Ústavodárné Národní shromáždění
rač se usnésti na tomto zákoně:
Ústavodárné Národní shromáždění
republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
Platnost dopravních koncesí, omezených časově
§ 7, zákona ze dne 12. dubna 1935 o dopravě
motorovými vozidly a jich zdanění č.
77 Sb. se prodlužuje na neurčito.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení, provede jej ministr dopravy
v dohodě se zúčastněnými ministry.
Tento zákon se vydává s ohledem na připravovanou
reglementaci silniční dopravy motorové. Zákon
77/35, norma, která t. č. upravuje poměry
v silniční dopravě, nedostačuje, protože
neodpovídá duchu dnešní doby. Generální
sekretariát Hospodářské rady vypracoval
podklad pro jeho novelisaci ve formě zásad, jimiž
má býti příští zákonná
úprava ovládána.
Zásady reglementace vycházejí ze současného
stavu faktického i právního a ministr dopravy
dal výslovně svůj souhlas s tím, aby
byly podkladem pro zákonnou úpravu.
Připravovaný zákon o reglementaci silniční
dopravy nemůže z technických důvodů
vyjíti do konce roku 1947. V této lhůtě
však vyprší platnost koncesí, které
v dopravě výjimkou jsou udělovány
na neurčitou dobu (15 let) většině dopravních
podniků. V pravidelné hromadné dopravě
osob uplatňuje podnik ČSD ve všech případech
přednostní právo na provozování
dopravy dosud prováděné řádnými
koncesionáři. Tímto způsobem by byly
porušeny předpoklady, na kterých byly vybudovány
zásady vypracované generálním sekretariátem
Hospodářské rady pro reglementaci silniční
dopravy a zmařena tak déle než rok trvající
jednání o úpravu poměrů v silniční
dopravě. Předešlo by se cestou faktickou rozhodnutí
zákonodárného sboru.
Hospodářsky znamenal by postup ČSD ohrožení
dvouletého plánu v silniční dopravě,
protože státní podnik nemá dostatek
vozidel ani pro své stávající linky.
Je pochybné, mohl-li by převzíti park soukromých
autobusových dopravců, protože převážná
většina z nich má i koncese pro nepravidelnou
hromadnou dopravu osob a nebylo by možno je zbaviti jejich
soukromého vlastnictví. Plynulo by z toho nebezpečí,
že by tím byl zastaven provoz na řadě
linek.
Mimo to je však v rámci dvouletého plánu
proponováno uvésti do provozu 300 - 400 nových
autobusových linek v krajích, které nemají
vhodné dopravy. Tím, že by podnik ČSD
chtěl převzíti provoz na soukromých
linkách, kde uplatnil přednostní právo,
ohrozil by možnost zřízení těchto
nových, dvouletým plánem za velmi nutné
uznaných linek. Projednávání žádostí
o obnovu dosavadních koncesí zatěžuje
t. č. velikou měrou koncesní úřady
i ministerstvo dopravy. Tato práce je zbytečná
vzhledem k zásadám připravovaného
zákona o reglementaci silniční dopravy, podle
kterého mají býti napříště
dopravní koncese doživotní.