Dnešní potřeba pracovních sil v průmyslových
podnicích, nutnost zhospodárnění provozu
továren na margarin vyvěrající ze
světového nedostatku tuků ve vyživovacím
sektoru nás nutí, abychom upozornili pana ministra
výživy na některé nesrovnalosti v tomto
průmyslu.
1. V intencích vlády jest snížení
počtu státních a veřejných
zaměstnanců.
Proti tomuto směru generální ředitelství
Čsl. tukových závodů má ku
řízení 6ti znárodněných
podniků dnes již 70 zaměstnanců a noví
zaměstnanci jsou neustále přijímáni.
Do dnešního dne je pověřen řízením
veškerého tukového průmyslu Svaz pro
mléko a tuky. Odbor Svazu D (umělé jedlé
tuky) má celkem 23 zaměstnance a s tímto
počtem řídí 25 podniků: 6 znárodněných,
tvořících Čsl. tukové závody,
1 patřící do koncernu Synthesie, 8 podniků
v národní správě, 9 soukromých
a 1 podnik na výrobu hmoty spořící
tuk, provádí veškeré příděly
hořčičného semene pro továrny
na hořčici a řídí distribuci
margarinu.
Výkup semene z domácí sklizně, import
olejnatých semen a olejů provádí finančně
Družstvo továren na margarin a mýdlo v Praze
ve spolupráci s Mlékosvazem. Družstvo zaměstnává
celkem 32 zaměstnanců.
Z uvedeného je zřejmo, že náklad potřebný
ku řízení tak velkého aparátu,
jako jest již dnes ředitelství Čsl.
tukových závodů vyžádá
si vysokého finančního nákladu, který
zase podstatně sníží zisky všech
znárodněných podniků vyrábějících
umělé tuky jedlé a tím i finančně
zmenší předpokládaný příjem
státní pokladny.
2. Upozorňujeme p. ministra, že svým dopisem
ze dne 22. ledna 1947 č. j. 27.073/V-47 dal výjimečně
svolení k tomu, aby ve smyslu § 4, odst. e) vl. nař.
č. 77/46 Sb. byly funkce generálního ředitele
a jeho náměstka slučitelny s funkcí
podnikového ředitele a jeho náměstka
u fy Severočeské tukové závody v Ústí
n. L. (Tyto závody mají 60 % kapacity všech
znárodněných podniků.)
Upozorňujeme pana ministra, že ředitelství
Čsl. tukových závodů má sídlo
v Praze, ředitelství Severočeských
tukových závodů jest však v Ústí
n. L., tedy v místech značně od sebe vzdálených,
takže sloučení těchto dvou funkcí
znamená značnou ztrátu času pro jmenované
funkcionáře, nehledě ani k tomu, že
každá jednotlivá funkce, má-li býti
řádně vykonávána, plně
vyčerpá poctivě a naodvisle pracujícího
odborníka.
Spojením obou funkcí může nastati neúmyslné
ovlivnění při výkonu funkce gen. ředitele,
nebo jeho náměstka v neprospěch ostatních
národních podniků nehledě k tomu,
že generální ředitel, nebo jeho náměstek
nemůže dávati sám sobě rozkazy,
ani nemůže sám sebe kontrolovati, jak by se
v uvedených případech nutně dálo.
Další nedopatření se stalo při
jmenování některých podnikových
ředitelů, nebo jejich náměstků
tím, že nebylo přihlédnuto k jejich
porušení o řízeném hospodářství
v předchozích jejich funkcích jako národních
správců.
Porušení stalo se vícekráte, ku př.
v Synthesii, podnik Přerov, kde do dnešního
dne, přes veškeré urgence nejsou trestní
spisy ONV vyřizovány a provinivší se
odpovědný vedoucí úředník
jest doposud na svém původním místě.
Podobných případů je několik.
3. Na těchto poměrech nese vinu částečně
také ta okolnost, že nebyla do dnešního
dne provedena likvidace Svazů, námi již tak
často vyžadovaná. Dnešní stav těchto
institucí jest neudržitelný již z toho
důvodu, že jest otřesena jejich autorita u
druhých úřadů, což jest plně
prokázáno předchozím uvedeným
přehlížením trestních činů.
4. Umělý jedlý tuk kryje dnes z největší
části nízké příděly
tuků a proto nám není jasno, proč
nebyla věnována patřičná péče
kalkulacím všech surovin ku výrobě umělých
jedlých tuků potřebných a kalkulacím
vlastním produktu, t. j. margarinu. Podle informací
podepsaných jest možno řádnými
kalkulacemi ulehčiti intervenčnímu fondu,
případně i provésti další
snížení ceny margarinu. Podepsaní však
žádají, aby bylo Družstvo továren
na margarin a mýdlo urychleně požádáno,
aby předložilo nové kalkulace jak surovin,
tak i margarinu a k jejich přezkoušení NÚC
byl přizván odborník, přesně
ovládající veškeré výrobní
procesy a současně aby byl schopen posouditi uvedené
kalkulační náklady.
Podepsaní poslanci dotazují se p. ministra výživy:
1. Zda je ochoten vyšetřiti poměry v tvořícím
se gener. ředitelství Čsl. tukových
závodů a zjednati nápravu,
2. zda je ochoten zrušiti svoje výjimečné
povolení ve smyslu § 4, odst. e) vl. nař. č.
77/46 Sb. a odstraniti inkompatibilitu, která se vyskytla
pouze v tomto úseku znárodněného průmyslu,
3. zda je ochoten předložiti revisní zprávy,
doložiti jaké závady byly zjištěny
a podati informace jakým způsobem byla jednána
náprava v provinivších se podnicích
tukového průmyslu a předložiti nálezy
o potrestání jednotlivých vinníků,
4. zda je ochoten nám sděliti, kdy a jakým
způsobem bude provedena reorganisace Svazu pro mléko
a tuky,
5. zda je ochoten zaříditi přezkoušení
cen margarinu a surovin potřebných k jeho výrobě?