Podepsaní navrhují: Ústavodárné
Národní shromáždění rač
se usnésti na tomto zákoně:
Ústavodárné Národní shromáždění
republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
Za účelem spravedlivého rozdělení
zemědělské a lesní půdy a k
zabezpečení účelného provádění
hospodářského plánu v oboru výroby
zemědělské a lesní, jakož i úpravě
právních poměrů s tím souvisejících
se zřizuje Národní pozemkový úřad
se sídlem v Praze.
Národní pozemkový úřad je ústředním
úřadem a jeho působnost se vztahuje na celé
území republiky Československé. Je
podřízen vládě.
(1) Na Národní pozemkový úřad
přechází
a) působnost ve věcech konfiskovaného nepřátelského
zemědělského a lesního majetku, přikázaná
platnými předpisy - ministerstvu zemědělství
a Národnímu pozemkovému fondu - na Slovensku
pověřenectvu zemědělství a
pozemkové reformy, Slovenskému pozemkovému
fondu a Správě majetků pro pozemkovou reformu,
b) působnost ve věcech pozemkové reformy,
přikázané platnými předpisy
ministerstvu zemědělství, jakož i působnost
v nejvyšší stolici ve věcech revise této
reformy.
(2) Národnímu pozemkovému úřadu
přísluší spolurozhodovati při
scelování a při melioraci zemědělské
a lesní půdy.
Orgány Národního pozemkového úřadu
jsou předsednictvo a správní výbor.
(1) Předsednictvo Národního pozemkového
úřadu skládá se z předsedy
a jeho dvou náměstků, které jmenuje
a odvolává na návrh vlády president
republiky.
(2) Předsednictvo Národního pozemkového
úřadu organisuje a řídí práce
tohoto úřadu. Národní pozemkový
úřad zastupuje navenek jeho předseda nebo
některý jeho náměstek. Předsednictvo
může však pověřiti i některého
úředníka zastupováním. Na pozvání
předsedy vlády zúčastní se
předseda neb jej zastupující náměstek
s poradním hlasem schůzí vlády, pokud
jedná o věcech, které spadají do působnosti
Národního pozemkového úřadu.
(3) Výkonné práce obstarává
potřebný počet zaměstnanců.
Jejich systemisaci schvaluje vláda. Předsednictvu
Národního pozemkového úřadu
přísluší propůjčovati
služební místa, jejichž propůjčení
není vyhrazeno presidentu republiky nebo vládě.
(4) V případě, že při
usnášení předsednictva nastane rovnost
hlasů, rozhodne správní výbor.
(5) K obstarávání výkonných
prací Národního pozemkového úřadu
budou pokud možno přikázáni zaměstnanci
úřadů a orgánů, jejichž
působnost podle tohoto zákona přechází
na Národní pozemkový úřad.
(1) Správní výbor se skládá
z 12 členů, které jmenuje vláda po
slyšení zájmových svazů zemědělských
na dobu tří let. Po uplynutí funkčního
období vykonává dosavadní správní
výbor svoji funkci až do ustanovení nového
správního výboru.
(2) Správní výbor volí
ze sebe předsedu a místopředsedu. Je schopen
platně se usnášeti, je-li přítomen
předseda nebo místopředseda a alespoň
šest dalších členů. Usnáší
se nadpoloviční většinou přítomných.
(3) Předseda Národního pozemkového
úřadu a jeho náměstkové v aktivní
službě nemohou býti jmenováni členy
správního výboru.
Správní výbor vydává závazné
směrnice pro činnost Národního pozemkového
úřadu a rozhoduje o všech věcech zásadních
nebo zvlášť důležitých, jakož
i o věcech, které si výslovně vyhradí.
Národní pozemkový fond [§ 6 dekretu
ze dne 21. června 1945, č. 12 Sb., o konfiskaci
a urychleném rozdělení zemědělského
majetku Němců, Maďarů, jakož i
zrádců a nepřátel českého
a slovenského národa (a Slovenský pozemkový
fond i Správa majetků pro pozemkovou reformu) §§
18 a 20 nařízení Slovenské národní
rady ze dne 23. srpna 1945, č. 104 Sb. N. R. o konfiskaci
a urychleném rozdělení zemědělského
majetku Němců, Maďarů, jakož i
zrádců a nepřátel slovenského
národa] se zrušují.
Tento zákon nabude účinnosti dnem vyhlášení
a provedou jej všichni členové vlády.
Třetí vláda republiky Československé
zdůraznila ve svém budovatelském programu
mimo jiné nutnost přebudování, zmodernisování,
zjednodušení a zhospodárnění
naší veřejné správy. Za jeden
z velmi naléhavých úkolů v tomto oboru
musí býti považováno sjednocení
a tím i zhospodárnění správy
věcí, týkajících se spravedlivého
rozdělení zemědělské a lesní
půdy.
Jde tu především o vhodnou úpravu velmi
roztříštěné administrativy ve
věcech pozemkové reformy, včetně věcí
souvisících s chystanou revisí této
reformy, jakož i ve věcech správy a rozdělení
zemědělské půdy, konfiskované
Němcům, Maďarům a ostatním zrádcům
českého a slovenského národa. Úkoly
z těchto oborů vykonávají dnes ministerstvo
zemědělství, na Slovensku též
pověřenectvo zemědělství a
pozemkové reformy a pokud jde o konfiskaci zemědělského
majetku též Národní pozemkový
fond, na Slovensku Slovenský pozemkový fond a Správa
majetků pro pozemkovou reformu.
Je na bíle dni, že tento stav nelze považovati
za uspokojující a že uvedené úkoly
musí býti soustředěny v nejvyšší
stolici v jediném ústředním úřadě.
Není také účelné, aby uvedené
věci byly soustředěny téměř
výlučně v resortu ministerstva zemědělství,
které má svoje specielní určení,
t. j. především řízení
a podporu zemědělské výroby a které
je na úkor této své vlastní pravomoci
zatěžováno úkoly v oboru úprav
pozemkové držby a odváděno tím
od vlastních svých úkolů. Činnost
v úpravě pozemkové držby byla vždy
a důsledně nejen u nás, ale i v jiných
státech oddělena od vlastní činnosti
ministerstva zemědělství a soustřeďována
v samostatném centrálním úřadě,
náležitě k tomu vybaveném.
Také t. zv. stará pozemková reforma podle
zákona č. 215/1919 Sb. byla po krátké
činnosti ministerstva zemědělství
oddělena a soustředěna v samostatném
úřadě dle zákona z 11. června
1919, č. 330 Sb., jakožto v úřadě
centrálním, podřízeném přímo
ministerské radě, s pravomocí v tomto zákoně
podrobně uvedenou. Teprve v roce 1934, když se předpokládalo,
že většina úkolů tohoto samostatného
pozemkového úřadu je již splněna,
bylo přikročeno k jeho likvidaci a vládním
nařízením z 25. ledna 1935, č. 22
Sb., byl tento samostatný úřad zrušen
a přičleněn jako IX. odbor k ministerstvu
zemědělství s tím, že provede
závěrečné práce tohoto úřadu.
Za okupace byl uvedený úřad vládním
nařízením č. 241/1942 Sb. obnoven
pod názvem Pozemkový úřad pro Čechy
a Moravu k provedení všech úkolů v oboru
pozemkové držby. Jeho činnost byla po 5. květnu
1945 vnitřním opatřením ministra zemědělství
zastavena a úřad ten znovu začleněn
do IX. odboru ministerstva zemědělství, kterýžto
odbor tuto činnost, jakož i nově vzniklé
úkoly při konfiskačním řízení
podle dekretů presidenta republiky nyní vykonává.
Podle budovatelského programu vlády z 8. července
1946 a vypracovaného již návrhu zákona
má býti nyní provedena revise staré
pozemkové reformy podle zákona č. 215/1919
Sb. Tento další úkol, přistupující
k dosavadním uvedeným úkolům v oboru
úprav zemědělského majetku, nutně
volá po zřízení nového samostatného
úřadu, v němž by provádění
zmíněných úkolů bylo jednotně
podle týž zásad prováděno.
Toto je cíl, který sleduje navrhovaný zákon
o Národním pozemkovém úřadě.
Národní pozemkový úřad bude
nejen podřízen přímo předsednictvu
vlády, stejně jak tomu bylo u dřívějšího
pozemkového úřadu, ale bude i zásadně
spravován kolegiátním orgánem, v němž
budou moci býti zastoupeny všechny interesované
vrstvy obyvatelstva. Vyloučení více méně
přechodné působnosti navrhovaného
úřadu z resortu ministerstva zemědělství
umožní pak tomuto ministerstvu, aby se napříště
mohlo plně věnovati svým hlavním úkolům,
které musí býti provedeny zejména
k zdárnému splnění dvouletého
hospodářského plánu. Pro finační
úhradu nákladů spojených s agendou
Národního pozemkového úřadu
budou platiti tytéž předpisy, které
platí pro Národní pozemkový fond,
takže státní pokladně nevznikne žádné
další finanční zatížení.
Po stránce formální budiž návrh
přikázán příslušným
výborům sněmovním.