Ustanovení odst. 5, § 142 zákona č.
103/26 Sb. zrušilo všechna zákonná ustanovení
o započítávání předchozí
služby. Tím byli zvlášť těžce
postiženi učitelé a profesoři. Zatím
co absolvent jiných vysokých škol měl
velmi rozmanité možnosti k uplatnění,
byl profesor se středoškolskou aprobací, pokud
chtěl vstoupiti do státních služeb,
vázán na omezený počet středních
škol a uplatnění v soukromé praksi nebo
v jiných oborech hospodářského života
nepřicházelo pro něho v úvahu.
Pokud jde o zhodnocení předchozí služby
byl pak zcela hříčkou sil, které ovládaly
hospodářskou situaci státu. Příliv
posluchačů nebyl nijak regulován a tak v
některých skupinách aprobačních
trval nedostatek sil, některé obory byly naopak
tak přeplněny, že kandidáti čekali
tři, pět i více let než mohli býti
umístěni trvale jako zatímní profesoři
a musili proto hledati jiná přechodná zaměstnání
a nejčastěji odcházeli vyučovati na
měšťanské školy.
I. Nedostatek zkoušených sil vytvořil kategorii
suplujících profesorů. Kandidáti,
kteří absolvovali potřebných 8 semestrů
vysokoškolského studia a byli přihlášeni
ke státním zkouškám, byli často
úřadem požádáni, aby nastoupili
službu na střední škole. Uposlechli-li
tohoto přání úřadu, byli zpravidla
ustanovováni na místa, kde jedinou studijní
pomůckou jim byla kniha, kterou si přivezli s sebou,
nebo kterou si vypůjčili v některé
studijní knihovně. Jako zaměstnanci nejmladší
byli totiž ustanovováni na místa nejméně
vyhledávaná. Když kandidát dokončil
i za těchto podmínek své studium, byl jmenován
zatímním profesorem s platností ode dne,
kdy dosáhl středoškolské aprobace. V
době před vydáním zákona č.
103/26 Sb. uznával stát dobrou vůli těchto
zaměstnanců tím, že pokud dosáhli
aprobace do dvou let od počátku služby, započítávala
se jim tato služba plně pro zvýšení
základního služného. Teprve doba přesahující
tyto dva roky se započítávala polovinou.
Podle ustanovení § 67 zákona č. 103/26
Sb. přejímal suplující profesor všechny
povinnosti zatímního profesora a konal tedy práci
stejně odpovědnou a ve stejném rozsahu. Přes
tuto okolnost a přes fakt, že zaměstnání
velmi omezilo studijní možnosti zaměstnance
a tím způsobilo odklad v dosažení aprobace,
vyvinula se po vydání platového zákona
prakse tak, že služební doba suplujícího
profesora se započítávala pouze polovinou
pro zvýšení základního služného,
mnohdy i méně. Stejná prakse je zavedena
i při zápočtu této služby pro
zvýšení základního služného
na odborných a průmyslových školách.
II. V podobné situaci jako suplující profesoři,
ba v situaci ještě horší, byli kandidáti
profesury, kteří před aprobaci odcházeli
učiti na střední školy jako výpomocní
učitelé. Suplující učitel měl
zaručen plný úvazek a stálé
zaměstnání. Výpomocný učitel
však učil pouze neúplný počet
hodin, byl placen jen za tyto hodiny a jeho působení
bylo časově omezeno zpravidla trváním
nemoci profesora, kterého zastupoval a jehož hodiny
nebylo možno vysuplovati. Dosud se tato služba započítávala
polovinou, pokud zaměstnancův učebný
úvazek přesahoval 18 hodin.
III. V podobné situaci byli i kandidáti profesury,
kteří odcházeli na školy národní.
I na těchto školách byl nedostatek sil. Učitelstva
národních škol bylo v jeho celku sice nadbytek,
avšak protože definitivní ustanovení na
měšťanské škole mohlo býti
provedeno teprve po vykonání zvláštní
aprobační zkoušky a rozdíl mezi platem
učitele obecné a měšťanské
školy, téže skupiny míst byl velmi malý,
učitelé obecných škol nekonali zkoušky
v takovém počtu, aby mohli tento nedostatek odstraniti.
Kandidáti profesury, kteří vstupovali na
školy měšťanské byli na počátku
této služební dráhy ustanovováni
jako výpomocní učitelé a bez ohledu
na to, zda již dosáhli středoškolské
aprobace či nikoliv, podrobeni školení ve zvláštních
kursech a po dvouleté službě se mohli podrobiti
zkoušce učitelské způsobilosti pro měšťanské
školy. Při těchto zkouškách byly
jim promíjeny pouze vědecké zkoušky
z jejich aprobačních předmětů.
Zkoušku z pedagogiky a jiných vědních
oborů musili konati v každém případě
bez ohledu na to, že z pedagogiky měli samostatnou
státní zkoušku a bez ohledu na povinná
státní kolokvia některých příbuzných
vědních oborů jejich aprobační
skupiny a bez ohledu na to, že vědní rozsah
těchto zkoušek učitelské způsobilosti
pro školy měšťanské nepřesahoval
rozsah požadavků střední školy.
Když se takový kandidát profesury, který
pro nedostatek volných míst jeho aprobační
skupiny na střední škole ztrávil řadu
let na národní škole, dostal posléze
na střední nebo odbornou školu a žádal
o započtení této služby pro zvýšení
základního služného, dověděl
se, že se mu tato služba hodnotí po dosažení
středoškolské aprobace dvěma třetinami,
před jejím dosažením že se mu pak
nehodnotí vůbec.
Při tom příslušné úřady
až dosud vůbec neuvažovaly, že tito kandidáti
profesury
1. odcházeli na národní školy v době
nedostatku učitelských sil a pomáhali tak
odstraňovat závady ve školení nejširších
vrstev mládeže,
2. odcházeli velmi často před dosažením
středoškolské aprobace a tak podstatně
zhoršovali své studijní možnosti,
3. umožňovali vyzkoušeti prakticky, jak se bude
jeviti zavedení vysokoškolského vzdělání
učitelstva na národních školách
a skýtali tak materiál pro přípravu
pedagogických fakult.
IV. Někteří kandidáti profesury přijali
z vědeckého zájmu místa asistentů
i na nesystemisovaném místě na vysokých
školách nebo vědeckých ústavech,
nebo působili jako výpomocné vědecké
síly nebo demonstrátoři na těchto
ústavech nebo působili jako asistenti vysokých
škol ve II. služební skupině, t. j. před
dosažením úplného vysokoškolského
vzdělání. Dosavadní prakse započítávání
jest velmi nejednotná a tříští
tyto služby v množství skupin a různě
je započítává. I zde je zapotřebí
provésti sjednocení prakse.
V. Jiní odcházeli do různých úřadů,
kde působili jako úředníci II. platové
stupnice a při tom pokračovali ve studiu. Tím
získávali cenné zkušenosti pro práce
administrativní, avšak prakse započítávání
těchto služeb jest zatím také značně
nejednotná.
VI. Učňovské školy byly dříve
organicky přičleněny k průmyslovým
a odborným školám a nečinil se rozdíl
mezi vyučováním na škole učňovské
a průmyslové, takže se dříve
tato služba hodnotila plně. Po vydání
zákona č. 103/26 Sb. a osamostatnění
těchto škol se hodnotí pouze dvěma třetinami.
V tomto případě jde většinou
o strojní inženýry, kterých je na průmyslových
školách velký nedostatek a kteří
jsou z učňovských škol převáděni
na školy průmyslové.
Na školách učňovských konají
rovnocennou praksi s vyučováním některých
předmětů na škole průmyslové
(vyučování rýsování,
technickému kreslení, mechanické technologii
atd.). Místo učitele na učňovských
školách přijali většinou nuceně
v době okupace a jsou finančně trvale zkracováni
oproti profesorům, kteří byli umístěni
na průmyslové škole.
VII. Profesoři odborných předmětů
na průmyslových a odborných školách
(strojní inženýři a pod.) mají
často před dosažením úplné
kvalifikace hodnotnou odbornou praksi, která je ve smyslu
§ 67 zákona č. 103/26 Sb. zhodnotitelná
pro ustanovení profesorem průmyslových škol.
Jde zde o službu, jejíž význam pro řádný
výkon služby profesora na průmyslové
škole není menší než význam
suplentské služby pro profesora středoškolského
Ale i zde není prakse započítávání
uspokojivá.
VIII. Učitelé průmyslových škol
se III. stupněm předběžného vzdělání
mají většinou absolvovánu dvouletou
mistrovskou školu. Aby byli přijati ke studiu na této
odborné škole, musí před studiem prokázati
několikaletou odbornou praksi, takže při započítávání
mají praksi před dosažením kvalifikace.
Tato prakse jim není dosud buď započítávána
vůbec, nebo je jim odpočítávána
šestiletá čekatelská doba. Učitelé
se IV. stupněm předběžného vzdělání
prokazují při započítávání
místo dvou let studia, které se nezapočítává,
dvě další léta prakse, která
se započítává. Protože mezi služným
III. a IV. služební třídy na průmyslových
školách není rozdílu a protože
učitelé se III. stupněm předběžného
vzdělání mohou prokázati za jinak
stejných podmínek o dvě léta kratší
započitatelnou dobu, jsou finančně poškozováni
proti učitelům se IV. stupněm předběžného
vzdělání. Jsou tedy fakticky poškozováni
za svou vyšší kvalifikaci a béře
se jim tak popud k získávání vyššího
vzdělání, které jest velmi žádoucí,
s ohledem na stoupající požadavky, kladené
na odborné školy. Bylo by proto spravedlivé,
aby se učitelům průmyslových škol
odpočítávaly pouze čtyři roky
čekatelské doby bez ohledu na to, kdy dosáhli
III. stupně vzdělání.
IX. Na středních školách působí
vedle skutečných zřízenců vždy
nejméně jedna námezdní síla.
Tento zaměstnanec jest podle smlouvy povinen konati pouze
práce uklízečské, avšak skutečnost
jest taková, že zpravidla koná i ostatní
práce zřízenecké. Tak tomu bylo zejména
za protektorátu, kdy mnoho zřízenců
bylo totálně nasazeno, a kdy jedinými silami,
které byly na ústavě ponechány, byly
tyto námezdní sily, kterých nebylo možno
z důvodů zdravotních použíti
k totálnímu nasazení, avšak které
stačily vykonávati všechny povinnosti zřízence.
Tážeme se proto pana ministra školství
a osvěty:
I. Co hodlá učiniti, aby školská služba
v poměru suplujícího profesora byla pro zvýšení
základního služného na středních
a odborných školách započítávána
do dvou let plně a zbytek dvěma třetinami,
bez ohledu na délku jejího trvání?
II. Co hodlá učiniti, aby služba výpomocného
učitele na středních školách
před dosažením aprobace byla pro zvýšení
základního služného započítávána
na středních a odborných školách
při plném úvazku do dvou let plně
a zbytek dvěma třetinami, při neúplném
úvazku ještě úměrně s
počtem přepočtených hodin vyučovacích,
bez ohledu na délku jejího trvání?
III. Co hodlá učiniti, aby služba učitele
na národních školách se započítávala
profesorům na středních a odborných
školách
a) před dosažením středoškolské
nebo odborné aprobace do dvou let plně a zbytek
dvěma třetinami,
b) po dosažení této aprobace plně pro
zvýšení základního služného
bez ohledu na délku jejího trvání?
IV. Co hodlá učiniti, aby služba uvedená
v bodě IV. interpelace se započítávala
před dosažením aprobace pro střední,
po př. odborné školy do dvou let plně
a zbytek dvěma třetinami a po jejím dosažení
plně pro zvýšení základního
služného bez ohledu na délku jejího
trvání?
V. Co hodlá učiniti, aby se služba ztrávená
v jiných oborech veřejné správy započítávala
polovinou pro zvýšení základního
služného, bez ohledu na délku jejího
trvání a bez ohledu na to, zda byla konána
před aprobací nebo po jejím dosažení?
VI. Co hodlá učiniti pro to, aby se služba
na učňovských školách započítávala
učitelům a profesorům odborných škol
před dosažením aprobace do dvou let plně
a zbytek dvěma třetinami, po dosažení
aprobace plně pro zvýšení základního
služného, bez ohledu na délku jejího
trvání?
VII. Co hodlá učiniti, aby se profesorům
odborných předmětů na průmyslových
a odborných školách započítávala
hodnotná odborná prakse, zhodnotitelná podle
ustanovení § 67 zákona č. 103/26 Sb.,
dvěma třetinami pro zvýšení základního
služného, bez ohledu na délku jejího
trvání?
VIII. Co hodlá učiniti, aby se učitelům
průmyslových škol se III. stupněm předběžného
vzdělání odečítala při
započítávání předchozí
služby pouze čtyřletá čekatelská
doba?
IX. Co hodlá učiniti, aby se pomocným a definitivním
zřízencům na středních školách
hodnotila služba námezdní síly plně
pro zvýšení základního služného
bez ohledu na délku jejího trvání?