Podle § 1 koncesní listiny má se nově
vybudovati dráha z Vizovic do Horní Lidče.
Generální projekt pro tuto trať byl již
úředně projednán pro celou trať.
Detailní projekty byly projednány při politických
pochůzkách pro část Vizovice-Pozděchov,
t. j. od km minus 1,240 až do km 12,700. Tato část
trati jest rozdělena na 5 úseků takto:
Úsek I Vizovice- | ||||||
Vizovice město, t. j. | km | minus | 1,240 | až | km | 1,000. |
Úsek II Vizovice město | ||||||
-Lutonina, t.j. | km | 1,000 | až | km | 3,100. | |
Úsek III Lutonina- | ||||||
Jasenná t. j. | km | 3,100 | až | km | 4,421. | |
Úsek IV Jasenná, t.j. | km | 4,421 | až | km | 8,050. | |
Úsek V Ublo- | ||||||
Pazděchov, t. j. | km | 8,050 | až | km | 12,700. |
Železniční spodek s objekty jest hotov v úseku
I až III, t. j. v části od km minus 1,240 až
do km 4,421 a zasahuje až do km 4,800 IV. úseku. Tato
délka trati měří km 6,040. V úseku
IV jsou hotovy tyto části:
Od | km | 5,250 | do | km | 5,850 | jest | hotovo | 0,600 | km. |
Od | km | 6,200 | do | km | 6,400 | jest | hotovo | 0,200 | km. |
Od | km | 6,580 | do | km | 7,650 | jest | hotovo | 1,070 | km. |
Celkem tedy ve IV. úseku jest hotovo 1,870 km. Jest tedy
v úseku I-IV celkem hotovo 6,040 km a 1,870 km t. j. 7,910
km trati.
Podle původního projektu se měla nová
dráha zapojiti do zastávky Lužná. Celková
délka trati jest od km minus 1,240 až do km 17,800
t. j. 19,040 km. Jelikož ministerstvo dopravy později
rozhodlo, aby připojení bylo v zastávce a
nákladišti Lidečko byla i délka trati
od km minus 1,240 až do km 20,200 t. j. 21,440 km. Dále
rozhodlo ministerstvo dopravy též o zapojení
nové dráhy do Val. Polanky. V tomto případě
by byla délka od km minus 1,240 až do km 17,562 t.
j. 18,802 km.
Ze železničního spodku jest tedy hotovo se
zřetelem na délku trati asi 30 až 33 %.
Z uvedenéhe jest patrno, že byly již celkem vykonány
velké práce, které samy o sobě zavazují,
aby v díle bylo pokračováno.
Důležitou je též skutečnost, že
do stavby byla investována značná částka
asi 26 milionů předmnichovských korun a že
od zastavení stavby v roce 1939 až do dnešního
dne každoročně narůstají interkalární
úroky ve výši přes 1,000.000.- Kčs
a budou se dále zvětšovati, zůstanou-li
provedené stavby ležeti ladem. Při tom stavby
se vlivem povětrnosti a nemožnosti řádného
udržování značně poškozují.
Je třeba právem litovati, že dostavba trati
Vizovice-Horní Lideč nebyla zařazena do dvouletého
plánu.
Dostavením železnice z Vizovic do Horní Lidče
se získá další železniční
spojení se Slovenskem. Vzdálenost střední
Moravy do Žiliny přes Horní Lideč se
zkrátí o 51 km.
Podle názorů odborných kruhů bylo
by možno na trati Vizovice- Horní Lideč vésti
denně až 60 vlaků, čímž
by se ulehčilo frekventovaným tratím jiným.
Dostavěním trati se otevře část
valašského kraje, část opravdu hospodářsky
chudá, hospodářským centrům
a tím i civilisaci.
Nebudeme zdůrazňovati význam této
trati pro cestovní a cizinecký ruch.
Je nesporné, že národní podnik Baťa
ve Zlíně má eminentní zájem
na dostavbě. Avšak celou tuto otázku musíme
posuzovati ze širšího hlediska než zlínského.
Střední Morava i Brno pocítí příznivé
důsledky dokončení tratě.
Podle názoru odborníků je možno dokončiti
trať během tří let nákladem 150-180
mil. Kčs.
Při tom převládají práce zemní.
Pracovních sil bude možno použíti z kraje
a to takových, které jsou jinak nevyužity pro
hospodářskou výstavbu kraje. Podepsaní
poslanci se táží ministra dopravy:
1. Jsou mu známy všechny skutečnosti o důležitosti
a hospodářském významu a celostátním
významu pro dokončení trati Vizovice-Horní
Lideč?
2. Učiní pan ministr rychlé opatření,
aby bylo s největším urychlením ještě
letos přikročeno k pokračování
dostavby tratě Vizovice-Horní Lideč a zařazen
tento projekt dodatečně do dvouletého plánu?