"Slovácká Svépomoc", konsumní,
výrobní a úsporné družstvo v
Hodoníně, zřídilo v roce 1946 několik
nových prodejen, mezi nimiž též prodejny
ve správním okrese Uh. Hradiště, a to
v obcích: Těmice, Boršice u Buchlovic, Ostrožská
Nová Ves, Zlechov a Ořechov. Zřízení
těchto prodejen oznámilo družstvo okresnímu
národnímu výboru v Uh. Hradišti - s
výjimkou obce Ořechov - již na jaře
roku 1946, a to pokud jde o obec Těmice dne 9. března
1946, Boršice dne 3. dubna 1946, Ostrožská Nová
Ves dne 30. března 1946 a Zlechov dne 18. dubna 1946. Zřízení
prodejny v Ořechově oznámilo dne 10. září
1946.
Družstvo započalo s provozem v těchto prodejnách,
jakmile jejich zřízení oznámilo okresnímu
národnímu výboru, vycházejíc
z předpokladu, že vl. nař. č. 14/43
Sb. a vyhláška č. 1132/41 Ú. l. jakožto
normy vydané v době okupace nejsou součástí
československého právního řádu
a nelze jich proto nadále užívati. Prodejna
v Těmicích byla otevřena dne 23. března
1946, v Boršicích dne 24. dubna 1946, v Ostrožské
Nové Vsi dne 6. dubna 1946, ve Zlechově dne 23.
dubna 1946 a v Ořechově dne 15. září
1946.
Okresní národní výbor v Uh. Hradišti
zavedl řízení podle uvedených norem
a rozhodnutím ze dne 19. října 1946 č.
j. 9842/VI oznámil družstvu, že zřízení
těchto prodejen nebere na vědomost a zakázal
další jejich provoz. Výměr okresního
národního výboru byl doručen družstvu
dne 22. října 1946 a již druhého dne,
23. října, dostavil se velitel místní
stanice SNB do prodejny v Ostrožské Nové Vsi
a tuto z moci úřední uzavřel. Tento
postup vzbudil mezi členy družstva rozhořčení,
jemuž dali výraz tím, že prodejnu si opět
otevřeli. Také v ostatních obcích
vzbudil postup okresního národního výboru
značné roztrpčení vzhledem k tomu,
že prodejny byly již půl roku v provozu, dobře
sloužily svým členům a náhle
byly uzavřeny.
Ministerstvu vnitřního obchodu byla o tom podána
zpráva Svazem spotřebních družstev.
Uvádí-li interpelace, že ředitel družstva
netajil se ani tím, že sám zařídí
telefonicky u ministerstva vnitřního obchodu, aby
zákaz okresního národního výboru
nebyl respektován, možno jen konstatovati, že
v této věci nebylo ministerstvu vnitřního
obchodu se strany ředitele ani jiného činovníka
družstva telefonováno, ani jiným způsobem
intervenováno.
Nezachovalo-li družstvo při zřízení
svých prodejen správný postup, nelze zamlčeti,
že i postup okresního národního výboru
v Uh. Hradišti neodpovídá platným předpisům.
Svým rozhodnutím ze dne 19. října
1946 nevzal na vědomost zřízení uvedených
prodejen, opíraje se o ustanovení vl. nař.
č. 14/43 Sb. Toto nařízení však
výslovně stanoví v § 3, odst. 2, že
"před rozhodnutím vyžádá
si úřad pokyn příslušného
ministerstva". To v daném případě
okresní národní výbor neučinil
a bylo proto jeho rozhodnutí vadné.
Přihlížejíc k této skutečnosti,
jakož i k okolnosti, že opatření okresního
národního výboru vyvolalo mezi obyvatelstvem
rozrušení, které by mohlo vésti k nežádoucím
důsledkům, vyžádalo si ministerstvo
vnitřního obchodu od okresního národního
výboru neprodlené podání zprávy
a uložilo mu, aby do konečného rozhodnutí
byly prodejny ponechány v provozu.
V tomto opatření spatřuje interpelace neprávem
nezákonný postup. Nehledíc k tomu, že
okresní národní výbor v Uh. Hradišti
porušil předpis § 3. odst. 2 vl. nař.
č. 14/43 Sb., nutno ještě uvésti, že
odvolání nebyl ve smyslu § 77, odst. 2 vl.
nař. č. 8/28 Sb. o správním řízení
odňat odkladný účinek, takže
opatření ministerstva vnitřního obchodu
nebylo v rozporu s právním řádem.
Interpelace uvádí dále, že v daném
případě nebyly splněny ani podmínky
stanov družstva, které nemělo přihlášených
80 členů v obcích do 1.000 obyvatel, případně
100 členů v obcích nad 1.000 obyvatel. Jde
zde zřejmě o nedorozumění, neboť
není takového právního předpisu,
ba ani stanovy družstva neobsahují takového
ustanovení. Požadavek, aby družstevní
prodejna vykazovala 80, po příp. 100 členů,
je vnitřní opatření Svazu spotřebních
družstev, převzaté na podkladě zkušeností
Zájmového ústředí družstevních
svazů, které podle § 7 vl. nař. č.
162/35 Sb. vydávalo za platnosti tohoto nařízení
souhlas se zřízením nové prodejny.
Ostatně všechny uvedené prodejny vykazují
vyšší stav než 100 členů.
Prodejna Těmice má 126 členů, Boršice
116, Ostrožská Nová Ves 134, Zlechov 109 a
Ořechov 136.
Při zřizování nových prodejen
spotřebních družstev jest počet jejich
členů důležitou okolností, neboť
se jí projevuje hospodářská potřeba
obyvatelstva. Hospodářskou potřebu nelze
totiž posuzovati jen z úzkého hlediska soutěžních
zájmů soukromých obchodů. Úkolem
distribuce musí býti služba pracujícímu
lidu a nutno proto přihlížeti k tomu, kterému
způsobu distribuce dává lid přednost.
Spatřují-li spotřebitelé lepší
zajištění svých hospodářských
potřeb v tom, že si vytvoří vlastní
hospodářskou organisaci (družstvo), než
aby si opatřovali předměty denní potřeby
nákupem v podnicích nedružstevních,
nutno v tom spatřovati jejich hospodářskou
potřebu a nelze jim brániti, aby se družstevně
organisovali. Ostatně již vládní program
košický zaručil v článku V. právo
lidu, aby si tvořil dobrovolné organisace družstevní
a uskutečňoval jimi svá demokratická
práva na poli hospodářském.
Nutno ovšem dbáti, aby nově zřizované
prodejny měly dostačující členskou
základnu, která by zajišťovala jejich
hospodářskou životaschopnost. Proto se požaduje
určitý počet členů, který
ve všech uvedených případech byl dán.
Ministerstvo vnitřního obchodu prozkoumalo uvedené
případy a poněvadž se přesvědčilo
o hospodářské potřebě zřízení
těchto prodejen, proti němuž neměly
námitek ani Ústřední svaz obchodu,
ani Obchodní a živnostenská komora v Olomouci,
dalo dne 3. června 1947 pokyn okresnímu národnímu
výboru v Uh. Hradišti, aby zřízení
těchto prodejen vzal na vědomost podle vl. nař.
č. 14/43 Sb., resp. zákona čís. 256/46
Sb.
Interpelace vychází z názoru, že pokyny
udělované ministerstvem podle § 3, odst. 2
vl. nař. č. 14/43 Sb. nejsou pro okresní
národní výbor závazné. Tento
názor není správný, neboť zákon
o organisaci politické správy č. 125/27 Sb.
výslovně stanoví v čl. 1, odst. 3:
"Úřady politické jsou služebně
podřízeny ministerstvu vnitra, jsou však povinny
ve věcech, které spadají do působnosti
jiných ministerstev, šetřiti i nařízení,
předpisů a pokynů těchto ministerstev
a je prováděti." Poněvadž udělení
pokynu podle vl. nař. č. 14/43 Sb., resp. zákona
č. 256/46 Sb. u prodejen spotřebních družstev
přísluší ministerstvu vnitřního
obchodu, jsou okresní národní výbory
povinny prováděti takové pokyny.
K druhému případu ve věci zřízení
prodejny "Rovnosti", spotřebního, výrobního
a úsporného družstva v Mor. Třebové,
zřízené v obci Rychnov, nutno poznamenati,
že interpelace spočívá na nesprávné
informaci. Výnos, který interpelace cituje, týká
se jiné věci.
Pokud jde o třetí případ družstevní
prodejny v obci Milíkov, okr. Mariánské Lázně,
není ministerstvu vnitřního obchodu o věci
ničeho známo. Vyžádalo si proto zprávu
od okresního národního výboru.
Pokud jest tvrzeno, že vyhláška č. 23/47
Ú. I. překročuje § 2, odst. 1, bod b)
a e) a odst. 2 zmocnění vlád. nař.
č. 164/40 Sb., sděluje se toto:
a) Změna obchodního odvětví (§
2, odst. 1, bod b) znamená z hospodářského
hlediska utvoření podniku v novém oboru.
I podle živnostenského řádu jest ve
většině případů potřebí
udělení nového živnostenského
oprávnění. Je proto toto ustanovení
v souhlase s § 1, odst. 1 vl. nař. č. 164/40
Sb., podle kterého je možno vyhláškou
stanoviti, že ke zřízení nových
podniků a závodů je zapotřebí
zvláštního povolení ministerstva průmyslu,
obchodu a živností.
b) Ustanovením § 2, odst. 1, bod e), že povolení
ministerstva vnitřního obchodu jest třeba
též k přeložení podniku, vedlejšího
závodu atd., v obcích majících více
než 10.000 obyvatel, bylo dáno do vyhlášky
na žádost hospodářských organisací
z toho důvodu, že ve velkých městech
jest přeložení podniku skutečnou hospodářskou
změnou. Jde-li o přeložení do jiné
čtvrti, znamená to i u obchodů specielních
pro tuto čtvrť vznik nového podniku. U obchodů
se zbožím smíšeným nebo potravinami
jest takovou změnou i přeložení uvnitř
čtvrtě. Jen přeložení obchodů
se zcela speciálními předměty nemá
hospodářského dosahu.
c) Ustanovení vyhlášky, že povolení
se udělí jen tehdy, když toho vyžaduje
místní potřeba nebo jiný důležitý
veřejný zájem, nevybočuje z rámce
daného vl. nař. č. 164/40 Sb., neboť
jest v souhlase s předpokladem, za něhož může
ministr vnitřního obchodu vydati vyhlášku
stanovící potřebu zvláštního
povolení, to jest "vyžadují-li toho zvláštní
potřeby určitého hospodářského
odvětví s ohledem na celkový hospodářský
stav a obecné blaho" (§ 1, odst. 1, cit. vl.
nař.). Průkaz věcných znalostí
byl již uložen v původních vyhláškách
vydaných na základě vlád. nař.
č. 164/40 Sb. vzhledem k nutnosti zodborniti obchodní
podnikání. Ministerstvo vnitřního
obchodu má v tom směru připravenou osnovu
zákona o průkazu způsobilosti pro živnosti,
jejichž předmětem jest prodej zboží
v drobném.
Pokud interpelace vytýká rozpor vyhlášky
s budovatelským programem z 8. července 1946, činí
tak neprávem, ježto vyhláška byla vydána
na základě vl. nař. č. 164/40 Sb.,
jehož použivatelnost byla ponechána zákonem
č. 195/46 Sb. o použivatelnosti předpisů
z doby nesvobody, kterýžto zákon vyšel
31. října 1946, tedy po době stanovení
budovatelského programu.
Z důvodů uvedených k dotazu 3 není
v přítomné době doporučitelno
zrušení vyhlášky č. 23 Ú.
l. z roku 1947, neboť jest nutná pro plánování
obchodního podnikání a jejím zrušením
by nastal v maloobchodním podnikání chaos.
Výnos ministerstva vnitřního obchodu č.
I/1-17883/47 jest interním pokynem na okresní národní
výbory. Vysvětlení k § 2, odst. 3 vyhlášky
vyplývá logicky, jak z vyhlášky samé,
tak z vládního nařízení č.
164/40 Sb. Toto vládní nařízení
i vyhláška jsou předpisy hospodářskými,
jejichž intencí jest udělovati živnostenská
oprávnění jen tam, kde toho vyžaduje
hospodářská potřeba. Vyšlo-li
konaným šetřením, zejména na
základě vyjádření organisací
hospodářské samosprávy na jevo, že
pro plynulé zásobování obyvatelstva
jest určitý maloobchodní podnik nutný
a ministerstvo vnitřního obchodu, vycházejíc
z tohoto zjištění, dalo povolení podle
§ 2 vyhlášky, vznikla by pro příslušnou
obec event. i pro širší obvod hospodářská
újma, jestliže by okresní národní
výbor, nedbaje na povolení ministerstva vnitřního
obchodu, živnostenské oprávnění
neudělil. Neudělení oprávnění
okresním národním výborem v takovém
případě bylo by jen tehdy na místě,
jestliže by nebyly splněny podmínky živnostenského
řádu a předpisů jej měnících
a doplňujících. Ministerstvo vnitřního
obchodu udělí však povolení vždy
jen tehdy, jsou-li všechny zákonné předpoklady
splněny, jak je zřejmo z ustanovení §
2, odst. 2 a 3 vyhlášky.