Ústavodárné Národní shromáždění republiky Československé 1947.

3. zasedání.

730.

Interpelace

poslanců Žáčkové-Batkové, Zeminové, Uhlířové, Šmejcové, Šulíka a druhů

ministru financí

ve věci zrušení daně z ovocných alkoholuprostých šťáv a nápojů.

Naše země oplývají bohatstvím úrody ovoce všeho druhu, jehož přebytky bývají zpracovávány v marmelády, jamy a v alkoholické nápoje, zatím co v jiných rovněž pokročilých státech, jako na příklad ve Švýcarsku, v Dánsku, Holandsku, USA, je ovoce zpracováváno také v hojné míře v alkoholuprosté ovocné šťávy a nápoje, které umožňují zásobování obyvatelstva všemi, pro zdraví člověka nutnými a cennými biologickými složkami potravy, které právě ovoce v tak hojné míře obsahuje.

Téměř ve všech státech je výroba i konsum ovocných bezalkoholických šťáv a nápojů podporován také tím, že ovocné bezalkoholické šťávy a nápoje nejsou zatíženy žádnou daní, aby takto bylo umožněno zejména populačně nejsilnějším vrstvám lidovým nakupovat ovocné alkoholuprosté ovocné šťávy a nápoje pro děti v době, kdy čerstvé ovoce na trhu není k dostání. Všechny instituce, vedoucí boj proti zhoubné vlně alkoholismu domáhají se zvětšené výroby ovocných alkoholuprostých šťáv za dostupnou cenu, aby se staly účinným prostředkem ve snaze odnaučit zejména naši mládež hasit žízeň alkoholickými nápoji.

V našem státě se dosud zpracovávání ovoce v alkoholuprosté šťávy nevěnovala žádaná pozornost, čehož dokladem je zákon č. 30 z 19. února 1946 o nové úpravě československého práva v oboru nepřímých daní a státních finančních monopolů, který v § 57 odst. b) určuje sazbu daně Kčs 1.20 z jednoho litru tekutiny u nápojů z ovoce a bobulí, pokud jejich obsah alkoholu nepřesahuje 15 objemových procent. Podle odstavce 2, téhož paragrafu platí se k této dani ještě 1 Kčs přirážky ve prospěch státu, takže 1 litr tekutiny bez obsahu alkoholu je zatížen 2.50 Kčs daně.

V rozpočtu na rok 1947 jest výnos daně z vína, moštů a ovocných šťáv preliminován v českých zemích částkou 96 milionů Kčs. Vyšlo se z plochy vinic a výtěžků na 1 ha. Po srážce hroznů, zkonsumovaných přímo spotřebiteli, po srážce daně prostého vína pro vinaře (3 hl) po srážce přípustných výtrat a po srážce zkaženého vína, použitého k výrobě lihu a octa, došlo se k množství zdanitelného vína (§ 57 zákona č. 30 z roku 1946) obsaženého v těchto číslicích:

93.000 hl vína, což při sazbě 5 Kčs za 1 litr činí 46 mil. Kčs,
daň z vína a šťáv, dovezených z celní ciziny 35 mil. Kčs,
daň, připadající na ovocné šťávy, vyrobené v tuzemsku 15 mil. Kčs.

Částka 15 milionů Kčs preliminovaná jako výnos daně ze samotných ovocných šťáv je velmi nízká a jejím zrušením nebyla by státnímu finančnímu hospodářství způsobena žádná ztráta, protože zvýšením daně a poplatků z alkoholických nápojů byl výnos daní vysoko překročen proti předpokládaným výnosům daně na rok 1947.

Ze šťáv vyrobených v tuzemsku jest přibližně 40-50 % použito k výrobě limonád. Dosud bylo v zemích českých k výrobě limonád používáno šťáv umělých, připravených z tresti a ze sacharinu. V poslední době byl sacharin nahrazen cukrem. Na Slovensku jsou však limonády vyráběny výlučně jen z ovocných šťáv a z cukru, takže obyvatelstvu dostává se v limonádách i hodnotných výživných složek, obsažených v ovocných šťávách.

Podepsaní dožadovali se již v říjnu 1946 zvláštním dopisem adresovaným panu ministru financí, aby bylo upuštěno v zájmu úspěšného boje proti alkoholismu od zdaňování alkoholuprostých ovocných šťáv a nápojů. Dopisem pana ministra financí čís. 640/46 kab. z 16. prosince 1946 bylo jim sděleno, že bylo vždy v intencích ministerstva financí, aby též daňový systém přispíval k ostřízlivění národa. Bylo jim tímto dopisem sděleno, že finanční správa studuje však i tuto otázku a že její snahou bude, aby v příštím daňovém systému zatížení bezalkoholických ovocných šťáv a nápojů bylo podstatně zmírněno nebo i odstraněno.

Společnost pro racionální výživu, jejíž ušlechtilé snahy v dosažení a uplatnění všech zásad správné výživy jsou známy, velmi naléhavě dožaduje se zrušení daně z ovocných šťáv a nápojů, aby vitaminy, které v ovocných šťávách jsou zachovány, dostaly se v hojné míře všemu obyvatelstvu.

Na nedávném, významném sjezdu institucí vedoucích boj proti alkoholismu byl vznesen důrazný požadavek, aby byla všemožně i zrušením daně podporována výroba ovocných, alkoholuprostých šťáv a zdůrazněno, že pouhými zákazy není možno úspěšně čeliti požívání alkoholu, nýbrž že je třeba poskytnouti lidu všech vrstev jakostní nápoje, které by byly skutečnou, ovšem neporovnatelně hodnotnější náhradou alkoholu.

Ústav ovocnářsko-vinařský v Praze po řadu let propaguje tiskem, speciálními kursy i přednáškami výrobu nekvašených ovocných moštů a přírodních ovocných šťáv, jichž požíváním v nejširších lidových vrstvách hodlá čeliti nebezpečné rozpínavosti alkoholismu, jehož dosah zejména mezi mládeží dostoupil nebezpečného stupně.

Státní zdravotní ústav obrátil se také na zásobovací výbor ÚNS s naléhavou žádostí, aby se tento domáhal zrušení nepřímé daně z ovocných, alkoholuprostých šťáv. Jako představitel výzkumné složky zdravotnické upozornil na neblahé důsledky lineárního zdanění alkoholuprostých nápojů. Ve svém podání praví: "Vedeme boj proti alkoholismu a současně propagujeme v zájmu dobré výživy, zvláště dětí, konsum přírodních ovocných přípravků a nápojů (t. zv. tekuté ovoce). Nemá-li býti rozpor mezi zdravotním cílem a politikou finanční, je třeba uvážiti, že otázku zdanění alkoholuprostých nápojů má význačnou stránku zdravotní a že daňové zatížení je nutno odstupňovat podle této hodnoty. Přírodní ovocné šťávy představují v rámci tendencí o zlepšení výživy širokých vrstev složku, která získala dosavadní propagací svoje místo jako uznaný činitel (konsum ovocných šťáv, dovezených z UNRRA byl ministerstvem výživy i zdravotnictví v tomto smyslu řízen a širokou veřejností také akceptován). Popularisace konsumu přírodních šťáv ovocných tvoří positivní složku boje protialkoholového zvláště u mládeže. Zatížení těchto nápojů neúnosnou daní učiní zdravotní propagaci těchto výrobků, zvláště pro kruhy sociálně slabé, rodiny s četnými dětmi neúnosné, čímž se maří důležitý počin zdravotní správy."

Uvážíme-li tedy velmi příznivé biologické účinky ovocných šťáv na vývoj lidského organismu, posoudíme-li dalekosáhlý jejich význam v účinném boji proti alkoholismu a oceníme-li též skutečně cenný přínos pro pěstování ovoce v našich zemích, můžeme se s plnou odpovědností domnívat, že úbytek, který státní pokladně vznikne oproštěním ovocných alkoholuprostých nápojů od daní a poplatků výše zmíněných, bude plně nahrazen ve formě vyšších hodnot, t. j. zlepšení národního zdraví, odklonu od alkoholismu a posílení ovocnářské a zahrádkářské produkce.

Z těchto důvodů táží se podepsaní poslanci:

1. Je si vědom pan ministr financí významu podpory národního zdraví, boje proti alkoholismu i zlepšení podmínek pro podnikání našeho ovocnářství zrušením daně z ovocných alkoholuprostých šťáv a nápojů?

2. Je pan ministr financí ochoten připraviti novelisaci zákona č. 30 z r. 1946 změnou §§ 56 a 57 v tom smyslu, že daň z alkoholuprostých šťáv a nápojů bude zrušena?

3. Je ochoten pan ministr financí učiniti tak co nejdříve, aby ještě podzimní sklizeň ovoce mohla býti použita k hojnějšímu zpracování v alkoholu prosté mošty, ovocné šťávy a nápoje?

V Praze dne 2. července 1947.

Žáčková-Batková, Zeminová, Uhlířová, Šmejcová, Šulík,

Lesák, Přeučil, dr. Novotný, Čížek, dr. Jan Stránský, Jirášek, dr. Uhlíř, Nedoma, Weiland, Slíva, ing. dr. Kameníček, A. Jaroš, dr. Krajina, Tichota, Torn, Hora, dr. Horáková.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP