Ústavodárné Národní shromáždění republiky Československé 1947.

3. zasedání.

667.

Interpelace

poslanců Přeučila a Kobylky

vládě republiky Československé

o nepřipuštění činnosti československých speditérů v Hamburku.

Hamburk byl a stává se opět nejdůležitější branou československého vývozu a dovozu. Pro čs. národní hospodářství má obzvláště velkou důležitost proto, že při přepravě po Labi není k úhradě přepravného zapotřebí zahraničních devis. Přeprava Čs. Paroplavební Společnosti Labské do Hamburku a z Hamburku již dobře funguje a vládními místy, jakož i průmyslem a kruhy obchodními a spedičními jest žádáno preferování hamburské cesty, při čemž však dosud nebylo umožněno řádné provádění spedičních úkonů v Hamburku.

Veškeré spediční úkony v Hamburku zprostředkoval doposud Čs. úřad pro hospodářskou pomoc a obnovu (COFRAR) tím způsobem, že částečně sám, částečně přibráním hamburských místních spedičních firem a částečně pomocí přidělených pracovních sil anglickými okupačními úřady prováděl tuto činnost. Tato činnost omezovala se přirozeně pouze na prosté překladištní práce, jelikož jmenovaný úřad jako neodborník nemá schopností prováděti všechny spediční úkony, kterých vyžaduje mezinárodní obchod. K této činnosti také chybí úřadu přirozeně zkušenosti, neboť spediční činnost není možno omeziti na prosté překladištní práce. Dosud staral se Čs. úřad pro hosp. pomoc a obnovu o zprostředkování překladu a podávání UNRRA-zásilek do ČSR. Z usnesení vlády byla mu do určité lhůty povolena i činnost pro non-UNRRA transporty. Obzvláště při těchto non-UNRRA transportech ukázaly se nedostatky odborných znalostí COFRAR-u, vzniklé na jedné straně nepřesným a ne dosti rychlým vyřizováním, na druhé straně vyššími výlohami, než jaké by byly způsobily odborně řádně vedené spediční firmy.

Vzhledem k tomu, že v Hamburku jest protokolováno několik spedičních firem, náležejících československým občanům, bylo z příslušných míst žádáno o připuštění těchto firem k činnosti. Účelem úřadu není podle našeho názoru vykonávání výdělečné živnostenské činnosti, nýbrž jak již jméno samotného tohoto úřadu naznačuje, patří k jeho povinnostem starati se o hospodářskou pomoc a obnovu. Za svou dvouletou působnost v Hamburku neučinil však pro obnovu hamburských spedičních firem, patřících Čechoslovákům, toho nejmenšího a hospodářsky zdejším spedičním firmám nijak nepomohl, nýbrž snažil se znemožniti jim jakoukoliv činnost v Hamburku, a sice tím, že sám požádal o vykázání úředníků čs. spedičních firem v Hamburku, místo aby - pokud nevyhovovali - požádal u příslušných míst o jejich výměnu.

Vládním usnesením byla také činnost COFRAR-u omezena do 31. 12. 1946 a zahájením činnosti čs. generálního konsulátu v Hamburku dne 1. 1. 1947 měla býti umožněna tamní činnost čs. podnikání. Čs. gen. konsulát v Hamburku přislíbil vykonati vše možné, aby tato činnost mohla býti zahájena. Jelikož však okupační úřady přály si míti v Hamburku styk jen s jedním čs. místem, byla meziministerským usnesením vytvořena Čs. dopravní agencie (Czechoslovak Forwarding Agency), do níž nominovali příslušné spediční kruhy své delegáty, kteří již v prvních jarních měsících měli odcestovati do Hamburku, aby se postavili v čelo tamních, stávajících spedičních firem, patřících Čechoslovákům a aby jako Czechoslovak Forwarding Agency zprostředkovali styk mezi okupačními úřady a těmito firmami. Doposud však přes žádosti o udělení povolení k vjezdu do Hamburku a přes nesčetné intervence u generál. konsulátu, tyto osoby povolení k vjezdu neobdržely. Již v minulém roce pokoušeli se zástupci některých zdejších spedičních firem dosáhnouti povolení k vjezdu do Hamburku. Žádosti o povolení vjezdu do Hamburku jsou postupovány zdejším spojeneckým úřadem nejvyššímu velitelství v Bad Salzuflen, kde delegáti COFRAR-u bývali dotazováni na nutnost nebo potřebu vjezdu těchto osob do Hamburku od anglických úřadů a musíme se domnívati, že vyslovili vždy takový posudek, aby tito zástupci do Hamburku vpuštěni nebyli, protože, ačkoliv činnost COFRAR-u dnem 31. 12. 1946 v Hamburku měla končiti, dosud se COFRAR snaží udržeti ve svých rukách monopolní postavení spediční činnosti v Hamburku.

Vzhledem k neupravenému platebnímu styku mezi ČSR a obsazenými územími Německa, není možnosti platební do Hamburku Přes terstský přístav byl platební styk uspořádán tak, že tamním spedičním firmám možno platiti přes úvěr, který z neznámých nám důvodů utvořil v Terstu COFRAR místo Národní banky československé a který je uhražován dodávkami zboží. Takový úvěr mohl by být beze všeho otevřen i v Hamburku, arci nechce-li Národní banka čs. otevříti jej některou ze znárodněných bank, zabývajících se mezinárodním obchodem, čímž by se usnadnil styk přes hamburský přístav. V tomto směru neučinil však dodnes ani COFRAR, ani Čs. konsulát toho nejmenšího.

Podepsaní poslanci dotazují se proto vlády republiky Československé:

1. Proč Čs. úřad pro hospodářskou pomoc a obnovu věnoval se v Hamburku dosud jen činnosti, směřující ke zmonopolisování spedičních úkonů v Hamburku, místo skutečným pracím pro hospodářskou pomoc a obnovu?

2. Proč se dosud nepodařilo našim zastupitelským úřadům prosaditi, aby meziministerským usnesením schválení zástupci čs. spedičních firem mohli odcestovati do Hamburku?

3. Proč vůbec zástupcům čs. spedice jest zamezován vjezd do Hamburku, když usnesením okupačních úřadů automaticky každá československá osoba, která je nejméně 33% zúčastněna na německém podniku, musí obdržeti povolení k vjezdu?

4. Proč činnost COFRAR-u nebyla dosud přenesena na stávající živnostenské podniky, patřící Čechoslovákům, ač jeho činnost dne 31. 12. 1946 zanikla?

5. Jest vládě známo, že neodborná spediční činnost v Hamburku poškozuje, ba ohrožuje náš tak důležitý vývoz do zámoří?

V Praze dne 16. června 1947.

Přeučil, Kobylka,

Caňkář, A. Jaroš, Weiland, Tichý, dr. Neuman, Urbánek, Slíva, dr. Novotný, dr. Horáková, Tichota, Torn, dr. Kácl, Žáčková-Batková, inž. dr. Ješ, Rychtera, dr. Šíp, Děd, Nedoma, Kleinerová, dr. Loubal, Jirásek, dr. Burian, Šmejcová.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP