tak, jako by manželství bylo bývalo
uzavřeno s všemi svými právními
následky, zasáhlo hluboce do právní
sféry mnohých osob, které se zemřelým
snoubencem spojují blízké pokrevní
svazky.
Osnova se proto snaží vyrovnat se na jedné
straně s pochopitelnými požadavky žen,
jimž válka a okupace těžce ublížila
zničením jejich naděje na manželské
spojení s určitou osobou, na druhé straně
se uvarovat neodůvodněných tvrdostí,
které by příliš přímočaré
řešení a jednotné posuzování
různorodých poměrů faktických
vyvolalo na straně nejbližších pokrevních
příbuzných zemřelého snoubence.
Řešení situace nemanželských dětí
takových osob nevyvolává pochybností
v té míře jako u snoubenek v těch
případech, kdy bude nepochybné, že jde
skutečně o dítě zemřelého,
poněvadž v těchto případech je
zásah do práv blízkých příbuzných
odůvodněn pokrevním svazkem dítěte
s otcem. Avšak i zde je třeba se vyvarovat tvrdostí,
jež by mohly vzniknout takovým dodatečným
přiznáním postavení manželského
dítěte.
Při určení rozsahu zákona bylo užito
pojmu "účastníci národního
boje za osvobození", jak byl podrobně definován
v §§ 1 a 2 zák. č. 255/ 1946 Sb. Při
tom ovšem je i u osob uvedených v § 1, odst.
1, č. 1, písm. a) tohoto zákona podmínkou,
že byly v době své smrti československými
státními občany. Toto obmezení (na
rozdíl od ustanovení § 1, odst. 4 zák.
č. 255/ 1946 Sb.) je nutné, poněvadž
v osnově jde o změnu jména, resp. o status
dítěte (snoubenky), a v těchto věcech
by cizí stát rozhodnutí našeho orgánu,
týkající se statusové věci
jeho vlastního státního příslušníka,
neuznal.
Neurčitý jinak pojem snoubenky s hlediska právního
bylo třeba přesně vymezit. Nepůjde
tedy o každý případ, kdy žena prokáže,
že jí účastník národního
boje za osvobození sliboval manželství, nýbrž
musí být prokázáno, že tento
projev byl tak vážně míněn, že
by se vší pravděpodobností byl býval
splněn, kdyby muž nebyl býval padl nebo zemřel.
Ani za těchto předpokladů však nebude
možno. vyhovět žádosti snoubenky, jestliže
uzavření sňatku bránila překážka
(na př. existující platné manželství
jednoho snoubence s třetí osobou), která
tu byla ještě v den smrti snoubence. Dalším
předpokladem, který se ovšem podává
z povahy věci samé, je, že snoubenka neuzavřela
až do pravomocného skončení řízení
o přiznání postavení podle tohoto
zákona manželství s jiným mužem
a že si nepočínala takovým způsobem,
z něhož by bylo nutno vyvodit závěr,
že nebrala slib zemřelého vstoupit s ní
v manželství vážně, podle toho
se také nechovala, příp. že tento slib
vůbec nepřijala, že však by nyní
chtěla využít výhod, které zákon
chce poskytnout řádným ženám,
i pro sebe. Samozřejmou podmínkou musí být,
že jde o československou státní občanku,
státně spolehlivou, už jen z toho důvodu,
že nelze připustit, aby i nežádoucí
cizinky nebo dokonce osoby zpronevěřivší
se národní cti mohly použít dobrodiní
zákona a dodatečně zneuctít jméno
padlého nebo zemřelého účastníka
národního boje za osvobození. U cizinek přistupuje
ještě úvaha, že by rozhodnutí o
statusové věci nemusilo být oním státem,
jehož příslušnicí žena je,
uznáno. Pod pojem snoubenky bude možno zahrnout i
ženy, které uzavřely t. zv. terezínský
(lodžský) sňatek v ghettu, ať už
podle židovských náboženských obřadů,
či v jiné formě, jehož platnosti brání
nedostatek předepsané formy.
Práva zde uvedená příslušejí
ex lege každé snoubence, u níž budou splněny
předpoklady uvedené v § 2.
Nárok na přiměřené majetkové
odškodnění bude možno přiznat jen
výjimečně pro zvlášť závažné
případy, které bude třeba co nejpečlivěji
zvážit též se zřetelem na postavení
blízkých příbuzných mrtvého
snoubence. Nejde tu vůbec o přiznání
postavení zákonné dědičky snoubence
k majetku zanechanému mrtvým snoubencem, nýbrž
o obligační nárok proti jeho pozůstalosti
(dědicům nebo státu v případě
odúmrti). V žádném případě
tedy nemůže být přiznáním
práva na odškodnění zvráceno
projednání pozůstalosti už jednou skončené,
a i když není ještě skončeno, má
snoubenka jen postavení věřitelky pozůstalosti
(na Slovensku dědiců). Při posuzovaní
přiměřenosti tohoto majetkového odškodnění
bude třeba mít stejnou měrou zřetel
jak na postavení snoubenky, tak i dědiců.
Nebylo by jistě spravedlivé přiznat mladé
a práce schopné snoubence značen podíl
na nepatrné pozůstalosti, jejíž dědičkou
je na př. stará matka snoubencova nebo dokonce jeho
děti. Rovněž sluší zdůraznit,
že snoubence nemůže být přiznáno
lepší postavení, než by měla vdova
při zákonné posloupnosti dědické
(praktické zejména na Slovensku k t. zv. větvenému
majetku a vdovskému právu). Je-li nárok uplatňován
proti dědicům, může se tak stát
jen podle poměru jejich dědických podílů,
což není třeba v zákoně výslovně
zdůrazňovat. Aby snoubenka nebyla výhodněji
postavena než vdova, která je dědičkou,
kdežto snoubenka jen věřitelkou, bude vzhledem
k ustanovení § 4, odst. 2, věty 2 při
stanovení výše odškodnění
odečíst náklady, které dědic
musí vynaložit, aby dědictví nabyl (výlohy
řízení pozůstalostního, dědické
dávky a pod.); jinak by dědic třebas byl
na tom hůře, než kdyby s ním konkurovala
vdova jako dědička (srv. i § 17).
Na rozdíl od § 4 nejde zde o nárok ze zákona,
nýbrž přiznání platů a
důchodů je dáno do volné úvahy
soudu, úřadu nebo orgánu, který o
tom má podle § 11 nebo podle § 12, odst. 1 rozhodovat.
Pokud by snoubence příslušel nárok na
takové platy nebo důchody podle jiných předpisů,
zůstává ovšem nedotčen (srv.
§ 20)
Pokud jde o odůvodnění podmínky, aby
dítě bylo československým státním
občanem, srv. k § 2. Poněvadž nelze úplně
vyloučit případy, že by se práv
podle tohoto zákona mohlo dovolávat i dítě
už ve věku, kdy může být činěno
odpovědným za své činy, pokládá
osnova za vhodné stanovit pro takové případy
u dítěte podmínku obdobnou státní
spolehlivosti. Podmínka uznání nemanželského
otcovství je jen tehdy splněna, došlo-li k
uznání otcovství na soudě nebo před
matrikářem, při čemž se ovšem
na Slovensku uznání před matrikářem
klade naroveň též uznání pojaté
do veřejné listiny (§ 164 obč. zák.,
§ 16 první částečné novely,
§ 41 zák. čl. XXXIII/1894); za právně
relevantní uznání tedy nemůže
být pokládáno mimosoudní doznání
skutečností, které zakládají
domněnku nemanželského otcovství, ani
rozsudek vydaný v paternitním sporu. Dlužno
tu totiž mysliti též na zájem zemřelého
nemanželského otce a nebylo by vždy dobře
možno dáti postavení manželského
dítěte takovému dítěti, k němuž
se otec právně závažným prohlášením
nepřiznal, nebo dokonce se uznání otcovství
ve sporu bránil. Zejména ustanovení odstavce
1, č. 3 bude účinnou brzdou v těch
případech, kdy otec ještě za svého
života měl možnost poskytnout dítěti
postavení manželského dítěte
(ať už legitimací napotomním sňatkem
či rozhodnutím vlády), avšak z vážných
důvodů tak neučinil, nebo dal dokonce najevo,
že tak učinit nechce. Odstavec druhý míří
naproti tomu na takové případy, kdy otcovství
nemohlo být ještě ani nemanželským
otcem na soudě nebo před matrikářem
uznáno, poněvadž otec byl nepřítomen
ve válečné službě nebo ve vězení
nebo se musil skrývat, jsou však po ruce důkazy,
že dítě nepochybně zplodil. Uznání
otcovství tu bude nahrazeno soudním zjištěním
v nesporné cestě (srv. čl. XVI, odst. 1 uvoz.
zák. k jur. normě), pokud už tu není
rozhodnutí vlády o prohlášení
dítěte za manželské podle 162 obč.
zák. a § 64, odst. 2 ústavní listiny.
Dítěti, u něhož jsou splněny
podmínky stanovené v § 6, budou příslušet
ex lege práva manželského dítěte,
vypočtená v odstavci 1, č. 1 až 4; nárok
na důchody podle předpisů o veřejnoprávním
sociálním pojištění nebo podle
zákona č. 164/1946 Sb. není třeba
zde (na rozdíl od § 5, č. 1) uvádět,
poněvadž tyto důchody příslušejí
nemanželskému dítěti už podle cit.
předpisů (srv. § 20). V odstavci 1, č.
2 je dítěti - na rozdíl od ustanovení
§ 5, č. 1 přiznán právní
nárok na platy tam uvedené, ovšem tento nárok
je vázán na další podmínku, že
manželství mezi rodiči bylo možné
po právu aspoň v době smrti otce a k jeho
uzavření nedošlo jen proto, že otec padl
nebo zemřel.
Osnova nezamýšlí pozdějším
přiznáním dědického práva
podle § 7,. odst. 1, č. 4 zasáhnout do práv,
kterých jiné osoby už nabyly před podáním
žádosti podle § 6 odevzdáním pozůstalosti.
Z toho důvodu vylučuje odstavec 1 zákonné
dědické právo takového dítěte,
když už je projednání pozůstalosti
skončeno, a obmezuje dítě na odškodnění
ve výši zákonného dědického
podílu. Odstavec 2 však umožňuje zachování
těchto dědických nároků tím,
že vylučuje, aby pozůstalostní soud
skončil projednání pozůstalosti, než
bude rozhodnuto o nároku dítěte podle §
6. Není třeba přímo v zákoně
vyslovit, že nárok lze uplatnit i v řízení
o dodatečném projednání pozůstalosti
(§ 179 nesp. pat.).
Toto ustanovení chrání zájmy dědiců
účastníka národního boje za
osvobození tím, že stanoví, že
dítě nemůže vedle nároku na dědictví
nebo na odškodnění podle § 8 uplatnit
též nárok na výživu a zaopatření
proti dědicům otcovým (§ 171 obč.
zák.)
Poněvadž jde o otázky soukromého práva
na poli práva rodinného a dědického
(s výjimkou nároků uvedených v §
12), jsou soudy nejpovolanějším orgánem,
který může potřebná šetření
provést. Procesní úspornost a zřetel
na účastníky řízení
vyžaduje, aby řízení vedl okresní
soud, a to v prvé řadě soud příslušný
podle posledního bydliště zemřelého
účastníka národního boje za
osvobození. Tím se umožní žádoucí
koncentrace, neboť tento soud bude zpravidla také
soudem pozůstalostním. Mimořádnost
řešení právního postavení
snoubenek a nemanželských dětí účastníků
národního boje za osvobození a zřetel
na zájmy jiných účastníků
vyžaduje, aby osoby, na které se osnova vztahuje,
uplatnily tato práva v určité konečné
lhůtě.
Poněvadž přiznání zaopatřovacích
platů (důchodů) podle § 5, č.
1 je aktem volné úvahy, bylo třeba v zájmu
jednotného posuzování případů
vyhradit rozhodování v oboru státní
správy ústřednímu úřadu,
a to vždy v dohodě s ministerstvem financí.
Lhůta k podání žádosti o povolení
těchto platů (důchodů) byla omezena
podobně jako v § 11. Pro uplatnění nároků
podle § 7, odst. 1, č. 2 (příslušnost,
lhůta, řízení) budou platit obecní
předpisy (odstavec 2). - K § 13: Ježto přiznání
nároků, o něž v tomto ustanovení
jde, závisí na okolnostech, které bude často
obtížné dokázat, je pro jich projednání,
jak pokud jde o náklady, tak i o způsob řízení,
nejvhodnější řízení nesporné,
ovládané zásadou vyšetřovací
(§ 23 zák. č. 100/1931 Sb.). Ustanovení
odstavce 2 je vedeno zásadou procesní ekonomie,
neboť v případech, kdy bude návrh podle
§ 10 zamítnut, nedojde už k řízení
o návrhu podle § 11; jde o jakousi obdobu mezitímního
rozsudku podle § 393 c. ř. s. a § 381 o. s. p.
V odstavci 3 jsou chráněny i imaterielní
zájmy některých účastníků
řízení.
Ustanovení toto je vedeno úvahou, že nelze
vyloučit, že jsou v běhu neskončená
řízení sporná o žalobě
na zjištění nemanželského otcovství,
kde bude úsporné umožnit žalobci, aby
navrhl - půjde-li mu o získání výhod
podle osnovaného zákona - převedení
tohoto řízení sporného na kolej nesporného
soudnictví (§ 6, odst. 2 a § 10)
Z opatrnosti bylo třeba myslit i na případy
- i když snad velmi vzácné -, kdy soud rozhodne,
že jsou dány podmínky podle § 2 nebo §
6, maje za podklad usnesení o prohlášení
účastníka národního boje za
osvobození za mrtvého, avšak snoubenec (otec)
omylem za mrtvého prohlášený je živ
a jeho prohlášení za mrtvého bude zrušeno
podle §§ 12 a 13 dekretu č. 117/1945 Sb. Je možné,
že by snoubenec (otec) mohl mít závažné
námitky proti rozhodnutí, podle něhož
je určitá žena považována za jeho
manželku, resp. dítě za jeho dítě
manželské. I když rozhodnutí soudu podle
§ 1() nezakládá pro něj překážku
manželství podle § 62 obč. zák.
(§ 12 zák. čl. XXXI/1894), třeba dát
vrátivšímu se účastníku
národního boje za osvobození možnost,
aby se domohl zrušení rozhodnutí vydaného
podle § 10, resp. aby též požadoval vrácení
toho, čeho snoubenka nabyla podle § 4 nebo dítě
podle § 7, odst. 1, č. 4. Odstavec 2 myslí
na ochranu zájmů osob, které plní
snoubence nebo dítěti platy podle § 5 nebo
podle § 7, odst. 1, č. 2 a 3, zejména v těch
případech, kdy jsou sice dány podmínky
odstavce 1, avšak snoubenec (otec) omylem prohlášený
za mrtvého sám nezakročí o zrušení
rozhodnutí vydaného podle § 10. Zde by nebylo
možno spravedlivě na těchto osobách
žádat, aby dále ony platy (důchody)
plnily, když jde o platy (důchody), které zásiví
na podmínce, že nastala smrt snoubence (otce). Ustanovení
odstavce 3 je vedeno snahou, aby rozhodování bylo
koncentrováno u jediného soudu v stejném
řízení.
Osnova se nezmiňuje o snoubence pozůstalé
po účastníku národního boje
za osvobození, pokud tato je testamentární
dědičkou nebo odkazovnicí, protože se
stanoviska dědického práva není v
tom směru třeba nějaké úpravy.
Protože by však nebylo v souladu s tendencí osnovy,
když by v ohledu poplatkovém byla snoubenka posuzována
jako osoba cizí, je nutné tuto nesrovnalost odstraniti,
což se z důvodu vhodnosti děje v této
osnově. Snoubenka, která by jinak patřila
do šesté třídy sazby daně z obohacení,
zařazuje se do druhé, resp. třetí
třídy sazby této daně, tedy do nejnižších
sazeb (podle poměru příbuzenského)
následujících ihned za sazbou vyhrazenou
pouze descendentům a manželům. Kromě
toho se poskytují snoubence úlevy podle zákona
č. 13/1947 Sb., a měla-li s účastníkem
národního boje za osvobození dítě,
přiznává se jí též sazba
nemovitostního majetku, která přísluší
pozůstalé vdově.
Toto ustanovení je odůvodněno tím,
že dědické dávky předepsané
z pozůstalosti po účastníku národního
boje za osvobození budou už odečteny podle
§ 4, odst. 2, věty druhé od základu
pro stanovení výše přiměřeného
odškodnění poskytnutého snoubence.
Určuje předpoklady pro úpravu předpisu
dědických dávek v případech,
kdy po projednání pozůstalosti po účastníku
národního boje za osvobození bude jeho nemanželskému
dítěti přiznán nárok na odškodnění
ve výši zákonného dědického
podílu.
Soudu se ukládá povinnost postarat se o to, aby
zápis změny příjmení snoubenky
nebo dítěte, nastalé v důsledku jeho
rozhodnutí, byl příslušným úřadem
správním v matrice proveden.
Z opatrnosti bylo třeba výslovně vytknouti,
že práva, která už snoubenkám nebo
nemanželským dětem, pozůstalým
po účastnících národního
boje za osvobození, příslušejí
podle jiných právních předpisů,
nejsou tímto zákonem dotčena. Tím
se myslí zejména na ustanovení zákonů
č. 164 a 255/1946 Sb.
Obsahuje obvyklou závěrečnou a prováděcí
klausuli.
Pro státní pokladnu vzniknou z provedení
osnovy výdaje potud, pokud budou přiznány
snoubenkám nebo dětem zaopatřovací
platy, které se vyplácejí ze státní
pokladny (§ 5, č. 1, § 7, odst. 1, č.
2), resp. vzhledem k ustanovení §§ 16 a 17.
Poněvadž však výhody právě
vypočtené jsou vázány na závažné
podmínky, které bude nutno, zejména u snoubenek,
velmi pečlivě zkoumat, a poněvadž po
zákonu snoubenkám nárok podle § 5, č.
1 nepřísluší, nebude počet osob,
jimž budou tato práva přiznána, nijak
velký, takže se pro vzniklé výdaje najde
úhrada v příslušných rozpočtových
položkách.