Státní výdaje na rok 1948 se stanoví
podle připojeného rozpočtu vlastní
státní správy částkou 68.981,910.000
Kčs. Z toho činí správní výdaje
(vlastní správní a ostatní správní)
55.459,801.000 Kčs a investiční výdaje
13.522,109.000 Kčs. Na úhradu jsou rozpočteny
státní příjmy částkou
55.154,575.000 Kčs.
(1) Prostředků určených
na správní výdaje smí býti
použito, pokud tento zákon nestanoví jinak,
pro každý měsíc nejvýše
jednou dvanáctinou celoročně rozpočtené
částky. Výjimečně může
býti v odůvodněných případech
dvanáctina překročena se souhlasem ministra
financí, který se uděluje, pokud jde o Slovensko,
na návrh pověřence financí.
(2) Ustanovení odstavce 1 se nevztahuje na výdaje
splatné v delších než měsíčních
lhůtách.
Příspěvek státní správy
na podporu soustavné elektrisace obcí na Slovensku
podle § 1 zákona ze dne 27. ledna 1942, č.
12 Sl. z., o podpoře soustavné elektrisace, se stanoví
částkou nejvýše 35,000.000 Kčs.
Příspěvek na úrokování
a umořování dluhopisů vydaných
nebo převzatých Pomocným fondem peněžních
ústavů na Slovensku podle § 13 zákona
ze dne 22. července 1941, č. 172 Sl. z., o zřízení
pomocného fondu peněžních ústavů,
a podle § 4 zákona ze dne 22. července 1941,
č. 173 Sl. z., o úpravě poměrů
souvisících s koncentrací peněžních
ústavů a o podpoře peněžnictví,
ve znění zákona ze dne 8. října
1942, č. 204 Sl. z., se stanoví na rok, 1948 částkou
8,112.000 Kčs.
(1) Prostředků určených
na stavební výdaje investiční smí
býti použito v jednotlivém případě
do výše 100.000 Kčs, prostředků
určených na ostatní výdaje investiční
do výše 50.000 Kčs. K vyšším
výdajům v jednotlivém případě
pro týž účel v rozpočtovém
roce jest si vyžádati ještě před
zadáním prací nebo dodávek souhlas
ministra financí, který se uděluje, pokud
jde o Slovensko, na návrh pověřence financí.
(2) Souhlasu podle odstavce 1 není však
třeba znovu si vyžádati, jde-li o pokračování
v pracích nebo dodávkách již dříve
povolených, pokud je zákon ze dne 25. října
1946, č. 192 Sb., o dvouletém hospodářském
plánu připouští.
Prostředků povolených na výdaje státní
správy smí býti použito, pokud tento
zákon nestanoví jinak (§§ 9 a 14), jen
do té výše a k těm účelům,
jak jsou uvedeny v příslušných kapitolách,
titulech a paragrafech připojeného státního
rozpočtu, a to jak jsou rozpočteny odděleně
jednotlivými dílčími částkami.
Při tom smějí býti uspokojovány
jen nutné potřeby státní správy
v nezbytném rozsahu a co nejúčelněji
a nejhospodárněji. Tam, kde výše určitých
nákladů pro některá opatření
byla stanovena zvláštním rozhodnutím,
je třeba k překročení opatřiti
souhlas činitelů. kteří stanovili
původní výši těchto nákladů.
(1) Prostředky povolenými na stavby budov
a koupě nemovitostí pro potřebu civilní
státní správy v kap. 18, tit. 9 hospodaří
ministerstvo techniky v dohodě s ústředním
úřadem, jehož potřeba se má hraditi
z těchto prostředků.
(2) Pokud jsou prostředky na stavební
práce státem prováděné nebo
pokud jsou prostředky, z nichž stát podporuje
stavební práce jiných subjektů, zařazeny
jinde než v kap. 18, nutno věc projednati po stránce
odborné (technické a technicko-hospodářské)
s ministerstvem techniky, po případě podle
věcné příslušnosti s ministerstvem
dopravy a to ještě před vyžádáním
souhlasu ministerstva financí, pokud tento souhlas je podle
finančního zákona nutný. Projednání
s ministerstvem techniky není třeba, jde-li o stavební
práce prováděné vojenskou správou
nebo státními podniky Československá
pošta a Státní lesy a statky.
(3) Pokud jde o Slovensko, vykonávají
ministerstvo techniky a ústřední úřady
působnost podle odstavců 1 a 2 prostřednictvím
příslušných pověřenectev,
která se při tom řídí směrnicemi,
vydanými ministerstvy.
(1) Prostředky určené na podpory
(subvence) a na podobné úkoly, k nimž stát
není právně zavázán, smějí
býti vypláceny jen po předchozím souhlasu
ministra financí. Také k příslibu
subvencí jest třeba předchozího souhlasu
ministra financí.
(2) Na Slovensku uděluje souhlas podle odstavce
1 ministr financí na návrh pověřence
financí.
(1) Má-li býti kryta nutná potřeba
(§ 6, druhá věta), a není-li pro ni
v rozpočtu buď vůbec nebo dostatečných
prostředků, může býti potřebná
částka, pokud tento zákon nestanoví
jinak (§ 11, odst. 3 a § 14), uhrazena se souhlasem
ministra financí úsporami v rozpočtu téže
kapitoly. Ministr financí, pokud jde o Slovensko na návrh
pověřence financí, zašle v takovém
případě spisový materiál se
svým stanoviskem nejvyššímu účetnímu
kontrolnímu úřadu, který jest oprávněn
uplatniti do osmi dnů své námitky. Nedojde-li
k dohodě o jeho námitkách, rozhodne o nich
vláda ve schůzi, jíž se zúčastní
předseda nejvyššího účetního
kontrolního úřadu. Vláda oznámí
své rozhodnutí předsedovi nejvyššího
účetního kontrolního úřadu
též písemně.
(2) Výdaje uvedené v odstavci 1 vede
nejvyšší účetní kontrolní
úřad v patrnosti a vykáže je ve státním
závěrečném účtu.
(3) Prostředků povolených pro
výdaje investiční nesmí býti
použito k úhradě výdajů správních.
(4) Prostředků určených
k úhradě schodku všeobecného vyrovnávacího
fondu, k úhradě cenových rozdílů
způsobených úpravou výkupních
cen a na vyrovnávání cen při dovozu
potravin nelze použíti pro jiné účely.
Prostředků určených k úhradě
cenových rozdílů způsobených
úpravou výkupních cen lze však použíti
k úhradě výdajů na vyrovnávání
cen při dovozu potravin a naopak. Při tom jest postupovati
obdobně podle ustanovení odstavce 1.
(5) Prostředky stanovené na výdaje
uvedené v § 8, odst. 1 mohou býti zvyšovány
jen se souhlasem vlády.
(6) Ministr financí, pokud jde o Slovensko na
návrh pověřence financí, může
v dohodě s předsedou nejvyššího
účetního kontrolního úřadu
stanoviti, že se předpisy odstavců 1 až
3 tohoto paragrafu nevztahují na závody, ústavy
a podobná zařízení státní
správy, jež přes to, že neplní
převážně úkoly správní,
nejsou prohlášeny za podniky spravované podle
zásad obchodního hospodaření (§
1 zákona ze dne 18. prosince 1922, č. 404 Sb., o
úpravě hospodaření ve státních
závodech, ústavech a zařízeních,
jež převahou nemají plniti úkoly správní),
pokud uhradí vyšší nebo nerozpočtené
výdaje úsporami v mezích prostředků
povolených pro ně v rozpočtu.
(1) Částky stanovené státním
rozpočtem mohou býti - kromě případů
uvedených v § 9 - výjimečně překročeny,
jsou-li vyšší výdaje vyrovnány
příspěvky, s nimiž se nepočítá
ve státním rozpočtu. Při tom jest
postupovati však obdobně podle ustanovení §
9, odst. 1.
(2) Nelze-li výdaje u závodů,
ústavů a jiných zařízení
státní správy uvedených v § 9,
odst. 6 uhraditi podle tohoto ustanovení, mohou býti
výdaje pro ně rozpočtené překročeny,
jsou-li vyšší výdaje kryty vyššími
příjmy z jejich činnosti než bylo v
rozpočtu počítáno. Při tom
jest postupovati- obdobně podle ustanovení §
9, odst. 1.
(1) Prostředků určených
na provádění dvouletého hospodářského
plánu, jakož i příspěvků
a zápůjček státním podnikům
a samosprávným svazkům na splnění
úkolů tohoto plánu (nadále prostředky
na dvouletku) možno i za podmínek ustanovení
§ 9, odst. 1 použíti jen k účelům
tohoto plánu.
(2) Prostředky zařazené ve státním
rozpočtu na rok 1947 na příspěvky
a zápůjčky uvedené v odstavci 1 nepropadají
a převedou se do roku 1948 pro splnění úkolů
dvouletého hospodářského plánu.
(3) Je-li třeba překročiti prostředky
na dvouletku a nelze-li vyšší výdaje uhraditi
úsporami podle ustanovení § 9, odst. 1, mohou
býti tyto prostředky překročeny, je-li
úhrada překročení zajištěna
vázanými úsporami na prostředcích
na dvouletku v jiné kapitole. Toto opatření,
při němž jest postupovati obdobně podle
ustanovení § 9, odst. 1, vyžaduje dohody zúčastněných
ministrů.
(4) Pro hospodaření prostředky
na dvouletku neplatí ustanovení § 5.
Výdaje, které nelze hraditi ani způsobem
uvedeným v §§ 9, 10 a 11, vyžadují
souhlasu Národního shromáždění.
(1) Opatření, která časově
přesahují schválený rozpočet
a ve svých důsledcích zatěžují
nebo by mohla zatěžovati rozpočty příští,
vyžadují předchozího souhlasu ministra
financí, který se uděluje, pokud jde o Slovensko,
na návrh pověřence financí.
(2) Ustanovení odstavce 1 se nevztahuje na opatření,
která se dějí v běžném
hospodářství, prováděním
platných zákonů nebo podle zmocnění
v nich stanovených.
(3) K návrhům zákonů, nařízení
Slovenské národní rady, vládních
nařízení a všech jiných opatření
je třeba připojiti výpočet nákladu
spojeného s jejich uskutečněním a
návrh na způsob jeho úhrady. Není-li
jeho úhrada zajištěna v mezích rozpočtu,
je třeba navrhnouti nový zdroj příjmů.
Obdobně jest postupovati u návrhů, jejichž
provedení by způsobilo úbytek příjmů.
(1) Při dočasném přidělování
nebo trvalém převedení zaměstnanců
z jednoho odvětví vlastní státní
správy do jiného odvětví mohou býti
prostředky zařazené na osobní výdaje
u odvětví, jemuž zaměstnanci byli přiděleni,
překročeny, při čemž jest postupovati
obdobně podle ustanovení § 9, odst. 1. Částku
potřebnou na tyto zaměstnance jest vázati
v rozpočtech, kde náklad na ně jest zařazen.
Tato ustanovení platí též při
dočasném přidělování
nebo trvalém převedení zaměstnanců
ze Slovenska k úřadům ústředním
nebo k jiným úřadům v zemích
České a Moravsko-slezské a naopak.
(2) Úspor na prostředcích určených
pro osobní výdaje na zaměstnance, kteří
byli dočasně přiděleni nebo trvale
převedeni z vlastní státní správy
do státního podniku nebo kteří byli
uvolněni pro národní mobilisaci pracovních
sil, lze použíti pouze se souhlasem vlády.
(1) Pokud tento zákon nestanoví jinak,
může býti použito prostředků
povolených rozpočtem jen do konce roku 1948 a jen
k úhradě výdajů splatných do
konce tohoto roku.
(2) Prostředků na dvouletku (§ 11)
lze použíti nejdéle do 31. března 1949
k úhradě výdajů na práce a
dodávky vykonané do 31. prosince 1948.
Státní podniky, pro které platí zákon
ze dne 18. prosince 1922, č. 404 Sb., hradí ze svých
těžeb náklady provozovací. Československé
státní dráhy a Československá
pošta uhradí mimo to též potřeby
na své ústřední správy v příslušných
ústředních úřadech, pokud nejsou
uhrazeny vlastními příjmy těchto správ.
(1) Pro státní podniky platí obdobně
ustanovení § 5, § 6, věty druhé,
§ 7, odst. 2 a 3 a § 8 tohoto zákona.
(2) Změny připojeného investičního
rozpočtu státních podniků lze provésti
jen se souhlasem ministra financí. Při tom jest
postupovati obdobně podle ustanovení § 9, odst.
1.
Ustanovení čl. V finančního zákona
na rok 1946 a úprava podle něho vydaná platí
též pro rok 1948.
Ministr financí se zmocňuje, aby použil
a) v dohodě s ministrem zemědělství
výnosu srážek z výkupních cen
zemědělských výrobků stanovených
příslušnými předpisy pro zemědělské
závody od 20 ha do 50 ha a nad 50 ha, pokud ho nebylo použito
v roce 1947 pro obnovu a zvelebení zemědělství,
i v roce 1948 pro tytéž účely,
b) v dohodě s ministrem výživy výnosu
odčerpaných cenových rozdílů
u surovin a výrobků původu rostlinného
i živočišného obhospodařovaných
ministrem výživy, pokud ho nebylo použito v roce
1947 na různé obnovovací, zvelebovací,
podpůrné a jiné akce v oboru působnosti
ministerstva výživy, i v roce 1948 pro tytéž
účely,
c) v dohodě s ministrem výživy zisků
odčerpaných v průmyslu čokolády,
cukrovinek a trvanlivého pečiva ze surovin zpracovaných
v roce 1946, výnosu odvedeného vyrovnávacího
fondu a odčerpaných úspor získaných
nákupem výrobních surovin za cenu nižší
než předpokládanou při výpočtu
spotřebitelských cen, pokud jich nebylo použito
v roce 1947 pro úpravu cen cukrovinek, i v roce 1948 pro
tytéž účely.
(1) Ministr financí se zmocňuje, aby
v roce 1948 bez předchozího schválení
Národního shromáždění
nemovitý státní majetek
a) zcizoval až do úhrnné částky
20,000.000 Kčs, nepřevyšuje-li odhadní
cena zcizovaných nemovitostí v jednotlivém
případě 3,000.000 Kčs;
b) zatěžoval služebnostmi nebo zástavními
právy až do úhrnné hodnoty 2,000.000
Kčs, nepřevyšuje-li hodnota jednotlivé
propůjčované služebnosti nebo jednotlivá
pohledávka zajišťovaná zástavním
právem 500.000 Kčs;
c) zatěžoval právy stavby.
(2) Zmocnění podle odstavce 1, písm.
a) ke zcizení státního nemovitého
majetku na Slovensku uděluje se pověřenci
financí až do úhrnné částky
5,000.000 Kčs, nepřevyšuje-li odhadní
cena v jednotlivém případě 1,000.000
Kčs.
(3) O těchto opatřeních podá
ministr financí po uplynutí rozpočtového
roku úhrnnou zprávu Národnímu shromáždění.
Ministr financí se zmocňuje, aby po dohodě
s ministrem vnitra povolil a upravil - pokud toho vyžaduje
plynulý chod hospodářského života
ve veřejném zájmu a pokud nedošlo nebo
nedojde k jiné úpravě - výplatu záloh
na správní závazky vzniklé v době
nesvobody na území Československé
republiky z činnosti orgánů t. zv. protektorátu
a t. zv. Slovenské republiky. Na Slovensku provede ministr
financí tuto úpravu na návrh pověřence
financí učiněný po dohodě s
pověřencem vnitra.
(1) Ministr financí se zmocňuje,
a) aby k hrazení přechodných schodků,
vyplývajících z časové neshody
mezi příjmy a výdaji, opatřoval peněžité
prostředky přechodnými úvěry,
a nebudou-li tyto úvěry do konce roku splaceny,
aby jich použil na úhradu výsledného
schodku;
b) aby opatřil úvěrovými operacemi
částku potřebnou k úhradě výdajů
státního rozpočtu na rok 1948 nekrytých
jeho příjmy, pokud tato částka nebude
uhrazena úvěrovými operacemi podle ustanovení
písmena a) a nespotřebovaným zbytkem úvěrových
operací, které byly uzavřeny na úhradu
schodků ze státního rozpočtového
hospodaření v předchozích letech podle
úvěrových zmocnění příslušných
finančních zákonů;
c) aby opatřil úvěrovou operací nebo
zálohou ze státní pokladny peníz nutný
na pravé investice státních podniků,
jež mají býti hrazeny zápůjčkou,
a to až do výše uvedené v rozpočtu
skupiny II. Správa státních podniků;
d) aby provedl úvěrové operace, potřebné
k prolongaci, konversi nebo zaplacení vnitřních
i zahraničních dluhů, které jsou nebo
se stanou splatnými v roce 1948, čítajíc
v to i výdaje spojené s těmito úvěrovými
operacemi;
e) aby vydal bezúročné a na viděnou
splatné státní dluhopisy podle dohody o Mezinárodním
měnovém fondu (ze dne 22. července 1944,
č. 68/1946 Sb.) a podle dohody o Mezinárodní
bance pro obnovu a rozvoj (ze dne 22. července 1944, č.
69/1946 Sb.);
f) aby provedl úvěrové operace k splnění
závazků vyplývajících ze státních
dluhopisů, které byly vydány podle §
23, odst. 1, písm. d) finančního zákona
na rok 1947, nebo které budou vydány podle ustanovení
písmena e);
g) aby opatřil úhradu potřebnou v roce 1948
na úpravu platů státních a jiných
veřejných zaměstnanců.
(2) Prostředků opatřených
podle ustanovení písmena c) předchozího
odstavce se nesmí použíti k hrazení
jiných výdajů podniků, než které
jsou stanoveny pro pravé investice.
(3) K provedení úvěrových
operací podle ustanovení prvního odstavce,
písmena b) lze vydávati také pokladniční
poukázky poštovních spořitelen. Tyto
pokladniční poukázky jsou osvobozeny od poplatků.
(1) Ministr financí se zmocňuje, aby
přejímal státní záruky za úvěry
poskytnuté ke splnění nevyhnutelných
důležitých veřejných úkolů.
Záruky za dlužníky na Slovensku přejímá
ministr financí na návrh pověřence
financí.
(2) Záruční listiny a záruční
doložky, vydané podle zmocnění uvedeného
v předchozím odstavci, jsou osvobozeny od poplatků.
(3) O zárukách převzatých
v roce 1948 podá ministr financí zprávu Národnímu
shromáždění.
(1) Ministr financí se zmocňuje, aby
pověřil výkonem své pravomoci plynoucí
z § 2, odst. 1, § 5, odst. 1, § 8, odst. 1 a 2,
§ 13, odst. 1 a z § 23, odst. 1 na Slovensku pověřence
financí a stanovil při tom podmínky, které
by zabezpečily jednotné řízení
a kontrolu státního hospodářství.
(2) Zmocnění uvedené v prvém
odstavci se omezuje pro přejímání
státních záruk podle § 23, odst. 1 úhrnnou
částkou 1.000,000.000 Kčs a částkou
50,000.000 Kčs pro každý jednotlivý
případ.
(1) Ministr financí se zmocňuje, aby
upravoval všechny očekávané výdaje
státní správy a státních podniků
v jednotlivých měsících podle stavu
státní pokladny a aby stanovil podle jednotných
zásad krajní meze výdajů. Úřady
hospodařící výdaji a příjmy
připojeného státního rozpočtu,
jakož i státní podniky jsou povinny zasílati
ministerstvu financí do 20. dne každého měsíce
výkaz o očekávaných peněžních
výdajích a příjmech v měsíci
příštím.
(2) Na Slovensku zasílají úřady,
hospodařící výdaji a příjmy,
měsíční výkazy očekávaných
peněžních výdajů a příjmů
do 15. dne každého měsíce pověřenectvu
financí, jež je prozkoumá, upraví a
předloží ministerstvu financí k řízení
podle odstavce 1.
Vláda provede ve státním rozpočtu
a) snížení věcných výdajů
v oddílu I. Vlastní správní výdaje
a výdajů mimo dvouletý plán v oddílu
II. Ostatní správní výdaje - s výjimkou
kap. 5. Ministerstvo národní obrany a kap. 25. Všeobecná
pokladní správa - o 10%;
b) v kap. 5. Ministerstvo národní obrany snížení
o částku 474,158.000 Kčs;
c) u státních podniků snížení
nákladů provozovacího rozpočtu o 5
% a o částku takto ušetřenou zvýší
odvod státní pokladně.
Pokud bude třeba k provedení tohoto zákona
podrobných předpisů, vydá je vláda
nařízením.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem 1. ledna 1948; provede jej ministr financí v dohodě
se zúčastněnými členy vlády.
Celkové přehledy.
Skupina I. Vlastní státní správa.
Celkový přehled výdajů a příjmů
Celkový přehled správních a investičních výdajů
Přehled správních a investičních výdajů. Ústřední výdaje
Přehled správních a investičních výdajů. Výdaje zemí českých
Přehled správních a investičních
výdajů. Výdaje Slovenska
Skupina II Správa státních podniků.
Celkový přehled
Přehled nákladů provozovacích rozpočtů
Skupina III. Správa státního
dluhu
Skupina I. Vlastní státní správa.
Kapitola 1. President republiky a kancelář presidenta republiky
Kapitola 2. Národní shromáždění
Kapitola 2a. Slovenská národná rada
Kapitola 3. Předsednictvo vlády
Kapitola 3a. Predsedníctvo Sboru povereníkov
Kapitola 4. Ministerstvo zahraničních věcí
Kapitola 5. Ministerstvo národní obrany
Kapitola 6. Ministerstvo vnitra (Povereníctvo vnútra)
Kapitola 7. Ministerstvo spravedlnosti s nejvyšším soudem - (Povereníctvo spravodlivosti s Najvyšším súdom)
Kapitola 8. Ministerstvo pro sjednocení zákonů
Kapitola 9. Nejvyšší správní soud (Najvyšší správny súd)
Kapitola 10. Ministerstvo školství a osvěty (Povereníctvo školstva a osvety)
Kapitola 11. Ministerstvo informací (Povereníctvo informácií)
Kapitola 12. Ministerstvo zemědělství (Povereníctvo pôdohospodárstva a pozemkovej reformy)
Kapitola 13. Ministerstvo výživy (Povereníctvo výživy a zásobovania)
Kapitola 14. Ministerstvo průmyslu (Povereníctvo priemyslu a obchodu)
Kapitola 15. Ministerstvo vnitřního obchodu
Kapitola 16. Ministerstvo zahraničního obchodu
Kapitola 17. Nejvyšší úřad cenový
Kapitola 18. Ministerstvo techniky (Povereníctvo techniky)
Kapitola 19. Ministerstvo dopravy (Povereníctvo dopravy)
Kapitola 20. Ministerstvo pošt (Povereníctvo pôšt)
Kapitola 21. Ministerstvo sociální péče (Povereníctvo sociálnej starostlivosti)
Kapitola 22. Ministerstvo zdravotnictví (Povereníctvo zdravotníctva)
Kapitola 23. Odpočivné a zaopatřovací platy
Kapitola 24. Ministerstvo financí (Povereníctvo financií)
Kapitola 25. Všeobecná pokladní správa
Kapitola 26. Státní úřad statistický
Kapitola 27. Nejvyšší účetní
kontrolní úřad (Najvyšší
kontrolný dvor)
Skupina II. Správa státních podniků.
§ 1. Tabáková režie
§ 2. Státní mincovna v Kremnici
§ 3. Státní loterie
§ 4. Československá pošta
§ 5. Československé státní dráhy
§ 6. Československé aerolinie
§ 7. Poštovní spořitelna
§ 8. Státní lesy a statky
§ 9. Státní pokusné statky výzkumných ústavů zemědělských
§ 10. Státní statky zemědělských škol
§ 11. Uhříněveský školní závod zemědělský
§ 12. Žabčický školní závod zemědělský
§ 13. Školní závod zemědělský vysoké školy veterinární v Brně-Nový Dvůr
§ 14. Státní veterinární ústav v Ivanovicích na Hané
§ 15. Státní lázně
§ 16. Státní tiskárny a Úřední list
§ 17. Československá tisková kancelář
§ 18. Štátne lesy
§ 19. Štátne majetky
§ 20. Štátne majetky hospodárskych škôl a výskumných ústavov poľnohospodárskych
§ 21. Štátne kúpele
§ 22. Riaditeľstvo pre cestovný ruch
§ 23. Ústav pre školský a osvetový film
§ 24. Štátna tlačiareň a Úradný vestník
§ 25. Zpravodajská agentúra Slovenska