Dosavadní distribuce bytů provádí
se podle zákona o mimořádných opatřeních
bytové péče č. 163/1946 Sb., který
pověřil místní národní
výbory regulací bytového trhu. Poněvadž
od vydání zákona stoupla bytová potřeba,
ukázalo se nutným dosavadní předpisy
o regulaci bytového trhu doplniti novými opatřeními.
Byla proto vypracována osnova zákona, jímž
má býti zákon č. 163/1946 Sb. změněn
a doplněn. Osnova bude podána ještě
letos ústavodárnému Národnímu
shromáždění k ústavnímu
projednání.
Dále připravilo ministerstvo osnovu trvalého
zákona o ochraně nájemníků,
kterým by byly nahrazeny dosud platné předpisy
a pracuje se na sjednocení předpisů o náhradě
podle zákonů o stavebním ruchu z let 1919
až 1924, jejichž zákonná úprava
za doby nesvobody se vyvíjela nejednotně.
V oboru péče o vojenské a válečné
poškozence, oběti války a fašistické
persekuce bylo pokračováno v provádění
zákona č. 164/1946 Sb., kterým byla péče
o zmíněné osoby upravena. Péče
je prováděna státními úřady
pro válečné poškozence v Praze, Brně
a Bratislavě. Zvláštní pozornost byla
věnována péči o amputované
poškozence, péči léčebné
a rekreační. Byly opatřeny pro poškozence
s amputací horních končetin americké
mechanické kovové protézy posledního
vzoru, a to prostřednictvím akce UNRRA. Tyto protézy
budou přidělovány v prvé řadě
příslušníkům čs. armády
v zahraničí a účastníkům
národního boje za osvobození. Rovněž
pro amputace dolních končetin byly hledány
nejúčelnější vzory protéz,
a zatím byly opatřeny celkové protézy
anglické. V rámci léčebné péče
jsou poskytovány: lékařská pomoc,
léky, ústavní léčení,
t. j. ve všeobecných veřejných nemocnicích
a v případě potřeby také v
sanatoriích a lázních.
Ministerstvo sociální péče je zúčastněno
i na provozu ústavu pro doléčování
(rehabilitaci) invalidů v Kladrubech u Vlašimě,
který zřídilo ministerstvo zdravotnictví
z podnětu a za součinnosti ministerstva sociální
péče.
Dále věnovalo ministerstvo sociální
péče pozornost zejména hlavě X. zákona
č. 164/1946 Sb., která pojednává o
povinném přijímání těžkých
invalidů do zaměstnání. Tato ustanovení
provádějí úřady ochrany práce,
kde je pověřen alespoň jeden úředník
včleňováním osob se sníženou
pracovní schopností. Umisťování
válečných a vojenských invalidů
je prováděno přednostně s použitím
výhod daných zákonem a podle vyhlášky
č. 258 ze dne 21. března 1947.
Pro invalidy neschopné práce jsou v provozu státní
domovy invalidů, v nichž se těmto invalidům
dostává plného zaopatření.
Domovy jsou v zemích českých v Lysé
n. L., Boleticích n. L. a v Krasonicích. Zřizuje
se nový domov v Červeném Hrádku u
Chomutova. Uvedením tohoto domova do provozu bude možno
zrušiti domovy v Boleticích n. L. a v Krasonicích,
které tak budou uvolněny pro jiné úseky
sociální péče.
Péči o příslušníky čs.
zahraniční armády je po stránce sociální
věnována zvláštní pozornost;
ministerstvo sociální péče a úřady
jemu podřízené poskytují zejména
invalidům pomoc při umisťování,
zařizování trafik a pod.
V roce 1948 bude nejdůležitějším
úkolem skončiti vyměřování
zaopatřovacích požitků, neboť přihlašovací
lhůta končí ve většině
případů dnem 31. prosince 1947.
V protézové péči bude stanoven po
slyšení odborníků jednotný typ
protéz dolních končetin, který bude
shledán na základě zkoušení cizích
vzorů nejvhodnějším a bude působeno
k tomu, aby výrobny protéz zhospodárnily
a zracionovaly výrobu.
V léčebné péči bude jednáno
s organisací lékařů o novou smlouvu
o léčení, poněvadž smlouva z
roku 1932, podle které je lékařská
pomoc poskytována, potřebuje doplnění.
Doléčování, t. j. léčebná
rehabilitace invalidů bude rozšířena
a bude poskytována nejen invalidům s amputacemi
končetin, nýbrž i invalidům se zkomolenými
nebo ochrnutými končetinami.
Směrnice pro sociálně-lékařské
prohlídky invalidů, jimiž se stanoví
stupeň snížení výdělečné
schopnosti pro výši invalidního důchodu,
budou podrobeny revisi za spolupráce odborníků
z oboru sociálního lékařství.
Školení bude poskytováno i nadále invalidům
individuálně, a to zejména podle zkušeností
získaných při zprostředkování
zaměstnání. V sociální péče
budou sledovány případy, v nichž bude
třeba výpomocemi odstraniti přechodnou tíseň
a nouzi.
Repatriace Čechů a Slováků se v roce
1947 zásadně skončila. V agendě repatriační
šlo by jen o dopravu nepatrných zbytků repatriantů
do vlasti a její administrativní likvidaci inclusive
likvidace Ústavu pro péči o uprchlíky.
Reemigrace prováděla se na základě
mezistátních úmluv z SSSR a z Rumunska, v
menším rozsahu pak z ostatních zemí
bez zvláštních úmluv.
Při provádění reemigrace volyňských
Čechů z SSSR působila smíšená
československo-sovětská komise v Moskvě
a hlavní plnomocník s rayonními plnomocníky.
V Rumunsku je rovněž Československá
reemigrační komise, v Jugoslavii byla repatriační
misse přičleněna československému
vyslanectví v Bělehradě, v červnu
r. 1947 byla zřízena Československá
reemigrační a repatriační misse v
Rakousku.
Celkem bylo v prvním pololetí 1947 reemigrováno
33.080 volyňských Čechů, z ostatních
zemí evropských a ze zámoří
reemigrovalo asi 7.000 osob. Převážná
většina reemigrantů byla osídlena v
pohraničí. Pro druhé pololetí 1947
možno počítati asi s 37.000 reemigrantů
z Rumunska, 8.000 z Jugoslavie, Rakouska, Německa, Polska
a z ostatních zemí evropských a ze zámoří.
Ministerstvo sociální péče obstarává
též průvoz cizích repatriantů.
Z těch převážnou většinu
tvoří Poláci. Celkem bylo v prvním
pololetí r. 1947 dopraveno cca 83.000 cizích i našich
reemigrantů a repatriantů, a do konce roku (v druhé
polovině r. 1947) možno očekávat přepravu
asi stejného počtu osob.
Cizí repatrianti při průjezdu i naši
krajané při dopravě do tuzemska jsou na cestě
zaopatřováni potravinami, léky a ostatními
potřebami. Naši krajané pak až do definitivního
osídlení nebo umístění v zaměstnání
jsou po dopravení do tuzemska zaopatřováni
ve shromažďovacích střediscích,
kterých bylo při vyvrcholení volyňské
reemigrace 18.
Vládním nař. ze dne 22. dubna 1947, č.
71/1947 Sb. přiznávají se krajanům
vracejícím se do vlasti některé úlevy
při hodnocení školského a praktického
vzdělání, zkoušek a vysvědčení
a při nastupování živností. Ústavně
se projednává zákon o péči
o přistěhovalce, jakož i některých
právech přistěhovalců, který
byl schválen ústavodárným Národním
shromážděním dne 1. července
1947. Ministerstvo sociální péče spolupracovalo
na zákonu č. 31/1947 Sb. o některých
zásadách při rozdělování
zkonfiskovaného nepřátelského majetku,
na redakci vl. nař. č. 8/1947 Sb. a soupisu československého
majetku na Zakarpatské Ukrajině a na celé
radě vládních nařízení
o přidělování zkonfiskovaného
nepřátelského majetku. Připravují
se a vypracovávají směrnice, na jejichž
základě se provádí reemigrace a péče
o reemigranty. Tyto směrnice jsou podkladem k činnosti
podřízených orgánů reemigraci
a péči o reemigranty provádějící,
zejména národních výborů. V
poslední době byly vypracovány směrnice
pro zemi Českou a Moravskoslezskou pro poskytování
sociálních výpomocí, sociálních
a produktivních zápůjček přistěhovalcům.
Obdobné směrnice pro Slovensko se připravují.
S Osidlovacím úřadem pro Slovensko a s pověřencem
sociální péče byly sjednány
zásady o péči o reemigranty na Slovensku.
Připravuje se jednání o úpravě
transferu majetku volyňských a rumunských
Čechů a Slováků.
V odůvodněných případech jsou
reemigrantům a repatriantům poskytovány zápůjčky
za účelem jejich začlenění
do hospodářského života.
Přestárlí repatrianti a reemigranti byli
zatím umístěni ve 2 domovech pro přestěhovalce
v Českém Dubu a v Sokolnicích u Brna. Od
června 1947 provádí se v Sokolnicích
adaptace přiděleného zámku z prostředků
Ústavu pro péči o uprchlíky.
Peněžité výpomoci byly poskytovány
i přestěhovalcům z býv. vojenských
cvičišť jednak z prostředků z Ústavu
pro péči o uprchlíky při ministerstvu
sociální péče, jednak z rozpočtového
úvěru ministerstva sociální péče.
Kromě toho bylo převzato úrokování
zápůjček zaručených státem
ve prospěch t. zv. vnitřních přestěhovalců
z býv. vojenských cvičišť. Provádí
se likvidace zápůjček poskytnutých
Zemskou bankou ze státních prostředků
zemědělcům, býv. přestěhovalcům.
V roce 1948 bude zásadně pokračováno
v činnosti provozované v r. 1947.
Při obstarávání dopravy zbytku repatriantů
lze počítat již jen s jednotlivými osobami,
po př. rodinami.
Zlikvidují se požadavky samosprávných
svazků za výlohy s repatriací spojené,
jež jim při provádění repatriace
vznikly. Bude provedena též likvidace středisk,
České stěhovací komise v Bratislavě
a přesídlovací komise v Budapešti a
československé přesidlovací komise
v Paříži.
Dokončí se reemigrace z Rumunska (asi 10.000 osob),
provede se reemigrace z Jugoslavie (asi 50.000 osob), z Rakouska,
Německa a Polska a z ostatních evropských
zemí a ze zámoří. Celkem se očekává
pro r. 1948 příchod asi 80.000 osob.
Prováděny budou dohody o transferu majetku reemigrantů,
po př. o náhradách za majetek reemigrantů
zanechaný v cizině. Sjednány budou nové
dohody, po př. úpravy transferu majetku a vyřešeny
náhrady za majetek, zanechaný reemigranty v zemích,
s nimiž není dosud příslušných
dohod, nebo kde otázka transferu nebyla dosud rozřešena.
V roce 1947 byla prováděna prostřednictvím
ÚRO zotavovací akce pro pracující,
jíž se zúčastnilo celkem asi 40.000
osob.
Zotavovací akce pro mládež bylo účastno
celkem asi 120.000 dětí.
Provedeny byly dále výměnné hostitelské
akce mládeže ze zahraničí, výměna
mládeže se spřátelenými slovanskými
státy a rekreační zájezdy mládeže
a pracujících do zahraničí.
V roce 1947 byla věnována pozornost též
vybavení zotavoven, adaptačním a investičním
pracím v rekreačních střediscích
a zahájeny přípravy pro převzetí
konfiskátů pro rekreační účely.
V roce 1948 zamýšlí se organisovat kromě
dosavadních zotavovacích akcí pro dospělé
a pro mládež zotavovací akce dětí
vyžadujících zvláštní péči
a dětí ve věku předškolním,
a rekreaci matek početných rodin.
Značnou pozornost bude dále nutno věnovati
udržování, vydržování a
vybavení zotavoven, zejména potřebným
inventářem a zařízení speciálních
zotavoven pro děti vyžadující zvláštní
péče a děti mateřských škol.
Pro využití volných pracovních sil a
chvil oddechu jest v programu na rok 1948 vybudování
3 weekendových středisek pro pracující,
zřízení závodních klubů
a organisace součinnosti divadelních scén
v tomto směru.
Připravuje se dále zřízení
vzorných internátů pro pracující
matky s kojenci a podpora družstev pro ulehčení
domácích prací pracujícím ženám.
Nutno dále zorganisovati důsledný boj proti
alkoholismu a soc. neřestem vůbec, zejména
pokud jde o účast sociálních pracovnic,
preventivní výchovu, propagaci v podnicích,
domácnostech a pod.
Zvláštní pozornost bude věnována
i výchovné, dozorčí, organisační
a propagační činnosti.
I když sociální pojištění
a jiná zákonná zaopatření zajišťují
většině obyvatelstva dávky pro případ
nezpůsobilosti k práci, přece se často
ocitá značný počet obyvatelstva v
situaci v níž potřebuje mimořádné
pomoci. Je třeba, aby mezery v zákonných
předpisech byly doplněny na př. faktickou
péčí při přesunech obyvatelstva,
k nimž došlo ze zahraničí po skončení
války, po živelných pohromách a jiných
nečekaných událostech zasahujících
velké skupiny obyvatelstva a vyvolávajících
potřebu zvláštních pomocných
akcí, jež pro svoji nákladnost, neočekávanost
jakož i hromadnost nemohou býti finančně
zabezpečeny na delší dobu místními
činiteli a nebo aspoň ne výhradně
z jejich vlastních zdrojů. Vedle toho se ukazuje
nutnost zakročiti i tam, kde jde o sociální
případy, jejichž vznik v zákonných
ustanoveních ze starší doby se nemohl předpokládati.
V oboru všeobecné sociální péče
usiluje se také o to, aby byla zdokonalena síť
veřejných ústavů pro přestárlé
a jiné osoby neschopné práce. V dohodě
se zemskými národními výbory se podporuje
obnova a úprava takovýchto zařízení
veřejných i zařízení institucí
dobrovolné sociální péče tam,
kde není vhodného opatření veřejné
povahy. Důraz se ovšem dává na to, aby
i osoby tělesně vadné v ústavech dosáhly
určitého stupně výcviku, který
by jim dovolil živiti se vlastní prací třeba
za cenu vyrovnání zmenšené pracovní
schopnosti příspěvkem z veřejných
prostředků.
Součástí všeobecné sociální
péče je také poskytování přídavků
živitelům početných rodin, podle vl.
nař. č. 441/1941 Sb., pokud se ovšem na ně
nevztahují předpisy zák. č. 58/1947
Sb. a chudinská péče o cizí státní
příslušníky podle vlád. nař.
č. 403/1941 Sb.
Rozsáhlost úkolů sociální správy
přináší s sebou nutně požadavek
řádného výcviku sociálních
pracovníků, kteří by obsáhli
její prostředky nejen ve prospěchu osob potřebujících
pomoci, ale i v zájmu účelného používání
peněz určených z veřejných
prostředků na sociální péči.
Válečnými událostmi vyvolaná
pátrací služba po příslušnících
národa zavlečených do ciziny se bude postupně
likvidovati podle toho, jak se zpracuje materiál, který
ještě stále dochází. Pokud jde
o dospělé, zbývá ještě
vyšetřiti 51.259 případů, pokud
jde o děti, 893 případů.
Ministerstvo zdravotnictví plní jeden z nejdůležitějších
úkolů státních - pečuje o zdraví
národa. Těžké následky, jež
zanechala válka a okupace na zdraví lidu, nejsou
nejen ještě překonány, nýbrž
objevují se další závažné
zdravotnické problémy, které nutno s nejvyšším
úsilím řešiti. Ministerstvo zdravotnictví
doplnilo proto v roce 1947 svoji organisaci ustavením několika
poradních sborů a odborných komisí
pro nejdůležitější úkoly
veřejné správy zdravotní.
Činnost ministerstva zdravotnictví se soustřeďuje
v roce 1947 a 1948 v těchto význačných
oborech:
V roce 1947 nabyl působnosti zákon ze dne 19. března
1947, čís. 49 Sb. o poradenské zdravotní
péči, jehož dalekosáhlý význam
je dále ještě uveden.
Prohloubení vzdělání ošetřovatelek
bude dosaženo zákonem ze dne 14. května 1947,
čís. 94 Sb. o mimořádných ošetřovatelských
dipl. zkouškách a doplňovacím výcviku
ošetřovatelského personálu. Vládním
nař. ze dne 3. června 1947, čís. 97
Sb. byla prodloužena lhůta stanovená v §
1, odst. 2, vl. nař. ze dne 20. 3. 1936, čís.
60 Sb. o podmínkách, za kterých se nabývá
zvláštní odborné způsobilosti
pro zubní lékařství. Ještě
v roce 1947 lze očekávati působnost těchto
připravených norem: zákon o znárodnění
některých přírodních léčivých
zdrojů a některého lázeňského
majetku, zákon o státních obvodních
porodních asistentkách, prováděcí
předpisy k zákonu o poradenské zdravotní
péči čís. 49/47 Sb., vl. nař.
o koordinaci a plánování zdravotní
péče, vl. nař. o organisaci ústavů
národního zdraví, zákon o některých
ochranných opatřeních proti tuberkulose a
zákon o potírání přenosných
nemocí.
V roce 1948 se připravuje osnova zákona o odškodném,
podporách a některých dalších
opatřeních při nákazách a jiných
nemocech zvířat, osnova o školení zdravotnického
personálu, o lékařských prohlídkách
před sňatkem, o pomocné záchranné
službě, o organisaci a působnosti veřejné
zdravotní služby, o udílení oprávnění
k samostatnému vykonávání zubní
techniky, osnova zákona, kterým se mění
a doplňuje zákon ze dne 28. 6. 1929, čís.
114 Sb. o výkonu lékařské praxe, osnova
zákona, kterým se mění a doplňuje
zákon o lékařských komorách,
osnova zákona o potírání alkoholismu,
o zubní mechanice, o státním zdravotním
ústavu republiky Československé, osnova zákona
o lékárnách, o lékárnických
komorách a lékárnické platebně
a osnova zákona o státní prodejně
léčiv.
Čelné místo v poválečné
zdravotní péči zaujímá zdravotní
péče o mládež, neboť poslední
léta přinesla značné zhoršení
zdravotního stavu mládeže od nejútlejšího
věku až po mládež dospívající.
Zdravotní péče o dítě úzce
souvisí s populačním problémem, jehož
řešení z hlediska zdravotního je jedním
z nejdůležitějších úkolů
veřejné správy zdravotní. V roce 1947
provádí se boj proti kojenecké úmrtnosti
v okresech - jež vykazují největší
úmrtnost kojenců, v roce 1948 se bude akce rozšiřovat
postupně i do ostatních okresů. Důležitou
službou v tomto boji jsou kojenecké ústavy,
v nichž se poskytuje ochranná péče kojencům
nedonošeným, uměle živeným, rekonvalescentům
a jinak zdravotně ohroženým a kojencům
bez domova. Ústavy navazují svou činnost
bezprostředně na péči porodnickou,
péči dětských poraden a léčebnou
péči ústavní, jež je u nás
teprve v rozvoji. Dosud je v provozu ústav v Teplicích-Šanově,
Ostravě, Opavě, Zlíně a Křenovicích;
v roce 1947 se zřizují ještě kojenecké
ústavy v Liberci, Olomouci, Znojmě, Brně,
Uh. Hradišti a Šumperku. V roce 1948 se připravují
ústavy v Č. Budějovicích, Havlíčkově
Brodě, Plzni a v Pardubicích.
Na zlepšení ústavní léčebné
péče je pamatováno při plánované
rekonstrukci nemocniční sítě zřízením
oddělení novorozeneckých, kojeneckých
a dětských a jiných speciálním
vybavením.
Zdravotní stav mládeže je dosud značně
ohrožen, takže nutno i v roce 1948 pokračovati
ve zvýšené ozdravné a léčebné
péči o mládež v ozdravovnách
a ve speciálních léčebných
ústavech. Vývin dětí a dorostu je
podporován vitaminovými akcemi. V roce 1947 byla
zavedena zdravotní tělovýchova preventivní
a nápravná, která přinesla velmi pěkné
výsledky a bude v příštím roce
ještě zlepšena. Zvýšená péče
bude věnována mládeži duševně
a tělesně vadné.
Boj proti lidovým a sociálním chorobám
prováděla státní zdravotní
správa v roce 1947 za daných finančních
možností s největší intensitou.
Následky válečných strádání
jsou dosud velmi patrné. Hrozivý vzrůst tuberkulosy
bude vyžadovati několikaleté usilovné
péče preventivní, léčebné
i sociální. Vypracovaná již osnova zákona
o některých ochranných opatřeních
proti tbc slibuje úspěšnější
výsledky při potírání této
zhoubné choroby. Preventivní péče
bude po zestátnění poraden v roce 1948 značně
prohloubena, zejména zavedením systematických
roentgenových prohlídek dětí, školní
mládeže i pracujícího obyvatelstva.
V roce 1947 se provádí vyšetřování
zaměstnanců průmyslových závodů
na Ostravsku a ve Vítkovických železárnách,
obyvatelstva v horských beskydských krajích
a v okrese náchodském. Mimo to byl vyšetřen
značný počet studujících. Konají
se pokusy s ochranným očkováním protituberkulosním
(kalmetisace) podle osvědčených metod, které
byly propracovány během posledních let v
cizině, kde toto očkování nejen zabránilo
za války zvýšení nemocnosti a úmrtnosti
tuberkulosou, nýbrž ji i značně snížilo.
Léčebná péče o nemocné
tbc byla zlepšena podstatným rozšířením
počtu lůžek v posledním roce v zemích
českých i na Slovensku. V roce 1948 se počítá
s dalším rozšířením lůžek,
zejména pro umístění těžce
nemocných tbc, dětí a dorůstající
mládeže. Ve spolupráci s Masarykovou ligou
proti tbc se zřizují v celém území
republiky v klimaticky vyhovujících místech
dětské ozdravovny pro děti ohrožené
tuberkulosou.
Na podporu boje proti rakovině se připravuje osnova
zákona o potírání rakoviny, jejíž
léčení se prohlubuje. V roce 1947 bylo získáno
ze zahraničí větší množství
radia, které se přiděluje léčebným
ústavům, zdokonaluje se léčba radiovým
a roentgenovým zářením, při
čemž se zlepšuje ochrana pracovníků
v tomto oboru. Preventivní opatření proti
rakovině budou prováděna prostřednictvím
poraden.
Rovněž prevence ostatních lidových a
sociálních chorob, t. j. pohlavních nemocí,
chorob srdce a cév, cukrovky a ostatních chorob
žláz s vnitřní sekrecí, reumatismu,
alkoholismu, chorob duševních a nervových je
soustředěna ve speciálních poradnách,
jež se zřizují při odborných
odděleních nemocnic a klinikách a budou v
roce 1948 rozšířeny.
Nutným příkazem nejen zdravotně-sociálním,
nýbrž i národohospodářským
je ochrana zdraví pracujících. To je úkolem
pracovního lékařství, jehož činnost
je soustředěna v ústavech pracovního
lékařství. Do konce roku 1947 budou v provozu
ústavy ve 12 největších městech,
při klinikách a nemocnicích. Ústavy
slouží především vědeckému
bádání v oboru nemocí z povolání,
vedení evidence všech zdravotních poruch, způsobených
výkonem povolání v pracovním obvodu
ústavu a získání předpokladů
pro hygienicky bezvadné pracovní prostředí
všech pracovních odvětví na základě
nejnovějších vědeckých poznatků
v oboru pracovní mediciny. V universitních městech
budou ústavy současně sloužiti jako
učiliště mediků a mladých lékařů,
budoucích to odborných pracovních lékařů,
t. j. závodních lékařů, úředních
lékařských inspektorů práce
a posudkových lékařů z oboru nemocí
z povolání. Činnost ústavů
pracovního lékařství doplňují
poradny pro choroby z povolání, které se
postupně zřizují v průmyslových
krajích.
V tomto úseku veřejné zdravotní správy
jsou v roce 1947 a 1948 prováděny akce, jež
jsou podstatnou a důležitou složkou dvouletého
budovatelského plánu a jimiž má býti
dosaženo zlepšení zdravotních poměrů
našeho obyvatelstva.
V krajích nejvíce postižených válkou
se provádí soustavné vyšetřování,
pokud jde o výskyt difterie, břišního
tyfu a jiných epidemických nemocí, při
čemž jsou přezkoušeny výsledky
získané v roce 1946. V širokém měřítku
se provádí malarická akce na celém
území republiky za pomoci odborníků
státního zdravotního ústavu, přírodovědecké
fakulty Karlovy university a odborných lékařů.
Připravuje se odborné vyšetření
osob, u nichž je podezření, že jsou nosiči
břišního tyfu, bude věnována
pozornost studním a provedeno odborné vyšetření
vody, kde se vyskytuje břišní tyf. Započalo
se s povinným očkováním dětí,
a to proti záškrtu; v roce 1947 bude očkováno
již 10 ročníků, v roce 1948 se počítá
ještě s větším počtem. Hlavní
nebezpečí epidemií na východním
Slovensku a Oravě bylo již odvráceno, protiepidemijní
služba však musí býti stále v pohotovosti.
Za tím účelem byla zřízena
pobočka protiepidemijní pohotovosti v Humenném
a v Košicích. Počet sanitních aut na
Slovensku se stále doplňuje.
Podstatného zlepšení hygienické úrovně
našich měst a obcí možno dosáhnouti
jedině jejich řádnou asanací. Vedle
zjišťování a isolování bacilonosičů
má dokonalá asanace z hlediska epidemiologického
mimořádný význam, neboť výskyt
infekčních chorob zažívacího
traktu rapidně poklesne po zavedení zdravé
vody pitné a užitkové a po vybudování
soustavného odvodnění. Provedení asanace
naráží však na finanční
potíže obecní samosprávy. Je proto nutná
finanční podpora státu.
Z rozpočtových prostředků ministerstva
zdravotnictví byly podpořeny v roce 1947 asanační
práce již rozestavěné a nové
jen potud, pokud byly zahrnuty do dvouletého plánu,
nebo v akci 2M. Mimo to provedla státní zdravotní
správa sama několik akcí na zlepšení
hygieny venkova, zejména endokrinologický průzkum
strumou nejvíce postižených krajů, desinfekci
studní v okresech postižených endemickým
výskytem břišního tyfu, kontrolu desinfekčních
stanic odpadních vod a jiné. Ve všech těchto
akcích nutno pokračovati i v roce 1948.
Zákon ze dne 19. března 1947, čís.
49 Sb. ukládá státní zdravotní
správě prováděti poradenskou zdravotní
péči, spočívající v
odborném vyšetřování a sledování
zdravotního stavu občanů, zjištění
jejich zdraví poradnou a výchovou a zprostředkování
nápravy zjištěných zdravotnických
závad a potřebné péče, jakož
i v boji proti chorobám zejména sociálním.
Ježto poradenská péče se poskytuje bezplatně,
nese náklady s jejím prováděním
spojené stát. Dosud prováděly poradenskou
zdravotní péči vesměs dobrovolné
organisace za převážné podpory státní.
Během r. 1947 budou jejich poradny převzaty do správy
státu a začleněny do ústavů
národního zdraví, které mají
býti zřízeny v každém správním
okrese. V roce 1948 bude síť poraden doplněna
zejména v pohraničí a v průmyslových
krajích. V ústavech národního zdraví
budou v provozu tyto poradny: poradny pro matky a děti
a dorost, poradny a ambulatoria pro péči o chrup,
poradny proti pohlavním nemocem, proti rakovině,
proti tuberkulose, poradny pro nemoci srdce a cév, poradny
diabetické a pro jiné nemoce žláz s
vnitřní sekrecí, poradny proti reumatismu,
ve větších městech poradny předsňatkové,
populační a eugenické, poradny pro duševně
a tělesně vadné a poradny pro zdravotní
tělovýchovu, na Slovensku pak ještě
poradny protitrachomové. Vybudování náležité
poradenské zdravotní péče vyžádá
si doby několika let. V návrhu rozpočtu na
rok 1948 se počítá pouze s výdaji
na převzetí dosavadní dobrovolné poradenské
péče do správy státní a na
reorganisaci této péče a její nejnutnější
doplnění a vybavení školeným
zdravotnickým personálem.
V rozpočtovém návrhu jsou obsaženy výdaje
na provoz ústavů výzkumných, vědeckých
a vyšetřovacích, ústavů léčebných
a ústavů vzdělávacích.
Činnost výzkumnou, vědeckou a vyšetřovací
na poli zdravotnickém provádí státní
zdravotní ústav v Praze a státní zdravotně
sociální ústav v Bratislavě. Státní
zdravotní ústav v Praze má mimo to velké
oddělení pro výrobu sér a očkovacích
látek. V roce 1948 bude dána do provozu jako součást
st. zdravotního ústavu penicillinová výrobna,
jejíž zařízení nám dodala
UNRRA a která má být v roce 1947 již
zcela vybavena. Ustav byl v roce 1947 též rozšířen
o několik poboček, jež fungují jako
epidemiologické vyšetřovací stanice,
některé z nich budou však v plném provozu
až v r. 1948. Připravuje se reorganisace státního
zdravotního ústavu na zákonném podkladě
k vydání nového regulativu. Státnímu,
zdravotně-sociálnímu ústavu v Bratislavě
je svěřena podstatná část zdravotních
úkolů na Slovensku a jeho činnost byla ještě
prohloubena zřízením pobočky pro balneologii
a klimatologii v Píšťanech a pobočky pro
zkoumání potravin v Košicích.
Státní ústav radiologický v Praze
bude během tohoto a příštího
roku rozšířen a reorganisován se zřetelem
na nové úkoly, jež se mu svěřují:
distribuce radia, jeho kontrola, proměřovací
práce s ohledem na škodlivé záření,
výzkumné práce se zřetelem na ochranu
zdraví atd.
Jako státní ústavy léčebné
jsou v zemích českých vedeny pouze st. nemocnice
v Praze XII., v Praze-Motole a v Ostravě, u nichž
se počítá s malým rozšířením
lůžek v r. 1848. Avšak i nestátní
v. v. nemocnice je nucena státní zdravotní
správa podpořiti, a to jak jejich provoz, tak i
činnost investiční. Hospodářská
situace těchto nemocnic, značně rozvrácená
za války, není dosud vyrovnána, ježto
skutečné provozní náklady jsou vyšší
než dosud povolená ošetřovací sazba,
takže všecky nemocnice hospodaří schodkově.
Omezení léčebné péče,
nebo snížení její úrovně
nelze připustiti, neboť by mělo těžké
důsledky národohospodářské.
Na ozdravění hospodářských
poměrů v. v. nemocnic se již pracuje v dohodě
s příslušnými činiteli. Z uvedených
důvodů podporuje ministerstvo zdravotnictví
i rekonstrukci v. v. nemocnic podle návrhů zemských
národních výborů. V roce 1948 se zajišťuje
úvěr na dokončení stavebních
prací v rámci 2L a 2M a na nutné nestavební
investice nemocnic.
Na Slovensku jsou nemocnice převážně
ve správě státní. V roce 1947 bylo
z velké části již doplněno chybějící
zařízení, zejména lékařské.
Dosavadní počet lůžek již nestačí,
počítá se proto v roce 1948 s rozšířením
aspoň o 2.500 lůžek.
Speciální ústav léčebný
byl otevřen v tomto roce v Kladrubech u Vlašimi, který
slouží doléčování a rehabilitaci
zraněných. Jeho zařízení bude
dokončeno v roce 1948, kdy lze očekávati
též jeho plný provoz.
Slovensko rozšíří své odborné
léčebné ústavy o ženský
léčebný ústav v Bojkové a léčebný
ústav pro nevyléčitelně choré
v Istebném, Pohorelskej Maši, mimo toho se zřizuje
v Istebném též léčebný
ústav pro alkoholiky.
Vzhledem k stále citelnému nedostatku pomocného
zdravotnického personálu bylo nutno otevříti
novou st. ošetřovatelskou školu ve Zlíně
a nový st. ústav pro vzdělání
a výcvik porodních asistentek v Plzni a Českých
Budějovicích. Mimo to bude školení porodních
asistentek prodlouženo o 1 rok a zavedeny opakovací
kursy. Pro sociálně-zdravotní pracovnice
zřizuje se další škola pro sociálně-zdravotní
péči v Košicích a Trenčíně.
Státní vzdělávací ústavy
nestačí vycvičiti potřebný
počet zdravotnického personálu, jehož
počet a kvalifikace naprosto nevyhovuje. Pořádají
se proto odborné kursy jak pro pomocný zdravotnický
personál: soc. zdravotní pracovnice, laboranty,
zubní techniky, desinfektory, orgány potravinové
kontroly, tak i pro lékaře, zejména školní
lékaře, úřední a obvodní
lékaře, lékaře v oboru pracovního
lékařství, odborné a praktické
lékaře.
Ošetřovatelky a porodní asistentky zdokonalují
své odborné znalosti v doplňovacích
kursech. Nestátní ošetřovatelské
školy, jež doplňují úsilí
státní zdravotní správy v tomto oboru,
nutno podporovati. V roce 1947 nemohly býti provedeny z
důvodů technických ještě všechny
kursy, jež byly zamýšleny. Bude v nich proto
pokračováno v roce 1948. V tomto roce bude mít
ministerstvo zdravotnictví též velký
úkol odborně vycvičiti zdravotnický
personál pro zestátněnou poradenskou zdravotní
péči v celém státě.
Zvýšení zdravotní úrovně
obyvatelstva bude možno docíliti jen za součinnosti
nejširší veřejnosti, jež musí
býti zdravotně uvědomována a vychovávána.
Zdravotní výchova je prováděna za
spolupráce sociálně zdravotních institucí
a státně osvětové činnosti
kursy, přednáškami, filmem, rozhlasem, tiskem,
výstavkami a pod. V roce 1947 prováděna zdravotní
výchova v rámci akce boje proti kojenecké
úmrtnosti měla velmi dobrý výsledek.