Ústavodárné Národní shromáždění republiky Československé 1947

4. zasedání

881.

Vládní návrh.

Zákon

ze dne.......................1947

o vánočním příspěvku důchodcům, kteří mají nárok na zaopatření podle zákona o péči o vojenské a válečné poškozence a oběti války a fašistické persekuce.

Ústavodárné Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:

§ 1.

Důchodcům, kteří mají v měsíci prosinci 1947 nárok na výplatu zaopatřovacích požitků podle zákona ze dne 18. července 1946, č. 164 Sb., o péči o vojenské a válečné poškozence a oběti války a fašistické persekuce (v dalším jen "zákon"), poskytne se pro rok 1947 jedno rázový vánoční příspěvek (dále jen "příspěvek").

§ 2.

(1) Příspěvek se stanoví invalidovi, u něhož snížení výdělečné schopnosti bylo stanoveno na

45 až 54%, částkou 600 Kčs,

55 až 64%, částkou 720 Kčs,

65 až 74%, částkou 840 Kčs,

75 až 84%, částkou 960 Kčs,

85 až 94%, částkou 1080 Kčs a

95 až 100%, částkou 1200 Kčs.

(2) Příspěvek se zvyšuje o 300 Kčs za každé dítě, na které přísluší invalidovi příplatek podle § 21 zákona.

(3) Invalidům, kterým byl přiznán příplatek ošetřovací nebo příplatek slepecký podle § 19 zákona se zvyšuje příspěvek o 300 Kčs.

§ 3.

Příspěvek pro pozůstalé se stanoví:

a) pro vdovu, družku nebo vdovce částkou 1000 Kčs,

b) pro jiné pozůstalé částkou 700 Kčs.

§ 4.

(1) Příspěvek nepřísluší:

1. poživatelům odpočivných a zaopatřovacích platů z prostředků veřejných,

2. poživatelům důchodů z veřejnoprávního důchodového pojištění,

3. poživatelům důchodů z úrazového pojištění, ledaže jde o zraněného, jehož schopnost k výdělku je snížena podle posledního platného výměru nositele úrazového pojištění o méně než 50%,

4. osobám, jejichž průměrný měsíční hrubý příjem činil v měsících lednu až listopadu 1947 více než 8.000 Kčs a

5. osobám, kterým se vyplácejí zaopatřovací požitky do ciziny.

(2) Příspěvek dále nepřísluší osobám v poměru zaměstnaneckém, které mají ze svého zaměstnání nárok na plný vánoční příspěvek v roce 1947; mají-li však ze svého zaměstnání nárok jen na poměrnou část vánočního příspěvku, přísluší jim příspěvek podle tohoto zákona jen ve výši rozdílu mezi oběma příspěvky.

§ 5.

Příspěvek nepodléhá dani ze mzdy ani jiným srážkám.

§ 6.

Státní úřady pro válečné poškozence, které provedou poukaz příspěvku, jsou oprávněny sraziti si příspěvek, který byl důchodcem neprávem přijat, z běžných zaopatřovacích požitků důchodcových.

§ 7.

Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. prosince 1947; provede jej ministr sociální péče v dohodě s ministrem financí.

Důvodová zpráva.

V roce 1947 dostane se vánočního příspěvku podle vládního usnesení ze dne 7. října 1947 státním a jiným veřejným zaměstnancům a poživatelům odpočivných (zaopatřovacích) platů z okruhu těchto osob.

Podle osnovy zákona o jednorázových mimořádných přídavcích k důchodům z veřejnoprávního sociálního pojištění (návrh ministerstva sociální péče ze dne 30. října 1947, jedn. zn. B-I-1005-30/10-47) má se dostati takového příspěvku poživatelům důchodů z invalidního a starobního, pensijního pojištění soukromých zaměstnanců, hornického pensijního pojištění, jakož i poživatelům důchodů z úrazového pojištění.

Zůstává tedy bez vánočního příspěvku jediná kategorie důchodců, a to důchodců, kterým se dostává zaopatřovacích požitků podle zákona č. 164/1946 Sb. o péči o vojenské a válečné poškozence a oběti války a fašistické persekuce.

Je pravda, že značná část těchto důchodců obdrží vánoční příspěvek podle výše uvedených dvou opatření, po př. z titulu zaměstnaneckého poměru; zůstane však značná část důchodců, kteří jsou odkázáni jedině na zaopatřovací požitky podle cit. zákona, a to jsou právě osoby sociálně nejslabší a nejvíce pomoci potřebující. Plným právem by tito důchodci považovali za nevysvětlitelnou křivdu, kdyby byli při vánočním příspěvku opomenuti.

Výše vánočního příspěvku se navrhuje podle sazeb navržených v osnově výše cit. zákona.

Ustanovení § 4 návrhu zamezuje kumulaci vánočních příspěvků. Mimo to vylučuje z důvodů sociálních osoby, které pro svůj příjem nepotřebují mimořádné výpomoci, jejiž charakter mají všechny druhy vánočního příspěvku. Toto opatření se týká jak osob v poměru zaměstnaneckém, tak osob samostatně výdělečně činných.

K ustanovení § 4, č. 3 se poznamenává, že jde o úrazové důchodce, u nichž pro podnikový úraz bylo uznáno snížení výdělečné schopnosti o méně než 50%, avšak u nichž může jíti aspoň o 45% snížení výdělečné schopnosti z důvodu zakládajícího nárok na zaopatřovací požitky podle zákona č. 164/1946 Sb. Obdobně je tomu u ženy, u níž podnikový úraz způsobil menší snížení výdělečné schopnosti, které však zemřel manžel za okolností uvedených v cit. zákoně. Pokud jde o počet osob, které by přicházely v úvahu, jest možno určiti jej pouze hrubým odhadem. Podle stavu z 1. září 1947 vyplácely státní úřady pro válečné poškozence v Praze a v Brně zaopatřovací požitky 60.069 invalidům a 95.715 pozůstalým; státní úřad pro válečné poškozence v Bratislavě 22.284 invalidům a 72.276 pozůstalým. U invalidů jde o invalidy se snížením výdělečné schopnosti od 25%, resp. v některých případech na Slovensku od 20%. U celkového počtu invalidů připadají na invalidy se snížením výdělečné schopnosti alespoň 45% dvě pětiny, t. j. v českých zemích asi 24.000, na Slovensku asi 9.000 invalidů. Z nich lze v českých zemích počítati asi s 10.000 osobami, které nebudou míti nároku na vánoční příspěvek z jiného titulu. Na Slovensku lze očekávati takových invalidů alespoň 7.000. Počítá-li se, že průměrný příspěvek se zřetelem na stupeň snížení výdělečné schopnosti a počet dětí, na něž by patřil přídavek, je asi 1.300 Kčs, činil by náklad v českých zemích 13,000.000 Kčs, na Slovensku 9,000.000 Kčs. U pozůstalých je nutno počítati s poměrně větším počtem osob, které nebudou míti nárok na vánoční příspěvek z jiného titulu. Z pozůstalých je téměř polovina vdov a zbytek ostatních pozůstalých (sirotků, rodičů). V českých zemích by tedy šlo asi o 40.000 vdov, z nichž alespoň 30.000 by přicházelo v úvahu pro vánoční příspěvek, takže náklad by činil asi 30,000.000 Kčs. Na Slovensku by šlo o 30.000 vdov, z nichž asi 20.000 by mělo dostati vánoční příspěvek, což by si vyžádalo nákladu asi 20,000.000 Kčs.

Z ostatních pozůstalých v českých zemích v počtu okrouhle 55.000 by přicházelo asi v úvahu pro vánoční příspěvek 40.000 osob, takže náklad by činil 28,000.000 Kčs; na Slovensku z počtu okrouhle 42.000 osob by přicházelo v úvahu alespoň 35.000 osob, takže náklad by činil asi 24,500.000 Kčs.

Celkem lze odhadnouti náklad na vánoční příspěvek v českých zemích zhruba částkou 71,000.000 Kčs, na Slovensku 53,600.000. Poněvadž bylo počítáno podle počtu důchodců z 1. září 1947 a poněvadž dalšími přihláškami se počet důchodců od té doby zvýšil, nutno počítati se zvýšením těchto výdajů zejména v českých zemích na částku asi 80-85 milionů Kčs, na Slovensku na částku 55 milionů Kčs.

Úhrada příspěvků zajistí se v nevyčerpaném úvěru řádného rozpočtu na rok 1947, a to v kapitole 21 (ministerstva sociální péče) tit. 6 (zaopatření vojenských a válečných poškozenců a obětí války a fašistické persekuce), § 2 (všeobecné zaopatřovací výdaje).

V Praze dne 18. listopadu 1947.

Předseda vlády:
Ministr sociální péče:
Klement Gottwald v. r.
Dr. Zdeněk Nejedlý v. r.




Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP