737.

Odpověď

ministra financí

na naléhavou interpelaci poslance Firta ministru financí (tisk 666) ve věci úpravy našeho bankovnictví.

Usnesením vlády ze dne 16. července 1946 bylo v rámci přípravných opatření k provádění budovatelského vládního programu ministru financí mezi jiným uloženo:

1. aby předložil do konce září 1946 návrh, jak upraviti úrokovou míru tak, aby odpovídala nynějšímu stavu národního hospodářství a podporovala jeho další rozvoj;

2. aby za účelem dokončení organisace našeho peněžnictví do konce roku 1946

a) předložil osnovu normy, kterou se zřizuje Národní rada peněžnictví se svým oblastním orgánem jako vrcholný orgán všech sektorů peněžnictví;

b) učinil opatření, aby byla urychleně koordinována činnost jednotlivých bank, zejména též specialisací podle výrobních sektorů, a aby se provedlo zjednodušení jejich organisace a provozu;

c) učinil opatření ke koordinaci mezi bankami a ostatními druhy peněžních ústavů za účelem vyloučení nezdravé konkurence;

d) předložil návrh opatření na oddělení financování provozu od financování investicí, které má býti vyhrazeno zvláštním investičním ústavům;

3. aby předložil spolu se zúčastněnými ministry návrhy příslušných nařízení, po případě aby vydal potřebná opatření, kterými by

a) se upravilo financování provozu národních podniků podle vládního programu,

b) se podporovaly všechny formy bezpeněžního placení.

Na základě tohoto vládního usnesení byly v ministerstvu financí vypracovány příslušné návrhy pro vládu, a to tři návrhy vládních usnesení, jeden návrh vládního nařízení a sedm návrhů zákona, a byly předloženy vládě k příslušnému projednání. Tyto návrhy jsou:

1. návrh vládního usnesení na koncentraci a specialisaci bank-národních podniků (č. j. 66.123/47-III/5 ze dne 17. dubna 1947).

2. Návrh vládního usnesení na zřízení Investiční banky-národního podniku a na současnou likvidaci Československého reeskontního a lombardního ústavu (č. j. 58.072/47-III/6 ze dne 3. IV. 1947).

3. Návrh vládního usnesení na likvidaci Pražské súčtovací banky-národního podniku (č. j. 92.710/47-III/ 5 ze dne 17. dubna 1947).

4. Návrh vládního nařízení - přepracované znění -, kterým se provádějí některá ustanovení dekretu presidenta republiky ze dne 24. října 1945, č. 102 Sb., o znárodnění akciových bank (č-j. 175.298/46-III/5 ze dne 16. III. 1947).

5. Návrh zákona - přepracované znění - o úpravě platebního styku bez hotových (č. j. 56.601/47-III/5 ze dne 9. IV. 1947).

6. Návrh zákona o Peněžní radě (č. j. 8.796/47-III/5).

7. Návrh zákona o peněžních ústředích (č. j. 86.671/47-III/5).

8. Návrh zákona o okresních záložnách (č. j. 90.171/47-III/7).

9. Návrh zákona o Národní bance Československé (č. j. 65.494/47-III/1).

10. Návrh zákona o platidlech československé měny (č. j. 38.126/47-III/1).

11. Návrh zákona, kterým se upravuje financování a finanční kontrola některých národních podniků (č. j. 291.945/46-IH/5).

Již koncem září 1946 byla vládě předložena osnova zákona, kterým se stanoví úrokové sazby.

Tyto návrhy řeší nejen organisaci bankovnictví, nýbrž celého našeho peněžnictví. Pokud jde o bankovnictví, jest po právní stránce vláda povolána upraviti tuto otázku, neboť je k tomu zmocněna bankovním dekretem č. 102/1945 Sb. Vládě podle § 19, odst. 1 tohoto dekretu přísluší totiž udělovati souhlas ke zřizování, slučování nebo zrušování bank. Příslušný návrh podává ministr financí. Podle § 33 dekretu má vláda vydati nařízením podrobné předpisy k jeho provedení, protože ustanovení tohoto dekretu jsou jen ustanoveními rámcovými a potřebují podrobnější výplně.

Pokud jde o organisaci peněžnictví, byly vládě předloženy shora uvedené návrhy, resp. některé tyto návrhy jsou ve stadiu připomínkového řízení. Všechny shora uvedené návrhy byly vypracovány v ministerstvu financí za spolupráce a za účasti spolupracovníků z odborných kruhů a za účasti odborných zájmových korporací. V jednotlivostech se ke shora uvedeným návrhům poznamenává:

Ad 1.: Návrh na koncentraci a specialisaci bank byl předběžně projednáván v řadě schůzí Ústřední správy bank, která podle bankovního dekretu byla zřízena k jednotnému řízení společných věcí bank. V této správě zasedají zástupci jak českých bank, tak i bank slovenských. Problémem koncentrace a specialisace bank zabývala se též drahnou dobu Měnová a finanční komise při Hospodářské radě.

Ad 2.: Tento návrh má stejně jako návrh ad 1. svůj právní podklad v § 19, odst. 1 bankovního dekretu č. 102/1945 Sb. Problém zřízení Investiční banky byl projednáván napřed v komisi odborníků, t. j. v Měnové a finanční komisi Hospodářské rady a byl i jinak prodiskutován nejinteresovanějšími odbornými místy, zejména zemskými peněžními ústavy a Československým reeskontním a lombardním ústavem.

Ad 3.: Otázka zrušení Pražské súčtovací banky byla projednávána předběžně ve schůzích Ústřední správy bank, které podle § 15 bankovního dekretu č. 102/45 Sb. přísluší jednotné vedení společných věcí bank. Tento návrh má svůj právní podklad rovněž v § 19, odst. 1 bankovního dekretu.

Ad 4.: Tento návrh byl dlouhou dobu předmětem jednání nejpovolanější odborné bankovní instituce, t. j. Ústřední správy bank. Byl projednán též Hospodářskou radou a byl dán k disposici i odborníkům jednotlivých politických stran. Byl také předmětem jednání Měnové a finanční komise Hospodářské rady.

Ad 5.: Na tomto návrhu zákona pracovali vedle odborníků ministerstva financí také odborníci z oboru peněžnictví. Návrh byl předmětem jednání Ústředního svazu peněžnictví jakožto vrcholné organisace peněžnictví a byl projednán také v Měnové a finanční komisi Hospodářské rady.

Ad 6.: Tento návrh je předmětem meziministerského připomínkového řízení. Předběžně byl problém zřízení Peněžní rady projednán odbornými zájmovými kruhy, zejména Ústředním svazem peněžnictví, a byl také předmětem jednání Ústřední správy bank. Problémem zřízení Peněžní rady zabývala se ve svých schůzích také Měnová a finanční komise Hospodářské rady.

Ad 7.: Návrh osnovy zákona o peněžních ústředích byl rozeslán se souhlasem vlády do meziministerského připomínkového řízení a byl též zaslán k podání dobrého zdání vrcholné organisaci peněžnictví Ústřednímu svazu peněžnictví, dále Národní bance Československé, Ústřední správě bank a Pojišťovací radě. Problémem peněžních ústředí zabývala se již dříve Měnová a finanční komise při Hospodářské radě.

Ad 8.: Také tato osnova byla rozeslána se svolením vlády do meziministerského připomínkového řízení. Otázkou združstevnění okresních záložen hospodářských zabývaly se již před delší dobou odborné peněžní kruhy, zejména Ústřední rada družstev, u níž byla vytvořena zvláštní komise pro studování této otázky, a Ústřední svaz peněžnictví. Osnova byla rozeslána mimo zúčastněným ministerstvům také Ústřednímu svazu peněžnictví, Národní bance Československé, Ústřední radě družstev a Ústřední správě bank. Také touto otázkou zabývala se Měnová a finanční komise.

Ad 9. a 10.: Tyto návrhy byly předběžně projednány s odbornými zájmovými kruhy, zejména pak s Národní bankou Československou, jíž se nová úprava nejvíce dotýká. Také Měnová a finanční komise se zabývala těmito problémy.

Ad 11.: Otázkou zabývala se v řadě schůzí Měnová a finanční komise ještě před vypracováním návrhu zákona. Návrh byl před rozesláním do připomínkového řízení předložen k odbornému posouzení Ústřednímu svazu peněžnictví, Národní bance Československé, Ústřední správě bank, Ústřednímu svazu průmyslu a Ústřednímu svazu obchodu, jakožto nejvíce interesovaným odborným korporacím. Osnova byla nyní rozeslána se souhlasem vlády do meziministerského připomínkového řízení a znovu byla předložena k posouzení Ústřednímu svazu peněžnictví, Národní bance Československé a Ústřední správě bank.

Shora uvedených 11 návrhů bylo také předloženo na přání některých členů vlády před připomínkovým řízením ještě všem členům vlády, aby měli možnost posouditi všechny tyto osnovy v jejich souhrnu.

Bylo tudíž učiněno vše, aby tyto zajistě složité otázky byly řešeny ve vzájemné souvislosti a to zákonem, kde je to nutno vládním nařízením, kde jde jen o provedení zákonných předpisů, nebo jen vládním usnesením, kde k tomu zákon vládu zmocnil, jako je tomu na př. podle § 19, odst. 1 bank. dekretu č. 102/1945 Sb., podle něhož přísluší vládě udíleti souhlas ke zřizování, slučování a zrušování bank. Při tom žádné z těchto opatření se neděje bez účasti odborníků z kruhů hospodářských, zvláště peněžních.

Z těchto důvodů nejsem ochoten

1. uznati, že koncentraci a specialisaci bank-národních podniků nelze řešiti pouhým vládním usnesením, nýbrž že vyžaduje formu zákona;

2. dáti vypracovati po dohodě s odborníky z kruhů bankovních osnovu novely, která by odstranila domnělé nedostatky bankovního dekretu a nově upravila organisaci peněžnictví. Nehodlám totiž učiniti předmětem jednání novelisaci znárodňovacího dekretu č. 102/1945 Sb., protože toho není zapotřebí a protože by to nepřispělo k žádoucímu klidu v národě, neboť v každém takovém zásahu by mohl býti spatřován pokus o odstraňování revolučních vymožeností;

3. dáti vypracovati po dohodě s odborníky z kruhů bankovních osnovu zákona o obchodní činnosti znárodněných bank a okruhu působnosti bank navzájem a vůči ostatním složkám peněžnictví zvláště, jakož i o ostatních otázkách dosud neřešených dosavadním právním řádem. Projednáním shora uvedených návrhů osnov ad 1. až 11. vyřeší se všechny stěžejní otázky našeho peněžnictví, tedy i problém, nadhozený u č. 3. interpelace. Při tom poznamenávám znovu, že postup ministerstva financí v otázce reorganisace bankovnictví resp. peněžnictví jest právně zcela korektní a že jednotlivým odborným a zájmovým skupinám bylo umožněno zaujmouti k ní stanovisko.

V Praze dne 4. července 1947.

Ministr financí:

Dr. Dolanský v. r.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP