Ústavodárné Národní shromáždění republiky Československé 1947.

3. zasedání.

671.

Odpověď

vlády

na interpelaci poslanců Přeučila a druhů (tisk 403)

ve věci zřízení monopolního spedičního podniku pro znárodněný průmysl Intrasped.

Vláda, odpovídajíc na interpelaci poslance Přeučila a druhů, ve věci zřízení monopolního spedičního podniku pro znárodněný průmysl Intrasped (tisk 403), sděluje toto:

Podnik Intrasped, společnost pro mezinárodní dopravu, byl vládním usnesením ze dne 1. dubna 1947 vyňat ze znárodnění podle § 1, odst. 3, písm. b) dekretu presidenta republiky ze dne 24. října 1945, č. 100 Sb., o znárodnění dolů a některých průmyslových podniků. Má býti vybudován jako obchodní společnost, ve které bude ústředním orgánům znárodněného průmyslu a jiným hospodářským složkám zajištěn podíl na kmenovém kapitálu.

V podniku se provádí revise, která přesně zjistí způsob hospodaření kmenovým jměním, zejména rozsah a druh zahraničních investic, jejichž nutnost patrně zavinila počáteční ztráty podniku.

Účastí všech odvětví znárodněného průmyslu rozdělí se schodek, který by jinak nesl výhradně dosavadní majitel podniku - národní podnik Zbrojovka-Brno - mezi četné podniky, které mají velký zájem na vytvoření silné ústřední zasilatelské organisace.

Budování československého spedičního podniku není zvláštností. V Jugoslavii je jediná spediční organisace DETRAN, v Maďarsku vytvořily státní dráhy firmu IBUS a znárodněný průmysl firmu NIK. Také před válkou měly již různé železniční společnosti ve Velké Britannii, Americe a Německu své spediční organisace. Při nynějším stavu našeho hospodářství a průmyslu je tedy vybudování takové spediční organisace nutné, ba samozřejmé, tím spíše, že nijak neohrozí trvání dosavadní společností, s nimiž naváže účelnou spolupráci a tak československou spedici zdokonalí.

Monopolní postavení firmy Intrasped není možné již proto, že znárodněný průmysl představuje jen 64% všeho československého průmyslu, takže i jiné podniky budou míti dostatečné pole působnosti. Ale i znárodněné podniky by byly donuceny používat jiných firem, pokud by jim spedici předávali jejich zahraniční korespondenti. Při všech jednáních o dobudování Intraspedu byla zdůrazňována zásada konkurenční schopnosti vůči jiným podnikům, tedy právě opak snah o postavení monopolní. Ministerstvo vnitřního obchodu bylo o jednáních informováno a několika jednání se svými zástupci zúčastnilo. Přetvoření Intraspedu není už podle zákona bez účasti ministerstva vnitřního obchodu a bez slyšení zájmových organisací možné.

Snaha o dobudování Intraspedu vychází z poznatku, že náš průmysl byl nucen nakupovati většinou cif (nákladné pojistné a dopravné je započítáno v ceně, jde o cenu franco), takže jsme platili dodavateli za námořní dopravu, a to vždy částky vyšší, než činily skutečné náklady. Nákupem fob (prodávající dopraví zboží na svůj náklad ze skladiště do lodi, vagonů a pod.) a levným chartrováním (nájem lodního prostoru) se naproti tomu ušetří státu velké částky na devisách a průmyslu se zboží zlevní.

Mohutná spediční organisace sníží spediční náklady také tím, že umožní využití lodního prostoru námořního a říčního jak při importu, tak i při exportu. Umožní hájiti co nejvíce obchodní tajemství, dosáhnouti nejvyšší materiální jistoty a pomůže proniknouti do mezinárodního obchodu. Odstraní technické potíže ve finančních otázkách, ve věcech dopravních a celních úvěrů a pod. Vyřadí také zástupce, kteří při sestavování kalkulací a odbavování transportů, jež jsou jim svěřeny různými zákazníky, často favorisují na př. zákazníky vlastní země. Umožní vůbec daleko více těžiti z výhod, které vyvinutý spediční obchod poskytuje.

Dobudování Intraspedu, jež není organisací monopolní, vyhovuje plně požadavku interpelace, aby rovnost podnikání znárodněného, družstevního i soukromého byla zachována. Právě tak by si přece mohl určitý počet soukromých podniků zřídit spediční společnost a mohl by se rozhodnout převzít za tím účelem podnik již existující, po případě i hradit jeho ztráty. V tom směru je nutno zdůrazniti, že i naše malé spediční firmy budou míti možnost použíti výhod, jichž nová organisace svými filiálkami v cizině dosáhne, a vyhnout se nevýhodám, které jim jejich relativní bezvýznamnost přináší (na př. používání mnoha prostředníků při uzavírání spedičních smluv, jejichž odměny zbytečně zatěžují náklady dopravy).

Nelze souhlasiti s námitkou interpelace, že zřizováním Intraspedu se buduje nový kapitalismus. Národní podniky se jeho pomocí zbavují závislosti na zasilatelstvích v rukou soukromého kapitálu, jež budou nucena v soutěži s tímto novým zasilatelským podnikem vyvinout všechno úsilí ku prospěchu naší hospodářské expanse. Pokud se týče příštího vývoje v hospodaření Intraspedu, nelze vysloviti konečný úsudek o domněnkách uvedených v interpelaci na podkladě výsledku příliš krátkého časového úseku. Důsledky zahraničních investic, t. j. hlavně zřízení filiálek ve větším počtu cizích států, v čemž je hlavní důvod toho, že znárodněné podniky se rozhodly učinit Intrasped základem vlastní spediční společnosti, se mohou projeviti teprve v budoucnu a životaschopnost podniku bude záviset především na způsobilosti jeho vedení a zaměstnanců

V Praze dne 10. června 1947.

Předseda vlády:

Klement Gottwald v. r.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP