1. Vyhláška č. 64/1945 Sb., jíž
bylo úrazové pojištění rozšířeno
na podniky zemědělské a lesní v celém
rozsahu, byla uveřejněna ve Sbírce zákonů
a nařízení ze dne 7. 9. 1945. Toto pojištění
nabylo účinnosti již dnem 1. ledna 1945. Rozšířením
pojištění stoupla podstatně agenda úrazových
pojišťoven. Tak na př. zatím co úrazová
pojišťovna v Praze v r. 1938 provedla odškodňovací
řízení v 25.217 případech (úrazy
z podniků průmyslových, živnostenských
i z dílčího pojištění
zemědělského), zvýšilo se toto
číslo v r. 1946 již na 41.050 případů
a v době od 1. ledna 1947 do 31. května 1947, tedy
za pouhých 5 měsíců, dokonce na 44.050
případů, což značí při
promítnutí na celý rok zvýšení
více jak o 300 % proti roku 1938. Z toho připadá
plných 50 % na úrazy zemědělské
a tento percentuelní podíl má stále
stoupavou tendenci. Zvýšení nastalo i v agendě
říjnové. V r. 1938 bylo u tohoto ústavu
pojištěno asi 250.000 zemědělských
podniků (v dílčím pojištění
zemědělském), kdežto v r. 1947 činí
počet zemědělských podniků,
pojištěných v celém rozsahu, více
než 500.000 osob. Práce s tím spojené
vykonal ústav při poměrně nepatrném
zvýšení počtu svých zaměstnanců.
Za obdobných podmínek pracuje i Úrazová
pojišťovna pro zemi Moravskoslezskou v Brně.
Zpětnou účinností vznikla úrazovým
pojišťovnám povinnost odškodňovati
úrazové případy nastalé v zemědělství
a lesním hospodářství za dobu téměř
3/4 roku nazpět.
Nastalo-li kde zdržení ve vyřizování,
je to pochopitelné jednak návalem práce u
úrazových pojišťoven samých, jednak
také opožděnějším vyřizováním
jejich početně zvýšených dotazů
a žádostí se strany jiných úřadů
a orgánů veřejné správy, i
pojištěnců samých. Jde tu zejména
o ne vždy dosti rychlé vyřizování
dotazů úrazových pojišťoven, nedbání
jejich vyhlášek, opožděné hlášení
úrazů, nedodržování předpisů
zákonů nemocenských i nemocenského
řádu, neobracení se na lékaře
příslušného nositele pojištění,
dožadování se nemocničního ošetření
bez nutného poukazu nositele nemocenského pojištění
atd.
Nedostatky tyto naskýtají se přesto, že
oby ústavy snaží se za spoluúčasti
Jednotného svazu českých zemědělců
pojištění popularisovati a rozšiřovati
znalost jeho předpisů v nejširších
vrstvách zemědělských i lesnických.
Děje se tak zejména též rozhlasem, přednáškami
v Jednotném svazu českých zemědělců
a na oblastních konferencích úřadoven
nemocenského pojištění. Úrazové
pojišťovny vydaly také vlastním nákladem
příslušné vyhlášky.
Přes tyto obtíže snaží se oba ústavy
všemi prostředky o to, aby odškodnění
těchto úrazů dálo se co nejrychleji
a přezkoumávají s urychlením veškeré
stížnosti, pokud je dojdou.
Ministerstvo sociální péče bude povděčno,
budou-li mu zasílány konkretní a odůvodněné
stížnosti a postará se o to, aby, pokud budou
oprávněné, byla zjednána náprava.
Ministerstvu sociální péče není
známo, že by úrazové pojišťovny
při provádění úrazového
pojištění zemědělských
a lesních podniků postupovaly tvrdě. Podle
jednání o jednotném postupu při provádění
tohoto pojištění usilují oba ústavy
o to, aby příslušná zákonná
ustanovení byla vykládána pokud možno
ve prospěch pojištěnců. Příkladem
budiž uvedeno, že, ač podle úrazového
zákona je povinen nositel úrazového pojištění
hraditi náklady nemocničního ošetření
pouze po dobu 4 týdnů, hradí ústavy
náklady ty i za dobu přesahující 28
dnů (4 týdny). Ač podle úrazového
zákona jsou příslušníci rodiny
zemědělcovy a výměnkáři
pojištěni pro případ úrazu jen
pokud jsou "přibráni" k pracím
zemědělským, vykládají oba
ústavy toto ustanovení blahovolně a odškodňují
úrazy těchto osob i při výkonech,
které nespočívají ve vlastních
pracích zemědělských a pod.
2. Na podkladě § 123, odst. 1 a 3 úrazového
zákona, které upravují předpis pojistného
v zemědělských podnicích a stanoví,
že po uplynutí prvých pěti let trvání
tohoto pojištění upraví se další
způsob vybírání pojistného
na podkladě výsledků statistických
zjištění o úrazovém zatížení
těchto podniků, sledují úrazové
pojišťovny stránku příjmovou i
výdajovou v zemědělství a lesnictví
již nyní odděleně od ostatních
úseků úrazového pojištění.
K úplnému oddělení tohoto pojištění
bylo by třeba zvláštní zákonné
úpravy. Dlužno však pochybovati o tom, že
by takové samostatné a oddělené pojištění
bylo zejména při stoupající tendenci
počtu odškodňovaných úrazů
v zemědělství a lesnictví a očekávaného
nadprůměrného zatížení
z toho vyplývajícího pro tyto skupiny podniků
prospěšné.
3. Pokud jde o výši stanoveného paušálu,
který byl pro podniky zemědělské určen
penízem 32.- Kčs a pro podniky lesní 8.-
Kčs za jeden ha, byla přiměřenost
jeho při různých příležitostech
(při jednání v zemědělském
výboru ústavodárného Národního
shromáždění, při poradě
s Jednotným svazem českých zemědělců
a j.) se strany obou ústavů na podkladě nabytých
zkušeností a podrobnými statistickými
daty odůvodněna.
Z té okolnosti, že úrazové pojišťovny
nevyplatily za úrazy odškodněné v r.
1945 částku, která by odpovídala jejich
příjmu, nelze usuzovati na důvodnost požadovaného
snížení pojistného. Především
nebyly dosud hlášeny všechny úrazy, přihodivší
se v onom roce, vinou samotných zemědělců,
z nichž mnozí nejen odpírají platiti
pojistné, nýbrž nehlásí ani své
úrazy. Dále možnost hlásiti úrazy
z r. 1945 trvá až do 30. června 1948. Teprve
po tomto dni budou moci úrazové pojišťovny
odhadnouti zatížení z úrazů z
r. 1945, které jest směrodatným pro posouzení
potřebného pojistného. Ze skutečně
vyplaceného odškodného za ten který
rok nelze činiti závěry o tom, jaké
pojistné bylo by postačující.
Při tom dlužno dále ještě uvážiti,
že příjem na pojistném v každém
jednotlivém účetním roce neslouží
jen k úhradě běžných výplat
úrazových dávek v tomto roce, nýbrž
také ke krytí celého budoucího zatížení
z úrazů nastalých v tomto účetním
roce. Je to důsledek systému kapitálové
úhrady, platícího u úrazových
pojišťoven od počátku jejich činnosti
(od r. 1889). Podle něho musí býti na pojistném
v běžném roce vybráno tolik, aby z něho
byly uhraženy nejen hotové výplaty nově
přirostlých úrazových důchodů
v tom kterém běžném roce, nýbrž
i kapitálová hodnota všech příštích
splátek na těchto důchodech až do jejich
zániku, takže tu není převalována
žádná část risika na léta
budoucí. Systém kapitálové úhrady
není zásadou nesporně nejvýhodnější.
Má býti proto od něho upuštěno
při vytvoření národního pojištění,
budovaného na podkladě plánovaného
hospodářství a počítajícího
s jiným způsobem úhrady než kapitálovým.
Protože do národního pojištění
bude začleněna též činnost úrazových
pojišťoven, odpadnou pak zmíněné
výtky. Na druhé straně však nelze zaváděti
nový druh úhrady u úrazového pojištění
samostatně, bez ohledu na celkovou novou úpravu
sociálního pojištění, k níž
má dojíti v nejbližší době.
4. Podle dekretu presidenta republiky č. 93/1945 Sb. z.
a n. a §§ 16 a 17 vyhlášky ministra ochrany
práce a sociální péče č.
558, Úř. list I, č. 152, jmenovalo ministerstvo
ochrany práce a sociální péče
na návrh ÚRO správní sbory a revisní
komise obou úrazových pojišťoven svými
výnosy ze dne 16. května 1945, č. VI-243214/5-46,
a ze dne 6. února 1947, č. IX-2452-13/1-47.
Ježto bylo zatím zemědělskými
kruhy žádáno, aby jejich zájmy byly
ve správních orgánech úrazových
pojišťoven zastoupeny osobami, navrženými
příslušnou zájmovou organisací
zemědělskou, projednalo ministerstvo sociální
péče tuto otázku s ministerstvem zemědělství
a ostatními zúčastněnými činiteli
v opětovných poradách a vyžádalo
si návrhy pro toto jmenování. Až dojdou
tyto návrhy, projedná ministerstvo sociální
péče jmenování urychleně s
příslušnými činiteli.
5. Jmenování přísedících
vrchního pojišťovacího soudu a rozhodčích
soudů a jejich náhradníků v úrazovém
pojištění bylo podle vl. nař. č.
262/1934 Sb. ve znění právních předpisů
je doplňujících a pozměňujících,
zejména podle vl. nař. č. 314/1943 Sb., příloha
A, položka č. 59, přeneseno na zemské
úřady, nyní zemské národní
výbory.
Ministerstvo sociální péče vyzvalo
již oba zemské národní výbory,
aby provedly potřebná jmenování.
6. Nejnižší hranice pojistného (t. zv.
minimální pojistné), o níž mluví
§ 123, odst. 1 úrazového zákona a která
je podle výnosu ministra sociální péče
ze dne 9. listopadu 1945, jedn. zn. VI-1611-5/11-45 stanovena
částkou Kčs 32.-, t. j. pojistným
za 1 ha pro zemědělské podniky, je plně
odůvodněna, neboť drobný zemědělský
podnik zatěžuje administrativu úrazového
pojištění stejně jako podnik větší
a počet osob pojištěných v domácnosti
drobného zemědělce je ve velkém nepoměru
k výměře obhospodařované půdy.
Vybírání pojistného podle skutečné
výměry se zřetelem na zlomky hektaru je prakticky
neschůdné a znamenalo by i velké administrativní
zatížení místních národních
výborů i úrazových pojišťoven,
které by nevyvážilo výhod touto úpravou
dosažených,