Instituce provozních dorostenců byla zřízena
u ČSD za okupace. Po revoluci byla pro přebytek
personálu zrušena, avšak dosavadní dorostenci
byli ponecháni ve svazku ČSD. U provozních
dorostenců jde o výcvikový poměr zpravidla
tříletý, sledující výchovu
dorostu pro službu provozních oficiálů,
úředníků III. služební
třídy. Po dobu výcviku dostávají
vychovávací příspěvek.
Poněvadž za okupace se jmenování zaměstnanců
ČSD neprovádělo nebo jen v míře
nepatrné, vzrostly řady zaměstnanců
s dlouholetou služební dobou, vykonávajících
po léta službu provozních oficiálů,
které bylo třeba v renominaci, po případě
v nominaci jmenovati provozními oficiály. K nim
přistoupili zaměstnanci vrátivší
se z Německa, z koncentračních táborů,
příslušníci čsl. zahraničního
vojska, partyzáni, příslušníci
boje za národní osvobození a oběti
politické nebo rasové persekuce, na něž
všechny bylo nutno bráti zřetel při
jmenování. Tím se stalo, že všechna
volná místa provozních oficiálů
byla obsazena. Proto státní železniční
správa nemohla, jak původně zamýšlela,
ustanoviti provozní dorostence po uplynutí výcvikové
doby provozními oficiály čekateli, poněvadž
pro ně nemá prozatím upotřebení.
Při tom byla si dobře vědoma, že jde
o dorost, který právem choval naději, že
si výcvikem zajistí stálé zaměstnání
u ČSD a že v 17, po případě 18
letech fysického věku nelze po nich dobře
žádati, aby opustili službu u ČSD a znovu
začali s průpravou pro jinou životní
dráhu. Nebylo však jiného východiska,
než zaměstnati je přechodně manuelními
pracemi, pro které se v mnohých službách
čsl. státním drahám nedostává
dělnictva. Podle toho, jak se budou uvolňovati místa
provozních oficiálů, budou na ně postupně
zařazováni; to se již nyní také
děje, třeba zatím jen v malém rozsahu.
Podotýkám, že k manuelní práci
byli přiděleni dorostenci pro tuto práci
duševně i tělesně způsobilí,
a že jejich příjem se zvýšil proti
příjmu dosavadnímu, neboť dostávají
normální mzdu jako dělníci v jejich
věku, kdežto jako dorostenci dostávali jen
vychovávací příspěvek, který
je nepoměrně nižší. Uváží-li
se dále, že státní železniční
správa musila propustiti ze služeb ČSD mnoho
dělníků i živitelů rodin, zatím
co dorostence, žijící většinou
u rodičů, ponechala dále ve službách
ČSD, nemůže býti přechodné
přidělení dorostenců k manuelní
práci považováno za tvrdé opatření
vůči nim. Tvrdost nelze vytýkati zejména
v přítomné době, kdy ČSD jsou
nuceny pro nedostatek manuelních pracovníků
v některých službách si vypomáhati
pracovními brigádami ze všech služebních
odvětví i zaměstnaneckých kategorií.
Otázku existence provozních dorostenců mám
stále v patrnosti a postarám se, aby dorostenci
přišli opět na svá místa, jakmile
to poměry dovolí.