Ústavodárné Národní shromáždění
republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
Počátkem studijního roku 1947/48 zřizuje
se v Brně odbočka hudebního odboru akademie
musických umění v Praze.
Ustanovení § 3 zákona ze dne 22. března
1920, č. 183 Sb., o zřízení státní
hudební a dramatické konservatoře v Brně,
se zrušuje.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení; provede jej ministr školství
a osvěty v dohodě se zúčastněnými
ministry.
V Brně byla zákonem ze dne 22. března 1920,
č. 183 Sb., zřízena státní
hudební a dramatická konservatoř. §
3 tohoto zákona stanoví, že brněnské
konservatoři přiděluje se přiměřený
počet profesorů mistrovské školy státní
konservatoře hudby v Praze. Na základě tohoto
zákona byli v Brně jmenováni mistr Leoš
Janáčka prof. Vilém Kurz profesory
mistrovské školy v Praze s působištěm
v Brně. Obě mistrovské třídy,
skladebná L. Janáčka a klavírní
V. Kurze, byly výborně vedeny, měly velký
počet posluchačů a jejich význam přesahoval
daleko hranice našeho státu. Při tom byli posluchači
nuceni jezditi do Prahy na zkoušky, profesoři na konference,
čímž se zvýšily výdaje na
školu o mnohem více než kdyby byla zřízena
v Brně samostatná mistrovská škola.
Po smrti Janáčkově nebylo však toto
místo již obsazeno a prof. Kurz byl povolán
do Prahy. K obnovení mistrovských tříd
v Brně již nedošlo, a to jen proto, že mistrovská
škola byla školou několika význačných
umělců, kteří byli jmenováni
jen ad personam. Tím, že uprázdněná
místa nebyla znovu obsazena, octlo se Brno proti znění
zákona č. 183/1920 Sb. bez mistrovských tříd.
Dekretem presidenta republiky ze dne 27. října 1945,
č. 127 Sb., o zřízení vysoké
školy "Akademie musických umění
v Praze", byla zrušena mistrovská škola
státní konservatoře hudby v Praze a zřízena
akademie musických umění, neboť dosavadní
organisace hudebního školství nevyhovovala,
protože svou délkou studia - studium na konservatořích
trvalo až 7 let a na mistrovské škole 2-3 roky
- nezapadala do organisačního rámce ostatního
školství. Tato organisace hudebního školství
nevyhovovala také proto, že posluchači konservatoří
byli po celých 7 let studia na této škole stále
v kategorii středoškoláků, čímž
byli proti všem ostatním studentům sociálně
poškozováni. Zřízením akademie
došlo též k reorganisaci konservatoří,
které se staly ústavy 5 třídními,
při čemž dva poslední ročníky
konservatoří byly přeneseny na akademii musických
umění. Tím byla tedy sociální
křivda, kterou dosud posluchači těchto ústavů
trpěli, odstraněna. Reorganisací konservatoří
bylo ale Brno, resp. Morava, připravena o možnost
vzdělávati hudebníky do nejvyššího
stupně technické vyspělosti.
Při pověření vyučováním
na akademii musických umění od studijního
roku 1946/47 bylo přirozené, že byli pověřeni
vedle umělců pražských i umělci
brněnští, kterým ve smyslu ustanovení
zákona č. 183/1920 Sb. byla přikázána
působnost v Brně. Tím byl fakticky položen
základ ke zřízení odbočky akademie
musických umění v Brně a Morava může
takto poskytovati nejvyšší hudební vzdělání
a dosáhnouti, navazujíc na mistrovské třídy
Janáčka a Kurze, dovršení své
tradice.
Vzhledem k okolnosti, že mistrovská škola nebyla
vysokou školou, byla formulace shora zmíněného
zákona č. 183/1920 Sb. dostačující,
nedostačuje však u akademie musických umění,
která je svou povahou skutečnou vysokou školou.
S ohledem na ustanovení zákona ze dne 19. ledna
1922, č. 28 Sb., o zřizování a zařizování
vysokých škol, jest nutné, aby zřízení
odbočky akademie musických umění bylo
legislativně upraveno a normováno zákonem.
Pro řízení odbočky mluví především
důvody kulturní, neboť hudební kultura
moravskoslezská může se opříti
o bohatou tradici a má svůj svébytný
charakter v mnohém odlišný od hudební
kultury v Čechách. Morava se dožaduje plným
právem možnosti poskytovati hudební vzdělání
nejvyššího stupně, neboť brněnská
konservatoř vychovala za 25 let svého trvání
mnoho vynikajících umělců jako Firkušného,
Kaprálovou, Chalabalu, Jílka a j., čímž
dokázala, že je života schopna a pro zemi moravskoslezskou
nejvýše potřebná.
Pro zřízení odbočky svědčí
i důvody zdravé konkurence, neboť soutěživostí
těchto dvou škol se zvýší i jejich
úroveň; vedle toho se umožní přizpůsobením
studijních plánů regionálním
plánům moravským na př. větším
přihlédnutím k lidové písni,
aby se vyvinul po stránce hudební samostatný
charakter této odbočky.
Pro zřízení lze uvésti i důvody
administrativní, neboť administrativa pražské
akademie se tím neobyčejně zjednoduší
a zároveň se tím přispěje ke
kulturní decentralisaci.
Neméně závažné jsou i důvody
finanční. Jsou-li již dnes pověřeni
vyučováním na akademii v Praze i profesoři
z Brna, neumění se zřízením
odbočky akademie v Brně nic ani ve vyučování
ani v osobním stavu, neboť profesoři, pověření
dosud vyučováním v Brně, budou vlastně
jen převedeni na odbočku brněnskou. Kdyby
profesoři z Brna, kteří byli pověřeni
vyučováním na akademii musických umění
- a pověřeni musili býti vzhledem k své
vynikající kvalitě - jezdili do Prahy, musilo
by jim býti placeno cestovné za každý
týden a, jakmile by byli jmenováni, odlučné,
výlohy stěhovací a pod., což by znamenalo
podstatné zvýšení nákladů
na tuto vysokou školu. Personální náklad
na odbočku v Brně nezatíží o
nic víc státní pokladnu než dosud, protože
se o tento počet vyučovacích sil zmenší
náklad na akademii v Praze. Zřízením
odbočky v Brně nebude zvýšen ani věcný
náklad, neboť tato odbočka použije učebných
místností, kanceláře, archivu a učebních
pomůcek státní hudební a dramatické
konservatoře v Brně.
Personální náklad brněnské
odbočky po jejím plném vybudování
bude činiti úhrnem asi 2,000.000 Kčs, t.
j.
8 řádných profesorů á 150.000 Kčs | 1,200.000 Kčs, |
5 mimořádných profesorů á 120.000 Kčs | 600.000 Kčs, |
10 hodin honorovaných docentů hlavních předmětů á 4.000 Kčs | 40.000 Kčs, |
12 hodin honorovaných docentů přiřazených předmětů á 4.000 Kčs | 48.000 Kčs, |
a 30 hodin honorovaných lektorů přiřazených předmětů á 2.000 Kčs | 60.000 Kčs. |
Prozatím budou profesoři státní hudební
a dramatické konservatoře jen pověřeni,
čímž náklad nepřevýší
částku 260.000 Kčs, která jest kryta
rozpočtem. Zároveň jest nutno si připomenouti,
že reorganisací konservatoře v Brně
ze sedmitřídního na pětitřídní
ústav se zmenší po řádném
vybudování odbočky i rozpočet této
konservatoře.
Z uvedeného jest patrno, že částka vynaložená
na odbočku brněnskou nevyváží
všechny kulturní škody, které by Moravě
vznikly, kdyby odbočka hudebního odboru akademie
musických umění v Brně zřízena
nebyla.