Ústavodárné Národní shromáždění
republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
(1) Tento zákon se týká akciových
společností provozujících podnik cukrovarský,
na něž se nevztahují ustanovení dekretu
presidenta republiky ze dne 24. října 1945, č.
101 Sb., o znárodnění některých
podniků průmyslu potravinářského
(dále jen "společnost").
(2) Vláda určí nařízením,
na které společnosti se vztahuje tento zákon.
Podniky akciových společností zmíněných
v § 1 budou provozovány cukrovarskými družstvy
(dále jen "družstvo"). Zásadně
jest zříditi k provozu každého cukrovarského
podniku samostatné družstvo. Výjimky z tohoto
pravidla může povoliti vláda.
(1) Členy družstva se mohou státi jen pěstitelé
řepy provozující zemědělský
podnik v územním obvodu příslušného
podniku cukrovarského a dodávající
tomuto podniku jimi vypěstovanou řepu ke zpracování,
stálí zaměstnanci podniku a stát.
Pěstitelé řepy, jakož i zaměstnanci
zmínění v předcházející
větě mají právní nárok,
aby byli přijati za členy družstva. Společenstevní
smlouva (stanovy) stanoví podrobnosti o tom, které
osoby ve vztahu k podniku, o který jde, mají právní
nárok na členství v družstvu podle předcházející
věty.
(2) Orgány družstva jsou valné shromáždění,
představenstvo a dozorčí rada. Představenstvo
a dozorčí rada družstva se skládají
ze 4 členů družstva z řad pěstitelů
řepy, ze 2 členů družstva z řad
stálých zaměstnanců a z jednoho člena
jako zástupce státu. Členy představenstva
a dozorčí rady z řad pěstitelů
řepy a z řad zaměstnanců volí
ze svého středu každá skupina členů
družstva na valném shromáždění
odděleně. Zástupce státu jmenuje a
odvolává vláda. Nebude-li nejpozději
v den, kdy se koná volba členů představenstva
(dozorčí rady) jmenován zástupce státu,
jsou představenstvo, po případě dozorčí
rada schopny se usnášeti i bez jeho účasti
a to až do dne následujícího po dni,
kdy bylo družstvo o jeho jmenování vyrozuměno.
Stejným způsobem, jako členové představenstva
(dozorčí rady), se ustanovují jejich náhradníci.
Každému členu družstva přísluší
při hlasování na valné hromadě
pouze jeden hlas bez ohledu na počet závodních
podílů, které vlastní.
Pokud tento zákon jinak nestanoví, řídí
se právní poměry družstva ustanoveními
zákona ze dne 9. dubna 1873, č. 73 ř. z.,
o výdělkových a hospodářských
společenstvech, na Slovensku předpisy §§
223-257 zák. čl. XXXVII/1875, o obchodním
zákonu, ve znění předpisů je
měnících a doplňujících
a předpisy je provádějícími.
(1) Ministr výživy jmenuje při každém
cukrovarském podniku společností dotčených
v § 1 tříčlenný sbor zakladatelů
složený ze dvou pěstitelů řepy
a z jednoho zaměstnance, splňujících
podmínky pro členství v družstvu (§
3, odst. 1). Sbor zakladatelů provede přípravné
práce pro vznik družstva a vede jeho věci až
do dne zápisu jeho představenstva do rejstříku.
(2) Sbor zakladatelů pořídí co nejrychleji
seznam pěstitelů řepy a zaměstnanců,
kteří mají podle § 3 právní
nárok, aby byli přijati za členy družstva
podle § 3. Tento seznam se v podniku veřejně
vyloží k nahlédnutí po dobu 14 dnů
a vyložení seznamu se vyhlásí způsobem
v místě obvyklým s upozorněním,
že po dobu vyložení seznamu možno uplatňovati
námitky proti němu nebo žádati o jeho
doplnění. O podaných námitkách
a žádostech za doplnění seznamu, jimž
sbor zakladatelů nevyhověl, rozhoduje s konečnou
platností ministerstvo výživy, na Slovensku
pověřenectvo výživy.
(3) Sbor zakladatelů vypracuje návrh společenstevní
smlouvy (stanov) pro ustavující valné shromáždění
družstva. Na ustavující valné shromáždění
buďtež pozváni pěstitelé řepy
a zaměstnanci zapsaní v seznamu podle odstavce 2
s upozorněním, že na ustavujícím
valném shromáždění mohou hlasovati,
přihlásí-li se nejpozději v den konání
ustavujícího valného shromáždění
za členy družstva a splní-li nejpozději
tohoto dne povinnosti s členskou přihláškou
spojené. Ustavující valné shromáždění
se usnese na společenstevní smlouvě (stanovách)
a zvolí členy představenstva a dozorčí
rady. Společenstevní smlouva (stanovy) vyžaduje
ke své platnosti schválení ministerstva výživy.
(4) Sbor zakladatelů opoví usnesení učiněné
podle předchozího odstavce k zápisu do společenstevního,
na Slovensku do obchodního rejstříku soudu
příslušného podle sídla družstva.
Soud při rozhodování o zápisu zkoumá,
pokud jde o obsah společenstevní smlouvy (stanov),
jen, zda došlo k platnému usnesení o smlouvě
(stanovách) a zda smlouva (stanovy) byla schválena
podle předchozího odstavce.
(1) Dnem zápisu družstva do rejstříku
přechází úhrn práv a závazků
dotčené společnosti, jež byla označena
ve výměru o jmenování sboru zakladatelů
družstva, na družstvo jimi založené. V případě,
že společnost má několik podniků
a že se založí několik družstev,
přebírají všechna takto založená
družstva rukou společnou a nerozdílnou práva
a závazky společnosti dnem zápisu nejposléze
vzniklého družstva do rejstříku. Do
jednoho roku ode dne převzetí jsou povinna tato
družstva provésti rozdělení převzatých
práv a závazků mezi sebou. Rozdělení
schvaluje ministr výživy. Nedojde-li k dohodě
a jejímu schválení, provede rozdělení
ministr výživy v dohodě s ministry financí
a zemědělství správním opatřením.
Schválení, po případě rozdělení
podle předcházející věty, vyhlásí
ministr výživy v Úředním listě
republiky Československé. Dnem tohoto vyhlášení
omezují se práva a závazky, přešlé
podle věty prvé na družstvo, u jednotlivých
družstev na míru odpovídající
provedenému rozdělení.
(2) Podkladem pro zjištění nároků
akcionářů společnosti na poměrný
podíl na jmění společnosti je částka
akciového kapitálu společnosti zvýšená
o poměrný podíl na zdaněných
reservních fondech (bilančních položkách
majících povahu reservního fondu) nebo snížená
o poměrný podíl na bilanční
ztrátě ke dni vzniku družstva. Tyto nároky
akcionářů budou, pokud se akcionáři
stanou členy družstva, zúčtovány
s jejich souhlasem na závodní podíly družstva.
Nároky akcionářů, pokud nebudou takto
uspokojeny, budou vypořádány poskytnutím
cenných papírů, které vydá
Fond znárodněného hospodářství
zřízený podle § 9 dekretu presidenta
republiky ze dne 24. října 1945, č. 100 Sb.,
o znárodnění dolů a některých
průmyslových podniků. Hodnota takto vydaných
cenných papírů tvoří závazek
družstva vůči tomuto Fondu. Vláda určí
nařízením způsob, jak družstvo
splní svůj závazek podle předcházející
věty.
(1) Dokud nebylo zřízeno družstvo, je orgán,
který dosud zastupoval společnost navenek, povinen
vésti správu a věci společnosti s
péčí řádného hospodáře.
Odpovídá za škodu, kterou způsobil svým
zaviněním. Je-li správou a vedením
věcí pověřeno několik osob,
odpovídají za zaviněnou škodu rukou
společnou a nerozdílnou.
(2) Ministerstvo výživy může v případě,
že je nebezpečí, že by převod na
družstvo mohl býti ztížen nebo zmařen,
zavésti do společnosti národní správu
podle dekretu presidenta republiky ze dne 5. května 1945,
č. 5 Sb., o neplatnosti některých majetkověprávních
jednání z doby nesvobody a o národní
správě majetkových hodnot Němců,
Maďarů, zrádců a kolaborantů
a některých organisací a ústavů,
na Slovensku podle nařízení Slovenské
národní rady ze dne 5. června 1945, č.
50 Sb. n. SNR, o národní správě.
(3) Družstvo se může domáhati zrušení
nebo přiměřené úpravy závazků
společnosti, které přešly na družstvo,
pokud jsou hospodářsky neodůvodněné,
zejména závazků ze služebních
smluv zaručujících nepřiměřeně
vysoké platy, zaopatřovací požitky,
odbytné a pod. Nedojde-li k dohodě, jest ve věcech,
uvedených v tomto odstavci výlučně
příslušný k rozhodování
rozhodčí soud, zřízený podle
ustanovení zákona ze dne 21. listopadu 1946, č.
228 Sb., o rozhodčích soudech pro úpravu
některých závazků národních
podniků; kde je v zákoně č. 228/1946
Sb. řeč o národním podniku, rozumí
se tím pro obor tohoto zákona družstvo.
(4) Družstvo může odporovati právním
jednáním společnosti, ke kterým došlo
po dni 27. října 1945 v úmyslu zavléci
v cizí prospěch majetkové hodnoty společnosti.
Ustanovení odpůrčího řádu
vydaného zákonem ze dne 27. března 1931,
č. 64 Sb., kterým se vydávají řády
konkursní, vyrovnací a odpůrčí,
platí přiměřeně.
(5) Práv uvedených v odstavcích 3 a 4 může
použíti družstvo do jednoho roku ode dne svého
vzniku.
(6) Společnost se nemůže platně usnésti
na svém zrušení, nebude-li dán k tomu
souhlas ministra výživy. Společnost zaniká
dnem vzniku družstva bez likvidace; u společností,
jejichž podniky přešly na několik družstev
(§ 6, odst. 2, věta druhá), zaniká společnost
dnem, kdy vzniklo poslední družstvo z družstev
zřízených k převzetí podniků
této společnosti. Výmaz provede rejstříkový
soud z úřední moci.
(1) Založení družstva, jakož i převod
práv a závazků společnosti na družstvo
jsou osvobozeny od poplatků. Podání a úřední
úkony k tomu potřebné jsou osvobozeny od
poplatků a dávek za úřední
úkony ve věcech správních.
(2) Od poplatků a dávek za úřední
úkony ve věcech správních jsou osvobozeny
též převody majetku uskutečněné
do dvou let od vyhlášení tohoto zákona
mezi družstvy, pokud se při tom úhrnná
hodnota závodních podílů u jednoho
družstva snižuje a u druhého zvyšuje úměrně
k hodnotě převedeného majetku.
(3) Družstva jsou povinna platiti poplatkový ekvivalent
podle § 1, odst. 3 zákona ze dne 8. dubna 1938, č.
76 Sb., o poplatkovém ekvivalentu, a to ze jmění
nabytého při založení od prvého
dne kalendářního čtvrtletí
následujícího po zápisu do rejstříku
a ze jmění nabytého podle odstavce 2 od prvého
dne kalendářního čtvrtletí
následujícího po nabytí tohoto jmění.
(1) Zřizuje se Ústředí cukrovarského
průmyslu k zajištění jednotného
řízení a obstarávání
věcí cukrovarského průmyslu (dále
jen "Ústředí"). Členy Ústředí
jsou národní podniky cukrovarské a družstva.
Ústředí je způsobilé samostatně
nabývati práv a zavazovati se.
(2) Ústředí spravuje představenstvo,
v němž jsou zastoupeny národní podniky
a družstva v takovém poměru, že na tři
zástupce národních podniků připadají
vždy dva zástupci družstev. Počet členů
představenstva a jejich náhradníků
stanoví vláda. Členové představenstva
(náhradníci) ústředního orgánu,
zřízeného podle § 16 dekretu č.
101/1945 Sb. pro národní podniky cukrovarské
jsou členy (náhradníky) představenstva
Ústředí za tyto národní podniky.
Členy představenstva (náhradníky)
zastupující družstva volí prostou většinou
družstva na společné schůzi svých
zástupců, kterou svolává a řídí
zástupce státu, jmenovaný ministrem výživy.
Volba je platná jen, schválí-li ji vláda;
jinak se volba opakuje.
(3) Představenstvo jedná o společných
věcech cukrovarského průmyslu na společné
schůzi členů zastupujících
národní podniky i družstva. Ve věcech,
jejichž obstarávání náleží
do působnosti celostátního ústředního
orgánu zřízeného podle § 16 dekretu
č. 101/1945 Sb., pokud nejde zároveň o věci
uvedené v předcházející větě,
jedná představenstvo ve sboru složeném
jen z členů zastupujících národní
podniky. Ve věcech, které se svou povahou týkají
jen družstev, jedná představenstvo ve sboru
složeném jen z členů volených
družstvy.
(4) Schůzi představenstva, v níž se
jedná o společných věcech cukrovarského
průmyslu (odstavec 3, věta prvá) svolává
a řídí předseda Ústředí,
jímž jest ústřední ředitel
jmenovaný podle ustanovení § 19, odst. 3 dekretu
č. 101/1945 Sb. pro ústřední orgán
průmyslu cukrovarského; vláda jmenuje dále
potřebný počet místopředsedů
Ústředí a určí, v jakém
pořadí zastupují předsedu v jeho funkci.
Schůzi sboru členů představenstva
pro věci národních podniků (odstavec
3, věta druhá) svolává a řídí
ústřední ředitel, jmenovaný
podle ustanovení § 19, odst. 3 dekretu č. 101/
1945 Sb. pro ústřední orgán průmyslu
cukrovarského. Schůze sboru členů
představenstva pro věci družstev svolává
a řídí předseda, zvolený na
schůzi uvedené v odstavci 2.
(1) Společnými věcmi cukrovarského
průmyslu, jež nutno jednotně říditi
a obstarávati (§ 9, odst. 1), se rozumějí
programové investice, spolupráce národních
podniků s družstvy, účast na vypracovávání
společných hospodářských plánů
cukrovarského průmyslu, normalisace, standardisace
a typisace surovin, polotovarů, tovarů, výrobních
zařízení a technických procesů,
péče o výzkumnictví, organisace distribuce
a vývozu, výzkum trhu, otázky politiky obchodní,
dopravní, celní a devisové, statistika, revise,
věci týkající se řepy a řepného
osiva.
(2) Ústředí vykonává působnost
celostátního ústředního orgánu
zřízeného podle § 16 dekretu č.
101/1945 Sb., pokud jde o jednotné vedení společných
věcí národních podniků cukrovarských.
Podnikatelské úkoly zmíněného
ústředního orgánu zřízeného
pro průmysl cukrovarský nejsou tímto zákonem
dotčeny.
(3) Ústředí je ústřední
zájmovou organisací svých členů.
Členství v něm zprošťuje povinnosti
býti členem jiné povinné organisace
průmyslu nebo družstev, která je po případě
uložena jinými předpisy.
(1) Náklady spojené s činností Ústředí
hradí jeho členové.
(2) Práva a povinnosti národních podniků
a družstev k útvarům zřízeným
před 5. květnem 1945 ke společnému
řízení a obstarávání
věcí cukrovarského průmyslu zanikají
dnem, který vláda stanoví nařízením,
bez rozdílu, zda jde o práva a povinnosti založené
smluvně, či uložené právním
předpisem.
(3) Vláda vydá nařízením předpisy
o Ústředí a o právu Ústředí
ukládati povinnosti k zajištění účelu
uvedeného v § 9, odst. 1, stanoví hranice působnosti
představenstva v jeho funkcích uvedených
v § 9, odst. 3, určí, na které útvary
se vztahuje ustanovení odstavce 2, určí způsob
jejich likvidace nebo likvidace jejich činnosti, stanoví,
která práva a závazky těchto útvarů
přecházejí na Ústředí,
po případě která působnost
dosud vykonávaná těmito útvary přechází
na ministerstvo výživy, určí dobu, způsob
a podmínky zastavení jejich činnosti a upraví
poměr Ústředí k povinným hospodářským
organisacím průmyslu, obchodu a zemědělství
a způsob, jak se hradí náklady spojené
s činností Ústředí.
(1) Ministerstvo výživy dozírá na Ústředí,
může jeho činnost kdykoli přezkoumati.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení; provede jej ministr výživy
v dohodě se zúčastněnými členy
vlády.
§ 1 odst. 3, písm. b) dekretu č. 101/1945 Sb.
vyňal z dosahu znárodnění rolnické
akciové cukrovary a rafinerie cukru, jejichž většinu
akcií vlastnili 1. ledna 1945 pěstitelé řepy,
hospodařící na zemědělských
podnicích do 50 ha orné půdy. Při
tom bylo určeno, že se tyto podniky přemění
na podniky družstevní, na nichž se účastní
zemědělci, zaměstnanci a stát podle
předpisů, které budou o tom vydány
vládním nařízením.
Osnova chce upraviti právní poměry všech
podnikatelských subjektů cukrovarů, na něž
se nevztahuje dekret č. 101/1945 Sb.
Po stránce hospodářské je snahou docíliti,
aby provedení přeměny prošlo bez hospodářských
nesnází a aby zejména u těch podniků,
u kterých zemědělská akciová
účast nepřevyšuje o mnoho nejmenší
množství v § 1, odst. 3, písm. b) dekretu
č. 101/1945 Sb. uvedené, nedošlo k hospodářským
otřesům, ohrožujícím provedení
přeměny.
Osnova, jež původně měla býti
pouze předpisem upravujícím přeměnu
společností na družstva, zmíněná
v § 1, odst. 3, písm. b) dekretu č. 101/1945
Sb., takto dostala širší obsah.
Obsah osnovy však byl ještě rozšířen
nutností upraviti některé organisační
otázky cukrovarského průmyslu v souvislosti
s vytvořením cukrovarských družstev
a nutností likvidovati všechny dosavadní formy
cukrovarského oragnisování. Tyto koly plní
osnova z části přímo ve svém
oddílu III., z části stanoví, že
je vláda upraví nařízením.
odstavec 1 tohoto paragrafu zachycuje všechny případy
cukrovarských podniků, na něž se nevztahují
ustanovení dekretu č. 101/1945 Sb. Jsou to tedy
podniky svou povahou spadající pod ustanovení
§ 3, písm. a), písm. b), po případě
i písm. c). Osnova se tak snaží zajistiti,
aby za žádných okolností nedošlo
k utvoření jiných forem v cukrovarském
podnikání, nežli jsou národní
podniky cukrovarské a družstevní podniky cukrovarské.
Odstavec 2 obsahuje potřebné zmocnění
pro vládu, aby nařízením vyhlásila,
na které společnosti se tento zákon vztahuje.
V příloze je uveden seznam společností
ohledně jejichž podniků nebylo učiněno
opatření podle § 1, odst. 4 dekretu.
Toto ustanovení normuje zásadu, že k provozu
každého cukrovarského podniku má býti
zřízeno samostatné družstvo. Toto ustanovení
nutno čísti v souvislosti s ustanovením §
5, odst. 1. Jestliže tedy vláda učiní
rozhodnutí podle § 2, poslední věty,
dá tím zároveň závazný
výklad pojmu "podnik" ve vztahu užitém
v § 5.
Podle programu vysloveného dekretem č. 101/1945
Sb. mají se na družstvu účastniti zemědělci,
zaměstnanci a stát. V tomto paragrafu se odchylkou
od dosavadního družstevního práva dává
tomuto příkazu normativní obsah, zužující
pojem zemědělce a pojem zaměstnance pro účely
tohoto zákona. § 3 odst. 1, prvá věta
vyjadřuje základní prvky určující
podmínky pro vznik práva na členství
v družstvu, zejména pro zemědělce. Má
tu býti vyjádřen požadavek, aby se na
družstevním podniku účastnili jen skutečně
hospodařící zemědělci, kteří
jsou skutečnými dodavateli řepy podniku,
o který jde. Slovy "v územním obvodu"
má býti vyjádřeno, že bez ohledu
na případné jiné poměry je
sledována snaha, aby připuštěním
družstevní účasti bylo působeno
na to, aby řepa byla dodávána do cukrovarských
podniků dopravně nejvýhodnějších.
Osnova ponechává společenstevní smlouvě,
aby stanovila pojem zemědělce dodávajícího
podniku pravidelně řepu ke zpracování
a pojem stálého zaměstnance, a aby určila,
jakých pravidel je dbáti při rozhodování,
zda podmínky pro členství takto určené
jsou naplněny. Aby nedošlo k nejednotnosti, pokud
jde o tento obsah společenstevní smlouvy, je zajištěno
ustanovením § 5, odst. 3, poslední větou
o schvalování společenstevní smlouvy
(stanov), že ministerstvo výživy bude působiti
k tomu, aby v zásadních ustanoveních byly
v jednotlivých společenstevních smlouvách
odchylky jen tehdy, jsou-li pro to dány zvláštní
důvody, jichž nelze nedbati. K tomuto řešení
se osnova uchyluje proto, že zákon sám by jen
obtížně mohl definovati tyto pojmy s nárokem
na trvalou platnost pojetí v definici vyjádřeného.
Bude také věcí zájmových organisací
zaměstnaneckých a zájmových organisací
zemědělských, aby působily k tomu,
aby bylo zajištěno jednotné a spravedlivé
nakládání se všemi zemědělci
a zaměstnanci majícími nárok na členství
v družstvu. Pro konstrukci představenstva a dozorčí
rady je zvolena forma konstrukce představenstva národních
podniků cukrovarských. Přizpůsobení
této formě bylo nutné z toho důvodu,
aby nedošlo k rozdílům mezi zemědělskými
účastníky národních podniků
a členy družstva, pokud jde o početní
účast na správě podniku, do něhož
dodávají řepu. Stanovení lhůty
pro jmenování zástupce státu je nutným
reflexem skutečnosti, že na rozdíl od zástupců
zaměstnanců a zemědělců zástupce
státu není volen valnou hromadou a opačný
postup, nežli v osnově zvolený, by znamenal,
že státu by se dostávalo neúměrně
silné posice, kdyby prostým nejmenováním
jeho zástupce mohla býti zmařena schopnost
představenstva a dozorčí rady činiti
rozhodnutí.
Ustanovení tohoto paragrafu vyjadřují zásadu,
že i když jde o družstva s určitými
odchylkami od běžného typu družstev, neztrácejí
družstevní charakter a proto platí pro ně
platné předpisy o družstvech.
Z povahy zvolené konstrukce, totiž z příkazu
obsaženého v § 2, vyplývá, že
osnova musí předepsati způsob vzniku družstva
v zásadě na zásahu státní správy.
§ 5 proto předpisuje zřízení
sboru zakladatelů a vybavuje jej působností.
Z povahy státního zásahu vyplývá
i nutnost schvalování společenstevní
smlouvy státem a zajištění, aby schválená
společenstevní smlouva (stanovy) nebyla, pokud jde
o její obsah, předmětem dalšího
soudcovského zkoumání tak, aby nedošlo
ke konfliktu mezi aktem schvalovacím a případným
odlišným názorem rejstříkového
soudu. Tato poslední myšlenka je zachycena v §
5, odst. 4.
§ 6 řeší otázku převodu
podniku na družstvo zásadně na principu převzetí
podniku se všemi právy a závazky. Dojde-li
k založení více družstev k převzetí
podniků jedné společnosti, odsune se den
přechodu práv a závazků teprve ke
dni, kdy dojde k zápisu nejposléze vzniklého
družstva do rejstříku. Toto ustanovení
sleduje myšlenku, aby bylo dosaženo koordinování
vzniku všech družstev provozujících podniky
téže společnosti. Ustanovení §
6, odst. 1 pamatuje také na případy, kdy
nedojde k dohodě o rozdělení mezi nově
vzniklými družstvy. Se zřetelem k tomu, že
dochází k úplnému převzetí
práv a závazků společnosti, není
nutno prováděti odhady a není nutno zjišťovati
majetkový stav ke dni převzetí. Naproti tomu,
pokud jde o vypořádání s akcionáři,
bude podle § 6, odst. 2, prvé věty podkladem
pro zjištění pouze částka akciového
kapitálu a zdaněných reserv, snížená
po případě o ztráty vykázané
v bilanci ke dni vzniku družstva. Okolnost, že jde o
vznik družstva státním zásahem, nese
s sebou také nutnost intervence Fondu znárodněného
hospodářství při vypořádání
s akcionáři, kteří nemohou nebo nechtějí
se státi členy družstva. Výši nároků,
jež takto vzniknou vůči Fondu znárodněného
hospodářství, nelze odhadnouti, poněvadž
okolnost, zda akcionář splňující
podmínky pro členství v družstvu se
rozhodne pro členství v družstvu, je zcela
odvislá na jeho vůli.
§ 7 obsahuje ustanovení pro zajištění
účelu zákonem sledovaného. Jsou to
jednak ustanovení o prozatímní správě,
o případné možnosti zavésti národní
správu, o úpravě tíživých
závazků, které přešly na družstvo,
o odpůrčím právu a o omezení
práva společnosti usnésti se na svém
zrušení. Odstavce 3, 4 a 5 v podstatě přebírají
myšlenky vyjádřené v obdobných
ustanoveních dekretu č. 101/1945 Sb.
Ustanovení odstavce 1 poskytuje osvobození od poplatků
a dávek při vzniku družstva. Ustanovení
odstavce 2 poskytuje stejné poplatkové osvobození
pro případy, že dojde k majetkovým převodům
mezi družstvy vzniklými podle tohoto zákona.
Je tu pamatováno na to, aby poplatkové obtíže
nebrzdily možnost vytvoření podmínek
lepšího hospodaření případným
majetkovým přesunem nebo i sloučením
družstev podle tohoto zákona.
Oddíl III osnovy řeší otázku
organisace cukrovarského průmyslu v podstatě
navázáním na organisační práci
vykonanou dekretem č. 101/1945 Sb. a statutem národních
podniků potravinářských č.
77/1946 Sb., se snahou vytvořiti bez narušení
principu zvoleného zřízením ústředního
orgánu pro znárodněný průmysl
cukrovarský uspokojivé řešení,
které by vyhovovalo i postavení cukrovarského
průmyslu, který není znárodněn.
Jde v podstatě o myšlenku rozmnožiti počet
členů představenstva ústředního
orgánu o přiměřený počet
volených zástupců družstev při
zachovávání poměru 3:2, který
odpovídá přibližně poměru
hospodářského postavení znárodněného
a neznárodněného průmyslu cukrovarského,
a provésti při tom přísné dělítko
mezi úkoly společnými celému cukrovarskému
průmyslu a mezi záležitostmi znárodněného
a neznárodněného průmyslu. Osnova
umožňuje dále likvidaci všech organisačních
útvarů celého cukrovarského průmyslu
bez omezení, kdy a na jakém základě
vznikly, a nahrazení těchto útvarů
novou úpravou. Při řešení otázky
organisace cukrovarského průmyslu je situace ztížena
tím, že není dosud upravena organisace ostatního
průmyslu. Proto se navrhuje, aby poměr zřizované
organisace k povinným organisacím průmyslové,
obchodní a zemědělské byl upraven
nařízením. Stejně tak je třeba,
aby byly nařízením upraveny v podrobnostech
i otázky, jak bude Ústředí cukrovarského
průmyslu vyvíjeti svou činnost vůči
svým členům a jakým způsobem
se provede likvidace dosavadních organisačních
útvarů, jako Hospodářské skupiny
průmyslu cukrovarského při Ústředním
svazu průmyslu, Svazu pro řepu a cukr, smlouvy o
kartelu, poměru k Asekuračnímu spolku průmyslu
cukrovarnického a pod. Ministr výživy je pověřen
dozorem; ve výkonu dozoru je obsaženo také
právo zasáhnouti, zejména tehdy, kdyby došlo
k neodůvodněnému majorisování
menšiny.
Seznam společností provozujících cukrovarský podnik, ohledně nichž nebylo učiněno
opatření podle § 1, odst. 4 dekr. č.
151/1945 Sb.:
Spolkový rolnický cukrovar v Čejetičkách,
Rolnický akciový cukrovar v Dašicích,
Spolkový rolnický cukrovar v Novém Bydžově,
akciová společnost,
Rolnický akciový cukrovar, pivovar, mlýn
v Ovčárech,
Společný rolnický cukrovar v Předměřicích
nad Labem,
Porolničeny cukrovar akciové společnosti
v Přelouči,
Rolnické akciové podniky cukrovar a mlýn
v Rožďalovicích,
Rolnický cukrovar v Syrovátce, akciová společnost,
Rolnický cukrovar akciový v Brodku,
Akciová společnost pro průmysl cukrovarnický
v Brně se závody: v Břeclavi, Bzenci, Hodoníně,
Hrušovanech nad Jev., Kojetíně, Pohořelicích,
Slavkově u Brna, Sokolnicích, Tovačově,
Uherském Hradišti a Židlochovicích,
Akciová společnost rolnického cukrovaru v
Čelechovicích n. H.,
Rolnický cukrovar akciový v Dřevohosticích,
Rolnický akciový cukrovar a rafinerie v Holici u
Olomouce,
Rolnický cukrovar akciový v Hulíně,
První moravský akciový cukrovar rolnický
v Kroměříži,
Rolnický akciový cukrovar v Litovli,
Rolnický cukrovar a rafinerie, akciová společnost
v Malých Prosenicích,
Rolnický cukrovar a rafinerie v Němčicích
nad Hanou,
Rolnický akciový cukrovar a rafinerie ve Vrbátkách,
Rolnický akciový cukrovar ve Vávrovicích,
Diosecká hospodárska a cukrovarnícka a liehovarnícka,
účastinná spoločnisť v Dioseku,
Slovenský rolnicky cukrovar, účastinná
spoločnosť vo Farkašíne,
Považský cukrovar, účastinná
spoločnosť v Trenčianskej Teplej,
Záhorský cukrovar a liehovar, účastinná
spoločnosť v Uhorskej Vsi.