Ústavodárné Národní shromáždění
republiky Československé rač se usnésti
na tomto zákoně:
Ústavodárné Národní shromáždění
republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
(1) Zaměstnancům v činné službě
přísluší mimořádný
roční přídavek ve výši
30% služného (platu mu odpovídajícího)
nejméně však 500 Kčs měsíčně.
Přídavek je započitatelný do pense.
(2) Poživatelům pravidelných státních
odpočivných (zaopatřovacích) platů,
pro jejichž výměru nebyl vzat za podklad též
přídavek podle odstavce 1, přísluší
mimořádný roční přídavek
ve výši 30% výslužného (čekatelného,
vdovské pense, příspěvků na
výchovu, sirotčí pense) a jiných jemu
obdobných platů.
(3) Pro poživatele darů a pensí z milosti,
jakož i odpočivných (zaopatřovacích)
platů povolených podle volné úvahy
stanoví mimořádný přídavek
vláda, a to v mezích zásad tohoto zákona.
(1) Mimořádný přídavek podle
odstavce 1, § 1 je splatný měsíčně
zároveň se služným (platem mu odpovídajícím)
a mimořádný přídavek podle
odstavce 2, § 1 pak měsíčně zároveň
s odpočivným (zaopatřovacím) platem,
případně jiným jemu obdobným
platem.
(2) Z přídavků podle § 1 se vyměřuje
pojistné podle předpisů zákona čís.
221/1925 Sb. a. předpisů tento zákon měnících
nebo doplňujících.
(3) Mimořádný přídavek se vyplácí
po dobu dočasného zbavení úřadu
(suspense, zproštění od vykonávání
služby) v poloviční výměře.
(4) Mimořádný přídavek se zaokrouhlí,
není-li dělitelný dvanácti, na nejblíže
vyšší částku v korunách
dělitelnou dvanácti.
(1) Zaměstnanci ve smyslu odst. 1, § 1 se rozumějí
zaměstnanci státní, státních
nebo státem spravovaných ústavů, podniků,
fondů a zařízení, jejichž platové
poměry jsou upraveny platovými zákony nebo
předpisy podle nich vydanými.
(2) Ustanovení tohoto zákona platí také:
a) pro učitele, jichž se týká učitelský
zákon č. 104/1926 Sb.
b) pro profesory diecésních učelišť
theologických (§ 211 zák. č. 103/1926
Sb.).
(3) Poživateli odpočivných (zaopatřovacích)
platů ve smyslu § 1 se rozumějí poživatelé
těchto platů vyplácených z prostředků
státních nebo z prostředků ústavů,
podniků a fondů státních nebo státem
spravovaných.
Ustanovení tohoto zákona vztahují se obdobně
na zaměstnance zemí, okresů a obcí,
jakož i na poživatele odpočivných (a opatřovacích)
platů, darů, pensí z milosti vyplácených
z prostředků těchto korporací.
Zaměstnancům, na které se vztahuje tento
zákon se vyplatí nejdéle do jednoho měsíce
po vyhlášení tohoto zákona mimořádná
jednorázová výpomoc v částce
jednoměsíčního služebního
platu včetně všech přídavků
(odpočivného, zaopatřovacího platu,
darů a pense z milosti) a to podle stavu k 1. červenci
1947.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem 1. ledna 1947; provedou jej všichni členové
vlády.
Vláda republiky i její jednotliví členové
již vícekráte konstatovali, že platové
poměry veřejných zaměstnanců
jsou neuspokojivé vykazují mnoho nesrovnalostí
a naléhavě vyžadují zlepšení.
Stejné stanovisko bylo opětovně vysloveno
i členy našeho zákonodárného
sboru. Aby byla zjednána náprava, rozhodla vláda
již v roce 1945 a později znovu i v budovatelském
programu, že dnešní neuspokojující
platový systém nutno nahraditi novým a lepším.
Uložila proto ministerstvu financí, aby vypracovalo
nový platový zákon, pokud možno již
v roce 1947.
Ministerstvo financí při projednávání
rozpočtu na rok 1947 v souvislosti s hodnocením
platových poměrů veřejných
zaměstnanců uvedlo, že úroveň
platů těchto zaměstnanců oproti roku
1938 poklesla tak, že průměrný index
jejich důchodu činí 212%, kdežto cenový
index činí více než 300%. Současně
uvedlo, že zlepšení platů bude provedeno
novým platovým zákonem, při čemž
úhrada vyššího nákladu bude získána
restrikcí veřejných zaměstnanců.
Podhodnocení práce veřejných zaměstnanců
vrhlo většinu veřejných zaměstnanců
do stavu hospodářské tísně,
která se stává den ode dne kritičtější.
Zlepšení jejich platů není proto možno
dále odkládati a vyčkávati až
do vydání nového platového zákona,
jehož zpracování si vyžádá
ještě delšího času. Nutno proto
provésti okamžitou úpravu, byť i jen prozatímní.
Mají-li býti alespoň částečně
odstraněny dosavadní nesrovnalosti v platových
poměrech veřejných zaměstnanců,
o nichž projednával výklad ministra financí
k návrhu státního rozpočtu na rok
1947 a jež jsou patrny ze zprávy státního
úřadu statistického č. 55/1946 a ze
zprávy cenového zpravodajství nejvyššího
úřadu cenového č. 14/1947, pak je
nejvhodnějším řešením daného
problému jen úprava, která by přiznávala
všeobecný přídavek stanovený
percentuelní kvotou základního platu, jímž
je služné. Takovýmto přídavkem
bylo by provedeno všeobecné nadlepšení
v služebních platech všech veřejných
zaměstnanců a současně byly by alespoň
částečně odstraněny nesrovnalosti
vzniklé podhodnocením práce veřejných
zaměstnanců. Problém platové úpravy
u nich není jen problémem drahotních přídavků,
jak to nejlépe ukázaly platové úpravy
těchto zaměstnanců na Slovensku, kde drahotní
přídavky donedávna tvořily až
70% všech příjmů, nýbrž
problém ten je zakotven přímo ve vlastním
hodnocení práce. Tomuto požadavku nejlépe
vyhovuje jednotný percentuelní přídavek
k základnímu služebnímu platu, t. j.
ke služnému.
I když na řešení problému zlepšení
platů veřejných zaměstnanců
mohou býti různé názory, jisté
je, že pro veškeré zaměstnance nejpřijatelnější
je ta úprava, která znamená pro ně
trvalou hodnotu, která má význam i pro případ
jejich pensionování, Zvyšování
v cestě zvýšení činovného
nebo dosavadních drahotních přídavků
nemá pro zaměstnance tu hodnotu, jakou přináší
s sebou zvýšení pensijní základny,
t. j. základního služného.
Současně s nadlepšením platů
u aktivních zaměstnanců nutno poskytnouti
přiměřené nadlepšení a
pomoc těm, kteří ve svém stáří
a invaliditě sami nemohou si pomoci a jsou odkázáni
na svého býv. veřejného zaměstnavatele,
t. j. pensistům.
Poněvadž služební plat a pense veřejných
zaměstnanců po více než dvě léta
zdaleka nedosahují výše, která by odpovídala
reální hodnotě služebních platů
a pensí z r. 1938, nutno jím poskytnouti za dobu
před účinností tohoto zákona
alespoň částečné odškodnění
ve formě jednorázové výpomoci.
Úhrada pro finanční náklad touto úpravou
vzešlá, je plně zajištěna ve zvýšených
státních příjmech za rok 1947. Tomu
svědčí tento rozbor:
V roce 1946 činilo:
1. služné zaměstnanců vlastní státní správy v zemích českých - 4 miliardy
2. služné zaměstnanců státních podniků v zemích českých - 3,2 miliardy
celkem - 7,2 miliardy
3. služné zaměstnanců vlastní státní správy na Slovensku - 0,5 miliardy
4. služné zaměstnanců státních podniků na Slovensku - 1,2 miliardy
celkem - 1,7 miliardy
5. pense v celé republice činily:
a) na výslužném - 2 miliardy
b) na vdovských pensích - 0,7 miliardy
c) na sirotčích pensích atd. - 0,035 miliardy
d) na pensích z milosti atd. - 0,015 miliardy
celkem - 2,75 miliardy
Úhrnem celý náklad na služné
a pense činil v celé republice v roce 1946 - 11,65
miliardy
Přesná data o výši aktivních
platů a pensí pro rok 1947 nejsou známa,
nutno proto vycházeti ze stavu jaký byl zjištěn
v r. 1946. Poněvadž v roce 1947 celkový stav
zaměstnanců - se zřetelem k zákazu
přijímání sil - nemohl se zvýšiti,
lze docela dobře vystačiti s daty z r. 1946, a to
tím spíše, že přirozeným
úbytkem sil celkový počet zaměstnanců
v roce 1947 poklesne přibližně o 3%.
Při zvýšení služného u pensí
o 30% činil by náklad celkem 3,495 miliard a přihlédneme-li
k minimální výměře přídavků,
možno odhadnout celkový náklad přibližně
na 3,7 miliard. Pokud jde o jednorázovou výpomoc,
činil by náklad necelé 2 miliardy.
Poněvadž skutečné příjmy
na daních a dávkách za prvé pololetí
1947 byly o více než 7 miliard Kčs vyšší
než příjmy v rozpočtu preliminované,
je náklad na uvedené přídavky a jednorázovou
výpomoc plně zajištěn již z příjmů
za prvé pololetí t. r.