Ústavodárné Národní shromáždění republiky Československé 1947.

3. zasedání.

651.

Interpelace

poslanců dr. Řehulky a A. Fránka

předsedovi vlády

ve věci neblahých důsledků čl. I., odst. 3 vládního nařízení ze dne 25. března 1947, č. 40 Sb., jímž se upravují sazby obecních dávek a poplatků při ukládání dávky ze psů.

Podle čl. I., odst. 3 vlád. nařízení ze dne 25. března 1947, č. 40 Sb., jímž se upravují sazby obecních dávek a poplatků, byly sazby vzorných pravidel o vybírání dávky ze psů, jež jsou uvedeny v dodatku k protekt. vlád. nařízení ze dne 16. října 1941, č. 421 Sb., jímž se vydala nová vzorná pravidla pro obecní dávku ze psů, a doplněna nařízením protekt. ministrů vnitra a financí ze dne 6 listopadu 1942, č. 398 Sb., nahrazeny dvojnásobkem, pokud nejde o psy, jichž je zapotřebí k hlídání zemědělských závodů, pro které sazba zvýšena nebyla.

Podle § 11, odst. 1 zákona ze dne 20. prosince 1946, č. 249 Sb., bylo obcím přikázáno vybírati obecní dávky (tedy i dávku ze psů) jen nejvyššími sazbami uvedenými ve vzorných pravidlech. Tímto zákonem byly obce přinuceny předpisovati chovatelům psů z prvního psa na dávce v obcích do 2000 obyvatel 80 Kčs, v obcích do 10.000 obyvatel 180 Kčs, v obcích do 50.000 obyvatel 300 Kčs, v obcích nad 50.000 obyvatel 400 Kčs, a v hlav. městě Praze 600 Kčs ročně. Již tyto maximální dávky byly pro sociálně slabší vrstvy obyvatelstva neúnosné, což mělo za následek hromadné utracování psů - a tím automaticky menší výnos dávky ze psů pro obce, než se očekávalo. To zejména proto, že protektorátní vládní nařízení ze dne 16. října 1941, č. 421 Sb., sdělané podle říšsko-německého vzoru s příkladnou germánskou důkladností (20 paragrafů), nedávalo, leč ve výminečných případech, možnosti uplatniti nárok na osvobození od dávky, nebo aspoň její snížení na polovici.

Značil-li už zákon č. 249/46 Sb. důvod k vybíjení psů, tož vládní nařízení č. 40/47 Sb. zapříčinilo, že v hromadném utracování psů je pokračováno, takže v některých obcích už počet psů klesl na minimum. Účelem zvýšení dávky bylo zajisté zlepšení příjmů v obci. Leč, jak už máme doklady z velmi četných větších obcí a měst, zvýšením dávky ze psů bylo docíleno pravého opaku, ježto utracením psů poklesl výnos dávky ze psů tak, že nedosahuje nejen výnosu docilovaného před vydáním vládního nařízení č. 40/77 Sb., ba někde už ani výnosu, docíleného za platnosti vzorných pravidel podle vládního nařízení č. 143/22 Sb. Při tom držitelé psů často ostře a bezdůvodně útočí na místní národní výbory, jako by ony byly neúnosnou dávkou vinny.

Pes je považován za nejvěrnějšího přítele člověka. Je také ochráncem jeho bezpečnosti osobní i majetkové. Držeti si psa není zajisté jen výsadou finančně silného jedince. Také sociálně slabé třídy obyvatelstva, zejména dělníci, malorolníci, veřejní a soukromí zaměstnanci mají nárok na to, aby mohli chovati věrné zvíře. Nejen samoty, ale i domy v uzavřených vesnicích a ve městech jsou ohrožovány majetku nebezpečnými živly, na něž bedlivý strážce domu, pes, upozorní a od zlého činu odradí. Proto držba psa není vždy, jak mylně strozí fiskalisté předpokládají, luxusem.

Při zvýšených hospodářských číslech nelze však po sociálně slabém jedinci požadovati, aby ze psa platil ročně dávky po 360 Kčs, 600 Kčs, 800 Kčs a v Praze dokonce 1200 Kčs, ježto tak neúnosný výdaj tvoří pro něj a jeho rodinu podstatný úbytek prostředků, často nezbytných k nutné výživě. Obcím pak z toho nevzniká prospěch, ale citelná škoda.

Na přání celé řady místních národních výborů tážeme se pana předsedy vlády:

1. Zda jsou mu známy nepříznivé důsledky zvýšení dávky ze psů, jak pro jich držitele, tak pro obecní finance?

2. Zda je v důsledku toho ochoten navrhnouti vládě, aby čl. I., odst. 3 vlád nařízení č. 40/47 Sb. byl zrušen?

V Praze dne 10. června 1947.

Dr. Řehulka, A. Fránek,

Štěpán, Hořínek, Vičánek, inž. dr. Benda, Fusek, Horák, Charvát, inž. Herl, Kaďůrek, Plesl, Soukup, Štambachr, dr. Rozehnal, Polomský, Tylínek, dr. Novák, Matýsek, Desenský, dr. Klimek, Hynek.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP