Ústavodárné Národní shromáždění
rač se usnésti na tomto zákoně:
Ústavodárné Národní shromáždění
republiky Československé se usneslo na tomto zákoně:
(1) Peněžní ústavy a peněžní
podniky se povinně sdružují ve svazech, jejichž
právní poměry budou upraveny zvláště.
Toto ustanovení se nevztahuje na Národní
banku Československou a na Poštovní spořitelnu.
(2) Těmito svazy jsou:
1. Svaz spořitelen v Praze, jehož členy jsou
spořitelny a jejich peněžní ústředí.
2. Svaz okresních záložen hospodářských,
jehož členy jsou okresní záložny
hospodářské a jejich peněžní
ústředí.
3. Svaz úvěrních družstev v Praze, jehož
členy jsou všeobecné záložny a
venkovské družstevní záložny a
jejich peněžní ústředí.
4. Sväz úverných družstiev v Bratislave,
jehož členy jsou úvěrní družstva
přičleněná dosud k Ústredniemu
družstvu v Bratislave nebo Živnosväzu, ústredie
živnostenských a občianských úverných
ústavoch a družstev, družstvu s obmezeným
ručením v Bratislavě a rolnické vzájemné
pokladnice, jakož i jejich peněžní ústředí.
5. Ústřední správa bank, jejímiž
členy jsou banky, na které se vztahuje dekret presidenta
republiky ze dne 24. října 1945, č. 102 Sb.,
o znárodnění akciových bank.
6. Svaz peněžních ústavů se zvláštními
úkoly v Praze, jehož členy jsou Zemská
banka pro Čechy v Praze, Zemská banka pro Moravu
a Slezsko v Brně, Slovenská hypoteční
a komunálná banka v Bratislavě a Čsl.
reeskontní a lombardní ústav v Praze.
7. Svaz bankovních závodů v Praze.
(3) Peněžními podniky se rozumí podniky
jednotlivců, veřejných obchodních
společností a komanditních společností
provozujících peněžní a úvěrní
obchody.
Svazy peněžních ústavů a peněžních
podniků jsou veřejnoprávní korporace
a vstoupí v práva a závazky dosavadních
hospodářských a odborných skupin peněžnictví,
resp. zahájí svou činnost, pokud nebyly dosud
zřízeny dnem, který vyhlásí
ministr financí v Úř. listě republiky
Československé.
(1) Svazy peněžních ústavů a
peněžních podniků může slučovati
nebo zrušiti se souhlasem vlády ministerstvo financí,
které vyslechne dříve Peněžní
radu (§ 5).
(2) Zřizování svazu peněžních
ústavů a peněžních podniků
mimo rámec Peněžní rady není
dovoleno.
(3) Rozhodnouti v pochybnosti, je-li ústav nebo podnik
peněžním, přísluší
ministerstvu financí v dohodě s příslušným
ministerstvem; jeho rozhodnutí váže soudy a
správní úřady.
(1) Peněžní ústavy a peněžní
podniky jsou povinny oznámiti Peněžní
radě prostřednictvím svého svazu zahájení
a zastavení své činnosti a to ve lhůtě
podle vzorů, které stanoví ministerstvo financí.
(2) Nesplnění povinností podle odstavce (1)
potrestá správní sbor Peněžní
rady pořádkovou pokutou do 10.000 Kčs.
(3) Do uložení pořádkové pokuty
lze podati u Peněžní rady do 15 dnů
od doručení trestního nálezu stížnost
k ministerstvu financí, které o ní rozhodne
s konečnou platností. Stížnost má
odkládací účinek.
(4) Pořádkové pokuty se vymáhají
politickou exekucí. Exekučním titulem jest
trestní nález, jehož vykonatelnost byla potvrzena
předsedou správního sboru Peněžní
rady. Výnos pokut připadá Peněžní
radě.
Svazy peněžních ústavů a peněžních
podniků, Národní banka Československá
a Poštovní spořitelna jsou členy Peněžní
rady.
Peněžní rada jest veřejnoprávní
korporace se sídlem v Praze a jest podřízena
ministerstvu financí.
Orgány Peněžní rady jsou:
a) správní sbor,
b) oblastní výbor v Bratislavě.
(1) Správní sbor se skládá z předsedy,
5 místopředsedů a dalších 15
členů (15 náhradníků) s právem
hlasovacím.
(2) Předsedu a místopředsedy jmenuje a odvolává
president republiky na návrh vlády; vládě
podává návrh ministr financí.
(3) Ostatní členy (náhradníky) správního
sboru jmenuje a odvolává vláda na návrh
ministerstva financí. Jemu podávají návrh
bankovní rada Národní banky Československé,
pokud jde o jejího zástupce, příslušný
ministr pokud jde o Poštovní spořitelnu a svazy
peněžních ústavů a peněžních
podniků přičleněných k těmto
svazům.
(4) Z celkového počtu členů (náhradníků)
připadá:
a) po jednom členu (náhradníku) na Národní
banku Československou, na Poštovní spořitelnu,
na okresní hospodářské záložny
a na bankovní závody;
b) tři členové (náhradníci)
na peněžní ústavy sdružené
ve Svazu peněžních ústavů pro
zvláštní úkoly;
c) po dvou členech (náhradnících)
na peněžní ústavy sdružené
v Ústřední správě bank, ve
Svazu spořitelen a ve Svazu úvěrních
družstev;
d) po jednom členu (náhradníku) na peněžní
ústavy, sdružené ve Sväzu slovenských
spořitelen a ve Sväzu úverných družstiev.
(5) Třetina členů (náhradníků)
správního sboru musí býti jmenována
ze zástupců slovenského peněžnictví.
Tito zástupci jsou zároveň členy oblastního
výboru v Bratislavě. Návrh na jejich jmenování
podává ministr financí po dohodě s
pověřencem financí.
(6) Členy správního sboru s hlasem poradním
jsou vedoucí úředníci svazů
peněžních ústavů uvedených
v § 1.
(1) Předsedou, místopředsedou a členem
(náhradníkem) správního sboru může
býti jen, kdo má odborné znalosti a zkušenosti
v oboru peněžnictví.
(2) Funkční období ve správním
sboru trvá tři roky, avšak předseda,
místopředsedové a členové i
náhradníci mohou býti kdykoliv odvoláni.
(3) Funkce ve správním sboru jest čestná.
Členům a těm náhradníkům,
kteří je ve schůzích zastupovali přísluší
náhrada hotových výloh a může
býti poskytnuto se souhlasem ministerstva financí
přiměřené odškodnění
za mimořádné práce.
Správní sbor může zříditi
podle potřeby ze svého středu zvláštní
výbory a přizvati ke spolupráci po dobu projednávání
otázky i odborníky, kteří nejsou jejími
členy.
(1) Schůze správního sboru svolává
podle potřeby a řídí předseda
a je-li zaneprázdněn místopředsedové
podle pořadí a jsou-li i oni zaneprázdněni,
člen ustanovený předsedou.
(2) Schůze musí býti svolána do 14
dnů, požádá-li o to písemně
alespoň jedna třetina členů správního
sboru a uvede-li věc, o níž má býti
jednáno.
Peněžní radu zastupuje před soudy a
úřady předseda správního sboru
a je-li zaneprázdněn, místopředsedové
podle pořadí. Způsob znamenání
podrobností o svolávání schůzí
správního sboru a oblastního výboru
(§ 13) a podmínky platnosti usnesení stanoví
jednací řád. Tento řád a jeho
změny schvaluje vláda na návrh ministra financí,
který jej uveřejňuje v Úř.
listě republiky Československé. Na Slovensku
vyhlásí jednací řád v Úradnom
vestníku pověřenec financí.
(1) Oblastní výbor se skládá ze slovenských
členů správního sboru (§ 8, bod
4.). Slovenský předseda nebo místopředseda
správního sboru první v pořadí
jest zásadně předsedou oblastního
výboru. Slovenský místopředseda správního
sboru v pořadí druhý jest místopředsedou
oblastního výboru.
(2) Ustanovení § 8, odst. 6, § § 9 a 11
platí obdobně i tu.
(1) Úkolem Peněžní rady je býti
nápomocnou vládě a ministerstvu financí
odborným posudkem a vlastní iniciativou ve věcech
peněžnictví a úvěrnictví
a pečovati o to, aby činnost peněžních
ústavů a peněžních podniků
byla v souladu se zásadami všeobecného státního
vedení peněžního a úvěrového
systému a jeho postavení do služeb národního
hospodářství, jakož i jednati o společných
věcech peněžních ústavů
a peněžních podniků, zejména
pak
1. navrhovati ministerstvu financí v rámci platných
předpisů rozsah oboru působnosti jednotlivých
skupin peněžních ústavů a peněžních
podniků směřujících ke koordinaci
jejich činnosti a stanoviti zásady vzájemné
zdravé soutěže;
2. pečovati o zjednodušení organisace a hospodárnost
provozu v peněžních ústavech za součinnosti
jejich svazů;
3. vydávati v rámci platných předpisů
závazné směrnice týkající
se obchodních podmínek, poskytování
a kontrolu úvěrů, úpravy podnikového
početnictví v peněžních ústavech
a peněžních podnicích, sestavování
periodických výkazů o stavu jmění
a provozu, jakož i jiných výkazů těmito
ústavy a podniky;
4. podávati návrhy ve věcech organisace peněžnictví,
zejména na zřizování a zrušování
peněžních ústavů a jejich pobočných
závodů, slučování těchto
ústavů, přesídlení peněžních
ústavů a jejich pobočných závodů
a zrušování a přesídlení
peněžních podniků;
5. podávati na dožádání posudky
k osnovám všeobecných norem týkajících
se peněžnictví a úvěrnictví,
návrhy a dobrá zdání i v jiných
než napřed uvedených zákonodárných,
správních a organisačních věcech
zásadní povahy, jakož i z vlastní iniciativy
podávati náměty, které se týkají
peněžnictví a úvěrnictví;
6. podávati soudům vyžádaná dobrozdání
v otázkách peněžnictví a úvěrnictví;
7. stanoviti se souhlasem ministerstva financí příspěvky
svazů peněžních ústavů
a peněžních podniků na úhradu
svých výdajů;
8. opatřovati si statistické údaje od státního
úřadu statistického, od svazů peněžních
ústavů a peněžních podniků,
po případě přímo od peněžních
ústavů a peněžních podniků;
9. stanoviti jednotné zásady pro provádění
revisí peněžních ústavů
(peněžních podniků) a dozírati
na jejich zachování jejich revisními svazy;
10. podporovati vědeckou činnost v oboru peněžnictví
a úvěrnictví;
11. plniti jiné úkoly, které jí byly
dozorčím úřadem svěřeny.
(2) Na Slovensku vykonává Peněžní
rada svou působnost prostřednictvím oblastního
výboru.
(1) Běžné věci Peněžní
rady vede sekretariát podle pokynů správního
sboru.
(2) Sekretariát se skládá z generálního
tajemníka, jeho náměstků a ostatních
zaměstnanců. Generálního tajemníka
a jeho náměstky jmenuje vláda na návrh
ministerstva financí po slyšení Peněžní
rady a jde-li o zaměstnance slovenského, v dohodě
s pověřencem financí.
(3) Na zaměstnance Peněžní rady se vztahují
předpisy o zaměstnancích v soukromoprávním
poměru.
(4) Kancelářské práce Oblastního
výboru obstarává podle jeho pokynů
tajemník s potřebným počtem zaměstnanců,
kteří jsou zaměstnanci Peněžní
rady.
Zaměstnanci i členové Peněžní
rady jsou povinni postupovati nestranně při výkonu
své služby nebo funkce a zachovávati mlčenlivost
o obchodních tajemstvích, o nichž se dozvěděli
v souvislosti s výkonem své služby nebo funkce.
(1) Správní sbor Peněžní rady
sestaví každoročně rozpočet a
předloží jej nejpozději 60 dní
před počátkem správního roku,
který je totožný s kalendářním
rokem, ministerstvu financí ke schválení.
Tomuto ministerstvu předloží též
ke schválení nejpozději do 31. března
každého roku účetní závěrku
za rok uplynulý.
(2) Výdaje Oblastního výboru jsou součástí
celkového rozpočtu a společné účetní
závěrky.
(3) Účetní závěrku přezkouší
dva revisoři, které pro ten účel stanoví
ministerstvo financí.
(1) Peněžní rada hradí své výdaje
z členských příspěvků,
které jí za peněžní ústavy
a peněžní podniky odvádějí
její svazy, jsou-li zřízeny a z výnosu
svého jmění.
(2) Nezaplacené příspěvky se vymáhají
politickou exekucí. Exekučním titulem je
výkaz nedoplatků potvrzený předsedou
Peněžní rady.
(1) Ústřední svaz peněžnictví
zřízený podle vládního nařízení
ze dne 13. března 1941, č. 114 Sb. o povinné
organisaci peněžnictví se zrušuje dnem,
kdy zahájí Peněžní rada svou
činnost. Tento den vyhlásí ministerstvo financí
v Úř. listě republiky Československé.
(2) Práva a závazky Ústředního
svazu peněžnictví přecházejí
tímtéž dnem (odst. 1) na Peněžní
radu, která převezme i jeho zaměstnance a
upraví jejich služební postavení.
(3) U závazků, které jsou hospodářsky
neodůvodněné, počítajíc
v to závazky ze služebních smluv, zaručujících
zaměstnancům nepřiměřeně
vysoké platy, zaopatřovací požitky nebo
nárok na odbytné, může se a na vyzvání
ministerstva financí musí se správní
sbor domáhati zrušení anebo jiné přiměřené
úpravy. Nedojde-li potom k dohodě, rozhodne rozhodčí
soud, na který se vztahuje zákon ze dne 21. XI.
1946, č. 228 Sb. o rozhodčích soudech pro
úpravu některých závazků národních
podniků.
(4) K rozvázání služebních smluv
osob uvedených v předchozím odstavci není
třeba souhlasu úřadu ochrany práce.
Právní jednání, listiny a úřední
úkony, které jsou nutné k převodu
práv a závazků Ústředního
svazu peněžnictví na Peněžní
radu, jsou osvobozeny od daní, kolků, poplatků,
dávek za úřední úkony ve věcech
správních a od jiných veřejných
dávek.
(1) Správní sbor Peněžní rady
může členy správních orgánů
peněžních ústavů a vedoucí
úředníky peněžních ústavů
a peněžních podniků, jakož i jejich
svazů, kteří přes předchozí
písemnou výzvu úmyslně nebo z nedbalosti
jednají proti jeho pokynům nebo směrnicím,
potrestati za účelem jejich splnění
pořádkovou pokutou do 100.000 Kčs. Stejně
může býti potrestán majitel peněžního
podniku, v němž došlo k jednání
odporujícímu pokynu nebo směrnicím;
vedoucí úředník (majitel podniku)
však není trestný, prokáže-li,
že vynaložil potřebnou péči, aby
k takovému jednání nedošlo.
(2) Ustanovení § 4, odst. 2 a 3 platí i tu.
(1) Kdo úmyslně nebo z hrubé nedbalosti jedná
proti tomuto zákonu bude potrestán okresním
národním výborem pro správní
přestupek peněžitou pokutou do 500.000 Kčs
nebo vězením do 6ti měsíců.
Byla-li uložena pokuta, budiž uložen zároveň
trest vězení pro případ její
nedobytnosti podle míry provinění v mezích
sazby trestu na svobodě.
(2) Dopustí-li se přestupku právnická
osoba, musí býti uložen trest orgánu,
který je povolán podle zákona ji zastupovati.
Skládá-li se tento orgán z několika
fysických osob, jsou odpovědny všechny, leč
by dokázaly, že nepřívodily trestnou
činnost.
(3) Přesunutí placení peněžité
pokuty uložené podle předešlých
odstavců na peněžní ústav nebo
na svaz jest zakázáno. Úmluvy tomu odporující
jsou neplatné.
(4) Trestní řízení lze zahájit
jen na návrh ministerstva financí. Tento návrh
může býti odvolán do vyhlášení
trestního nálezu.
(1) Ustanovení vlád. nař. č. 114/1941
Sb., pokud se týkají Ústředního
svazu peněžnictví se zrušují.
(2) Ustanovení zákonů a nařízení
a jiné předpisy, jimiž je předepsáno
vyjádření nebo slyšení Ústředního
svazu peněžnictví nebo podle nichž jest
rozhodnutí podmíněno návrhem tohoto
svazu se pozměňují potud, že tento obor
působnosti vykonává od účinnosti
tohoto zákona, není-li jím jinak stanoveno,
Peněžní rada.
(3) Do doby, než budou zřízeny svazy podle
§ 1, odst. 2, resp. nově upraveny jejich právní
poměry, vykonávají dosavadní zájmové
organisace peněžních ústavů nadále
funkci svazů peněžních ústavů
k nim přičleněných.
(1) Dozor na činnost Peněžní rady vykonává
ministerstvo financí svým úředníkem
způsobilým k tomu jeho odbornými znalostmi,
který jest oprávněn účastniti
se všech schůzí správního sboru
a výborů a kdykoliv nahlédnouti do všech
jeho knih a písemností. Toto ustanovení se
vztahuje i na jeho zástupce a na úředníka
a jeho zástupce, které jmenuje pověřenec
financí za účelem dozoru u Oblastního
výboru Peněžní rady.
(2) Na úhradu výloh za výkon dozoru přispívá
Peněžní rada částkou, jejíž
výši a způsob placení stanoví
ministerstvo financí.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení; provede jej ministr financí
v dohodě se zúčastněnými ministry.
Dosavadní organisace československého peněžnictví
spočívá na vlád. nařízení
ze dne 13. března 1941, č. 114 Sb., o povinné
organisaci peněžnictví.
Tato norma, vydaná nacisty v době nesvobody a dosud
použivatelná pro nedostatek normy nové, měla
svůj vzor v německých zákonech a sledovala
účel, jak naše peněžnictví
ovládnout. Její nedemokratický duch se projevuje
zejména ve způsobu, jakým se tvoří
orgány Ústředního svazu peněžnictví,
vrcholné to organisace peněžnické, jakož
i nižších složek peněžní
organisace vůbec.
Autoritativní režim, který dochází
výrazu v jednotlivých ustanoveních této
protektorátní normy, je nutno odstraniti a tudíž
uvedené vlád. nařízení č.
114/1941 Sb., nahraditi zákonem, který by odpovídal
usnesení vlády ze dne 16. července 1946.
Podle tohoto usnesení má hospodářská
organisace v osvobozené Československé republice
nahraditi dosavadní ústřední svazy,
mimo jiné též Ústřední
svaz peněžnictví soustavou národních
svazů hospodárně a demokraticky spravovaných.
Bylo by polovičatým řešením,
kdyby při zrušení Ústředního
svazu peněžnictví měla zůstati
ostatní úprava organisace peněžnictví
podle vl. nař. č. 114/1941 Sb., nadále nedotčena.
Proto si vzala připojená osnova za úkol zrušiti
celou protektorátní normu a nové normě
položiti za základ shora uvedené dva principy
vládního programu, totiž princip hospodárnosti
a demokratičnosti.
Jako dosud nemá ani na příště
žádný peněžní ústav,
ani peněžní podnik státi stranou organisace
peněžnictví; jejich členství
v určitém svazu je tudíž povinné.
Tato povinnost se nevztahuje jenom na Národní banku
Československou, která má býti po
uzákonění připravované osnovy
o ní, státním peněžním
ústavem a na Poštovní spořitelnu, protože
každá z těchto institucí má v
peněžnictví zvláštní funkci,
odlišnou od poslání ostatních druhů
peněžních ústavů (§ 1).
Ke kterému svazu je tento peněžní ústav
přičleněn, je uvedeno v § 1, odst. 2.
Právní poměry jednotlivých svazů,
t. j. vznik a zánik členství, ustavení,
jaký orgán stojí v čele každého
z nich, jak se tento orgán tvoří, jaká
práva a povinnosti mají členové svazů
a p. přenechává osnova zvláštní
normě. Již nyní však jim osnova přiznává
povahu veřejnoprávních korporací a
jejich vstup do práv a závazků dosavadních
složek organisačních váže na den,
který vyhlásí ministerstvo financí
(§ 2).
Slučování a zrušení svazů
peněžních ústavů, váže
osnova pro důležitost těchto opatření
na souhlas vlády, na rozdíl od protektorátní
normy, která toto právo, jako celou řadu
jiných důležitých oprávnění
k zásahům do peněžnictví přiznala
ve shodě s autorativním principem bývalému
ministerstvu hospodářství a práce,
resp. nyní ministerstvu financí (§ 3, odst.
1).
Peněžní rada je vrcholnou organisací
všech svazů peněžních ústavů,
resp. nepřímo těchto ústavů
samých a není proto možno, aby event. nově
vzniklé svazy stály mimo tuto organisaci (§
3, odst. 2). Ustanovení 3. odstavce § 3, nepřináší
novotu dosavadnímu stavu.
V zájmu řádné evidence ukládá
osnova v § 4 peněžním ústavům
a podnikům povinnost, aby ohlásily svému
svazu a prostřednictvím jeho pak i vrcholné
organisaci peněžní, t. j. Peněžní
radě, zahájení i zastavení své
činnosti a pro splnění této povinnosti
obsahují další odstavce příslušné
sankce.
V následujících paragrafech (§§
5-18) oddílu II. obsahuje osnova předpisy o Peněžní
radě, která má býti podle zmíněného
již vládního usnesení (oddíl
III.) vrcholným orgánem všech sektorů
peněžnictví a má míti svůj
oblastní orgán.
Má-li býti Peněžní rada nejvyšším
článkem v organisační stupnici, je
nutno, aby na ní byly nižší organisační
jednotky, t. j. svazy peněžních ústavů
a peněžních podniků zapojeny. Tyto svazy
jsou tudíž členy Peněžní
rady (§ 5), jako jsou členy těchto svazů
jednotlivé peněžní ústavy (peněžní
podniky). Národní banka a Poštovní spořitelna
jsou přímými členy Peněžní
rady, protože samy o sobě nemohou vytvořiti
svazy, jejichž prostřednictvím by byly k Peněžní
radě přidruženy.
Vzhledem ke své malé početnosti nejsou dosud
členy žádného svazu, ani zemské
peněžní ústavy (celkem 3) a Reeskontní
a lombardní ústav; na příště
však mají tyto ústavy býti členy
"Svazu peněžních ústavů
se zvláštními úkoly" (§ 1,
odst. 2, č. 6). Nový svaz má býti
vytvořen též pro bankéřské
závody, (§ 1, odst. 2, č. 7), takže při
této konstrukci se stane Peněžní rada
ústředním orgánem všech sektorů
peněžních, jak to vyžaduje vládní
usnesení.
Úkoly, které svěřuje osnova Peněžní
radě, mají ve své většině
veřejnopravní charakter a nebylo by proto vhodným,
kdyby Peněžní rada neměla povahu veřejnoprávní
korporace. A protože věci peněžnictví
patří podle vládního nařízení
ze dne 13. března 1941 č. 113 Sb., do oboru působnosti
ministerstva financí, je nutno i vrcholnou organisaci peněžnictví
tomuto ministerstvu podříditi (§ 6).
Orgánem, který projevuje vůli Peněžní
rady, jakožto celostátní instituce, je správní
sbor, jehož slovenští členové tvoří
oblastní výbor se sídlem v Bratislavě.
Peněžní rada není výdělečným
hospodářstvím a je proto tím méně
třeba, aby vedle správního sboru tu byl ještě
jiný správní orgán, jak jej proti
všem zvyklostem a bez věcného odůvodnění
vytvořila osnova ministerstva financí o Peněžní
radě (§§ 7 a 8).
Správní sbor má předsedu a pět
místopředsedů, aby bylo umožněno
politickým stranám vyslati do Peněžní
rady po jednom odborníku z peněžnictví,
ku kterému mají důvěru, čímž
také bude zdůrazněna myšlenka všeobecného
státního vedení, a 15 dalších
členů, které navrhnou ministru financí
pro jmenování vládou peněžní
svazy.
V duchu demokratických zásad zaručuje osnova
již v zákoně samém každé
peněžní složce zastoupení a neponechává
na volném uvážení ministra financí,
které z těchto složek budou míti ve
správním sboru svého zástupce. Vzhledem
k hospodářskému významu Peněžní
rady vyhrazuje osnova jmenování jejího předsedy
a místopředsedů, obdobně jako je tomu
u Pojišťovací rady, presidentu republiky. U svazů
peněžních ústavů se soustřeďuje
řešení otázek týkajících
se jejich členů, což umožňuje vedoucím
úředníkům těchto svazů,
aby byli o všech naléhavých problémech
peněžních nejlépe informováni
a bylo by tudíž ke škodě věci,
kdyby tito úředníci neměli býti
přibráni ke spolupráci v Peněžní
radě, alespoň hlasem poradním. Tato okolnost
je důvodem ustanovení § 8, odst. 6.
V §§ 9 až 12 jsou obsažena obvyklá
organisační ustanovení, která nevyžadují
zvláštního vysvětlení.
Nerušený chod jednání v oblastním
výboru Peněžní rady vyžaduje, aby
jeho členy byli slovenští členové
správního sboru (§ 13). Oblastní výbor
je orgánem Peněžní rady ve smyslu vládního
usnesení a nemůže míti proto právní
subjektivity.
Působnost Peněžní rady je vyjádřena
jednak povšechným způsobem v úvodu v
odstavci 1, § 14, jednak příkladným
výpočtem jednotlivých jejich úkolů
v bodu 1 až 11.
Patří-li ministerstvu financí, aby řídilo
finanční politiku ve státě, nemůže
se o tuto moc děliti s organisačním útvarem,
který není součástí veřejné
správy a z toho důvodu nelze Peněžní
radě přiznati povahu orgánu řídícího
naše peněžnictví, nýbrž jen
charakter pomocného orgánu vlády a ministra
financí, složeného z peněžních
odborníků. Musí se proto její činnost
vyčerpávati v podstatě v iniciativních
návrzích a dobrých zdáních,
týkajících se otázek peněžnických.
Běžné věci, t. j. takové, které
nevyžadují vzhledem k své důležitosti
projednávání ve správním sboru
a ostatní kancelářské práce,
bude vyřizovati sekretariát (§ 15). V čele
jeho stojí generální tajemník, kterého
má ustanovit vláda s ohledem na význam Peněžní
rady v našem hospodářství. V jejím
zaměstnanectvu budou zastoupeni též Slováci,
protože jde o instituci celostátní. Oblastní
výbor je orgánem Peněžní rady
(§ 7) a musí proto i zaměstnanci, kteří
budou obstarávat jeho kancelářské
práce, být zaměstnanci Peněžní
rady a tudíž i výdaje oblastního výboru
půjdou na vrub Peněžní rady (§
17, odstavec 2). Obchodní tajemství o věcech
peněžních ústavů a peněžních
podniků sdružených v Peněžní
radě je chráněno ustanovením §
16.
Výdaje, které vzniknou činností Peněžní
rady budou hrazeny z největší části
příspěvky peněžních ústavů,
které je budou odváděti prostřednictvím
svých svazů. V zájmu hospodárnosti
a pokud možno malého zatížení peněžních
ústavů z toho důvodu, je třeba, aby
výsledek každoročního hospodaření,
jakož i výše příspěvků
byly předmětem revise a schvalovacího řízení,
které předpisují §§ 17 a 18.
V převodu práv a závazků zrušeného
Ústředního svazu peněžnictví
na Peněžní radu je zahrnut též
převod závazků svazu ze služebních
smluv se zaměstnanci, které Peněžní
rada též převezme (§ 19). Peněžní
rada však musí míti možnost, aby nově
upravila takové závazky ze služebních
smluv, které jsou hospodářsky neodůvodněné
a tuto možnost jí má poskytnouti ustanovení
§ 19, odst. 3.
Osvobození úkonů, které jsou nutné
k převodu práv a závazků Ústředního
svazu peněžnictví na Peněžní
radu, je odůvodněno tím, že tyto úkony
budou míti svou příčinu v navrženém
zákoně (§ 20).
Osnova tohoto zákona opravňuje Peněžní
radu, aby v určitých případech dávala
peněžním ústavům a jejich svazkům
pokyny a vydávala pro ně směrnice a je proto
nutno, aby splnění těchto pokynů a
dodržování směrnic mohlo býti
též vynuceno; proto se opravňuje Peněžní
rada v § 21 též určitou omezenou trestní
pravomocí.
Na Peněžní radu má přejíti
též obor působnosti, který dosud příslušel
podle jednotlivých ustanovení roztroušených
v různých zákonech Ústřednímu
svazu peněžnictví a z toho důvodu bylo
do osnovy vsunuto ustanovení § 23, odst. 2.
Poněvadž Peněžní rada podléhá
dozoru ministerstva financí, jest v § 24 rozveden
způsob tohoto dozoru a stanovena povinnost přispívati
na úhradu výloh spojených s tímto
dozorem.