Podle § 16, odst. 1 zákona ze dne 19. prosince 1946,
č. 255 Sb., o příslušnících
československé armády v zahraničí
a o některých jiných účastnících
národního boje za osvobození, započítává
se veřejným zaměstnancům doba strávená
ve vlastnosti účastníka národního
boje za osvobození jako služební doba skutečně
strávená ve veřejných službách
a) pro zvýšení služného,
b) pro určení služebního stáří (pořadí),
c) pro délku doby potřebné pro povýšení,
d) pro postup do vyššího služebního poměru a
e) nárok na výslužné a jeho výměru
§ 16, odst. 5, věta prvá téhož
zákona pak stanoví, že doba strávená
ve vlastnosti účastníka národního
boje za osvobození započte se v té platové
stupnici nebo v tom platovém stupni, kterých dosáhla
dotčená osoba jako veřejný zaměstnanec
před počátkem doby vymezené v §
15, č. 1 zmíněného zákona.
Při projednávání prováděcích
směrnic v úřednické personální
komisi vznikly dvě zásadní otázky.
I. Jak provésti zhodnocení doby strávené
ve vlastnosti účastníka boje za osvobození
dvojnásobkem, po případě trojnásobkem,
v platové stupnici nebo platovém stupni, kterého
účastník dosáhl v té době
vymezené v § 15, č. 1 zákona, když
dotyčný účastník národního
boje za osvobození byl mezitím povýšen
v rámci renominace nebo nominace.
II. Má-li započtení doby účasti
národního boje za osvobození býti
provedeno v platové stupnici nebo platovém stupni
skutečně dosaženém při počátku
účasti na národním boji za osvobození
nebo docíleném k tomuto termínu renominací.
Ad I. Ministerstvo národní obrany v souhlase s odbojovými
orgamsacemi zastávalo názor, že jediný
způsob jak lze plně vyhověti znění
zákona jest revise renominace, po případě
nominace, u účastníků národního
boje za osvobození.
Úřad předsednictva vlády, ministerstvo
vnitra, ministerstvo financí a NÚKÚ namítaly:
a) na povýšení není právního
nároku,
b) renominace a nominace jest skončena a není možné
je revidovati, jelikož by to znamenalo nové obrovské
zatížení personální agendy, jež
by nebylo úměrné dosaženým výsledkům,
c) renominační kvota stanovená vládním
usnesením z 5. srpna 1945 jest vyčerpána.
Navrhli pak následující řešení:
Při hodnocení doby strávené ve vlastnosti
účastníka národního boje za
osvobození pro povýšení hodnotí
se tato doba jak pro celkovou délku doby potřebné
pro povýšení tak i do tříleté
lhůty stanovené v oddílu C, č 2 vládního
usnesení z 11. prosince 1931. Důsledky z toho vyplývající
se projeví teprve při povyšování
k prvnímu jmenovacímu termínu po dni počátku
účinnosti tohoto zákona, t. j. k 1. říjnu
1946, a to tak, že při tomto povýšení
se hledí na zaměstnance tak, jako kdyby doba podle
§ 16, odst. 1 mu byla započtena již v době
provádění jmenování za léta
1938 až 1946 a jako kdyby na základě této
doby - za předpokladu, že splňoval i všechny
ostatní podmínky pro ono jmenování
potřebné - byl skutečně jmenován.
K tomu podotkly odbojové organisace:
Postup navržený úřadem předsednictva
vlády, ministerstvem vnitra a financí a NÚKÚ
neodpovídá znění zákona a jasnému
úmyslu zákonodárce, neboť
1. ustanovení zákona, že se doba strávená
ve vlastnosti účastníka národního
boje za osvobození započte pro délku doby
potřebné pro povýšení by se nevztahovalo
vůbec na zaměstnance, kteří po dni
účinnosti zákona č 255/1946 Sb. povýšeni
nebudou;
2. účastníci národního boje
za osvobození by byli v důsledku různosti
termínů, k nimž bylo prováděno
povyšování v jednotlivých létech
poškozeni na svém služebním stáří
(pořadí).
Jest nepochybné, že vláda nenavrhovala a ústavodárné
Národní shromáždění neodhlasovalo
ustanovení § 16, odst. 1, aby výkladem, který
navrhují úřad předsednictva vlády,
ministerstvo vnitra, financí a NÚKÚ, bylo
jeho provádění mařeno. Neobstojí
ani námitky, jež byly vznášeny proti řešení
navrhovanému ministerstvem národní obrany
a odbojovými organisacemi.
Ad a) Je pravda, že není právního nároku
na jmenování. Tato zásada platila i při
renomisaci a přece bylo provedeno jmenování
všech v úvahu přicházejících
zaměstnanců podle příslušných
směrnic vlády, jestliže vyhovovali jinak předepsaným
podmínkám. Zaměstnancům, proti kterým
bylo vedeno řízení podle dekretu č.
105/1945 Sb., bylo vyhrazeno místo. Účastníci
národního boje za osvobození nežádají
nic jiného, než aby bylo stejným způsobem
postupováno vůči nim, to jest, aby bylo jejich
jmenování provedeno stejným způsobem,
ovšem s přihlédnutím k jejich služební
době po započtení příslušné
doby podle ustanovení zákona č. 255/1946
Sb.
Ad b) a c) Podmínky pro renominaci a lhůty stanovila
vláda usnesením, takže by také vláda
mohla tyto podmínky změniti- Zákon je nutno
vyložiti tak, aby dosáhl účelu, který
sleduje a aby byl vzat náležitý zřetel
na zájmy těch, v jejichž zájmu byl vydán.
Zákon č. 255/1945 Sb. byl vydán s úmyslem
upraviti služební platové poměry veřejných
zaměstnanců účastníků
národního boje za osvobození s ohledem na
dobu strávenou v uvedené vlastnosti. Provádění
každé normy přináší státní
správě určité úkoly, někdy
větší, jindy menší. Jestliže
byla zdolána zajisté velmi rozsáhlá
personální agenda s vlastní renominací,
nelze poukazem na obrovské zatížení
odmítati provedení pouhé revise jistě
nikoliv v příliš velkém úseku,
zvláště když jde o účastníky
národního boje za osvobození.
Úmysl zákonodárců by se tímto
způsobem minul cíle, panoval by stav, jako kdyby
uvedeného zákona nebylo a jako by trval stav přivoděný
okupanty. Účastníci národního
boje za osvobození by museli v těchto námitkách
spatřovati nutně u vládních činitelů
nedostatek pochopení a dobré vůle splniti
to, co bylo zákonem č 255/1946 Sb. dáno.
Ad II. Úřad předsednictva vlády, ministerstvo
národní obrany a ministerstvo vnitra zastávalo
ve shodě s podepsanými bojovými organisacemi
názor, že započtení se má díti
ve stupnici dosažené renominací.
Ministerstvo financí a NÚKÚ naproti tomu
uplatnily stanovisko, že věc je nutno vykládati
časově a rozhodná bude tudíž
stupnice skutečně dosažená. Zařazení
renominačního prý bylo dosaženo teprve
doručením renominačního dekretu. V
době, kdy se taková osoba zařadila do odboje,
neměla ještě stupnici dosaženou renominací.
Renominace je normální jmenování a
s ním jsou spojeny i normální účinky.
Rozhodným je tudíž okamžik doručení
dekretu.
Toto stanovisko nemůže však obstáti, uváží-li
se, že zákon č. 255/1945 Sb. byl dělán
ve prospěch účastníků národního
boje za osvobození, jímž chtěl přinésti
uznání za jejich práci a oběti.
Je sice pravda, že účinky určitého
rozhodnutí mohou nastati teprve jeho vydáním,
to jest v daném případě doručením
renominačního dekretu. Nelze však přehlédnouti
okolnost, že účelem renominace bylo napraviti
křivdy spáchané okupanty v době nesvobody
na veřejných zaměstnancích tím,
že nebyli řádně podle dosud platných
směrnic jmenováni. Kdyby nebylo okupace, nebylo
by těch křivd a nebylo ani těch, jimž
tyto křivdy jsou odčiňovány. Trpěl-li
ten, kdo v důsledku okupace nebyl jmenován a byla-li
mu tato křivda renominací odčiněna,
jest spravedlivým požadavkem, aby byla odčiněna
tím spíše tomu, kdo nejen nebyl v době
okupace jmenován, ale účastnil se boje za
osvobození.
Tento výklad znamenal by uznání stavu okupace
jako stavu právního a stavu se kterým se
počítá, ačkoliv náš právní
řád v oboru personálním u veřejných
zaměstnanců stav okupační neuznává.
Jest nepochopitelné, že v případě
účastníků národního
boje za osvobození jsou hájeny důsledky okupačního
stavu, ačkoliv jde o odčinění křivd
spáchaných na lidech, kteří neváhali
obětovati své zdraví a životy.
Nebylo-li datum doručení renominačního
dekretu na újmu zpětné účinnosti
renominace ve věci z toho plynoucích doplatků,
jež pobírali všichni veřejní zaměstnanci
bez rozdílu, není důvodu spatřovati
v něm překážku, jedná-li se o
to, zda má býti účastníku národního
boje za osvobození započtena rozhodná doba
v té stupnici nebo stupni, jichž by byl dosáhl,
kdyby nebylo okupace a jichž dosáhl dodatečně
teprve nyní v důsledku renominace.
Odchylný názor přehlíží
výsledek boje za osvobození stejně jako výsledek
revoluce a snaží se dáti ustanovení
§ 16, odst. 5 zákona č. 255/1945 Sb. výklad
nepříznivý účastníkům
národního boje za osvobození, neboť
jim chce přiznati započtení v nižších
platových stupnicích a stupních, které
by se při pozdějším jmenování
nijak anebo jen nepatrně projevilo.
Z těchto všech důvodů žádaly
odbojové organisace, aby při projednávání
směrnic k provedení zákona č. 255/1945
Sb. bylo uznáno za správné stanovisko jimi
hájené, které nesleduje úzký
zájem účastníků národního
boje za osvobození, nýbrž jen to, aby se jim
podle jasně projeveného úmyslu zákonodárce
dostalo projevu uznání za jejich oběti a
postavení ve veřejné službě,
která jim vzhledem k jejich účasti na národním
boji za osvobození a vzhledem k jejich nejvýše
kladnému poměru k lidově demokratické
republice náleží.
Poukazujíc na tyto okolnosti, táží se
podepsaní vlády:
1. Je vláda ochotna ve směrnicích k provedení
zákona č. 255/1945 Sb. uznat stanovisko odbojových
organisací ve věci započtení doby
strávené ve vlastnosti účastníka
národního boje za osvobození podle §
16, odst. 1 citovaného zákona?
2. Je vláda ochotna vydat tyto směrnice se vším
urychlením?