Ústavodárné Národní shromáždění republiky Československé 1947.

3. zasedání.

784.

Odpověď

ministrů vnitra a financí

na interpelaci posl. Holuba a druhů (tisk 538)

o nutnosti novelisace vládního nařízení ze dne 25. března 1947, č. 40 Sb.

Okolnosti, na něž pp. interpelanti poukazují, jsou ministrům vnitra a financí známy.

Jak sami pp. interpelanti ve své interpelaci uvádějí, potřebují naše obce vydatné finanční pomoci, aby mohly zdolat všechny své poválečné úkoly. Jedním z velmi vydatných, ba nejdůležitějších příjmových zdrojů obcí je obecní dávka ze zábav, která pro jejich finanční hospodaření má značný význam a jejíž jakékoli okleštění znamená ztrátu téměř nenahraditelnou.

Účelem vládního nařízení ze dne 25. března 1947, č. 40 Sb., bylo přizpůsobiti sazby obecních poplatků a dávek, mezi nimi i dávky ze zábav, pokud možno nynější cenové hladině a tím posíliti obecní finance. Nebylo však a není v úmyslu poškozovati tím hospodářské dění ve státě, tedy ani brániti snahám v oboru tělovýchovy a sportu.

Toto nařízení bylo zamýšleno a také vydáno jako přechodné pro čas nezbytné potřeby. To je zřejmo i z toho, že vláda, usnášejíc se dne 25. března 1947 na tomto nařízení, uložila ministru vnitra, aby na podkladě zkušeností a poznatků dal vypracovati osnovu nové normy o úpravě obecních poplatků a dávek, a to tak, aby tato osnova mohla býti projednána do dvou roků.

Při tom budou také nově upraveny předpisy o obecní dávce ze zábav, při čemž bude možno přihlédnouti i k požadavkům v interpelaci uplatněným.

Zatím nelze však změnu těchto předpisů míti za nezbytně nutnou. Při zdaňování sportovních podniků dávkou ze zábav přihlíží se totiž k významu sportu s hlediska zdravotního, rekreačního a branného již v takové míře, že okamžité novelisace nynějšího dávkového řádu není zapotřebí. Stačí poukázati na ustanovení § 2 dávkového řádu, podle něhož sportovní pořádání - ovšem za určitých předpokladů - dávce nepodléhají nejen tehdy, slouží-li tělesnému cvičení (č. 4), ale na příklad i tehdy, když se schválením školních úřadů se poskytují žákům veřejných nebo dovolených soukromých vyučovacích ústavů a příslušníkům těchto žáků (č. 1), nebo slouží-li péči o mládež (č. 3), nebo slouží-li podle nařízení vojenských úřadů služebním účelům branné moci (č. 6). Také v § 44 vládního nařízení ze dne 13. května 1938, č. 109 Sb., jímž byla vydána všeobecná prováděcí ustanovení k zákonu o branné výchově (č. 184/1937 Sb.), je vydatnou měrou pamatováno na osvobození od obecní dávky ze zábav. V celku jsou nyní sportovní podniky posuzovány příznivěji, než podle dřívějšího dávkového řádu, vydaného v dodatku III k vládnímu nařízení ze dne 27. dubna 1922, č. 143 Sb.; také nynější dávkové sazby i přes úpravu, provedenou vládním nařízením č. 40/1947 Sb., jsou pro sportovní podniky výhodnější než sazby podle původního dávkového řádu.

K poukazu, že hlavní město Praha již zavedlo ze sportovních podniků účelovou dávku, se podotýká, že podle informací se v ústředním národním výboru z podnětu tělovýchovné komise sice jedná o tom, aby výnosu dávky, předepsané klubům, spolkům a korporacím, pěstujícím tělesnou výchovu a sport se ziskem a pravidelně, bylo použito k účelům tělovýchovným, o věci však není dosud rozhodnuto, ba není ještě ani ujasněno, zda věc by měla býti řešena tak, že by se z výnosu toho zřídil zvláštní fond, z něhož by město hradilo výdaje na tělesnou výchovu a sport, anebo tak, že město by subvencovalo tělovýchovné organisace a k tomu cíli zařazovalo do svých rozpočtů úvěry, odpovídající přibližně oné kvotě celkového výnosu dávky, jež by připadala na zdanění sportovních podniků.

To i ono řešení, i kdyby bylo ve shodě s nynějšími zákonnými předpisy, by však nepřineslo žádné radikální změny, poněvadž velké obce vynakládají na účely péče o tělesné zdraví a na sport přibližně stejné částky již nyní.

Nebylo by pak možno ještě doporučiti, aby se sportu dostávalo dalších obecních podpor bez zřetele na to, jak obce již nyní přispívají na účely tělesně výchovné. Nelze také přehlédnouti, že sportu dostává se také státní subvence z úvěrových prostředků kap. 10 a 28 státního rozpočtu.

Posléze se poznamenává, že se již připravuje zákonné opatření, jehož cílem je sjednotiti dávkové předpisy pro celé území republiky.

V Praze dne 14. července 1947.

Ministr vnitra:
Ministr financí:
Václav Nosek v. r.
v z. V. Široký v. r.



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP