Dekretem presidenta republiky ze dne 24. října 1945,
č. 102 Sb., byly sice znárodněny akciové
banky, ale nebyla provedena reforma našeho bankovnictví.
Chvat, se kterým byl tento dekret projednáván,
způsobil, že zůstaly nevyplněny některé
mezery našeho právního řádu,
pokud se vztahuje na tento úsek peněžnictví.
Nejzávažnější z nich je skutečnost,
spočívající v tom, že pro všechny
druhy peněžních ústavů jest speciálními
normami vymezen okruh působnosti, avšak pouze znárodněné
banky takového předpisu nemají. Zejména
pak postrádají zákonné úpravy
své vlastní činnosti a vymezení okruhu
působnosti i vůči ostatním složkám
peněžnictví. Jest proto třeba právě
nyní, kdy se reorganisuje peněžnictví
a úvěrnictví, tuto mezeru vyplniti, čímž
bude též vyřešena složitá
otázka koncentrace a specialisace bank, zasahující
svými důsledky do celého našeho hospodářského
života. Jako nelze řešiti tuto otázku
bez ohledu na začlenění bank do organisace
peněžnictví, tak nelze ani stanoviti počet
bank bez ohledu na všechny složky celého našeho
hospodářství. Počet bank musí
vyplývati ze struktury a skladby našeho společenského
a hospodářského řádu, který
je pluralitní a nikoliv monopolistický a svou členitostí
vyžaduje též členitého zařízení
bankovnictví.
Jinou takovou mezerou je otázka právní povahy
Ústřední správy bank, která
byla v bankovním dekretu myšlena jako sborový
orgán, avšak nyní chce z ní ministr
financí vytvořiti samostatnou právnickou
osobu. Ministr financí chce tuto nápravu uskutečniti
v prováděcím nařízení
k bankovnímu dekretu. Avšak tento způsob nemající
opory v bankovním dekretu jest cestou nařízení
neproveditelný a podobná úprava nemůže
býti uskutečněna jinak, leč ve formě
zákona.
Podobných mezer a závad je mnohem více, a
jest tudíž nejvýše žádoucí
nejen v zájmu zdárného vývoje našeho
bankovnictví a uklidnění jeho zaměstnanců,
nýbrž i za tím účelem, aby bankovnictví
mohlo dobře plniti své úkoly ve prospěch
celého hospodářského života a
mělo plnou důvěru veškeré veřejnosti,
aby v době co nejkratší byla sjednána
náprava cestou zákona. Jest sice pravda, že
otázku organisace bank je vláda oprávněna
vyřešit ve své kompetenci, ale otázka
tato je tak složitá a není řešitelná
bez souvislosti s výše naznačenými problémy,
k jejichž řešení je třeba zákona,
že povazujeme za nutné, aby celý soubor těchto
otázek byl projednán ústavodárným
Národním shromážděním.
Ostatně nová organisace peněžnictví
je tak životně důležitým zásahem
do všech oborů hospodářských,
že je v zajmu demokracie, aby diskuse a řešení
byly svěřeny zákonodárnému
sboru.
Naléhavost této interpelace jest odůvodněna
nebezpečím z prodlení, neboť tato otázka
má býti v nejbližších dnech vyřešena
bez účasti parlamentu.
Podepsaní se proto táží pana ministra
financí:
1. Jest ochoten p. ministr financí uznat, že tak důležitý
zásah do hospodářského života
nelze řešiti pouhým vládním usnesením,
nýbrž vyžaduje formu zákona?
2. Jest proto p. ministr financí ochoten dáti vypracovati
po dohodě s odborníky z kruhů bankovních
osnovu novely, která by odstranila nedostatky bankovního
dekretu a nově upravila organisaci peněžnictví?
3. Jest proto p. ministr financí ochoten v době
co nejkratší vypracovati po dohodě s odborníky
z kruhů bankovních osnovu zákona o obchodní
činnosti znárodněných bank a okruhu
působnosti bank navzájem a vůči ostatním
složkám peněžnictví zvláště,
jakož i o ostatních otázkách dosud neřešených
dosavadním právním řádem?