Ústavodárné Národní shromáždění
republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
Státní záruka, stanovená v §
1 zák. č. 85/1922 Sb. do výše 50 milionů
korun československých, se zvyšuje na 250 milionů
korun československých.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení; provede jej ministr zemědělství
v dohodě s ministrem financí.
Zvýšení dosavadní částky
50 milionů korun československých na 250
milionů Kčs je odůvodněno novými
úkoly zemědělského družstevnictví
při plánovaném hospodaření
a zintensivnění zemědělství.
Mechanisace zemědělské výroby, jako
hlavní a trvalá odpomoc při stálém
nedostatku pracovních sil v zemědělství,
dosahuje stále většího rozvoje. Aby
i malí a střední rolníci mohli použíti
k mechanisaci své práce i větších
a moderních strojů, zakládají ve vzrůstající
míře místní zemědělská
strojní družstva. Dvouletý plán předpokládal
ustavení 2.100 strojních družstev v letech
1947 a 1948. Ale již v prvních měsících
tohoto roku bylo dík velké iniciativě zemědělců
a ve snaze pomoci si při nedostatku pracovních sil
založeno přes 1.000 místních strojních
družstev a lze předpokládati, že v tomto
úseku bude dvouletý plán ještě
v tomto roce dosažen. Vedle strojních družstev
zakládají však zemědělci jednak
větší družstevní prádelny
pro celé okresy, jednak při svých strojních
družstvech prádelní odbory pro budování
a provoz družstevních prádelen pro jednotlivé
obce. Počet těchto družstevních prádelen
utěšeně vzrůstá a dostává
se tak venkovské ženě vydatné a účinné
pomoci v její mnohotvárné a namáhavé
práci v zemědělských domácnostech
a usedlostech. I v tomto oboru družstevního podnikání
lze předpokládati s plnou jistotou, že stanovený
plán na 2 roky bude překročen.
Rovněž i nové typy družstev, které
mají napomáhati sociálnímu, zdravotnímu
a kulturnímu povznesení vesnice výstavbou
družstevních domů, zřizováním
vodovodů, lázní, dětských jeslí
a podobných opatření ke zvýšení
životní úrovně vesnice a tím
i zemědělské produkce, budou potřebovati
přístupného a levného úvěru,
kterého budou moci dosíci státní zárukou.
Další značné investiční
úvěry budou potřebovati již založená
nebo zakládaná místní pastevní
družstva. Jde tu o typ pastevních družstev pro
jednu nebo několik obcí, která zakládají
zemědělci z důvodů nutnosti nové
orientace zemědělské výroby směrem
k výrobě živočišné i pro
nedostatek pracovních sil v zemědělství.
Tato družstva jsou vhodným doplňkem okresních
horských pastevních družstev a dobrým
pomocníkem při zvelebování živočišné
výroby.
V neposlední řadě potřebuje podpory
ve formě státní záruky za nové
úvěry i nově budované družstevnictví
skladištní, zejména v pohraničním
území. Nově založená družstva
přijímají vybudovaná již zařízení
ze zkonfiskovaného nepřátelského majetku
a bylo by jistě účelné, aby je státu
zaplatila hotově ze získaného úvěru,
třeba za státní záruku. Poněvadž
podle zkušeností je osidlování pohraničí
prováděno zemědělci sociálně
slabšími, kteří svůj kapitál
budou muset použít ve vlastním hospodářství,
nelze očekávati, že by jim zbylo ještě
dostatek pohotového kapitálu, za který by
mohli plně opatřovati svá nově budovaná
družstva. Jsou tedy družstva pohraniční,
která již v plném rozsahu přikročila
k svému provozu, odkázána na velmi značný
úvěr, jehož opatření je spojeno
s obtížemi. Také v těchto případech
poskytování státní záruky umožní
těmto družstvům za výhodných
podmínek úvěrových vybudovati se zdarem
svá provozní zařízení a přispěti
tak k úspěšnému provedení osidlování
našeho pohraničí.
Jsou tedy úkoly zemědělského družstevnictví
v nejbližší i další budoucnosti veliké
a potřeba investičních a provozních
kapitálů bude úměrná těmto
velikým úkolům. Částka 50 milionů
Kčs, která je podle zákona č. 85/1922
Sb. pro poskytování záruk ministerstvem zemědělství
k disposici, je proto v dnešní době naprosto
nedostatečná a její vydatné zvýšení
je nezbytnou podmínkou zdaru zemědělských
akcí, které se provádějí nebo
budou v budoucnosti provádět a které většinou
se budou opírat o zemědělská družstva.
Záruka bude poskytována družstvům českým
i slovenským.
Podle dosavadních zkušeností a se zřetelem
na přísné kautely, za kterých se úvěr
poskytuje a záruka za něj přejímá,
lze důvodně očekávati, že si
toto opatření nevyžádá žádných
nákladů, jež by bylo nutno hraditi ze státní
pokladny.