Ústavodárné Národní shromáždění republiky Československé 1947.

3. zasedání.

720.

Interpelace

poslanců Bartoše, Kobylky, Slívy a Weilanda

ministru dopravy

ve věci dostavení dráhy Vizovice-Horní Lideč.

Podle § 1 koncesní listiny má se nově vybudovati dráha z Vizovic do Horní Lidče.

Generální projekt pro tuto trať byl již úředně projednán pro celou trať. Detailní projekty byly projednány při politických pochůzkách pro část Vizovice-Pozděchov, t. j. od km minus 1,240 až do km 12,700. Tato část trati jest rozdělena na 5 úseků takto:

Úsek I Vizovice-
Vizovice město, t. j.km minus1,240km1,000.
Úsek II Vizovice město
-Lutonina, t.j.km 1,000km 3,100.
Úsek III Lutonina-
Jasenná t. j.km 3,100km4,421.
Úsek IV Jasenná, t.j.km 4,421km8,050.
Úsek V Ublo-
Pazděchov, t. j.km 8,050km12,700.

Železniční spodek s objekty jest hotov v úseku I až III, t. j. v části od km minus 1,240 až do km 4,421 a zasahuje až do km 4,800 IV. úseku. Tato délka trati měří km 6,040. V úseku IV jsou hotovy tyto části:

Odkm5,250 dokm5,850 jesthotovo0,600 km.
Odkm6,200 dokm6,400 jesthotovo0,200 km.
Odkm6,580 dokm7,650 jesthotovo1,070 km.

Celkem tedy ve IV. úseku jest hotovo 1,870 km. Jest tedy v úseku I-IV celkem hotovo 6,040 km a 1,870 km t. j. 7,910 km trati.

Podle původního projektu se měla nová dráha zapojiti do zastávky Lužná. Celková délka trati jest od km minus 1,240 až do km 17,800 t. j. 19,040 km. Jelikož ministerstvo dopravy později rozhodlo, aby připojení bylo v zastávce a nákladišti Lidečko byla i délka trati od km minus 1,240 až do km 20,200 t. j. 21,440 km. Dále rozhodlo ministerstvo dopravy též o zapojení nové dráhy do Val. Polanky. V tomto případě by byla délka od km minus 1,240 až do km 17,562 t. j. 18,802 km.

Ze železničního spodku jest tedy hotovo se zřetelem na délku trati asi 30 až 33 %.

Z uvedenéhe jest patrno, že byly již celkem vykonány velké práce, které samy o sobě zavazují, aby v díle bylo pokračováno.

Důležitou je též skutečnost, že do stavby byla investována značná částka asi 26 milionů předmnichovských korun a že od zastavení stavby v roce 1939 až do dnešního dne každoročně narůstají interkalární úroky ve výši přes 1,000.000.- Kčs a budou se dále zvětšovati, zůstanou-li provedené stavby ležeti ladem. Při tom stavby se vlivem povětrnosti a nemožnosti řádného udržování značně poškozují.

Je třeba právem litovati, že dostavba trati Vizovice-Horní Lideč nebyla zařazena do dvouletého plánu.

Dostavením železnice z Vizovic do Horní Lidče se získá další železniční spojení se Slovenskem. Vzdálenost střední Moravy do Žiliny přes Horní Lideč se zkrátí o 51 km.

Podle názorů odborných kruhů bylo by možno na trati Vizovice- Horní Lideč vésti denně až 60 vlaků, čímž by se ulehčilo frekventovaným tratím jiným.

Dostavěním trati se otevře část valašského kraje, část opravdu hospodářsky chudá, hospodářským centrům a tím i civilisaci.

Nebudeme zdůrazňovati význam této trati pro cestovní a cizinecký ruch.

Je nesporné, že národní podnik Baťa ve Zlíně má eminentní zájem na dostavbě. Avšak celou tuto otázku musíme posuzovati ze širšího hlediska než zlínského. Střední Morava i Brno pocítí příznivé důsledky dokončení tratě.

Podle názoru odborníků je možno dokončiti trať během tří let nákladem 150-180 mil. Kčs.

Při tom převládají práce zemní. Pracovních sil bude možno použíti z kraje a to takových, které jsou jinak nevyužity pro hospodářskou výstavbu kraje. Podepsaní poslanci se táží ministra dopravy:

1. Jsou mu známy všechny skutečnosti o důležitosti a hospodářském významu a celostátním významu pro dokončení trati Vizovice-Horní Lideč?

2. Učiní pan ministr rychlé opatření, aby bylo s největším urychlením ještě letos přikročeno k pokračování dostavby tratě Vizovice-Horní Lideč a zařazen tento projekt dodatečně do dvouletého plánu?

V Praze dne 1. července 1947.

Bartoš, Kobylka, Slíva, Weiland,

Mikuláš, Žáčková-Batková, inž. dr. Ješ, Děd, Přeučil, Josef Ševčík, inž. dr. Kameníček, Rychtera, A. Jaroš, dr. Hobza, Parez, Tichý, dr. Neuman, dr. Loubal, Bolen, Klátil, Tichota, Hora.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP