Podepsaní navrhují. Ústavodárné
Národní shromáždění rač
se usnésti na tomto zákoně:
Ústavodárné Národní shromáždění
republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
Zákon ze dne 3. května 1934, č. 91 Sb., o
ukládání trestu smrti a o doživotních
trestech se mění a doplňuje takto:
§ 1, odst. 1 bude zníti:
Soud uloží trest těžkého žaláře
(káznice) doživotního nebo dočasného
od 10 do 30 let v případech, v nichž zákony
dosud ukládaly trest smrti. Pouze výjimečně
uloží soud trest smrti, byl-li čin spáchán
za zvláště přitěžujících
okolností, zejména svědčí-li
zjištěný skutek o pachatelově nepolepšitelné
povahové zvrhlosti.
Tento zákon nabude účinnosti jeden měsíc
od vyhlášení a provedou jej ministr spravedlnosti
a národní obrany.
Až do doby zvratu po prvé světové válce,
kdy vlivem totalitních režimů lidský
život zdánlivě úplně ztratil
na ceně a člověk obětován byl
nejzvrhlejším způsobem abstraktním theoriím
zavedením trestu smrti v nebývalé a svou
hromadností v historii téměř ojedinělé
míře za účelem vybíjení
politických odpůrců, lze konstatovati ve
vývoji lidské kultury stále vyšší
hodnocení lidského života.
Zásada oko za oko, zub za zub, život za život,
vlastní primitivním poměrům dob barbarských,
ponenáhlu ustupuje zásadám humanity a snaze
po nápravě provinilce.
Ve vývoji lidské kultury lze konstatovati stále
vyšší hodnocení lidského života.
Od dob, kdy na př. na krádež dobytka byl stanoven
trest smrti, dospívá se k použití tohoto
druhu trestu jen při nejtěžších
trestních činech. V podstatě jde o trvalé
vyřadění z lidské pospolitosti těch,
kdo pro ni znamenají trvalé nebezpečí,
ale hlavně o nejdůraznější výstrahu
pro jiné, aby se takto trestaných zločinů
nedopouštěli.
První z těchto dvou momentů lze vyřešiti
trvalou internací, opatřenou náležitým
dozorem, kdežto druhý jest kvantitním pojmem,
jehož obsah závisí hlavně na kulturním
stupni společnosti, která jej řeší.
I sám způsob trestu smrti prodělal v tomto
směru značný vývoj, podobně
jako způsoby jiných trestních sankcí.
Tak z dřívějšího pranýře
zůstalo jen veřejné pokárání
neb zveřejnění rozsudku, z přikování
ke zdi podzemní kobky zbyla temná komora zostřená
postem atd.
Jedním z nejjasnějších důkazů
o nekulturnosti nacismu byl návrat k středověkým,
starověkým, ba předhistorickým způsobům
jeho trestu od různých druhů mučení
až k velmi různým způsobům trestu
smrti jak jsme toho, zejména v koncentračních
táborech byli svědky, ať už to bylo zastřelení,
oběšení či smrt plynem, lékařskou
injekční jehlou, neb roztrháním psy.
Vítězství nad nacismem a návrat ke
kultuře s ním spojený musí vésti
též k tomu, aby lidstvo zkoumalo svou přítomnou
kulturní úroveň v souvislosti s užíváním
trestu smrti.
Kulturní národy již po celá desetiletí
před první světovou válkou zabývaly
se otázkou zrušení trestu smrti. Zásada,
že život lidský je nedocenitelný a je
darem Stvořitele, že tudíž nikdo nemá
práva život komukoli bráti, byla již mnohokráte
vyslovena. Zásadou tou obíral se r. 1930 v dolní
sněmovně Anglické výbor pro otázku
trestu smrti.
Moderní trestní právo jednotlivých
států, kde byl trest smrti zachován, stanovilo
tento trest ponejvíce nikoli z důvodů politických,
nýbrž z důvodů ochrany a bezpečnosti
života pokojných občanů před
individuí násilnými a zvrhlými, při
čemž odůvodňován byl trest smrti
soustavou různých theorií ku př. ochranou,
zejména pak theorií zastrašovací.
Vědci, ku př. italský prof. Enricco Pessima
r. 1875, v Anglii Calvert, V Československu T. G. Masaryk,
profesor Dr. August Miřička atd., dokazovali však,
že veškeré tyto theorie, mluvící
ve prospěch trestu smrti, nenalézají opory
v nabytých zkušenostech, zejména že nikdo
nebyl odstrašen trestem smrti před spácháním
vraždy.
Podle statistických dat ku př. v Anglii, kde býval
trest smrti stanoven i na mnohé drobnější
delikty nejen pro těžké delikty a vraždu,
ubylo těchto menších deliktů od doby,
kdy byl pro tyto drobnější delikty trest smrti
zrušen! Z toho dovozuje věda (E Roy Calvert ve svém
spise Capital Punischement), že nepůsobilo-li zrušení
trestu smrti na zvýšení zločinnosti
v případech, kdy činy dějí
se obyčejně po zralé úvaze, tím
méně bude míti zhoubný účinek
v případě vražd, které bývají
většinou výsledkem prudce vzplanuvší
vášně. Také okolnost, že soudci
se často bojí odsouditi u vědomí,
jaký trest pachatele stihne, odsuzují po zrušení
trestu smrti mnohem přísněji (Bouček:
Česká advokacie roč. IX str. 36) mluví
pro zrušení trestu smrti.
Koncem 19. a počátkem 20. století zrušuje
se trest smrti v celé řadě kulturních
států. Tak v Evropě zrušily trest smrti
ku př. Belgie, Dánsko, Finsko, Holandsko, Norsko,
Portugalsko, Švédsko. Švýcary zrušily
trest smrti r. 1879. Později zaveden opět trest
smrti v některých kantonech pro vraždu, výslovně
však byl vyloučen pro delikty politické.
Italie zrušila trest smrti r. 1889. Musolini zavedl opět
trest smrti, ale pouze pro delikty politické.
Sovětské Rusko zrušilo trest smrti pro některé
delikty občanské, uznávalo však ve svém
zákonodárství ve značné míře
trest smrti pro delikty politické.
V U.S.A. zrušily trest smrti koncem 19. století státy
Michigan, Viscounsin, Maine, Kansas, Minisott, Severní
a Jižní Dakota. Ve třiceti ze zbývajících
čtyřiceti států může soudce
změniti trest smrti na doživotní žalář.
V Jižní Americe zrušily postupně trest
smrti Argentina, Brazilie, Columbie, Porto Rico, Equador, Honduras,
Peru, Uraguay a Venezuella.
Australie-Quensland r. 1922.
Podle rakouského trestního zákona z 27. V.
1852, č. 117 ř. z. platného v historických
zemích ČSR je stanoven trest smrti podle §
163 na každou dokonanou vraždu a podle § 141 na
loupežné zabití.
Vojenský trestní zákon č. 19/1855
ř. z. stanoví trest smrti za určitých
v zákoně blíže uvedených předpokladů,
a to trest smrti provazem na jednání a opominutí
za zvláště nebezpečných okolností,
na krádež, loupež, loupežné zabití,
nedovolené najímání vojska, odboj,
ohrožení bezpečnosti republiky, osnování
spiknutí ke sběhnutí, na plenění,
svádění a pomáhání k
vojenským zločinům, na činy proti
zájmům vedení války, na úklady
o republiku a jejich přípravu, na vraždu, na
vyzvídání, vzbouření při
stanném právu, na sběhnutí, zlomyslné
poškození cizího majetku, zmaření
života třaskavinami, na žhářství.
Trest smrti zastřelením byl pak určen za
určitých podmínek na nešetření
služebních předpisů, odboj, osnování,
spiknutí, sběhnutí, porušení
povinností v strážní službě,
porušení subordinace, rušení kázně,
pořádku, vzpouru, zbabělost, sběhnutí,
zprotivení se vojenské stráži.
Trest smrti byl určen pro zločin vojenské
zrady spáchaný za okolností zvláště
přitěžujících (§ 6, č.
2 zák. č. 50/1923 Sb.). Také zločin
dokonané vraždy na ústavních činitelích
se trestá smrtí.
Po revoluci byl zaveden trest smrti ve značném rozsahu
v retribučním soudnictví.
Sovětský delegát v redakčním
výboru Mezinárodního prohlášení
lidských práv požádal, aby též
ostatní národy následovaly příkladu
SSSR a zrušily trest smrti, když byl v Sovětském
Svazu zrušen výnosem presidia Nejvyššího
sovětu z 26. května 1947.
Do mezinárodního prohlášení lidských
práv má býti pojato též "právo
každé lidské osoby na život". Jest
tedy jasné, že Československo, chce-li zůstat
hodným humanitního odkazu svého presidenta
Osvoboditele T. G. Masaryka, nesmí zůstati v této
všelidské tendenci pozadu.
Při vší mravní spoušti, kterou
u nás jho německých okupantů zanechalo,
není již zásadně u nás pro trest
smrti místa a musíme proto přezkoumati svůj
poměr k otázce tohoto trestu.
Čs. strana lidová, vycházejíc ze zásad
křesťanských, stojí na stanovisku, že
postoj ke zlu nesmí býti nesen ideou odplaty, nýbrž
nápravy. Trest smrti nesrovnává se s naší
vírou v posvátnost lidského života!
Není věcí křesťana zatracovati,
nýbrž napravovati vinníka. Tak zásada
Čs. strany lidové opírá se v neposlední
řadě o humanitní názory našeho
velkého myslitele T. G. Masaryka.
Návrh zákona na všeobecné zrušení
trestu smrti považujeme přece jen v dnešní
době za předčasný z důvodů
státní bezpečnosti. Statistický důkaz
vpředu zmíněný není spolehlivým
měřítkem a dokladem pro tam uvedený
závěr, a to vzhledem k mimořádnosti
a neustálenosti dnešních poměrů.
Vždyť i T. G. Masaryk připouští určité
výjimky. Ani s jeho etického hlediska se nedá
oprávněnost trestu smrti v určitých
případech popírat, a to právě
ve jménu zásady práva každé lidské
osoby na život.
Touto zásadou - práva každé lidské
osoby na život - jest dán také rozsah výjimečné
přípustnosti trestu smrti tam, kde právě
toto právo na život každé lidské
bytosti jest jednotlivci eminentně ohrožováno.
Tomu tak jest:
1. podle trestního zákona, kdy ani trvalá
internace a náležitý dozor nad vrahem nejsou
dostatečnou ochranou práva na život spoluobčanů,
jak tomu bývá zpravidla u mnohonásobných
vrahů, kteří se nebudou rozpakovat zavraždit
své dozorce, aby unikli své internaci. Tito vrahové
se stávají tak velikým nebezpečím
pro životy spoluobčanů, že společnost
lidská ve stavu sebeobrany má zajisté právo
zneškodnit taková individua i jejich smrtí
stejně jako jest vždy jednotlivec oprávněn
učinit v nutné sebeobraně.
2. Podle vojenského trestního zákona, kdy
v případě válečné zrady
ohrožuje zrádce životy svých spoluobčanů
za okolností zvlášť nebezpečných.
I tu v zájmu sebeobrany nutno připustit trest smrti
pro zrádce, ohrozil-li svou zradou takto hromadně
životy spoluobčanů.
3. Ve všech jiných případech nesmí
býti trestu smrti použito, zejména nesmí
býti připuštěn z důvodů
politických, neboť politickými delikty není
ohroženo "právo každé lidské
osoby na život".
Máme za to, že účel, který nutno
dnes splnit, aby totiž trest smrti byl vyslovován
co nejuvážlivěji a skutečně jen
ve krajních případech, bude splněn
již i podstatným omezením uložení
trestu smrti podle zákona č. 91/1934 Sb. Tento zákon
vyhrazuje v § 7 presidentu republiky vůbec rozhodovat
o všech případech trestu smrti, takže
výkon trestu smrti může být omezen
jen na nezbytnou míru.
Nutno znovu opakovat, že nelze odmítnout námitku,
že by za dnešních poměrů byla bezpečnost
obyvatelstva úplným zrušením trestu
smrti ohrožena a soudcové by právem vytkli,
že jsme upadli z jednoho extrému do druhého.
Místo trestní sazby stanovené v § 1
zákona č. 91/1934 Sb. od 15 do 30 let doporučujeme
pružnější sazbu s nižší
dolní hranicí, t. j. od 10 let.
Počet a závažnost přitěžujících
okolností může vyvolat stav, že jedině
trest smrti je přiměřený zavinění
pachatele.