Ústavodárné Národní shromáždění
republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
(1) Ustanovení tohoto zákona se vztahují
na
a) zaměstnance státu, svazků územní
samosprávy a ostatních veřejnoprávních
korporací a nadací,
b) zaměstnance ústavů, podniků, fondů
a zařízení, jež náležejí
subjektům uvedeným pod písmenou a) nebo jsou
jimi spravovány,
c) zaměstnance, pro něž platí učitelský
zákon,
d) profesory diecesních učilišť theologických
(§ 211 platového zákona), při čemž
nerozhoduje, zda jde o služební (pracovní)
poměr veřejnoprávní nebo soukromoprávní
(smluvní).
(2) Ustanovení tohoto zákona se nevztahují
na zaměstnance znárodněných a národních
podniků a jejich ústředních nebo oblastních
orgánů, ani na zaměstnance Ústřední
správy bank a Oblastní správy bank. Pojišťovací
rady a Oblastní pojišťovací rady.
(1) Zaměstnancům uvedeným v § 1, odst.
1, povolaným k presenční službě
nebo vojenskému výcviku v nástupních
termínech v letech 1945 a 1946 a 1. dubna, 2. května
a 1. července 1947, anebo, pokud jde o zaměstnance
narozené v roce 1922, v nástupním termínu
pozdějším, náleží po dobu,
pokud tuto službu nebo výcvik konají ve stavu
mužstva nebo v hodnosti podporučíka presenční
služby, na místě případných
jiných služebních požitků nebo
mzdy podle jiných předpisů, jde-li
a) o zaměstnance svobodné, kteří ze
zákonné nebo mravní povinnosti poskytují
příbuzným do 4. stupně, sešvagřeným
do 2. stupně, osvojeným dětem nebo schovancům,
osvojitelům nebo pěstounům nebo nemanželským
dětem ve vlastní domácnosti byt a výživu,
dále pak o zaměstnance ženaté, rozvedené,
rozloučené nebo ovdovělé - 60%,
b) o zaměstnance ženaté, kteří
vydržují domácnost alespoň pro jedno
dítě, na něž přísluší
výchovné nebo rodinný přídavek
- 75% služebního příjmu nebo mzdy, na
které mají nárok.
(2) Služebním příjmem podle odstavce
1 se rozumí služební plat bez výchovného
(odpovídající části smluvního
platu), platový přídavek podle dekretu presidenta
republiky ze dne 20. srpna 1945, č. 58 Sb., o platovém
přídavku státním a některým
jiným veřejným zaměstnancům,
zvláštní přídavek podle zákona
ze dne 13. prosince 1945, č. 159 Sb., o zvláštním
přídavku státním a některým
jiným veřejným zaměstnancům,
jakož i poživatelům státních odpočivných
(zaopatřovacích) platů, ve znění
zákona ze dne 2. dubna 1947, č. 69 Sb., mimořádný
příspěvek (příplatek ženatých)
podle zákona ze dne 28. února 1941, č. 40
Sl. z., o prozatímní úpravě platů
státních zaměstnanců a o změně
a doplnění některých ustanovení
o úsporných opatřeních personálních,
drahotní přídavek podle zákona ze
dne 2. července 1942, č. 129 Sl, z., o drahotním
přídavku a o změně některých
ustanovení o úsporných opatřeních
personálních, ve znění zákona
ze dne 10. prosince 1942, č. 232 Sl. z. a zákona
ze dne 8. července 1943, č. 102 Sl. z., všeobecný
drahotní přídavek podle zákona ze
dne 28. října 1943, č. 139 Sl. z., o všeobecném
drahotním přídavku a doplnění
zákona č. 102/1943 Sl. z., ve znění
zákona ze dne 22. prosince 1943, č. 169 Sl. z.,
a mimořádný drahotní přídavek
podle nařízení Slovenské národní
rady ze dne 16. května 1945, č. 39 Sb. n. SNR, o
prozatímní úpravě platů státních
zaměstnanců.
(3) Výchovné přísluší,
jsou-li splněny zákonné předpoklady,
v plné výměře.
(4) Mzdou podle odstavce 1 se rozumí základní
mzda, odpovídající pracovní době
48 hodin týdně bez jakýchkoliv přídavků
a příplatků.
(5) Služební příjem (mzda) ve výměře
podle odstavce 1 s výchovným podle odstavce 3 nesmí
činiti méně, než by činil státní
vyživovací příspěvek podle příslušných
předpisů o poskytování státního
vyživovacího příspěvku rodinám
osob vykonávajících činnou službu
vojenskou. Případný rozdíl se zaměstnanci
vyplatí na jeho žádost, kterou třeba
podati nejdéle do 6 měsíců po skončení
presenční služby nebo vojenského výcviku.
(6) Byly-li presenční služba nebo vojenský
výcvik prodlouženy z trestu o dobu delší
30 dnů, nepřísluší služební
příjem (mzda) ve výměře podle
odstavce 1 s výchovným podle odstavce 3 za dobu
tohoto prodloužení.
Základem pro výpočet částek
uvedených v § 2, odst. 1 jest služební
příjem nebo mzda podle § 2, odst. 2 nebo 4
po odečtení příspěvků,
které by zaměstnanec z tohoto služebního
příjmu (mzdy) a výchovného platil
podle příslušných předpisů
o veřejnoprávním sociálním
pojištění.
Rodinným příslušníkům
zaměstnanců uvedených v § 1, odst. 1
nepřísluší státní vyživovací
příspěvek podle příslušných
předpisů o poskytování státního
vyživovacího příspěvku rodinám
osob vykonávajících činnou službu
vojenskou.
Služební příjem (mzda) uvedený
v § 2, odst. 1 a výchovné mohou se vypláceti
zaměstnanci nebo osobě, kterou zaměstnanec
zmocnil k přijetí tohoto služebního
příjmu (mzdy).
Předpisy a ujednání pro zaměstnance
příznivější, jakož i ustanovení
§ 8, odst. 1 zákona ze dne 31. března 1925,
č. 61 Sb., o zachování pracovních
(služebních) poměrů po dobu cvičení
ve zbrani (cvičení služebních), a ustanovení
zákona ze dne 16. ledna 1946, č. 18 Sb., o pracovních
poměrech osob nastoupivších presenční
službu, zůstávají nedotčeny.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem 1. října 1945; provedou jej všichni členové
vlády.
Zákon ze dne 19. prosince 1934, č. 279 Sb., o započítání
vojenské služby v některých služebních
poměrech, vycházeje z předpokladu, že
za normálních poměrů nastupují
službu presenční osoby svobodné, stanoví
v § 4, že státnímu zaměstnanci,
povolanému k vojenské službě presenční,
přísluší v měsíci, ve
kterém nastoupí vojenskou službu presenční,
za dny do nastoupení této služby polovina měsíčního
platu a ode dne opětného nastoupení civilní
služby až do konce měsíce za každý
den jedna třicetina měsíčního
platu. Poněvadž však k nástupním
termínům v letech 1945 a 1946 a 1. dubna, 2. května
a 1. července 1947, po případě pokud
jde o ročník narození 1922, i v pozdějším
nástupním termínu nastupují službu
presenční (vojenský výcvik) ve zvýšeném
počtu zaměstnanci již v pokročilejším
fysickém věku a namnoze již ženatí
nebo dokonce otcové rodin, jeví se nezbytným
učiniti - opatření, kterým by dotčení
zaměstnanci, pokud se týče jejich rodiny,
po případě i jiné osoby, na zaměstnanci
svou výživou závislé, byli po dobu služby
presenční (vojenského výcviku), existenčně
zabezpečeni.
Tento cíl sleduje osnovaný zákon o služebním
příjmu nebo mzdě státním a
některým jiným veřejným zaměstnancům,
povolaným k presenční službě
nebo vojenskému výcviku v některých
nástupních termínech.
K jednotlivým ustanovením se uvádí
toto:
Osobní dosah osnovaného dekretu jest stanoven šíře,
než je stanoven v §§ 9 a 10 zákona č.
279/34 Sb. osobní dosah § 4 téhož zákona,
zejména není účinnost dekretu omezena
jenom na t. zv. služební poměry regulované,
nýbrž vztahuje se na všechny zaměstnance
v § 1 uvedené bez rozdílu, zda jde o služební
(pracovní) poměr veřejnoprávní
nebo soukromoprávní (smluvní).
Podle odst. 1 § 2 přísluší zaměstnancům,
povolaným k presenční službě
nebo vojenskému výcviku v nástupních
termínech v letech 1945 a 1946 a 1. dubna, 2. května
a 1. července 1947 nebo, pokud jde o ročník
narození 1922, později, v procentech stanovená
část služebního příjmu
nebo mzdy. Co jest rozuměti služebním příjmem,
stanoví odstavec 2. Přídavky platné
na Slovensku přicházejí v úvahu jako
součást služebního příjmu
pro dobu od 1. října 1945 do doby, až nabude
účinnosti projednávaný zákon
o sjednocení některých předpisů
o platových a služebních poměrech státních
a jiných veřejných zaměstnanců.
Výchovné přísluší podle
odst. 3, jsou-li splněny zákonné předpoklady,
v plné výměře. Procentní sazby
jsou odstupňovány podle rodinného stavu a
alimentačních závazků zaměstnancových.
Zaměstnancům svobodným (bez alimentačního
závazku) se nárok na část služebního
příjmu (mzdy) nepřiznává ve
shodě s předpisy o státním příspěvku
vyživovacím.
Mimo zaměstnance, konající presenční
službu (vojenský výcvik) ve stavu mužstva,
má se příslušné procentuelní
části služebního příjmu
(mzdy) dostati též podporučíkům
presenční služby. Podporučík
presenční služby totiž v důsledku
ustanovení § 13 branného zákona má
nárok jen na služné v částce
1.380 Kčs měsíčně. Z této
částky si musí hradit všechny naturální
dávky, na jejichž bezplatný příděl
měl nárok jako osoba z počtu mužstva
(strava a kuřivo). Hmotné zaopatření
četaře aspiranta, tedy osoby z počtu mužstva
naproti tomu činí: denní žold a 14 Kčs
= 420 Kčs měsíčně, strava a
25 Kčs = 750 Kčs měsíčně,
4 cigarety denně = 120 Kčs měsíčně,
tedy celkem 1.290 Kčs měsíčně.
Rozdíl tedy činí pouhých 90 Kčs
měsíčně.
Za tohoto stavu by ovšem bylo nespravedlivé, aby osoba
z počtu mužstva služební příjem
(mzdu) v procentní výměře obdržela
a podporučík presenční služby,
který je hmotně téměř stejně
zajištěn jako četař aspirant, prokázal
však ještě lepší vojenské
schopnosti, by toto zajištění neměl.
Mimo to je pak ještě uvésti, že při
projednávání zákona o exekuci na plat
č. 47/1947 Sb. tyto důvody byly ve výborech
ústavodárného Národního shromáždění
plně uznány a do zákona bylo pojato ustanovení
§ 4 zákona č. 279/1934 Sb., jakož i plat
služby se považují pro účely exekuce
na platy za vojenské osoby z počtu mužstva
v činné službě.
Slovy "na místě případných
jiných služebních požitků nebo
mzdy podle jiných předpisů" jsou míněny
zejména části platu podle ustanovení
§ 4 zákona č. 279/1934 Sb., jakož i plat
(mzdu) za dobu jednoho týdne podle ustanovení §
3 zákona ze dne 16. ledna 1946, č. 18 Sb., o pracovních
poměrech osob nastoupivších presenční
službu.
U zaměstnanců požívajících
mzdy se podle odstavce 4 bere za základ základní
mzda bez jakýchkoliv přídavků a příplatků
odpovídajících pracovní době
48 hodin v týdnu, i kdyby v konkrétním případě
zaměstnanec pracoval méně než 48 hodin
týdně.
Ustanovením §§ 12 a 13 zákona ze dne 5.
března 1946, č. 47 Sb., o odstranění
křivd a o některých ochranných opatřeních
v oboru veřejnoprávního sociálního
pojištění je v nejširším smyslu
zabezpečena ochrana osob povolaných k vojenské
službě ve veřejnoprávním sociálním
pojištění. Ustanovením § 12 zmíněného
zákona se jim jako doba povinného pojištění
v důchodovém pojištění započítává
presenční nebo jí rovnocenná služba,
a to v té pojistné třídy, v níž
byly zařazeny v době před nastoupením
vojenské služby. Podle ustanovení § 13
téhož zákona mají tyto osoby nárok
na dávky rodinného pojištění
a na pohřebné za příslušníky
rodiny u téhož nositele nemocenského pojištění,
proti němuž měla oprávněná
osoba nárok při povolání k vojenské
službě. Pojistné, resp. náklady vyplývající
z těchto ustanovení uhrazuje stát.
Zavádění výjimky z těchto zásadních
ustanovení v tom smyslu, že by se zaměstnanci
srážely příslušné příspěvky
z vyplácených snížených služebních
příjmů, a to ve výši podle pojistných
tříd, jež by vyplývaly z příslušné
výše těchto služebních příjmů,
nelze v zájmu jednotnosti a spravedlnosti doporučiti.
V kladném případě by totiž zaměstnanec
měl býti podle nižšího služebního
příjmu zařazen do nižší
pojistné třídy, takže by bylo nutno
vyřešiti opět otázku zhodnocení
vojenské služby v té pojistné třídě,
jež vyplývá z ustanovení § 12 v
souvislosti s § 11, odst. 3a, zmíněného
zákona. Tím by se však zhodnocení vojenské
služby ve veřejnoprávním sociálním
pojištění jen komplikovalo. Proto bylo uznáno
v zájmu vyloučení jakýchkoliv pochybností
a v zajmu zachování jednotné úpravy
za vhodné výslovně konstatovati, že
ustanovení § 8, odst. 1, zákona č. 61/25
Sb., jehož platnost byla rozšířena zákonem
č. 18/46 Sb. zůstává nedotčeno,
což prakticky znamená, že percentuelní
kvoty vyplácené podle právě navrhované
osnovy nepodléhají žádné srážkové
povinnosti, pokud jde o příspěvky k veřejnoprávnímu
sociálnímu pojištění. Tím
se dostává tento návrh po všech stránkách
v úplnou shodu s §§ 12 a 13 svrchu citovaného
zákona ze dne 5. března 1946 o odstranění
křivd a o některých ochranných opatřeních
v oboru veřejnoprávního sociálního
pojištění.
Stanovení základny pro výpočet příslušných
kvot (60, 75%) částkou zmenšenou o příslušné
příspěvky veřejnoprávního
sociálního pojištění nutno považovati
za odůvodněné se zřetelem na to, že
stát zaplatí pojistné podle § 12 shora
zmíněného zákona ze dne 5. března
1946.
Ustanovení § 6, pokud stanoví, že předpisy
(§ 30, odst. 2, věta prvá, služ. pragmatiky
č. 15/1914 ř. z.) a ujednání pro zaměstnance
příznivější zůstávají
nedotčeny, jest obdobou ustanovení § 4 zákona
ze dne 16. ledna 1946 o pracovních poměrech osob
nastoupivších presenční službu.