Po skončení okupace se staly některé
peněžní organisace (Svaz spořitelen,
Ústřední svaz peněžnictví)
neschopnými rozhodování, protože jejich
orgány odchodem Němců a kolaborantů,
kteří byli do těchto orgánů
dosazeni okupanty, neměly dostatečný počet
členů, potřebný k platnosti jejich
usnesení.
Vedení těchto institucí bylo svěřeno
Národní radou československou nebo spolkem
odborových organisací vždy jedné, případně
dvěma osobám, t. zv. zmocněncům, kteří
vykonávali a ještě nyní stále
vykonávají bez oprávnění funkci,
jež by příslušela statutárním
orgánům, kdyby nebyly z uvedených důvodů
ochromeny.
Působení zmocněnců mohlo býti
trpěno z důvodů praktických jako prozatímní
a nouzové opatření jenom do té doby,
dokud nebyl vydán dekret presidenta republiky ze dne 19.
května 1945, č. 5 Sb. Tento dekret, tvořící
součást právního řádu,
umožnil, aby všude tam, kde toho vyžadoval nerušený
chod podniků, organisací, institucí a pod.,
byla zavedena na přechodnou dobu národní
správa a dosazen tak na místo zmíněných
zmocněnců náhradní orgán, který
by vykonával po dobu mimořádných poměrů
funkci normálních orgánů.
Ministerstvo financí však nejen nepoužilo této
normy, vydané pro překlenutí mimořádných
poměrů, ale nechalo zcela bez povšimnutí
vládní nařízení ze dne 13.
března 1941, č. 114 Sb., o povinné organisaci
peněžnictví, které dovoluje ministerstvu
financí, aby jmenovalo předsednictvo Ústředního
svazu peněžnictví.
A tak jsme svědky toho, že Ústřední
svaz peněžnictví je ovládán bez
jakéhokoliv zákonného podkladu dvěma
zmocněnci, z nichž jeden je úředníkem
Pražské úvěrní banky a druhý
úředníkem Zemědělské
banky pro Čechy v Praze. Od volné úvahy těchto
dvou osob závisí, kdo bude přizván
k jednáním o důležitých otázkách
v oboru peněžnictví.
Všechny osnovy zákonů a jiných norem,
kterými má býti dán základ
budoucí výstavbě našeho peněžnictví,
zasílá ministerstvo financí Ústřednímu
svazu peněžnictví, který je projednává
na pozvání zmocněnců ve sboru libovolně,
t. j. bez právního předpisu, utvořeném.
Je pochopitelné, že takto složený sbor
nemůže být považován za objektivní
instituci, zastupující právem všechny
složky peněžních ústavů
a představující vrcholný orgán
peněžnictví. Přesto se stává,
že tito zmocněnci se častěji dostanou
do rozporu s míněním takto libovolně
vytvořeného shromáždění.
Není tudíž objektivního místa,
v němž by všechny složky peněžnictví
měly přiměřené zastoupení
na základě demokratických zásad a
které by mohlo zladiti zájmy všech skupin.
Právě v nynější době,
kdy jde o dalekosáhlou úpravu poměrů
v našem peněžném a úvěrovém
systému, chybí forum, které by bylo legitimováno
pro odborné projednávání všech
otázek našeho peněžnictví, zejména
pak ministerstvem financí předkládaných
osnov.
Dokud nebude nově navrhovanými zákony provedena
organisace peněžnictví, jest nutno vycházeti
z norem dosud platných a použivatelných, t.
j. z vlád. nař. č. 114/45 Sb., pokud jde
o Ústřední svaz peněžnictví
a o ustavení jeho předsednictva, a z dekretu č.
5/45 Sb., pokud jde o Svaz spořitelen a o zavedení
jeho pětičlenné národní správy.
Vzhledem k tomu, že vlád. nař. č. 114/41
Sb. o povinné organisaci peněžnictví
je z doby nesvobody a že se ustavení předsednictva
Ústředního svazu peněžnictví
děje jmenováním a tedy nedemokratickým
způsobem, je nutno žádati od ministra financí,
aby se při výběru osob řídil
návrhy jednotlivých složek peněžnictví
tak, aby všechny skupiny byly rovnoměrně zastoupeny
a aby toto jmenování bylo provedeno na přechodnou
dobu, t. j. do utvoření Peněžní
rady.
Naléhavost jest odůvodněna aktuálností
otázky nové organisace peněžnictví.
Podepsaní poslanci se proto táží:
1. Je pan ministr financí ochoten neprodleně zmocněnce
v Ústředním svazu peněžnictví
vyrozuměti, že jejich další působení
je v rozporu s právním řádem a tudíž
zaniklo?
2. Je pan ministr financí ochoten jmenovati na přechodnou
dobu, než bude zřízena peněžní
rada či jiná vrcholná organisace peněžnictví,
předsednictvo Ústředního svazu peněžnictví,
a to tak, aby v něm byly poměrně zastoupeny
všechny skupiny peněžních ústavů
a peněžních podniků?
3. Je pan ministr financí ochoten při výběru
osob do předsednictva Ústředního svazu
peněžnictví respektovati návrhy jednotlivých
skupin?
4. Je pan ministr financí ochoten do Svazu spořitelen
zavésti národní správu podle dekretu
č. 5/45 Sb. a zároveň vyrozuměti t.
zv. zmocněnce v tomto svazu, že jeho další
působení je nepřípustné, poněvadž
není v souladu s právním řádem?