Ústavodárné Národní shromáždění
republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
Od poplatků a dávek za úřední
úkony ve věcech správních jsou osvobozena
- vyjímajíc soudní řízení
- podání, vysvědčení a úřední
vyhotovení nebo úkony, kterých je třeba
a) k úpravě majetkových nebo výdělkových
poměrů, nutné v souvislosti s přestěhováním
československých státních občanů,
kteří opustili v době od 23. září
1938 do 5. května 1945 své řádné
bydliště na území Československé
republiky proto, že území, v kterém
měli bydliště, bylo obsazeno cizí mocí,
nebo proto, že byli pronásledováni nepřáteli
z důvodů národních, politických
nebo rasových nebo proto, že se musili na úřední
příkaz přestěhovati, anebo
b) k úpravě majetkových nebo výdělkových
- poměrů, nutné v souvislosti s přistěhováním
krajanů vracejících se do vlasti, jakož
i k tomu, aby se jim umožnilo nebo usnadnilo nastoupení
či provozování povolání (zaměstnání),
přiměřeného jejich dosavadnímu
povolání (zaměstnání) (§
1 zákona ze dne 12. října 1946, č.
75 Sb., o přiznávání hospodářských
a právních úlev krajanům vracejícím
se do vlasti, zejména z Maďarska).
Od poplatků jsou osvobozeny též dlužní
listiny o zápůjčkách poskytnutých
přestěhovalcům nebo přistěhovalcům
(§ 1) k účelům uvedeným v §
1 přímo nebo nepřímo ze státních
prostředků, dále listiny o převzetí
státní záruky za zápůjčky
poskytnuté takovým osobám k uvedeným
účelům peněžními ústavy,
které jsou k poskytování takovýchto
zápůjček zmocněny státem, listiny
o postupu takových zápůjček státu
nebo Ústavu pro péči o uprchlíky (dále
jen Ústav), knihovní zápisy a výmazné
kvitance o uvedených zápůjčkách,
jakož i odpočty úroků, které
peněžní ústavy vydávají
ministerstvu sociální péče nebo Ústavu,
převzal-li stát nebo Ústav závazek
hraditi úroky z poskytnuté zápůjčky.
(1) Ministerstvo financí může povoliti, a to
v případech uvedených pod písm. b)
s přihlédnutím k zásadě vzájemnosti,
osvobození od poplatků a daní obchodových
z právních jednání, písemností
a úředních úkonů, jakož
i od dávek za úřední úkony
ve věcech správních, nebo jejich snížení,
a to i v jiných případech než uvedených
v § 1, jestliže by poplatek (daň) nebo dávka
postihly
a) přestěhovalce, přistěhovalce nebo
příslušníky jiných skupin osob,
které utrpěly újmu ve svých majetkových
nebo výdělkových poměrech v souvislosti
s válečnými událostmi, nebo pozůstalé
po takových osobách, pokud by požadováním
poplatku (daně) nebo dávky byla způsobena
tvrdost, zejména ohrožena výživa poplatníka
nebo jeho rodiny, anebo
b) osoby přesídlující z jiných
států do Československa a naopak v souvislosti
s jejich přesídlením z jednoho státního
území do druhého, jakož i jejich hospodářství
(živnost) nebo majetek vyvážený při
takovém přesídlení.
(2) Ministerstvo financí bude vykonávat působnost
podle odstavce 1 na Slovensku zásadně prostřednictvím
pověřenectva financí, které se při
tom bude říditi směrnicemi a rozhodnutími
ministerstva.
(1) Ustanovení §§ 1 až 3 se vztahují
také na právní jednání, písemnosti
a úřední úkony, u nichž vznikla
poplatková (daňová) nebo dávková
povinnost před účinností tohoto zákona,
avšak po 4. květnu 1945; upravené poplatky
z podání, vysvědčení a úředních
vyhotovení a dávky za úřední
úkony se nevracejí.
(2) Byla-li osvobozena od poplatku podle tohoto zákona
listina o zápůjčce poskytnuté osobám
uvedeným v § 1 nebo zaručené státem
nebo Ústavem, je výmazná kvitance o takové
zápůjčce osvobozena od poplatku i tehdy,
bude-li vydána po 30. červnu 1949.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení a pozbude jí s výhradou
ustanovení § 4, odst. 2 dnem 30. června 1949;
provedou jej ministři financí a vnitra.
Češi a Slováci postižení válečnými
opatřeními nepřátel jsou nuceni dožadovati
se mnohdy pomoci veřejné správy, aby jejich
majetkové poměry byly uvedeny buď v předešlý
stav anebo jinak upraveny. Byla-li jim již nepřátelským
zásahem nebo útiskem způsobena majetková
nebo jiná újma, je slušné a spravedlivé,
aby úprava jejich poměrů nebo opětné
nabytí práv byly provedeny pokud možno bez
jejich finančního zatížení.
Zároveň se jeví účelným
poskytnouti podobné úlevy také reemigrantům,
kteří po přesídlení z ciziny
nebudou míti dostatečné prostředky
k založení své existence v republice a jejichž
včlenění do hospodářského
života je státním zájmem.
Podle § 1 jsou osvobozeny od poplatků určité
písemnosti potřebné k úpravě
majetkových a výdělkových poměrů
a) přestěhovalců, a to z území,
které bylo v r. 1938 obsazeno německou, maďarskou
nebo polskou brannou mocí, nebo z území,
z kterých se musili nuceně vystěhovati (Benešovsko,
Vyškovsko), dále z území Slovenska,
pokud se vystěhovali ze Slovenska na úřední
výzvu v souvislosti s událostmi v r. 1938 a 1939
a posléze těch, kteří buď uprchli
před nepřátelským útiskem z
místa svého bydliště anebo byli odvlečeni
na jiné místo ať na území republiky
Československé anebo mimo toto území
(přestěhovalců a repatriantů), anebo
b) Čechů, Slováků a příslušníků
jiných slovanských národů, kteří
se přistěhovali po 5. květnu 1945 nebo přistěhují
na území republiky Československé
na podkladě československé úřední
přesídlovací akce nebo mimo tuto akci (reemigrantů).
Reemigrantům se poskytuje širší osvobození,
zahrnující též písemnosti, kterých
je nebo bude třeba při provádění
zákona č. 75/1946 Sb.
U přestěhovalců a repatriantů jest
podmínkou pro nárok na osvobození podle §
1 česko slovenské státní občanství
žadatele. Ve výjimečných případech,
kde by tato podmínka nebyla splněna, ale poskytnutí
úlev by bylo jinak odůvodněno, bude možno
přiznati úlevy po uvážení všech
okolností z milosti podle § 3.
Osvobození podle § 1 se vztahuje také na podání
přestěhovalců a repatriantů učiněná
k uplatnění nároků z neplatnosti některých
právních jednání, zejména žádosti
za vrácení nemovitostí podle § 1, odst.
2 dekretu pres. republiky ze dne 19. května 1945, č.
5 Sb., o neplatnosti některých majetkově-právních
jednání z doby nesvobody a o národní
správě majetkových hodnot Němců,
Maďarů, zrádců a kolaborantů
a některých organisací a ústavů
nebo za vynětí a vrácení majetku z
národní správy podle § 24 téhož
dekretu; taková podání nejsou totiž
uvedena mezi písemnostmi osvobozenými od poplatku
podle § 14 zákona ze dne 16. května 1946, č.
128 Sb., o neplatnosti některých majetkově-právních
jednáních z doby nesvobody a nárocích
z této neplatnosti a z jiných zásahů
do majetku vzcházejících.
V § 2 se osvobozují od poplatků určité
listiny a knihovní zápisy o zápůjčkách
poskytnutých nebo zaručených státem
nebo Ústavem pro péči o uprchlíky
(přestěhovalce - podle pojmenování
používaného do vydání vl. nař.
č. 110/1946 Sb.).
Podle zmocnění v § 3 může finanční
správa povoliti osvobození od poplatků přestěhovalcům,
přistěhovalcům, osobám persekvovaným
nebo poškozeným válečnými událostmi
nebo jejich zákonným dědicům i tam,
kde nejsou splněny všecky podmínky osvobození
podle §§ 1 a 2 nebo podle jiných zákonných
ustanovení a kde je s přihlédnutím
ke všem okolnostem případu slušno a spravedlivo
osvobození od poplatků nebo jeho snížení
povoliti. Podle ustanovení pod b) bude možno přiznati
osobní nebo věcné osvobození v rozsahu
potřebném podle mezistátních smluv
o vzájemném přesídlení osob.
Přestěhovalcům, kteří byli
v evidenci Ústavu pro péči o uprchlíky
(přestěhovalci), byly poskytnuty určité
poplatkové úlevy již vládním
nařízením ze dne 22. prosince 1938, č.
367 Sb. (ve spojení s vl. nař. č. 32/1940,
243/1940 a 22/1941 Sb.), jež bylo nahrazeno vládním
nařízením ze dne 5. srpna 1943, č.
225 Sb., o osvobození přestěhovalců
od poplatků a dávek za úřední
úkony ve věcech správních. Použivatelnost
posléze uvedeného vládního nařízení
zanikla dnem 15. března 1946 (§§ 1 a 25 odst.
2 zákona ze dne 19. února 1946, č. 32 Sb.,
o sjednocení a úpravě některých
poplatkových předpisů). Osvobození
podle uvedeného ustanovení se nevztahovalo na reemigranty
ani na repatrianty. Proto je nutno osvoboditi od poplatku také
podání, která byla již učiněna
před účinností zákona po 5.
květnu 1945, pokud nebyla kolkována.