Podepsaní navrhují: Ústavodárné
Národní shromáždění republiky
Československé rač se usnésti na tomto
zákoně:
Ústavodárné Národní shromáždění
republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
V § 78, písmeno i), č. 5, věta druhá,
zákona o přímých daních ve
znění předpisů jej doplňujících
a pozměňujících, se nahrazuje částka
30.000.- Kčs částkou 90.000.- Kčs.
Tento zákon nabývá účinnosti
počínajíc berním rokem 1947; provede
jej ministr financí.
Novela zákona o př. d. č. 226/1936 Sb. zpřísněla
posuzování odčitatelnosti platů společenských
orgánů subjektů podrobených zvláštní
dani výdělkové. V úvodní větě
§ 78 prohlásil zákon tyto platy zásadně
za neodčitatelné a připustil jejich částečnou
odčitatelnost specielním ustanovením §
78, písm. i) za podmínek a v rozsahu uvedených
v bodě 1 až 5 tohoto ustanovení. Toto ustanovení
vztahuje se také na služební požitky společenských
orgánů pracovních a výrobních
společenstev. Jejich služební požitky
uznává za odčitatelnou položku při
vyměření zvláštní daně
výdělkové společenstvu v plném
rozsahu jen potud, pokud nečiní ročně
více než 30.000.- Kčs na jednotlivou osobu.
Přesahují-li služební požitky společenských
orgánů zmíněných společenstev
ročních 30.000.- Kčs za jednotlivou osobu,
jsou částky převyšující
30.000.- Kčs odčitatelny jen potud, pokud úhrnem
nečiní více než 15% dani podrobeného
ryzího výtěžku společenstva (srov.
odst. 4 prov. nař. § 78, písm. i). Příklad:
Čtyřčlenné představenstvo výrobního
družstva tvořili jeho zaměstnanci. Služební
požitky činily u zaměstnance A ročně
25.000 Kčs, u zaměstnance B 35.000 Kčs, u
zaměstnance C 48.000 Kčs a u zaměstnance
D 54.000 Kčs, dohromady 162.000.- Kčs. Přitom
dani podrobený ryzí výtěžek činil
Kčs 50.600.-. Z těchto požitků byly
odčitatelny požitky zaměstnance A v plné
výši, u zaměstnance B až D zcela vždy
částkou 30.000.- Kčs. Úhrnem byla
tudíž z požitků 162.000.- Kčs zcela
odčitatelnou částka 115.000.- Kčs.
Zbytek 47.000 Kčs byl odčitatelný jen do
výše 15% dani podrobeného ryzího výtěžku
(Kčs 50.600.-), t. j. částkou 7.590.- Kčs.
To znamená, že ze služebních požitků
Kčs 162.000.- byla odčitatelnou celkem částka
122.590.- Kčs, kdežto do základu daně
byla zahrnuta částka 39.410.- Kčs. Již
během válečných let, avšak zejména
po mzdové úpravě na sklonku roku 1945 došlo
k podstatnému zvýšení služebních
požitků zaměstnanců družstev obdobně
jako v námezdním pracovním oboru vůbec.
Služební požitky zaměstnanců pracovních
a výrobních družstev převyšují
přirozeně značně roční
částku 30.000.- Kčs. Naproti tomu správné
uskutečňování družstevní
myšlenky vyžaduje, aby členy představenstva
byli právě osvědčení jeho zaměstnanci.
Tyto skutečnosti projevují se však velmi nepříznivě
při zjišťování základu zvláštní
daně výdělkové pracovních a
výrobních společenstev na berní rok
1947 a násl., neboť podstatnou složkou daňového
základu jsou právě služební požitky
zaměstnanců družstev převyšujících
ročních Kčs 30.000.-, jestliže zaměstnanci
jsou zároveň členy společenských
orgánů, ač jinak tyto služební
požitky by byly zcela odčitatelnou režijní
položkou, pokud by nepřevyšovaly 250.000 Kčs
[§ 78, písm. i) zák. o. př. d.].
Na tento neudržitelný stav upozornil poslanec Lindauer
v rozpočtovém výboru při projednávání
zákona ze dne.28. května 1947, č. 93 Sb.,
kterým se mění a doplňuje zákon
o přímých daních. Zástupci
ministerstva financí tehdy prohlásili, že vyvstalá
nesrovnalost v zákoně bude napravena cestou administrativní.
Ministerstvo financí skutečně vypracovalo
pod č. j. 33.335/47-V/2 návrh usnesení vlády,
na základě kterého částka 30.000
Kčs měla býti v § 78, písm. i),
č. 5, věta druhá zvýšena na 90.000
Kčs. Úřad předsednictva vlády
však tento návrh odmítl předložiti
k projednání vládě s odůvodněním,
že tato změna musí býti provedena zákonem.
Na základě tohoto zákona budou služební
požitky zaměstnanců pracovních a výrobních
družstev, kteří jsou zároveň
zaměstnanci společenstev, posuzovány za odčitatelnou
režijní položku při vyměřování
zvláštní daně výdělkové
společenstvům na berní rok 1947 a násl.,
- to jest, dokud nedojde k uzákonění podnikové
daně - do částky ročních 90.000
Kčs za jednotlivou osobu, a teprve částky
požitků převyšující ročně
90.000 Kčs by se posuzovaly podle ustanoveni § 78,
písm. i), č. 5, věta prvá zákona
o př. d.
Příklad: Platy šesti zaměstnanců-funkcionářů
činily celkem za rok 1946 850.000 Kčs, z toho u
každého přes 90.000 Kčs ročně.
Zcela odčitatelnou byla tedy částky 540.000
Kčs (6x90.000). Zbytek 310.000 Kčs by se posoudil
podle výše dani podrobeného ryzího výtěžku,
který činil 350.000 Kčs, to znamená,
že odčitatelnou z uvedených požitků
byla by ještě částka 52.500 Kčs
(15% z dani podrobeného ryzího výtěžku
350.000 Kčs). Zbývající částka
257.500 Kčs by zůstala v základu daně
družstva na berní rok 1947.
Otázka zdanění platů zaměstnanců-funkcionářů
se týká jen těch pracovních a výrobních
společenstev, která se ve výrobě anebo
zpracování surovin neomezují výlučně
na členy, takže se jim výdělková
daň vyměřuje podle zisku sazbami uvedenými
v § 83, odst. 6 zák. o př. d. ve znění
ust. odd. I. čl. 10 dekretu č. 97/45 Sb. U družstev,
která se omezují ve výrobě a zpracování
surovin na členy, není tato otázka praktickou,
ježto se jim výdělková daň nevyměřuje
podle zisku, nýbrž činí nezávisle
na výši zisku 7% z úhrnu závodních
podílů (§ 83, odst. 2 zák. o př.
d. ve znění ust. odd. I., čl. 10 dekretu).
Navrhovaným opatřením bude příjem
ze zvláštní daně výdělkové
snížen jenom nepatrně. Tento snížený
příjem bude proto snadno uhrazen z celkového
zvýšeného příjmu na přímých
daních, které lze předpokládati.