Tvrzení interpelace, že po skončení
okupace se stal Ústřední svaz peněžnictví
neschopným platného usnášení,
poněvadž orgán stojící mu v čele
(předsednictvo) neměl potřebný počet
členů, jest správné, stejně
jako tvrzení, že k obstarávání
funkce zaniklého předsednictva byli jmenováni
dva zmocněnci.
Ke jmenování národní správy
svazu nepřikročilo ministerstvo financí zejména
proto, že podle § 17, odst. 2 dekretu presidenta republiky
ze dne 19. května 1945, č. 5 Sb., může
býti za národní správce ustanoven
sbor nejvýše pětičlenný. Bylo
by nemožno, jmenovati sbor tak, že by v něm byly
náležitě zastoupeny všechny složky
peněžnictví. Celá úprava organisace
peněžnictví, tak, jak byla vytvořena
za okupace, nevyhovuje nynějším poměrům.
Všeobecně uznávaná nutnost vytvoření
nové, celostátní organisace peněžnictví,
vrcholící v Peněžní radě,
došla svého výrazu též v programu
vlády. Osnova zákona o Peněžní
radě byla již před časem ministerstvem
financí vypracována a jest předmětem
jednání.
S přihlédnutím k přechodnému
trvání dosavadního Ústředního
svazu peněžnictví, který má býti
záhy vystřídán Peněžní
radou, nepokládalo ministerstvo financí za nutné,
aby jmenovalo svazu předsednictvo podle okupační
normy ovládané principem autoritativním,
odporujícím myšlence demokracie.
Mimořádná doba si vynutila mimořádná
opatření. Zdá se, že zvláštní
a přechodný stav jest členskými peněžními
ústavy uznáván. Tuto domněnku utvrzovala
zejména zkušenost, že ministerstvu financí
nedošel dosud žádný návrh, aby
daný stav byl změněn, neb snad stížnost,
že některým složkám peněžnictví
jest nějak bráněno, aby se mohly na půdě
Ústředního svazu peněžnictví
zúčastniti projednávání otázek
našeho peněžnictví.
Jsem však přesto ochoten zabývati se návrhy
skupin peněžnictví na provedení jmenování
předsednictva Ústředního svazu peněžnictví
a přihlédnouti k navrženým osobám,
jakmile mně návrhy dojdou. Až zahájí
působnost předsednictvo, bude možno konstatovati,
že zmocněnci splnili svůj úkol, který
jim byl v době zcela mimořádné uložen.
Obdobná situace jest ve Svazu spořitelen. Tento
svaz byl uznán ve smyslu § 9 vládního
nařízení ze dne 13. března 1941, č.
114 Sb., o povinné organisaci peněžnictví
za odbornou skupinu II/2 "Spořitelny". Její
předsednictvo bylo jmenováno předsednictvem
Ústředního svazu peněžnictví.
Poněvadž se toto předsednictvo, skládající
se z poloviny z německých členů, po
květnové revoluci rozpadlo, dosazen byl do správy
svazu zmocněnec Ústřední rady odborů.
Dokud je vládní nařízení č.
114/1941 Sb. použivatelné, bylo by možno jmenovati
předsednictvo této odborné skupiny, jakmile
bude jmenováno předsednictvo Ústředního
svazu peněžnictví, do jehož kompetence
náleží jmenovati předsednictva odborných
skupin. Tato forma správy byla by vhodnější
než dosazení národní správy podle
dekretu č. 5/1945 Sb.