Ústavodárné Národní shromáždění
republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
(1) Aby byla provedena úprava zemědělského
pozemkového vlastnictví, zabírá se
státem zemědělská půda (role,
luka, zahrady, vinice, chmelnice), pokud na území
Československé republiky náleží
vlastnicky jediné osobě nebo týmž spoluvlastníkům
a
a) buď přesahuje výměru 50 ha nebo
b) bez ohledu na výměru není od 1. ledna
1935 - pokud jde o půdu získanou dědictvím,
již po dvě generace - trvale obhospodařována
vlastníkem a nejde o případy, kdy vlastníku
okolnostmi na jeho vůli nezávislými (stáří,
nemoc, vdovství nebo nezletilost a pod.) nebo z důvodu
veřejné funkce bylo zabráněno osobně
hospodařiti. Další podmínkou je skutečnost,
že výnos z této půdy není jediným
nebo hlavním zdrojem obživy vlastníka a jeho
rodiny.
(2) Ustanovení odstavce 1, písm. b) nelze použíti
u půdy propachtované svazky územní
samosprávy.
(3) Manželé nerozvedení považují
se za osobu jedinou.
(4) Vlastník zemědělské půdy,
uvedené v odst. 1 má nárok, aby mu dle jeho
volby byla ponechána v neomezeném vlastnictví
zemědělská půda nejvýše
ve výměře 50 ha [odst. 1, písm. a)]
po případě 1 ha [odst. 1, písm. b)].
(5) K účelům tohoto zákona použije
se též zemědělské půdy,
která je ve vlastnictví státu.
Tento zákon se nevztahuje:
a) Na vlastnictví do výměry 1 ha zemědělské
půdy,
b) na pozemkový majetek obecně prospěšných
nadací, jichž obecná prospěšnost
bude potvrzena příslušným zemským
národním výborem,
c) na hospodářské celky, které dosavadním
způsobem obhospodařování představují
výjimečné hodnoty, jak statky sloužící
k účelům vědeckým, školním,
pokusnickým, šlechtitelským a hřebčíny.
Záborem uvedeným v § 1 nabývá
Československá republika práva zabraný
majetek přejímati a přidělovati.
(1) Převzatá půda bude přidělena
do vlastnictví
a) malozemědělcům k doplnění
jejich zemědělského závodu na závod
hospodářsky soběstačný,
b) zemědělským zaměstnancům
včetně příslušníků
zemědělských rodin činných
v zemědělství a malozemědělcům,
zejména krajanům vracejícím se do
vlasti (ústavní zákon ze dne 12. dubna 1946,
č. 74 Sb., o udělení státního
občanství krajanům vracejícím
se do vlasti) k vytvoření soběstačných
zemědělských závodů,
c) vyučeným zahradníkům k provozování
zahradnictví a ovocnářství ve výměře
do 3 ha,
d) obcím k zajištění stavebního
rozvoje v rámci schváleného zastavovacího
plánu a
e) dělníkům, veřejným a soukromým
zaměstnancům a maloživnostníkům
pro stavbu vlastního domu nebo na zřízení
zahrádky nebo na rozšíření provozních
zařízení do výměry 0.2 ha.
(2) Uchazeči uvedení v odstavci 1 musí také
prokázati
a) že jsou československými státními
občany nebo že jsou za ně považováni
podle § 1 nebo 2 ústavního zákona č.
74/1946 Sb.,
b) že jsou české nebo slovenské národnosti,
soudně bezúhonní a národně
i státně spolehliví. Ustanovení o
národnosti neplatí u osob jmenovaných v §§
1 - 6 zákona ze dne 19. prosince 1946. č. 255 Sb.,
o příslušnících československé
armády v zahraničí a o některých
jiných účastnících národního
odboje za osvobození. Pokud jde o osoby, uvedené
v § 84, odst. 1 zákona ze dne 18. července
1946, č. 164 Sb., o péči o vojenské
a válečné poškozence a oběti
války a fašistické persekuce, neplatí
ustanovení o národnosti, ačli nejde o příslušníky
národnosti německé neb maďarské.
(3) Přednostní právo na příděl
půdy mají oprávnění uchazeči
(odst. 1), kteří se vyznamenali a zasloužili
v národně osvobozovacím boji, zejména
vojáci a partyzáni, bývalí političtí
vězňové a deportovaní a jejich rodinní
příslušníci i zákonní
dědicové, jakož i pachtýři a
rolníci poškození válkou.
(4) Příděl podle tohoto zákona nemůže
obdržeti, kdo bez vážných důvodů
opustil půdu, která mu byla přidělena
při provádění prvé nebo druhé
pozemkové reformy.
(5) Vyžaduje-li toho potřeba půdy, může
býti pozemkový majetek, získaný podle
tohoto zákona, směněn za půdu jinou.
(1) Za půdu, která bude převzata podle tohoto
zákona přísluší vlastníku
náhrada ve výši čtyř pětin
ceny obvyklé v místě ke dni 20. června
1939.
(2) Přídělová cena nesmí překročiti
cenu v místě ke dni 20. června 1939 obvyklou.
(3) Zvláštním zákonem bude upraveno
vyrovnání knihovních závad, břemen
a patronátů na přidělované
půdě váznoucích pokud nebudou přidělencem
převzaty.
(4) Je-li půda převzata podle § 1 v nájmu
(pachtu) ruší se nájemné (pachtovní)
smlouvy. Je-li však nájemcem (pachtýřem)
osoba jmenovaná v § 4, odst. 1 má přednostní
nárok na příděl. Jinak má nájemce
(pachtýř) nárok na náhradu nákladů,
učiněných na novou úrodu.
(5) O zabezpečení zaměstnanců na půdě,
která bude převzata podle tohoto zákona,
platí obdobně předpisy zákona ze dne
30. ledna 1947, č. 16 Sb. Podrobné předpisy
budou vydány vládním nařízením.
(1) Ustanovení tohoto zákona nebude použito
v případech, kdy vlastník pozemkového
majetku jmenovaného v § 1, odst. 1 do šesti měsíců
od vyhlášení tohoto zákona dobrovolně
v dohodě s místním sdružením
Jednotného svazu českých zemědělců
(na Slovensku Jednotného sväzu slovenských
rolníkov) a se schválením úřadu
uvedeného v § 9 prodá, řídě
se zásadami tohoto zákona, osobám jmenovaným
v § 4 půdu uvedenou v § 1, odst. 1.
(2) Nedojde-li k prodeji podle odst. 1, bude pozemkový
majetek, uvedený v § 1, odst. 1, převzat podle
tohoto zákona za šetření předpisu
§ 5, odst. 1.
Soustředí-li se po vyhlášení
tohoto zákona ve vlastnictví jediné osoby,
týchž spoluvlastníků, nerozvedených
manželů, nebo rodičů a dětí
prvého stupně, nemajících dosud samostatné
domácnosti, pozemkový majetek, přesahující
výměru uvedenou v § 1, odst. 1, písm.
a), stane se tento majetek předmětem řízení
podle tohoto zákona.
(1) Zcizení, dělení, zavazení, pacht
a nájem majetku, uvedeného v § 1, jakož
i majetku získaného podle tohoto zákona,
vyžaduje svolení úřadu jmenovaného
v § 9. Tento úřad uděluje svolení,
může uložiti podmínky a učiniti
výhrady. Právní jednání bez
tohoto svolení je neplatné.
(2) Svolení není třeba, jde-li o zcizení
nebo pacht mezi manžely nebo s rodičů na potomky
a jejich manžely.
(1) Úkoly tímto zákonem státu svěřené
obstarává Národní pozemkový
úřad, který se tímto zákonem
zřizuje. Úřad podléhá vládě,
jeho předsedu a náměstky jmenuje k návrhu
vlády president republiky, správní výbor,
složený ze 12 členů, jmenuje vláda
k návrhu Jednotného svazu českých
zemědělců a Jednotného sväzu
slovenských rolníkov.
(2) Na Národní pozemkový úřad
přechází působnost ministerstva zemědělství
a Národního pozemkového fondu, svěřená
jim dekrety presidenta republiky ze dne 21. června 1945,
č. 12 Sb. a ze dne 20. července 1945, č.
28 Sb. a vládním nařízením
ze dne 8. září 1945, č. 70 Sb., jakož
i působnost přikázaná ministerstvu
zemědělství vládním nařízením
ze dne 25. ledna 1935, č. 22 Sb.
(3) Bližší ustanovení o organisaci tohoto
úřadu, jeho působnosti, jakož i o řízení
podle tohoto zákona budou upravena zvláštním
zákonem.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení a provedou jej všichni
ministři.
Nové poměry hospodářské a sociální
v osvobozeném státě vyžadují
i spravedlivější úpravu držby zemědělské
půdy.
Po konfiskaci půdy Němců, Maďarů,
nepřátel a zrádců republiky podle
dekretu presidenta republiky ze dne 21. června 1945, č.
12 Sb. a urychleném rozdělení této
půdy podle dekretu presidenta republiky ze dne 20. července
1945, č. 28 Sb., znamená osnova zákona o
revisi první pozemkové reformy, provedené
podle zákona záborového, první krok
směřující ke spravedlivější
úpravě pozemkového vlastnictví. Ježto
však lze očekávati, že ani tímto
opatřením nebude dosaženo uspokojení
schopných bezzemků a malých a středních
zemědělců, dává tato osnova
další možnost pokračovati v nastoupené
cestě za úpravou pozemkového vlastnictví
až k jejímu spravedlivému provedení,
a to formou záboru a přídělu této
půdy oprávněným uchazečům.
Osnova, snažíc se splniti tento úkol, vychází
ze zásady, že půda patří tomu,
kdo na ní pracuje. Proto podrobuje záboru jednak
půdu, na níž vlastník bez vážných
důvodů osobních nehospodaří
trvale od 1. ledna 1935, jednak půdu získanou dědickou
posloupností, t. j. půdu, která v držení
rodu je již delší dobu, ale dočasný
vlastník na ní nehospodařil již po dvě
generace. V obou těchto případech lze půdu
převzíti bez ohledu na její výměru,
avšak jen tenkráte, nebude-li tím ohrožena
existence vlastníka nebo jeho rodiny.
Konečně podléhá záboru i půda,
na níž vlastník zemědělec sice
hospodaří, ale výměra jeho pozemkového
vlastnictví přesahuje výměru středního
podniku zemědělského, t. j. výměru
50 ha půdy zemědělské, za niž
se považují role, luka, zahrady, vinice, chmelnice,
jak definoval již zákon záborový. Při
této kategorii půdy dává osnova vlastníku
nárok na ponechání maximální
výměry 50 ha s právem volby obdobně
podle ustanovení § 11, věty 1 zákona.
Pokud jde o uchazeče o příděl, přidržuje
se osnova v zásadě okruhu stanoveného dekrety
č. 12 a 28 z r. 1945, rozšiřuje jej však
o příslušníky rodiny zemědělce,
činné v zemědělství, dále
o uchazeče z řad zahradníků a výslovně
pamatuje na krajany vracející se do vlasti. Přednostní
nárok přiznává účastníkům
odboje zahraničního i domácího, příslušníkům
jich rodin a pozůstalým po nich, jakož i pachtýřům
a rolníkům poškozeným válkou.
Naproti tomu vylučuje z přídělu osoby,
které, obdrževše přídělem
půdu v prvé nebo druhé pozemkové reformě
opustili tento příděl bez vážných
důvodů a tím dali najevo, že není
u nich správného poměru k půdě.
Pro bezzemky a malé a střední zemědělce
stanoví se výměra přídělu
tak, aby přídělem vznikaly jen soběstačné
usedlosti.
Osnova je vedena snahou, aby úpravu pozemkové držby
provedly si zúčastněné strany samy
pokud možno bez zásahů úřadů,
neboť tímto způsobem možno provedení
této úpravy značně urychliti. Z toho
důvodu určuje nabývací cenu cenou
v místě obvyklou, které může
vlastník půdy úpravou dotčené
docíliti při dobrovolném odprodeji osobám,
jež osnova kvalifikuje jako uchazeče. Naproti tomu
při převzetí podle tohoto zákona obdrží
vlastník pouze čtyři pětiny toho,
co by obdržel při dobrovolném odprodeji.
Způsob určení odškodnění
knihovních věřitelů a jiných
osob knihovně oprávněných ponechává
se zákonu zvláštnímu.
Pokud jde o patronátní práva a povinnosti,
lze důvodně míti za to, že těchto
případů se vyskytne poměrně
málo po provedení revise první pozemkové
reformy půjde v řízení podle tohoto
zákona hlavně o t. zv. půdu selskou, na níž
patronátní povinnosti budou váznouti zřídka.
Přesto však osnova vyhrazuje vydání
bližších předpisů o náhradě
za zaniklé patronáty zvláštnímu
zákonu.
Z navrhované úpravy pozemkového vlastnictví
nutno z důvodů sociálních vyjmouti
jednak drobný majetek zemědělský,
který vlastník trvale neobhospodařuje (§
2 písm. a), jednak majetek obecně prospěšných
nadací, jichž obecnou prospěšnost potvrdí
příslušný zemský národní
výbor (§ 2, písm. b). Z důvodů
vědeckého bádání, pokroku zemědělské
výroby, jakož i z důvodů zahraničně
obchodní politiky nutno vyjmouti zemědělské
podniky, které jako statky školní, pokusnické,
šlechtitelské nebo sloužící účelům
vědeckým představují výjimečné
hodnoty hospodářské (§ 2, písm.
d).
Ježto úprava pozemkového vlastnictví
má býti trvalou, je nutno zabrániti koncentraci
půdy, k čemuž slouží ustanovení
§ 7.
Aby předčasné disposice pozemkovým
majetkem, který bude dotčen tímto zákonem,
nemařily řízení a účel
tohoto zákona, je nutno podrobiti je úřednímu
schválení, právě tak, jako disposice
půdou podle tohoto zákona získanou.
Pokud při provádění tohoto zákona
bude třeba řízení v nejvyšší
stolici, je nutno, aby bylo svěřeno ústřednímu
úřadu, ustavenému podle zásad lidově
demokratických, t. j. řízenému zástupci
lidu. Ministerstvu zemědělství, do jehož
příslušnosti by toto řízení
spadalo, je za dnešních zcela mimořádných
poměrů v zemědělské výrobě
nutno dáti možnost, aby se cele věnovalo péči
o povznesení této výroby, tvořící
základ síly a bezpečnosti státu. Z
téhož důvodu jeví se účelným,
aby Národnímu pozemkovému úřadu
byly svěřeny i práce, spojené s prováděním
konfiskace a osidlení podle dekretů presidenta republiky
č. 12 a 28 z roku 1945, které dosud vykonává
IX. odbor ministerstva zemědělství, jednak
Národní pozemkový fond. Tímto opatřením
bude odstraněna tato zbytečná dvojí
kolej a dosáhne se plného využití úřednických
sil, kteroužto skutečnost při připravovaných
úsporných opatřeních ve veřejné
správě nelze přehlížeti. Konečně
Národní pozemkový fond, jenž následkem
nedosti jasné a nedomyšlené struktury není
ani úřadem ani fondem v pravém slova smyslu,
byl by nahrazen ústředním úřadem.
Osnova stanoví pouze zásady pro úpravu vlastnictví
k zemědělské půdě a ponechává
jich provedení zvláštnímu zákonu,
který dá bližší předpisy
i o ustavení a působnosti Národního
pozemkového úřadu, jakož i o řízení
podle tohoto zákona.
Úhrada nákladu s provedením zákona
spojeného bude hrazena z rozdílu mezi náhradou,
jež připadne vlastníku zabrané půdy
(§ 5, odst. 1) a cenou přídělovou (§
5, odst. 2).