(1) Odchyluje-li se řečník od
věci projednávané, volá jej předseda
k věci. Za projevy a činy porušující
jednací řád, urážející
slušnost či mrav anebo trestuhodné, volá
předseda k pořádku. Předseda může
z naléhavých důvodů řečníka
přerušiti.
(2) Řečníkovi, kterého
volal za jeho řeči třikrát k věci
nebo k pořádku, jakož i řečníkovi,
který překročil dobu řeči určenou
podle § 45, může předseda odníti
slovo. Řečník, jemuž bylo odňato
slovo a jehož řeč přestane se pak ihned
těsnopisecky zaznamenávati, musí opustiti
řečniště.
(3) Bylo-li poslanci odňato slovo, nesmí
v téže rozpravě mluviti. Ztratil-li slovo (§
45, odst. 7), může se v téže rozpravě
přihlásiti již jen jednou (§ 45, odst.
5). Poslanec, jemuž bylo slovo odňato, může
se odvolati k předsednictvu, které rozhodne před
zakončením rozpravy.
(4) Projevy a návrhy směřující
zřejmě k tomu, aby sněmovní jednání
mařily nebo svévolně zdržovaly, může
sněmovna na návrh předsedův bez rozpravy
prostým hlasováním vyloučiti z jednání.
(1) Urazí-li poslanec u výkonu mandátu
(§ 23 úst. list.) při jednání
sněmovním člena Národního shromáždění,
nebo jiné osoby uvedené v § 46, odst. 1 spíláním
nebo zlým nakládáním nebo přednese-li
obvinění, dotýkající se cti
těchto činitelů způsobem, jaký
se nesnáší s důstojností sněmovny,
může uražený do 8 dnů žádati
písemně u předsedy sněmovny, aby proti
provinilému bylo zavedeno kárné řízení.
Žádost přikáže předseda
s urychlením výboru imunitnímu. Urazí-li
poslanec u výkonu mandátu (§ 23 úst.
list.) při jednání sněmovním
sněmovnu nebo její orgán, navrhne předseda
do 8 dnů písemně výboru imunitnímu,
aby zavedl kárné řízení.
(2) Imunitní výbor vyslechne obviněného,
uraženého a po případě svědky
(§ 30) a podá v určené lhůtě
předsedovi sněmovny písemnou zprávu.
V ní navrhne buď aby se přešlo k dennímu
pořadu nebo aby byl provinilý potrestán veřejnou
důtkou spojenou ve vážných případech
se ztrátou poslaneckého platu na jeden měsíc.
(3) Konečný návrh výboru
se rozdá tiskem a dá se na pořad nejbližší
schůze sněmovny. Sněmovna vyslechne toliko
zpravodaje, provinilého a uraženého, a po doslovu
zpravodajově rozhodne o návrhu výboru, po
případě o návrzích podaných
podle §§ 47 a 48.
(1) Urazil-li poslanec ve schůzi presidenta
republiky, nebo urazil-li ve schůzi (§ 51) předsedu
sněmovny, předsednictvo sněmovny, nebo jeho
členy, vládu, předsedu nebo člena
vlády pro výkon jejich funkcí, nebo neuposlechne-li
nařízení nebo opatření předsedových,
anebo maří-li jednání sněmovní,
ač byl napomenut, může ho předseda sněmovny
vyloučiti na dobu trvání této schůze,
po případě na dobu až šesti schůzí
dalších. Z tohoto opatření může
se vyloučený odvolati k předsednictvu sněmovny
ve lhůtě 8 dnů. Nepodrobí-li se vyloučený
poslanec dobrovolně rozhodnutí, kterým byl
vyloučen, ztrácí nadto poslanecký
plat na jeden měsíc.
(2) Maří-li poslanec jednání
takovým způsobem, že se nemůže
v jednání pokračovati, nebo dopustí-li
se násilností, vyloučí ho předsednictvo
sněmovny ze schůzí na dobu jednoho až
tří měsíců. Po dobu vyloučení
ztrácí vyloučený poslanec nárok
na poslanecký plat.
(3) V době vyloučení není
vyloučenému poslanci dovolen vstup do zasedací
síně a do místností výborových.
(1) Po skončené rozpravě povšechné
hlasuje se, má-li osnova býti základem rozpravy
podrobné. O podaném snad návrhu na přechod
k dennímu pořadu hlasuje se předtím.
(2) V podrobné rozpravě hned potom zahájené
ustanoví předseda, o kterých částech
osnovy se má porada a hlasování konati společně
nebo zvláště. O námitce proti tomu rozhodne
se bez rozpravy prostým hlasováním.
(3) Ustanovení §§ 44 až 48 platí
i pro rozpravu podrobnou.
(1) Pokud zákonem není stanoveno jinak,
je sněmovna způsobilá usnášeti
se zpravidla za přítomnosti aspoň třetiny
všech poslanců a ku platnosti usnesení je třeba
nadpoloviční většiny přítomných
(§ 32 úst. list.).
(2) Při rovnosti hlasů je návrh
zamítnut.
(3) K usnesení o vypovědění
války a ke změně ústavní listiny
a jejích součástí je třeba
třípětinové většiny všech
poslanců (§ 33 úst. list.).
(4) K usnesení ústavního zákona
týkajícího se ústavně právního
postavení Slovenska je třeba také souhlasu
většiny přítomných členů
sněmovny zvolených na Slovensku (úst. zák.
č. 65/1946 Sb.).
(5) K usnesení o vyslovení nedůvěry
vládě je třeba přítomnosti
nadpoloviční většiny poslanců
a nadpoloviční většiny hlasů
(§ 75 úst. list.).
(6) Ustanovení § 48 úst. list. jest
užíti přiměřeně.
(1) Po skončené rozpravě ustanoví
předseda pořad hlasování, hledě
k tomu, aby vyšel najevo pravý názor většiny.
(2) Aby se hlasování zjednodušilo,
může předseda vyvolati usnesení o některé
otázce zásadní.
(1) Hlasuje se pro návrh nebo proti návrhu
bez udání důvodu.
(2) Zpravidla se hlasuje zdvižením ruky
nebo povstáním. Je-li výsledek prostého
hlasování podle názoru předsedy anebo
padesáti poslanců pochybným, dá předseda,
opakuje otázku, buď sečísti hlasy nebo
hlasovati podle jmen. Oboje provede generální tajemník
sněmovny nebo jeho náměstek se zapisovateli
za dozoru předsedy.
(3) Hlasy jest sečísti i tehdy, nařídí-li
to předseda anebo žádá-li toho alespoň
padesát poslanců před hlasováním.
(4) Vyjde-li při hlasování najevo,
že není přítomna ani třetina
poslanců, předseda přeruší nebo
skončí schůzi.
(1) Podle jmen se hlasuje:
a) vrátil-li president republiky usnesený zákon
s připomínkami (§ 48 úst. list.),
b) v případě § 75 úst. list.,
c) jinak jen z rozhodnutí předsedy.
(2) Hlasuje se podle jmen tak, že každý
poslanec odevzdá sedě na svém místě
tištěný hlasovací lístek obsahující
jeho jméno a slovo "ano" nebo "ne".
Výsledek prohlásí předseda, avšak
podrobný výčet jmen budiž uveden jen
ve zprávě těsnopisecké (§ 70).
(1) Volby nebo návrhy na jmenování
dějí se zpravidla hlasovacími lístky
prostou většinou hlasů. Lístky sčítají
zapisovatelé nebo skrutátoři (§ 4, odst.
4).
(2) Není-li námitek, může
se voliti zdvižením ruky nebo povstáním,
vyjma volbu předsedy sněmovny.
(1) Nedosáhne-li se při prvé volbě
prosté většiny hlasů, koná se
volba užší, do níž se pojme z těch,
kdo při prvé volbě obdrželi poměrně
nejvíce hlasů, dvakráte tolik jmen, kolik
jich má býti voleno.
(2) Při rovnosti hlasů v prvé
neb užší volbě rozhodne předseda
losem, kdo se má dostati do volby užší
nebo kdo je zvolen.
(1) Výbory se volí podle zásady
poměrného zastoupení.
(2) Při této volbě odevzdají
hlasovací lístky jen poslanci, kteří
nejsou členy žádného klubu a klubovní
předsedové (místopředsedové
je zastupující) za všechny členy svého
klubu, byť i tito přítomni nebyli. Sdružování
klubů, jakož i poslanců mimo kluby je přípustno.
Součet všech odevzdaných hlasů (kromě
prázdných) dělí se počtem mandátů,
které se mají obsaditi. Nejbližším
celým číslem vyšším (číslem
volebním) dělí se součet každé
skupiny hlasovacích lístků v celém
obsahu stejně znějících a přikáže
se každé skupině tolik mandátů,
kolikrát je volební číslo obsaženo
v součtu a to v pořadí, jak kandidáti
na hlasovacích lístcích jsou uvedeni. Jsou-li
na takových hlasovacích lístcích napsáni
kandidáti v různém pořadí,
rozhodují o jejich pořadí hlasovací
lístky tvořící většinu
dotčené skupiny. Mandáty zbylé přidělí
se skupinám vykazujícím při dělení
číslem volebním největší
zbytky. Jsou-li zbytky dělení u více skupin
sobě rovny, rozhodne los. Byl-li by takto někdo
zvolen dvakráte, prohlásí, za kterou skupinu
mandát chce podržeti a skupině, ze které
ubyl, přidělí se mandát další.
(3) Ubyl-li člen výboru, jmenuje zaň
náhradníka předseda klubu (místopředseda
jej zastupující), jehož byl členem;
nebyl-li členem žádného klubu nebo nejmenuje-li
předseda klubu (místopředseda jej zastupující)
do lhůty předsedou sněmovny dané náhradníka,
zvolí se náhradník podle §§ 58
a 59.
Členu vlády je dáti slovo také k prohlášením,
která nejsou v souvislosti s denním pořadem.
K písemnému návrhu kteréhokoliv poslance
může se sněmovna bez rozpravy prostým
hlasováním usnésti, že o prohlášení
jest zahájiti rozpravu ihned anebo v některé
schůzi příští. Tuto rozpravu
zakončiti jest hlasováním, schvaluje-li či
neschvaluje-li sněmovna toto prohlášení;
sněmovna může se však usnésti,
že hlasování odkládá.
(1) Vláda může podati návrh
na vyslovení důvěry. O návrhu tom
se jedná, aniž byl přikázán výboru
(§ 77 úst. list.).
(2) Sněmovna může vládě
vysloviti nedůvěru.
(3) Návrh na vyslovení nedůvěry
musí býti podepsán nejméně
sto poslanci a přikáže se výboru iniciativnímu,
který o něm podá zprávu nejdéle
do 8 dnů. Iniciativní výbor projednává
přikázaný mu návrh na vyslovení
nedůvěry vládě meritorně podle
ustanovení pro jiné výbory platných
a podává zprávu sněmovně (§
76 úst. list.).
(1) Poslanci se mohou písemně dotazovati
vlády nebo člena vlády po činech vlády
a jejích orgánů a po zamýšlených
opatřeních. Dotázaní jsou povinni
na dotazy odpověděti, pokud tyto činy nebo
opatření spadají do jejich kompetence.
(2) Právo dotazovati se vlády nebo člena
vlády vykonávají poslanci:
a) stručnými dotazy,
b) písemnými dotazy,
c) naléhavými interpelacemi.
(1) V době zasedání vyhradí
předsednictvo sněmovny zpravidla v první
plné schůzi v měsíci přiměřenou
dobu pro stručné dotazy poslanců, které
byly předsednictvem sněmovny připuštěny
pro ústní odpovědi.
(2) Stručný dotaz může býti
podán každým poslancem.
(3) Stručný dotaz musí býti
podán ve sněmovní kanceláři
písemně v tolika vyhotoveních, aby mohl býti
doručen též každému dotazovanému
a nesmí míti rozsah přesahující
200 slov.
(4) Připustilo-li předsednictvo sněmovny
dotaz pro ústní odpověď, zašle
jedno vyhotovení dotázanému a stanoví
zároveň dobu schůze, ve které má
býti podána odpověď.
(5) Dotázaný jest povinen dostaviti se
do schůze nebo se dáti zastoupiti jiným členem
vlády.
(6) Ve schůzi, určené pro ústní
odpovědi na stručné dotazy poslanců,
přečte tazatel svůj dotaz. Dotázaný
je povinen odpověděti nebo odpověď odepříti
s udáním důvodů. Odepře-li
tázaný odpověď, může tazatel
položiti jednu dodatečnou otázku, která
však nesmí trvati déle než dvě
minuty. Dotázanému jest volno odpověděti
na tuto otázku ústně buď ihned nebo
v příští schůzi, vyhrazené
ústním odpovědím na stručné
dotazy, nebo si vyhraditi odpověď písemnou,
kterou jest pak povinen podati do 15 dnů. Dotázaný
může též odepříti odpověď
na dodatečnou otázku s udáním důvodů.
(7) K žádosti dotazovaného musí
předseda prohlásiti schůzi, určenou
pro odpověď na dotaz, za důvěrnou.
(8) Sněmovní kancelář vyvěsí
ve sněmovně seznam stručných dotazů,
jež byly předsednictvem sněmovny připuštěny
pro ústní odpovědi, s pořadovým
číslem, jménem tazatele i dotázaného
a s krátkým údajem o předmětu
dotazu, a to nejméně 48 hodin před schůzí,
ve které mají býti zodpověděny.
Tyto dotazy se tiskem nerozdávají. Poslanci a oprávnění
parlamentní zástupci tisku mohou nahlédnouti
ve sněmovní kanceláři do jejich znění.
Seznam vyvěšených stručných dotazů
může býti zveřejněn.
(9) Uveřejniti v tisku obsah dotazů,
které ještě nebyly předneseny ve sněmovně,
odděliti dotazy od odpovědí již podaných,
změniti obsah dotazů nebo odpovědí
nebo připojovati k nim bezprostřední poznámky,
je nepřípustné.
Předsednictvo sněmovny nepřipustí
k ústnímu zodpovědění dotazy,
jež mohou ohroziti veřejný zájem a to
zejména:
a) dotazy, které obsahují projevy uvedené
v § 8, odst. 1, písm m) j. ř.;
b) dotazy, obsahující urážlivá
tvrzení nebo osobní útoky;
c) dotazy, na které byla již dána vyčerpávající
odpověď;
d) dotazy o věcech, které jsou již předmětem
jiného jednání sněmovny nebo sněmovního
výboru (komise);
e) dotazy, které se dotýkají abstraktních
právních otázek nebo mají povahu hypothetickou;
f) dotazy o povaze nebo chování kterékoliv
osoby, ledaže se dotaz vztahuje na skutečnosti při
jejím úředním nebo veřejném
působení.
Písemné dotazy, za které se považují
i stručné dotazy, jež nebyly předsednictvem
připuštěny pro ústní odpovědi
a vyhovují podmínkám § 66, podávají
se písemně sněmovní kanceláři
a musí býti zodpověděny písemně
do jednoho měsíce, pokud se dotázaný
nerozhodne odpověděti ústně. Dotaz
a odpověď se tiskem nerozdávají. Sněmovní
kancelář dodá dotaz i odpověď.
(1) Je-li dotaz mimo podpisy tazatelů uvedených
v záhlaví opatřen ještě dalšími
30 podpisy poslanců a je-li označen výslovně
jako naléhavá interpelace s uvedením důvodů,
musí dotázaný odpověděti do
14 dnů buď písemně nebo v plenární
schůzi ústně nebo stejným způsobem
odpověď s udáním důvodů
odepříti. Nejpozději v nejbližší
schůzi po rozdání odpovědi tiskem
nebo po uplynutí čtrnáctidenní lhůty
bez odpovědi může tazatel navrhnouti, aby se
rokovalo o předmětu interpelace. O návrhu
tom usnáší se sněmovna prostým
hlasováním a v usnesené rozpravě náleží
slovo nejprve jednomu z tazatelů uvedených v záhlaví
interpelace. Dotázaný musí se v rozpravě
ujmouti slova, jestliže do zahájení rozpravy
nebyla odpověď rozdána tiskem.
(2) Ustanovení § 62 platí obdobně.
(3) Tato ustanovení nevztahují se na
naléhavé interpelace, které v době,
kdy tento zákon nabyl účinnosti, jsou již
předmětem sněmovního projednávání.
Každý poslanec může se dotázati
předsedy sněmovny nebo předsedy výboru
po jejich opatřeních; dotaz jest podati písemně
kanceláři sněmovní a jest naň
do 7 dnů ve sněmovně odpověděti,
při čemž tázaný obsah dotazu
sdělí. Dotaz se tiskem nerozdává.
(1) Petice znějící sněmovně
dodati jest sněmovní kanceláři. Nepředčítají
se ve schůzi a nerozdávají tiskem.
(2) Podání neb petice nepodepsané
se neprojednávají.
(3) O peticích rozhodne předsednictvo
sněmovny podle zprávy sněmovní kanceláře.
(1) O jednání ve schůzi sněmovny
nebo výboru sepíše se zápis. Má
se v něm zaznamenati, kolik členů bylo přítomno
(§ 1), jaké návrhy byly podány při
jednání (§§ 47 a 48), jaký byl
postup rozpravy se jmény řečníků
a jaký byl výsledek hlasování.
(2) Zápisy o schůzi sněmovny,
ověřené předsedou, zapisovatelem a
gen. tajemníkem sněmovny, mají býti
po 48 hodin vyloženy v kanceláři k nahlédnutí.
Nepodá-li žádný poslanec v této
lhůtě písemných námitek, pokládá
se zápis za správný. Nevyhoví-li předseda
námitce, rozhodne o ní příští
schůze sněmovny bez rozpravy prostým hlasováním.
(1) O každé schůzi sněmovny
sepíše se a vytiskne zpráva těsnopisecká,
podávající přesný obsah celého
jednání.
(2) Zprávy ty buďtež v obyčejném
písmě po schůzi vyloženy v sněmovní
kanceláři.
(3) Každý řečník může
prohlédnouti ve sněmovní kanceláři
část zprávy obsahující jeho
řeč a naznačiti, jaké omyly nebo nedostatky
obsahuje; kdyby sněmovní kancelář
nemohla přáním těmto vyhověti,
vyžádá si rozhodnutí předsedova,
který se dohodne s úřadujícími
zapisovateli.
(4) Spisy rozdané tiskem jsou přílohami
zpráv těsnopiseckých.
(1) Do schůzí sněmovny a výborů
kromě poslanců a osob úřadem svým
k tomu povolaných nemá nikdo přístupu.
(2) Ústních žádostí
ani deputací sněmovna nepřijímá.
(3) Deputace vyslané k poslancům do budovy
sněmovní nemají přístupu, je-li
v nich více než 10 osob.
(4) Ve dny, kdy zasedá sněmovna nebo
některý sněmovní výbor, nejsou
v obvodu jednoho kilometru od budovy, kde sněmovna (výbor)
zasedá, dovoleny na místech sloužících
veřejné dopravě ani schůze, ani jakékoli
průvody.
Přijaté osnovy dodá předseda sněmovny
prostřednictvím vlády presidentu republiky.
Usnesení, že sněmovna setrvává
na zákonu presidentem republiky vráceném
podle § 48 úst. list., může se státi
jen po poradě výborové.
(1) Usnesením sněmovny může
Stálému výboru Národního shromáždění
býti uloženo, aby o naléhavé osnově
vládní podal sněmovně zprávu
(§ 33).
(2) Zpráva Stálého výboru
může bez další porady výborů
sněmovních býti podkladem jednání
plné schůze sněmovny.
(3) Usnesení podle odstavce 1 činí
sněmovna k návrhu vlády nebo předsednictva
sněmovny bez porady výborové po rozpravě;
může však návrh k tomu směřující
odkázati i svému výboru.
(4) Zákona ze dne 15. dubna 1920, č.
327 Sb. o jednacím řádu Stálého
výboru jest užíti přiměřeně.