Po vyšetření podávám k hořejší
interpelaci tuto odpověď:
1. Pracovní poměr s p. F. Šikolou byl zrušen
5. 3. 1947 s okamžitou platností podle § 34,
odst. 1 zákona č. 154/34 Sb. o soukromých
zaměstnancích, protože Šikola se dopustil
jednání, pro které se jeví být
nehodným důvěry zaměstnavatelovy.
Tato ztráta zaměstnavatelovy důvěry
spočívá v tom, že Šikola bez jakéhokoliv
dovolení a oprávnění vzal si spisy,
které nespadaly svou povahou do oboru jeho působnosti
jako kresliče a týkaly se záležitostí,
ve kterých jmenovaný nepracoval a které mu
ani z žádného jiného důvodu nebyly
svěřeny nebo dány k disposici. Tyto spisy,
jak doznal, bez dovolení z podniku vynesl, aby jich použil
prý pro vlastní informaci, jak se hospodaří
ve znárodněném podniku.
Obsahu těchto spisů použil pak k nepravdivému
informování veřejnosti o provozních
věcech zaměstnavatelových, a to na schůzi
zaměstnanců kin v kinu Letka, konané dne
4. března 1947, tedy ještě za trvání
služebního poměru v zestátněném
filmu (v úseku kinofikace). Těchto nesprávných
informací užil potom deník Lidová demokracie
v článku "O nepřátelích
čs. filmu do nekonečna?" ze dne 5. března
1947 a v článku "Za odkrytí plýtvání
státními penězi vyhazov" ze dne 12.
března 1947 a Dělnickozaměstnanecká
Lidová demokracie v článku "Pošlapaná
spravedlnost" ze dne 26. března 1947.
Okresní úřad ochrany práce byl včas,
t. j. v osmidenní lhůtě, požádán
o souhlas s rozvázáním pracovního
poměru a v téže lhůtě svůj
souhlas vyslovil, a to z důvodů zaměstnavatelem
uplatňovaných.
Šikola nebyl připuštěn k volbám
do závodní rady po rozboru jeho případu
22. svazem ROH a na jeho pokyn.
Šikola domáhá se žalobou trvání
pracovního poměru; o jeho žalobě dosud
nebylo pravoplatně rozhodnuto. (Soudní spisy jsou
označeny č. j. Cn XV 171/47 okresního soudu
civilního pro vnitřní Prahu v Praze II.)
Smír nabídnutý ústně se strany
žalobcovy byl žalovanou stranou odmítnut.
Ve sporu nebylo zjištěno, že by zaměstnanci,
kteří podepsali protest proti postupu proti Šikolovi,
byli svými nadřízenými vyslýcháni
odděleně jako delikventi, ač svědci
byli právním zástupcem žalobce Šikoly
na tuto okolnost dotazováni. Nevzniklo také nepochybně
u žádného z vyslýchaných svědků
podezření z křivého svědectví
a tato okolnost nebyla ani se strany žalobcovy uplatňována.
Stavební úpravy v kinu Beseda byly plánovány
v rozsahu, který by si při jejich dokončení
vyžádal nákladu asi 120.000.- Kčs. Poněvadž
však je nebylo možno dokončiti v době,
kdy toto kino nebylo v provozu a bylo uznáno za finančně
výhodnější spíše zahájiti
znovu provoz kina, než pokračovati v dokončení
úprav, bylo nutno nově proražené dveřní
otvory prozatímně zazdíti. Náklady
tohoto zatímního zazdění včetně
materiálu (jehož bude možno dále použíti)
a práce nepřesahují 4.000.- Kčs. Naproti
tomu výši škody, která by vznikla ušlým
ziskem, jež by byl způsoben oddálením
znovuzahájení provozu kina, lze odhadnouti mnohonásobkem
této částky.
Přestavba cihelny v Dejvicích na skladiště
filmů byla uskutečněna z toho důvodu,
že filmové podnikání (hlavně
jeho archiv) nemá vhodného místa k řádnému
uložení filmového materiálu, zejména
po bezpečnostní stránce. Před započetím
stavebních prací sešla se dne 20. května
1946 komise přímo na místě a po stanovení
příslušných podmínek bylo dáno
povolení k užívání. Všem
požadavkům komisionelního řízení
bylo učiněno zadost. Pouze opatření
samočinných sprch vyžádalo si určitého
času, jelikož snaha získati tyto samočinné
sprchy z některého zrušeného textilního
závodu v pohraničí nevedla k cíli,
neboť zařízení, která by mohla
býti uvolněna, nevyhovovala po technické
stránce. Všechna tato jednání byla prováděna
s vědomím požární policie a vzhledem
k tomu, že dotčená zařízení
jiným způsobem nebylo možno opatřiti,
dala požární policie souhlas k tomu, aby samočinné
sprchy byly nahrazeny sprchami ručně ovládanými.
Státu tím nevznikly ztráty, naopak opatření
ručně ovládaných sprch je podstatně
levnější.
Stavební úpravy jsou prováděny postupně.
Úhrn dílčích rozpočtů
na tyto práce činil 1,229.262,25 Kčs. Tato
úhrnná částka byla překročena
o 136.223,30 Kčs z toho důvodu, že se během
stavby ukázala potřeba pořízení
části nové krytiny, zřízení
betonových dlažeb, opravy krovů a krytiny a
výpomoci při elektrické instalaci.
Nebylo tedy žádného podezření
z plýtvání penězi v úseku kinofikace
a nebyl zjištěn ani žádný nezákonný
postup při vyšetřování případu
Šikolova. Přesto se strany filmového podnikání
(státní kinofikace) i závodní rady
byl dán kriminální policii dne 26. března
1947 k disposici článek "Pošlapaná
spravedlnost", uveřejněný v Dělnickozaměstnanecké
Lidové demokracii č. 72 ze dne 26. března
1947 se žádostí o zahájení vyšetřování
proti neznámému pachateli, případně
proti osobám tam označeným.
2. V zájmu úspornosti snížením
počtu zaměstnanců, na níž apeloval
též nejvyšší účetní
kontrolní úřad, byli v hospodářskofinančním
úseku filmu v lednu t. r. vyzváni vedoucí
jednotlivých oddělení, aby rozdělili
zaměstnance do tří skupin. Do prvé
skupiny měli býti zařazeni zaměstnanci,
kteří svým výkonem a přesností
prací jim přidělených vyhovují
požadavkům kladeným na ně v dotčeném
úseku filmového podnikání a kterých
je nezbytně třeba pro úkoly dvouletého
plánu. V druhé skupině měli býti
zaměstnanci, kteří jsou případně
kvalifikováni ku pracím pro jiný úsek
filmového podnikání a dále zaměstnanci,
kteří svého času byli přijati
do zaměstnání z důvodů sociálních,
po př. jiných. Do třetí skupiny měli
pak býti zařazeni zaměstnanci bez schopností
pro úkoly hospodářskofinančního
úseku, s nimiž měl býti pracovní
poměr rozvázán. Každý takový
případ byl řádně odůvodněn.
Seznamy sestavené podle zmíněných
hledisek byly předloženy počátkem února
1947 závodní radě. Závodní
rada dala souhlas k rozvázání pracovního
poměru u dvou z devíti celkem projednávaných
případů. Na to byl požádán
okresní úřad ochrany práce, aby dal
svolení k rozvázání pracovního
poměru ve smyslu § 13 dekretu č. 88/45 Sb.
Okresní úřad ochrany práce doručil
správě závodu dne 28. února, 1. dubna
a 8. dubna 1947 výměry, podle nichž udělil
souhlas s rozvázáním pracovního poměru
celkem u tří zaměstnanců. Správa
závodu podala odvolání v pěti případech,
kdy úřad ochrany práce svůj souhlas
s rozvázáním pracovního poměru
neudělil. Ve zbývajícím jednom případě
jest zaměstnanec t. č. v ústavním
léčení a správa závodu neučinila
zatím žádného dalšího opatření.
Ve sporných případech byly platy příslušných
zaměstnanců složeny a budou nadále skládány
do soudního deposita až do rozhodnutí o odvoláních.
3. K tomuto bodu poznamenávám, že se zaměstnanci
Barrandovských atelierů nebyly za trvání
služebního poměru uzavřeny postupně
trojí smlouvy. Všichni zaměstnanci výroby
byli převzati podle dekretu presidenta republiky č.
50/45 Sb. za platových podmínek, které měli
u svých předchozích zaměstnavatelů.
Šlo o sazby mezd, stanovené podle okupačních
předpisů. Sazby v honorářové
listině, která byla vzata za základ pro převzaté
platy, byly stanoveny k 1. únoru 1945 a při desetihodinové
denní pracovní době. Po květnové
revoluci byl zaveden pětidenní pracovní týden
a výroba dlouhých hraných filmů zkrátila
týdenní pracovní dobu na 50 hodin, aniž
by však byla provedena tomu odpovídající
redukce platů.
Poté bylo zahájeno jednání o nové
základní platy za účasti ministerstva
sociální péče, ministerstva financí,
ROH a Svazu filmových tvůrčích pracovníků.
Jednání tato byla obtížná a komplikovaná.
Neodpovídá skutečnosti, že před
skončením platnosti smlouvy pro rok 1946 nebylo
zahájeno se zaměstnanci nové jednání,
neboť další jednání byla vedena
v jednotlivých sekcích zaměstnanců.
Bylo dosaženo dohody, jejíž obsah byl formulován
v textu příslušných smluv, které
byly předkládány individuálně
jednotlivým zaměstnancům k podpisu. Přitom
nebyl na zaměstnance činěn nátlak,
ani jim nebylo hrozeno propuštěním, nýbrž
k podpisu smluv došlo ze svobodné vůle obou
smluvních stran.
Pokud jde o revisi paušální odměny za
vícepráce, upraveny byly tyto odměny podle
zkušeností v tom smyslu, že byl na ně
přiznán nárok toliko za tu dobu, ve které
tyto vícepráce byly skutečně konány.
Základní platy zůstaly proti dohodnutým
sazbám za rok 1946 nezměněny.
Vzhledem na možné tvrdosti, které by mohly
vzniknouti při srážkách vyplacených
záloh, dohodla se výroba dlouhých hraných
filmů s ministerstvem sociální péče,
že za měsíc leden a únor budou zaměstnancům
vyplaceny platy podle smluv z roku 1946 a poskytnuté zálohy
budou s nimi zúčtovány.
4. Podle smlouvy z 11. června 1945 jsme povinni předkládati
zastupitelství Sovexportfilmu v ČSR příslušné
exploitační výkazy a současně
uhraditi příslušnou částku pro
Sovexportfilm na účet Gosbanky SSSR u Národní
banky Československé do 15. každého
měsíce.
Pochopením vedoucích činitelů sovětského
filmového podnikání byly k nám dováženy
sovětské filmy hned po 5. květnu 1945, a
to pomocí Rudé armády, poněvadž
jiných dopravních možností nebylo. Tyto
filmové zásilky byly adresovány Sovexportfilmu
a neprocházely celním úřadem a nebyly
procleny. Národní banka proto odmítla provésti
úhradu na zahraniční dodatečné
dovozní povolení a proclení již upotřebeného
filmového materiálu, což si vyžadovalo
velmi značnou dobu.
Požadované penále, vyplývající
z prodlení úhrad exploitačních podílů
a protihodnoty dodávek filmového materiálu
Sovexportfilmu, bylo pak tímto zastupitelstvím naúčtováno
ve výši 17 milionů Kčs a nikoliv 25
milionů Kčs.
Vzhledem k tomu, jak k uvedenému prodlení došlo,
byla však se zástupcem ministra kinematografie SSSR,
p. M. K. Kolotozovem, tato záležitost projednána
v tom smyslu, že Sovexportfilm od vymáhání
účtovaného penále upustí.
Shrnu-li vše, co bylo vyšetřeno, mohu prohlásiti,
že nebylo a není třeba odstraňovat nějaké
závady, že vůči zaměstnancům
jsou plněny zákony a že se činí
v dohodě s příslušnými činiteli
všechna opatření k vydání služebních
a pracovních smluv a k jejich plnění. Ježto
nebylo zjištěno, že by byla vznikla nějaká
škoda, nebylo třeba ji předpisovati k náhradě.
Hospodářství zestátněného
filmu bylo revidováno nejvyšším účetním
kontrolním úřadem v zimních měsících
letošního roku a písemná zpráva
tohoto úřadu ze dne 15. května 1947, č.
j. D 10.343/47-III/4, došlá úřadu koncem
května t. r., se zpracovává.